Experience of creating GIS portals as a platform for combining the results of scientific and learning activities of students

 
PIIS221979310021234-0-1
DOI10.37490/S221979310021234-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: master student of the department of geography and nature management, faculty of natural sciences
Affiliation: Pushkin Brest State University
Address: Belarus, Brest
Occupation: Undergraduate
Affiliation: Department of Natural Sciences, Pushkin Brest State University, Brest
Address: Belarus, Brest
Occupation: student of the department of geography and nature management, faculty of natural sciences
Affiliation: Pushkin Brest State University
Address: Belarus, Brest
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 18. No3/2022
Pages147-163
Abstract

The article describes the experience of creating GIS portals as a platform for combining the results of scientific and educational activities of students of A. S. Pushkin Brest State University. GIS portals allow to combine large amounts of various types of information (descriptive, cartographic, graphic, photographic) and present it in a systematic way.

The paper presents the experience of systematizing thematic geospatial information on the example of creating four GIS portals: "GIS portal of the Brest State University named after A.S. Pushkin", "Urbanological GIS platform of Brest", "GIS portal of the student research group "Constructive geography and GIS”, “Educational GIS platform for schoolchildren”.

For each GIS portal, a description of its thematic structure (main sections and subsections), as well as structural elements (web applications, video materials, text descriptions, hyperlinks, etc.) is provided. GIS portals were implemented using various technologies: a website builder or a template for mapping web applications.

The implemented GIS portals make it possible to combine a significant number of cartographic GIS products made by students. These GIS products are systematized on the portal pages by type, subject, purpose, GIS template and other features. The created GIS portals can be used in the activities of educational institutions, government bodies, in the activities of scientific institutions.

KeywordsGIS portal, GIS platform, GIS technologies, information products, web-applications
Received22.07.2022
Publication date09.09.2022
Number of characters24311
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В результате учебной и научной деятельности студентов в современном университете происходит накопление значительного количества материалов самого разного типа: рефератов, презентаций, научных работ и т. д. Ещё большее количество материалов накапливается у студентов географических специальностей, т. к. они разрабатывают и создают разнообразные картографические произведения: карты и картосхемы, картографические веб-приложения, атласы (печатные и электронные) и др. Таким образом, значительную актуальность приобретают работы, направленные на систематизацию, объединение и свободное распространение полученных в результате научной и учебной деятельности материалов, в первую очередь, картографических.
2 Опыт предшественников и состояние изученности проблемы. Современные информационные технологии в настоящее время нашли широкое применение в сфере образования. Особенно актуальным становится применение различных Интернет-ресурсов в процессе обучения школьников и студентов, в ходе организации с ними научно-исследовательской работы [10; 12; 17].
3 Применение Интернет-технологий в сфере образования позволяет совершенствовать образовательные технологии и приводит к появлению новых форм электронного обучения. При этом стоит отметить, что возможность использования тех или иных информационных систем в образовательной сфере определяется, в первую очередь, содержательным и методическим наполнением электронных информационных ресурсов [4].
4 Среди различных типов современных образовательных информационных ресурсов наибольшую популярность приобретают Интернет-порталы, которые позволяют объединять большие объёмы различных типов информации (описательной, картографической, графической, фотографической) и представлять её в систематизированном виде [3; 6; 8].
5 Использование образовательных порталов в процессе учебной деятельности позволяет более эффективно организовать работу с учащимися, т. к. на порталах собраны наиболее востребованные тематические ресурсы. Таким образом, учителя и учащиеся получают доступ к качественной и достоверной информации. При этом сокращается время на поиск необходимой информации.
6 В настоящее время в сети Интернет можно встретить большое разнообразие не только образовательных Интернет-порталов, но и ГИС-порталов [2; 5; 12; 14; 18], особенностью которых является объединение картографических произведений, в первую очередь, ГИС-проектов.
7 Анализ литературных источников позволил выделить несколько типов образовательных Интернет-порталов.
8 Во-первых, это образовательные порталы, предназначенные для обеспечения учебного процесса всего учебного заведения [4; 12; 19]. Примером может выступать образовательный портал Гродненского государственного университета, на котором представлено четыре основных раздела: электронное расписание; образовательные программы; научная библиотека; университет образовательных инноваций.

views: 221

Readers community rating: votes 0

1. Alekseenko N. A., Koshkarev A. V., Kuramagomedov B. M., Medvedev A. A. (2019), Geoportals of Russian specially protected natural areas, Geodesy and cartography, vol. 80, no. 5, pp. 34-46. (In Russ.).

2. Andreeva T. A., Zolotova T. I., Kazakov E. E., Kapralov E. G., Lazebnik O. A., Litvinova M. V., Panidi E. A., Petrova T. M., Sidorina I. E., Terekhov A. V., Chistyakov K. V. (2015), Regional portal “Nevsky Krai”: structure, content and technology of creation, Vestnik of Saint Petersburg University, no. 3, pp. 74–83. (In Russ.).

3. Gruzinov V. S. (2014), Geoportals and Geonetworks as Elements of the Geospatial Data Exchange Infrastructure, Izvestia of Higher Educational Institutions. Geodesy and aerial photography, no. 1, pp. 95–100. (In Russ.).

4. Guzueva Uh. Р. (2014), Educational Internet portals as a means of formation of professional competence of future bachelors in the profile «mathematics», Young Scientists, no. 5, pp. 140–143. (In Russ.).

5. Zagrebin G. I., Dvornikov A. V. (2016), Geoportal as a means of storing and searching for geospatial information in educational scientific and technical activities, Interexpo geo-Siberia, vol. 1, no. 1, pp. 175–178. (In Russ.).

6. Ivanov V., Borodin N. (2016), Fundamentals of the formation of a single geoinformation space for special purposes using web-technologies, CAD and graphics, no. 3 (233), pp. 18–20. (In Russ.).

7. Kadochnikov A. A. (2020) Experience in developing a regional geoportal for the Krasnoyarsk Territory, InterCarto. InterGIS, vol. 26, no. 1, pp. 203–214. (In Russ.).

8. Koshkarev A. V. (2009), Spatial metadata and geoportals as a means of integrating geoinformation resources and services, Izvestia of the Russian Academy of Sciences. Geographic series, no. 1, pp. 121–123. (In Russ.).

9. Maevskaya A. N., Tokarchuk S. M. (2020), Experience in creating an electronic educational local history resource for the territory of an administrative district (on the example of the implementation of the Nature Protection Portal of the Zhabinkovsky district of the Brest region), Pskov regional journal, no. 1 (41), pp. 130–141. (In Russ.).

10. Naumova V. V. (2014), Information infrastructure for support and maintenance of scientific research in the field of Earth Sciences in the Russian Far East: current state and development prospects, Educational resources and technologies, no. 5 (8), pp. 119–126. (In Russ.).

11. Naumova V. V., Goryachiv I. N. (2013), GIS-portal “Geology and geophysics of the Russian Far East”: integration of spatial data and services, Geoinformatics, no. 2, pp. 12–19. (In Russ.).

12. Nenaxova Е. N., Alekayeva S. V. (2017), School Internet portal as a tool for the implementation of modern educational policy, Bulletin of the St. Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education, no 1(35). pp. 24–28. (In Russ.).

13. Sarancha M. A., Yakimova S. L. (2020), Problems of using modern tools for creating interactive tourist web maps and geoportals, Service in Russia and abroad, vol. 14, no. 1 (88), pp. 23–33. (In Russ.).

14. Simakova Т. P. (2015), Internet portal of methodical materials as an open educational space, Konferincium SOU, no. 2, pp. 146–149. (In Russ.).

15. Tokarchuk S. M., Boyko E. L. (2022), Creation of a tourist and local lore geoportal (on the example of the Kobrin district of the Brest region of the Republic of Belarus), Types of tourism and geography of tourist flows in the B42 mirror of the COVID-19 pandemic, Pskov, Pskov State University, pp. 173–179. (In Russ.).

16. Tokarchuk S. M., Tokarchuk O. V., Polyachok T. S. (2022), Cartographic web application “Urbanonyms of Brest”, Vestnik of Pskov State University. Series: Natural and physical and mathematical sciences, vol. 15, no. 2, pp. 97–107. (In Russ.).

17. Khaybrakhmanov T. S. (2012), Ecological portraits of urban areas on the geoportal of Moscow State University, Earth from space: the most effective solutions, no. 13, pp. 42–46. (In Russ.).

18. Khizbullina R. Z., Yakimov M. S., Bakieva E. V. (2016), The study of geospatial information by students in the lessons of geography, Innovation Science, no. 12–3, pp. 115–117. (In Russ.).

19. Tsydypova M. V. (2021), Creation of a scientific and educational geoportal of the Buryat State University, InterKarto. InterGIS, vol. 27, no. 2, pp. 67–74. (In Russ.).

20. Shevin A. V. (2019), Project of a typical methodology for creating a regional geoportal, Vestnik SGUGIT (Siberian State University of Geosystems and Technologies), vol. 24, no. 4, pp. 176–187. (In Russ.).

Система Orphus

Loading...
Up