The experience of creation of an electronic education local history resource for the territory of an administrative district (Case study of the implementation of the environmental portal of the Zhabinka district of the Brest region)

 
PIIS221979310008541-8-1
DOI10.37490/S221979310008541-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Pushkin Brest State University
Address: Belarus, Brest
Affiliation: Pushkin Brest State University
Address: Belarus, Brest
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionIssue 1 (41)
Pages130-141
Abstract

This article presents the experience of creation of an electronic educational local history resource for the territory of an administrative region using the example of the implementation of the Nature Protection Portal of the Zhabinka District of the Brest Region. The environmental portal of the Zhabinka district was developed using the website builder WIX.com. The developed portal is characterized by a complex, multi-level structure. Two components can be distinguished for it: auxiliary and main. The auxiliary part of the portal includes sections: “Home”, “Contacts”, “Blog”. The main part of the portal consists of three sections: “About the Area”, “Web Applications”, “To Help the Teacher”. Also, various types of information presentation are distinguished within the portal: textual and cartographic material, tables and illustrations.

In general, the Internet portal presented in this work is an information resource designed to systematize and disseminate data on the natural features of the Zhabinka district, and also includes the results of the scientific study “Geoecological analysis of the environmental potential of the Zhabinka region”. The developed portal has important applied value (it is used in the process of teaching geography in schools of the Zhabinka district). The methodological foundations for the implementation of the portal can be used to conduct similar studies of other regions.

Keywordslocal history approach, administrative region, electronic resource, environmental portal, Zhabinka district, Brest region
AcknowledgmentThe work is performed within the framework of a student grant by Minister of Education of the Republic of Belarus "Development of multipurpose interactive cartographic database of natural monuments of Brest Region: structure, content, and procedures of application" (No Г/Р 20180288): Phase 4 "Creation of web-products reflecting possibilities of further development and use of the database: Implementation of environmental portal of Zhabinkovsky Area".
Received25.08.2019
Publication date13.05.2020
Number of characters26046
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
1 Введение. Краеведение — это всестороннее изучение определённой части страны, города или деревни, других поселений местным населением, для которого эта территория считается родным краем; комплекс естественных и общественных исследований; краеведение изучает природу, население, хозяйство, историю и культуру родного края.
2 В научно-исследовательской работе студентов краеведческое направление всегда занимало первые позиции. Чаще всего объектами научных работ студентов являются родная область либо административный район. Исследования в разрезе области носят более обобщённый характер. Кроме того, учитывая значительные площади, занимаемые областями в Беларуси, данные исследования не всегда можно назвать краеведческими. Поэтому, наиболее приемлемыми объектами краеведческого исследования являются административные районы, сельские советы, населённые пункты.
3 Важность краеведческого подхода в Республике Беларусь подчёркивается и на государственном уровне. Так, в частности, период с 2018 по 2020 гг. объявлен в стране «Годом малой Родины». Это обусловлено тем, что «малая» родина играет важную роль в судьбе каждого человека. В то же время, следует отметить, что понятие «малой» родины у каждого человека своё. Для кого-то это родной город, деревня, улица, где прошло его детство. Кто-то под данным понятием подразумевает отдельную административную единицу, например, родной район.
4 В связи с объявленным в стране годом «малой» родины неотъемлемым аспектом образования становится приобщение учащихся к изучению и познанию родного края, его природных особенностей. С этой целью на базе учреждений образования проводятся различные мероприятия: дни экологии, экологические конкурсы, уроки краеведения, краеведческие викторины и многое другое.
5 Но стоит отметить, что при проведении подобных мероприятий важную роль играет наличие достоверной и доступной информации о территории родного края, которая зачастую отсутствует в открытом доступе, либо представлена в разрозненном, неполном виде. Решить эту задачу в настоящее время можно посредством создания электронных информационных продуктов, прежде всего тематических Интернет-порталов и геопорталов, которые позволят представить информацию о родном крае в систематизированном виде и будут являться общедоступными ресурсами.
6 Степень изученности проблемы. Настоящее исследование по своей сути является комплексной междисциплинарной работой. Для целей разработки методики и реализации портала было проработано значительное количество литературных источников, которые относились как к краеведческой тематике, так и к направлению современного использования информационных технологий при создании ГИС-порталов, а также образовательных ресурсов.
7 На протяжении исторического времени в понятие краеведение вкладывалось разное содержание. Впервые в научный оборот данный термин был введён В. Я. Ульяновым в работе «Опыт методики истории в начальной школе». На первоначальных этапах зарождения краеведения наряду с данным термином использовались также понятия «отчизноведение» и «родиноведение».

views: 1067

Readers community rating: votes 0

1. Vinokurova N. F., Badiin M. M., Badiina O. N. (2014), The study of geography in the school by means of information and communication technologies, Vestnik Mininskogo Universiteta, no. 2, pp. 31–39. (In Russ.).

2. Guzueva Uh. Р. (2014), Educational Internet portals as a means of formation of professional competence of future bachelors in the profile «mathematics», Molodye uchyonye, no. 5, pp. 140–143. (In Russ.).

3. Islamova D. (2010), The essence of the concept of local history, Vestnik Chelyabinskoj gosudarstvennoj akademii kul'tury i iskusstv, no. 2(2), pp. 101–108. (In Russ.).

4. Kochurov B. I. (1994), Typology of administrative territories of Russia on factors of formation of ecological problems, Geography and natural resources, no. 4, pp. 124–133. (In Russ.).

5. Meshechko E. N. (2010), Local history, Brest, 353 p. (In Russ.).

6. Nenaxova Е. N. (2017), School Internet portal as a tool for the implementation of modern educational policy, Vestnik Sankt-Peterburgskoj akademii postdiplomnogo pedagogicheskogo obrazovaniya, no 1(35). pp. 24–28. (In Russ.).

7. Simakova Т. P. (2015), Internet portal of methodical materials as an open educational space, Konferincium ASOU, no. 2, pp. 146–149. (In Russ.).

8. Turanina N. А. (2018), Educational Internet portals as a means of thematic search of electronic resources, Proceedings of the III International scientific conference, ed. Bespalova S. V., pp. 351–353. (In Russ.).

9. Shidlovsky S. O. (2011), Local history, Novopolotsk, 172 p. (In Russ.).

Система Orphus

Loading...
Up