Staircase turret of the St. George’s cathedral in the Yuriev Monastery: archaeology, architecture and fresco painting

 
PIIS086960630016578-4-1
DOI10.31857/S086960630016578-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Chief Researcher, Department of Medieval Archaeology
Affiliation: Institute of Archaeology Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Dmitry Ulianov str., 19
Journal nameRossiiskaia arkheologiia
EditionIssue 4
Pages132-143
Abstract

The article focuses on the architecture of the staircase turret of the St. George’s Cathedral in the Yuriev (St. George’s) Monastery near Novgorod and fresco wall paintings in the drum and dome at the top of the turret as well as those marked on the walls of the spiral staircase itself. This painting made in the first half of the 12th century can be interpreted in different ways: at present, experts have been associating it with the monastic use. Moreover, the room in the drum of the dome is regarded as a solitary space for monastic prayer. The analysis of the architecture of the staircase turret leads to conclusion that most of its features are related to the princely order and with the main purpose of the tower: a way to rise to the choir loft intended for the prince and his entourage. In this regard, the understanding of the nature of the painting at the top of the turret may change. The article also touches on the chronology of the construction and painting of the St. George’s Cathedral: the painting of the turret was suddenly stopped, which may be due to several events. The most probable one is the beginning of the construction of the princely St. John’s Church in Petryatin Court in 1127, where masters from the St. George’s Cathedral could be transferred to.

KeywordsRus, medieval Novgorod, princely architecture, monastic art, archaeology, wall painting, fresco technique, attribution
AcknowledgmentThe research was carried out within the state assignment of Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation (theme «Pre-Mongol frescoes in Novgorod: archaeological context and scientific research: The frescoes of St. George’s Cathedral, Yuriev monastery from the 2013/2020 excavations»), agreement № 075-15-2021-576
Received31.08.2021
Publication date15.12.2021
Number of characters25427
Cite  
1 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Лестничная башня Георгиевского собора Юрьева монастыря вблизи Новгорода представляет собой выступающий к северу от нартекса большого храма квадратный в плане объем, к которому еще в XII в. тяготели устроенные в земле саркофаги как к востоку от башни, так и в северной части нартекса (рис. 1). Монастырский собор был, вероятно, заложен в 1119 г. князем Всеволодом (Гавриилом) Мстиславичем, о чем сообщает Первая новгородская летопись, причем лишь в Синодальном списке говорится о закладке не только монастыря, но и каменного собора: «Въ лѣто 6627. Заложи Кюрьякъ игумен и князь Всѣволодъ церковь камяну манастырь святого Георгия Новѣгородѣ» (Полное собрание…, 2000. С. 21). Здесь интересно подчеркивание имени игумена Кириака и постановка имени князя Всеволода на второе место, однако это могло быть связано с тем, что князь Всеволод, оставленный править в Новгороде его отцом, переместившимся в 1117 г. на киевский престол князем Мстиславом Владимировичем (Полное собрание…, 2000. С. 20), был еще очень молод. Князь Всеволод женился только в 1123 г. (Полное собрание…, 2000. С. 21). Возможно, что закладка каменного храма осуществлялась на средства князя Всеволода, во многом еще пока номинально правившего Новгородской землей, а также, на большом расстоянии, его отцом, а игумен Кириак, уже назначенный на эту степень, указан первым именно как церковный деятель, основывающий монастырь. Однако все же не исключен какой-то особый статус игумена, впрочем, все равно ограниченный княжеским ктиторством. Игумен Кириак скончался в 1128 г.: «Въ лѣто 6636. Прѣставися игуменъ Кюрьякъ святого Георгия» (Полное собрание…, 2000. С. 22).
2
Седов-рис1

Рис. 1. План Георгиевского собора Юрьева монастыря с раскопанными частями, погребениями и саркофагами. Чертеж Е.Н. Пророковой (2019 г.) по материалам автора. Fig. 1. Plan of the St. George’s Cathedral of the Yuryev Monastery with excavated areas, burials and sarcophagi. Drawing by E.N. Prorokova (2019) based on the author’s materials

3 Князь Мстислав Владимирович (совместно с сыном князем Всеволодом, которому он «повелел») дал Юрьеву монастырю грамоту, которую датируют 1130 г., когда, по сообщению летописи, князь Всеволод «ходи Кыеву къ отцю» (Полное собрание…, 2000. С. 22). В этой грамоте монастырю дается волость Буйце, 25 гривен и серебряное блюдо (Грамоты…, 1949. С. 140, 141). Во время своего правления князь Всеволод Мстиславич дал Георгиевскому монастырю две грамоты: на рель от Волхова и на Терпужский погост Ляховичи (Грамоты…, 1949. С. 139, 140). В грамоте князя Мстислава Юрьеву монастырю на погост упомянут игумен Исайя, который, по рассказу летописи, в 1135/1136 г. (6642) ходил послом в Киев (Полное собрание…, 2000. С. 23), его настоятельство началось, очевидно, в 1128 г., со смертью игумена Кириака. Князь Мстислав Владимирович умер в 1132 г., а потому грамоту В.Л. Янин датирует в промежутке от 1128 до 1132 г. с предпочтением в сторону 1130 г., когда князь Всеволод ездил в Киев к отцу (Янин, 1991. С. 135, 136).
4 О закладке храма в 1119 г. и об освящении храма в 1140 г. говорит поздняя (XVII в.) Третья новгородская летопись: «В лето 6627. Великий князь Всеволод Мстиславичь заложил церковь каменную в Великом Новегороде, и игумен Кириак, от града за три поприща, во имя святаго великомученика Георгия, и сотвориша монастырь велий и братию собраша; и соверши великий князь Всеволод Мстиславичь, и освятиша в лето 6648, июня в 29 день, на память святых апостол Петра и Павла; а мастер трудился Петр» (Новгородские летописи, 1879. С. 214). Эта летописная запись, возможно, основана на процитированной Н.М. Карамзиным надписи в самом соборе: «Лѣта 6627 заложил церковь каменну Князь Великий Мстислав Св. Георгия въ монастырѣ Юрьевѣ, а совершилъ ею Великий князь Всеволодъ, сынъ Мьстиславичь Гавриилъ; а освятилъ ею въ лѣто 6648 мѣсяца июня на память Св. Апостолъ Петра и Павла при Игуменѣ Исаии, а зачата бысть при Игуменѣ Кирьякѣ; а мастеръ дѣлалъ Петръ церковь о трехъ верхахъ» (Каргер, 1958. С. 567; Карамзин, 1988. C. 95, примеч. 225 к т. II).

Number of purchasers: 2, views: 1407

Readers community rating: votes 0

1. Etingof O.E., 2018. The fresco painting in the naos of the St. George’s Cathedral of the Yuryev Monastery in Novgorod. Opus mixtum, 6, pp. 190–201. (In Russ.)

2. Gramoty Velikogo Novgoroda i Pskova [Charters of Veliky Novgorod and Pskov]. Moscow; Leningrad: Izdatel'stvo AN SSSR, 1949. 407 p.

3. Karamzin N.M., 1988. Istoriya gosudarstva rossiyskogo [History of the Russian state]. Reprint edition. I, I–IV. Moscow: Kniga. 593 p.

4. Karger M.K., 1958. To the issue of the sources of chronicle records about the activities of Peter the architect and Theophanes the Greek in Novgorod. Trudy Otdela drevnerusskoy literatury Instituta russkoy literatury [Proceedings of the Department of Old Russian Literature at the Institute of Russian Literature], XIV. Moscow; Leningrad: Izdatel'stvo AN SSSR, pp. 565–568. (In Russ.)

5. Loseva O.V., 2009. Zhitiya russkikh svyatykh v sostave drevnerusskikh prologov XII – pervoy treti XV veka [Lives of Russian saints as part of ancient Prologues of the 12th – first third of the 15th century]. Moscow: Rukopisnye pamyatniki Drevney Rusi. 466 p.

6. Makariy (Mirolyubov), 1860. Arkheologicheskoe opisanie tserkovnykh drevnostey v Novgorode i ego okrestnostyakh [Archaeological description of ecclesiastic antiquities in Novgorod and its vicinity], 1. Moscow: Tipografiya V. Got'e. 654 p.

7. Novgorodskie letopisi [Novgorod chronicles]. St. Petersburg: Arkheograficheskaya komissiya, 1879. XXIV, 488, 115 p.

8. Opis' Novgoroda 1617 goda [Inventory of Novgorod of 1617], 2. Moscow: Institut istorii SSSR, 1984, pp. 174–370.

9. Polnoe sobranie russkikh letopisey [The complete collection of Russian chronicles], III. Novgorodskaya pervaya letopis' starshego i mladshego izvodov [The Novgorod first chronicle of the old and younger recensions]. Moscow: Yazyki russkoy kul'tury, 2000. 692 p.

10. Rozhdestvenskaya T.V., 1992. Drevnerusskie nadpisi na stenakh khramov. Novye istochniki XI–XV vv. [Old Russian inscriptions on the walls of temples. New sources of the 11th–15th centuries]. St. Petersburg: Izdatel'stvo Sankt-Peterburgskogo universiteta. 170 p.

11. Sarab'yanov D.V., 1998. Fresco painting of the 12th century in the nave of the St. George’s Cathedral of the Yuriev Monastery. Pamyatniki kul'tury. Novye otkrytiya. Pis'mennost'. Iskusstvo. Arkheologiya: ezhegodnik [Monuments of cultural heritage. New discoveries. Literature. Art. Archaeology: Yearbook], 1997. Moscow: Nauka, pp. 232–239. (In Russ.)

12. Sarab'yanov D.V., 2002. Painting of the north-western tower of St. George’s Cathedral in the Yuryev Monastery. Drevnerusskoe iskusstvo. Rus' i strany Vizantiyskogo mira. XII vek [The art of Rus. Rus and the countries of the Byzantine world. 12th century]. O.E. Etingof, ed. St. Petersburg: Dmitriy Bulanin, pp. 365–398. (In Russ.)

13. Sarab'yanov D.V., 2012. Painting of the mid 1120s – early 1160s. Istoriya russkogo iskusstva [History of Russian art], 2/1. Iskusstvo 20–60-kh godov XII veka [Art of the 1120s–1160s]. Moscow: Gosudarstvennyy institut iskusstvoznaniya, pp. 159–335. (In Russ.)

14. Sedov Vl.V., 2015. Archaeological finds of 2014 in the St. George’s Cathedral of the Yuriev Monastery. Vestnik Rossiyskogo gumanitarnogo nauchnogo fonda [Russian Foundation for Humanities Journal], 1 (78), pp. 175–185. (In Russ.)

15. Sedov Vl.V., 2019. The main results of the excavations in the Church of the Annunciation at Gorodishche in 2016–2017: archaeology and architecture. Arkhitekturnaya arkheologiya [Architectural archaeology], 1. Moscow: IA RAN, pp. 10–34, ill. I–XII. (In Russ.)

16. Sedov Vl.V., 2021. Architecture of the Cathedral of the Nativity of the Theotokos in the St. Anthony’s Monastery. Sobor Rozhdestva Bogoroditsy Antonieva monastyrya v Velikom Novgorode [Cathedral of the Nativity of the Theotokos in the St. Anthony’s Monastery in Veliky Novgorod]. Velikiy Novgorod, pp. 109–143. (In Russ.)

17. Sedov Vl.V., Etingof O.E., 2016. New data on the architecture and fresco painting of St. George’s Cathedral in the Yuriev Monastery. Arkhitekturnoe nasledstvo [Architectural heritage], 65. Moscow; St. Petersburg: Kolo, pp. 16–29. (In Russ.)

18. Sedov Vl.V., Vdovichenko M.V., Kadeyshvili E.A., 2016. Fresco painting of the 12th century on the walls of the St. George’s Cathedral of the Yuryev Monastery (based on materials from the 2014 archaeological works). Restavratsiya i issledovanie pamyatnikov kul'tury [Restoration and research on cultural heritage sites], 8. Moscow; St. Petersburg: Kolo, pp. 11–17. (In Russ.)

19. Tsarevskaya T.Yu., 2016. New data on the original painting of the St. George’s Cathedral of the Yuryev Monastery in Veliky Novgorod. Iskusstvo khristianskogo mira [The art of the Christian world], 13. Moscow, pp. 195–206. (In Russ.)

20. Yanin V.L., 1988. Nekropol' Novgorodskogo Sofiyskogo sobora. Tserkovnaya traditsiya i istoricheskaya kritika [The necropolis of the Novgorod St. Sophia Cathedral. Church tradition and historical criticism]. Moscow: Nauka. 238 p.

21. Yanin V.L., 1991. Novgorodskie akty XII–XV vv. Khronologicheskiy kommentariy [Novgorod records of the 12th–15th centuries. Chronological commentary]. Moscow: Nauka. 382 p.

22. Zaliznyak A.A., 2004. Drevnenovgorodskiy dialekt [Old Novgorod dialect]. 2nd edition. Moscow: Yazyki slavyanskoy kul'tury. 872 p.

(Илл._1.jpg, 862 Kb) [Download]

(https://figshare.com/s/c5c82361f1fe3001eedd) [Download]

(Илл._3.jpg, 1,864 Kb) [Download]

(Илл._4и.jpg, 446 Kb) [Download]

(Илл._5.jpg, 1,930 Kb) [Download]

(https://figshare.com/s/d83a4c7465bb8ed225c1) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up