An icon-pendant with the image of St. Nestor of Thessaloniki from Suzdal Opolye

 
PIIS086960630007224-5-1
DOI10.31857/S086960630007224-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Archaeology RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: Institute of Archaeology RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameRossiiskaia arkheologiia
EditionIssue 4
Pages167-176
Abstract

The article considers a gilded bronze rectangular icon-pendant of quadrifoliated shape decorated with enamel images on both sides. The object was found in the arable layer of the settlement Semenovskoye-Sovetskoye 3, 20 km away from Suzdal. The find dates back to the 12th – the first half of the 13th century. On one side of the icon in the central square sized 1.7 × 1.7 cm, there is an image of Christ Emanuel with a white cruciform halo with letter substitutes. The upper and lower leaves of the quadrifolium are decorated with a rhomboid geometrical pattern “gorodki”: red patterns against a white background enclosed in semicircles of blue. The side leaves have white enamel letters IC and XC on a red background. On the reverse side of the icon in the central square, is an image of a young beardless saint with black curly hair in a red halo against a blue enamel background. The leaves of the quadrifolium are entirely covered with blue enamel, over which the letters are cut: on the upper leave – “HE”, on the left one – “CT”, on the right one – “E”, and on the lower one – “PЪ” (Nester). The enamel pendant found in the settlement is essential as it reveals the connection between archaeological antiquities of medieval settlements and the “high” culture sites of North-Eastern Rus, which are often perceived as phenomena isolated from their traditional cultural environment.

Keywordsсредневековая Русь, христианские древности, Суздальское Ополье, подвески-образки, эмаль, святые воины
Keywords list (other)medieval Rus, Christian antiquities, Suzdal Opolye, icon-pendants, enamel, holy warriors
Publication date25.11.2019
Number of characters19938
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Обширная коллекция предметов личного благочестия, собранная при исследовании средневековых памятников центра Суздальской земли, ежегодно пополняется новыми находками. Большинство из них – кресты-тельники, энколпионы, подвески-образки – предметы стандартных и уже хорошо знакомых археологам типов, представленные значительными сериями. Экземпляры индивидуального облика, выделяющиеся высокими художественными качествами, несущие изображения малоизвестных святых, среди этих материалов редки. Одна из недавних находок – иконка-подвеска с изображением Христа Эммануила и св. Нестора, происходящая с селища у с. Семеновское-Советское, расположенного в 20 км от Суздаля.
2 Щиток подвески имеет квадрифолийную форму размерами 2.6 см. Толщина изделия – 0.25 см, высота круглого ушка – 0.6. Металлическая основа подвески отлита по резной восковой модели из оловянно-свинцовой бронзы1 с содержанием олова 17.3%, свинца 1.93%. На обеих сторонах предмета имеется по пять полостей, заполненных рисунками, выполненными эмалью четырех цветов: синей, красной, черной, белой2. Перегородки между разными цветами отсутствуют. Цвета разделены врезными линиями. Оставшиеся бронзовые поверхности были покрыты амальгамным золочением, сохранившимся на небольших участках (рис. 1). 1. Анализы состава металла проведены Н.Н. Пресняковой в НИЦ “Курчатовский институт” методом растровой электронной микроскопии в сочетании с энергодисперсионным рентгеновским микроанализом на растровом электронно-ионном микроскопе Versa 3D. Подробное исследование технологии изготовления образка и эмалевых изображений планируется представить в отдельной публикации.

2. В эмали присутствует большое количество пузырьков воздуха.
3
image1

Рис. 1. Бронзовая позолоченная эмалевая подвеска с селища Семеновское-Советское 3. Рисунок А.С. Дементьевой. Fig. 1. Gilded bronze enamel pendant from the settlement of Semenovskoye-Sovetskoye 3. Drawing by A.S. Dementyeva

4 На одной стороне образка в центральный квадрат размерами 1.7 × 1.7 см помещено изображение Христа Эммануила с белым крестчатым нимбом с субститутами букв, показанных красными кружками, на синем эмалевом фоне (рис. 2, 1). Христос изображен с черными кудрявыми волосами, спускающимися на шею. Черты лица первоначально были намечены тонкими красными линиями, а затем прочерчены. На верхнюю и нижнюю лопасти квадрифолия помещен городчатый орнамент: красные городки на белом фоне, обведенные полуокружностями синего цвета; на боковые – белые эмалевые буквы IC и XC на красном фоне.
5 На другой стороне иконки в центральном квадрате находится изображение молодого безбородого святого с черными кудрявыми волосами в красном нимбе на синем эмалевом фоне (рис. 2, 2). Черты лица также первоначально были намечены красными линиями, а затем прочерчены (рис. 2, 3). Лопасти квадрифолия полностью залиты синей эмалью, по которой прорезаны буквы: в верхней лопасти “НЕ”, в левой боковой “СТ”, в правой боковой “Е”, в нижней “РЪ”. Таким образом, имя святого, изображенного на подвеске, – “Нестеръ”3. 3. Авторы признательны А.А. Гиппиусу за прочтение надписи.
6 Любопытны четыре рисунка в виде маленьких сердечек, расположенные в углах центрального квадрата: они процарапаны на синей эмали и выглядят незаконченными (рис. 2, 4). Мотив “перевернутых сердец” в византийской иконографии подробно изучен британской исследовательницей М. Уайт (White, 2006, 2013). Такими сердечками украшались одежды императоров и их приближенных, святых, а также святых воинов: Георгия, Дмитрия, Федора (White, 2006. P. 350).

Number of purchasers: 0, views: 1986

Readers community rating: votes 0

1. Artsikhovskiy A.V., Borkovskiy V.I., 1958. Novgorodskiye gramoty na bereste (iz raskopok 1953–1954 gg.) [Novgorod birchbark letters (from excavations of 1953–1954)]. Moscow: Izd. AN SSSR. 159 p.

2. Beylekchi Val.V., Danilov O.V., 2019. Rare enamel objects from Murom (based on the excavations of 2017–2018) // Arkheologiya Vladimiro-Suzdal’skoy zemli: materialy nauchnogo seminara [Archaeology of the Vladimir-Suzdal land: Proceed. of the scientific seminar], 9. Moscow: IA RAN. (In print). (In Russ.)

3. Etingof O.E., 1997. “The tier with Emmanuel and two Archangels” from the State Tretyakov Gallery. To the iconography of the Deesis // Dmitriyevskiy sobor vo Vladimire: k 800-letiyu sozdaniya [The St. Demetrius Cathedral in Vladimir: to the 800th anniversary of its creation]. Moscow: Modus graffiti, pp. 175–187. (In Russ.)

4. Gladkaya M.S., 2009. Rel’yefy Dmitriyevskogo sobora vo Vladimire: opyt kompleksnogo issledovaniya [Reliefs of the St. Demetrius Cathedral in Vladimir: an experience of a comprehensive study]. Moscow: Indrik. 288 p.

5. Gosudarstvennaya Tret’yakovskaya galereya. Katalog sobraniya [The State Tretyakov Gallery. Catalogue of the collection], I. Drevnerusskoye iskusstvo X – nachala XV veka [The art of Rus of the 10th–the early 15th century]. Moscow: Krasnaya ploshchad’, 1995. 272 p.

6. Grabar A., 1950. Quelques reliquaires de saint Démétrios et le martyrium du saint à Salonique. Dumbarton Oaks Papers, 5. Washington, pp. 2–28.

7. Iskusstvo Vizantii v sobraniyakh SSSR: katalog vystavki [The art of Byzantium in the USSR collections: Catalogue of the exhibition], 2. Iskusstvo epokhi ikonoborchestva. Iskusstvo IX–XII vekov [The art of the iconoclasm period. The art of the 9th–12th centuries]. Moscow: Sov. khudozhnik, 1977. 156 p.

8. Ivakin G.Yu., Putsko V.G., 2000. A stone relief from Kiev depicting Eustaphy Plakida // RA [Russian archaeology], 4, pp. 160–168. (In Russ.)

9. Lapshin V.A., 1992. Ceramic scale of pre-Mongolian Suzdal // Drevnerusskaya keramika [Pottery of Rus]. S.A. Pletneva, ed. Moscow: IA RAN, pp. 90–102. (In Russ.)

10. Lazarev V.N., 2000. Russkaya ikonopis’ ot istokov do nachala XVI veka [Russian icon painting from its origins to the early 16th century]. Moscow: Iskusstvo, pp. 40–41.

11. Makarov N., 2013. Social elite at rural sites of the Suzdal region in North-Eastern Rus. Hierarchies in rural settlements. J. Klápště, ed. Praha: Brepols, pp. 371–386. (Ruralia, IX).

12. Makarov N.A., Gaydukov P.G., 2018. A seal of Damian from Suzdal Opolye // Zemli rodnoy minuvshaya sud’ba… K yubileyu A.E. Leont’yeva [The previous fate of our native land... To the anniversary A.E. Leontyev]. A.V. Chernetsov, ed. Moscow: IA RAN, pp. 29–33. (In Russ.)

13. Makarova T.I., 1975. Peregorodchatyye emali Drevney Rusi [Cloisonne enamels of Rus]. Moscow: Nauka. 135 p.

14. Mukhina T.F., 2008. On the issue of enamel production in Vladimir (finds of recent years) // Arkheologiya Vladimiro-Suzdal’skoy zemli: materialy nauchnogo seminara [Archaeology of the Vladimir-Suzdal land: Proceedings of the scientific seminar], 2. Moscow: IA RAN, pp. 147–154. (In Russ.)

15. Nazarenko A.V., 2013. A frustrated diocese (one of the ecclesiastical and political projects of Andrei Bogolyubsky) // “Khvalam dostoynyy…”. Andrey Bogolyubskiy v russkoy istorii i kul’ture: mezhdunarodnaya konferentsiya (2011) [“Worthy of the praises ...” Andrei Bogolyubsky in the Russian history and culture: International conference (2011)]. Vladimir: Gos. Vlad.-Suzd. muzey-zapovednik, pp. 10–33. (In Russ.)

16. Pekarska L., 2011. Jewellery of Princely Kiev. The Kiev hoards in the British Museum and the Metropolitan Museum of Art and related material. Mainz; London: Verlag des Römish-Germanishen Zentralmuseum. 262 p.

17. Polnoye sobraniye russkikh letopisey [The Complete Collection of Russian Chronicles], 1. Lavrent’yevskaya letopis’ [Laurentian Chronicle]. Leningrad: Izd. AN SSSR, 1926–1928. 3 vols.

18. Ross M.C., 1965. Catalogue of the Byzantine and Early Medieval Antiquities in the Dumbarton Oaks Collection. Vol. II: Jewelry, Enamels and Art of the Migration Period. Washington: Dumbarton Oaks Center for Byzantine Studies. 144 p.

19. Sluzhebnyye minei za sentyabr’, oktyabr’ i noyabr’: V tserkovnoslavyanskom perevode po russkim rukopisyam 1095–1097 g. [Liturgical menaion for September, October and November: the Church Slavonic translation after Russian manuscripts of 1095–1097]. I.V. Yagich, ed. St. Petersburg: Otd. russkogo yazyka i slovesnosti Imp. AN, 1886. 608 p. (Pamyatniki drevnerusskogo yazyka, 1).

20. Spasenykh A.N., 2019. Lityye kresty XIV–XVI vekov kak svideteli istorii obrazovaniya Moskovskoy Rusi [Cast crosses of the 14th–16th centuries as witnesses of Moscow Rus formation]. Novosibirsk: Akademizdat. 654 p.

21. Sterligova I.A., 1997. Byzantine reliquary of St. Demetrius of Thessaloniki from the Moscow Kremlin // Dmitriyevskiy sobor vo Vladimire: k 800-letiyu sozdaniya [The St. Demetrius Cathedral in Vladimir: to the 800th anniversary of its creation]. Moscow: Modus graffiti, pp. 255–270. (In Russ.)

22. Voronin N.N., 1956. Archaeological notes // KSIIMK [Brief Communications of the Institute for the History of Material Culture], 62, pp. 17–32. (In Russ.)

23. White M., 2006. Byzantine visual propaganda and the inverted heart motif. Byzantion, 76, pp. 330–363.

24. White M., 2013. Military Saints in Byzantium and Rus’, 900–1200. Cambridge: Cambridge Univ. Press. 255 p.

25. Yanin V.L., Zaliznyak A.A., 1993. Amendments and comments on reading previously published birchbark letters // Yanin V.L., Zaliznyak A.A. Novgorodskiye gramoty na bereste (iz raskopok 1984–1989 gg.) [Novgorod letters on birchbark (from 1984–1989 excavations)]. Moscow: Nauka, pp. 123–180. (In Russ.)

26. Yashayeva T., Denisova E., Gin’kut N., Zalesskaya V., Zhuravlev D., 2011. Naslediye vizantiyskogo Khersona [The heritage of Byzantine Cherson]. Sevastopol’: Teleskop; Ostin: Institut klassicheskoy arkheologii Tekh. univ. 708 p.

27. The Tale of the miracles of the Theotokos of Vladimir // Biblioteka literatury Drevney Rusi [Library of Rus literature], 4. XII vek [The 12th century]. D.S. Likhachev, ed. St. Petersburg: Nauka, 1997, pp. 218–225. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up