The relationship of emotional creativity with implicit theories and emotional-personal sphere

 
PIIS020595920010388-2-1
DOI10.31857/S020595920010388-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor of the Department of General Psychology of the Faculty of Psychology
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Moscow, 125009, Moscow, Mokhovaya st., 11, 9 bld
Occupation: PhD student, General Psychology Department
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Mokhovaya st. 11/9
Occupation: Engineer, Educational Psychology and Pedagogy Department
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Mokhovaya st., 11/9
Journal namePsikhologicheskii zhurnal
EditionVolume 41 Issue 4
Pages19-31
Abstract

 This article discusses the relationship between the concepts of emotional abilities, emotional intelligence, emotional creativity (EC) and implicit theories of creativity (ITC). J. Averill’s Emotional Creativity Inventory (ECI) is validated for Russian student samples (N = 631). A five-factor structure is established in contrast with the original ECI three-factor structure. Cronbach's α for all scales exceeds 0.7, which indicates a high reliability of scale items. The relationship between ECI scales and emotional intelligence (EI), “psychological mindedness” and implicit theories of creativity is analyzed. Рreparedness to reflexion of emotion and effectiveness are positively associated with all scales of interpersonal EI; novelty  is also correlated with scales of interpersonal EI (positively) and intrapersonal EI (negatively); authenticity  is positively linked to most EI scales. The established emotional diversity factor potentially captures the phase of the emergence of emotions, when the aspects of formation and recognition of emotions are not yet separated. The ITC scale activity is linked to three ECI scales, including emotional diversity. This and other established correlations let us assume that implicit theories of creativity are included in the nascence of EC. The Emotional Creativity Inventory validated for the Russian population demonstrates good psychometric properties with 5 scales. The grounds for these scales is supported by correlations with the emotional-personal domain variables and implicit theories of creativity

KeywordsEmotional creativity, emotion regulation, emotional intelligence, emotional abilities, implicit theories of creativity, psychological mindedness
AcknowledgmentThe study was supported by the Russian Foundation for Basic Research, project 19-29-07069
Received16.07.2020
Publication date24.07.2020
Number of characters25893
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Понятие эмоциональной креативности (ЭК) стало популярным после его обоснования Дж. Эвериллом и разработки специального опросника для диагностики ЭК в качестве способности. Оно объединило в единый конструкт три составляющие: когниции, эмоции и креативность. ЭК стала рассматриваться как третий домен общей креативности, наряду с “большой K” и “малой k”.
2 ЭК не связана с показателями дивергентного мышления, но связана с показателями креативности [20] и самовосприятием творческих споcобностей [13], что позволяет предполагать выход процессов ЭК на уровень самосознания личности, в качестве нижнего слоя которого можно рассматривать в том числе имплицитные теории креативности (ИТК) [7].
3 Интегративный характер этого конструкта предполагает его включение в анализ функционирования целостного интеллектуально-личностного потенциала человека, а также определяет актуальность апробации соответствующей методики. Первые его апробации на русском языке были осуществлены на белорусских выборках [1]1 и на небольшой российской [2], что оставило открытыми вопросы о его факторной структуре и надежности, а главное ― о связях с другими переменными, что помогло бы прояснять стоящие за ЭК процессы. 1. В публикации не приводится величина выборки.
4

Целью работы стали: 1) апробация русскоязычной версии “Опросника эмоциональной креативности” Дж. Эверилла и 2) выявление связей его шкал с эмоциональным интеллектом, имплицитными теориями креативности и личностными свойствами, отражающими особенности внутренней работы человека со сферой его переживаний.

5

ЭМОЦИОНАЛЬНЫЕ СПОСОБНОСТИ

6

Термин “эмоциональные способности” (emotional abilities, ЭС) представлен в литературе в двух основных значениях: во-первых, как синоним эмоционального интеллекта (ЭИ, модель Майера–Саловея–Карузо и др.), во-вторых, в более широком значении, включающем в себя различные конструкты, которые отражают способность личности работать со своими эмоциями. Так, Аллеманд относил к ЭС кроме ЭИ способность испытывать позитивные и негативные эмоции и удовлетворенность жизнью, эмоциональную сложность и способность выражать эмоциональный опыт [12]. К ЭС относят также способность регулировать эмоции, испытывать и выражать эмпатию, “психологическую разумность” (противопоставляемую алекситимии), эмоциональную осознанность [6; 19].

7

Эмоциональные способности, в том числе способность воспринимать, использовать, понимать эмоции и управлять ими, способствуют оптимальному социальному функционированию и в частности учебной деятельности [16]. В понятие ЭС включают и эмоциональный подход к копингу, и индивидуальную осознанность эмоций [18]. Термин “emotional capability” отражает социальный феномен ― способность группы управлять эмоциями, предвидеть, дифференцировать и понимать переживания своих членов [27].

8

Недостающим звеном, на наш взгляд, при более широком понимании ЭС выступают эмоциональные предвосхищения, актуалгенез которых представлен в функционировании так называемых “горячих процессов”: принятия решений, ЭИ и т.д.

Number of purchasers: 0, views: 1171

Readers community rating: votes 0

1. Andreeva I.N. Аdaptaciya oprosnika emocional'noj kreativnosti (ECI). Psikhologicheskii zhurnal (Minsk). 2011. №1–2. P. 75–81. (In Russian)

2. Valueva E.A. Diagnostika emocional'noj kreativnosti: adaptaciya oprosnika Dzh. Everilla Socialnyy i ehmocionalnyy intellekt: Ot processov k izmereniyam. Eds. D.V. Lyusin, D.V. Ushakov. Moscow: Iz-dvo “Institut psikhologii RAN”, 2009. P. 216–227. (In Russian)

3. Kornilova T.V. Intellektualno-Lichnostnyi Potentsial Cheloveka v Usloviyakh Neopredelennosti i Riska. Saint Petersburg: Iz-dvo “Nestor-Isoriya”, 2016. P. 344(in Russian)

4. Kornilova Т.V., Chumakova М.А., Kornilov S.A. Intellekt i uspeshnost' strategij prognozirovaniya pri vypolnenii Ajova-testa (IGT). Psihologija. Zhurnal Vysshej Shkoly jekonomiki. 2018. № 15(1). P. 10–21. (In Russian)

5. Lyusin D.V. Oprosnik na ehmocional'nyj intellekt EmIn: novye psihometricheskie dannye. Socialnyy i ehmocionalnyy intellekt: Ot processov k izmereniyam. Eds. Lyusin, Ushakov. Moscow: Iz-dvo “Institut psikhologii RAN”, 2009. P. 264–278. (In Russian)

6. Novikova M.A., Kornilova T.V. Shkaly ‘psikhologicheskoj razumnosti’: aprobacija oprosnika na rossijskih vyborkah. Psikhologicheskij Zhurnal. 2014. № 35(1). P. 63–78. (In Russian)

7. Pavlova E.M. Implizitnye teorii i samoozenka kreativnosti. Psihologija. Zhurnal Vysshej Shkoly jekonomiki. 2014. № 11(4). P. 75–95. (in Russian)

8. Smirnov S.D. Mir chuvstv i chuvstvo mira. Psihologicheskoe znanie: sovremennoe sostoyanie i perspektivy razvitiya. Eds. A.L. Zhuravlev, A.V. Yurevich. Moscow: Iz-dvo“Institut psikhologii RAN”, 2018. P. 224–245. (In Russian)

9. Smirnov S.D., Chumakova M.A., Kornilova T.V. Obraz mira v dinamicheskom kontrole neopredelennosti. Voprosy Psikhologii. 2016. № 4. Р. 3–13. (In Russian)

10. Sternberg, R. J., Forsythe, G. B., Hedlund, J., Wagner, R. K., Horvath, J. A., Williams, W. M., ... Grigorenko, E.. Practical intelligence in everyday life. Cambridge University Press. 2000.

11. Allard E.S., Kensinger E.A. Age-related differences in functional connectivity during cognitive emotion regulation. Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences. 2014. V. 69(6). P. 852–860.

12. Allemand M., Steiger A.E., Fend H.A. Empathy Development in Adolescence Predicts Social Competencies in Adulthood. Journal of Personality. 2015. V. 32(2). P. 229–241.

13. Andiliou, A., Murphy K.P. Examining variations among researchers’ and teachers’ conceptualizations of creativity: A review and synthesis of contemporary research. Educational Research Review. 2010. V. 5. P. 201–219.

14. Averill J.R. Individual differences in emotional creativity: Structure and correlates. Journal of personality. 1999. V. 67(2). Р. 331–371.

15. Averill J.R. Intelligence, emotion, and creativity: From trichotomy to trinity. Handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace / Eds. R. Bar-On, J.D.A. Parke. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2000. P. 363–376.

16. Brackett M.A., Rivers S.E., Reyes М.R., Salovey Р. Enhancing academic performance and social and emotional competence with the RULER feeling words curriculum. Learning and Individual Differences. 2012. V. 22. P. 218–224.

17. Damasio A. Feelings of emotion and the self. Annals of the New York Academy of Sciences. 2003. V. 1001 (1). P. 253–261.

18. Gutiérrez-Cobo M.J., Cabello R., Fernández-Berrocal P. The relationship between emotional intelligence and cool and hot cognitive processes: A systematic review. Frontiers in behavioral neuroscience. 2016. V. 27. P. 101.

19. Foran H.M., O’Leary K.D., Williams, M.C. Emotional Abilities in Couples: A Construct Validation Study. The American Journal of Family Therapy. 2012. V. 40. P. 189–207.

20. Ivcevic Z., Mayer J.D. Mapping Dimensions of Creativity in the Life-Space. Creativity Research Journal. 2009. V. 21(2–3). P. 152–165.

21. Karwowski M., Gralewskib J., Patstonc T., Cropleyd D.H., Kaufmane J.C. The creative student in the eyes of a teacher: A cross-cultural study Author links open overlay panel. Thinking Skills and Creativity. 2020. V. 35. P. 100636.

22. Pavlova E.M., Kornilova T.V. Implicit theories and self-esteem of creativity in the structure of self-consciousness. Understanding Creativity: Past, Present and Future Perspectives. New York: Nova Science Publishers, 2019. P. 61–79.

23. Pessoa L. On the relationship between emotion and cognition. Nature Reviews Neuroscience. 2008. V. 9 (2). P. 148–158.

24. Peña-Sarrionandia A., Mikolajczak M., Gross J.J. Integrating emotion regulation and emotional intelligence traditions: a meta‑analysis. Frontiers in psychology. 2015. V. 6 (160). P. 1–27.

25. Reiter-Palmon R., Robinson-Morral E., Kaufman J. C., Santo J. Evaluation of self-perceptions of creativity: Is it a useful criterion?. Creativity Research Journal. 2012. V. 24. P. 107–114.

26. Revelle W., Rocklin T. Very Simple Structure: An alternative procedure for estimating the optimal number of interpretable factors. Multivariate Behavioral Research. 1979. V. 14. P. 403–414.

27. Reus T.H., Liu Y. Rhyme and Reason: Emotional Capability and the Performance of Knowledge-Intensive Work Groups. Human Performance. 2004. V. 17 (2). P. 245–266.

28. Rothermund K., Koole S.L. Three decades of Cognition & Emotion: A brief review of past highlights and future prospects. Cognition and Emotion. 2018. V. 32 (1). P. 1–12.

29. Runco M.A. Implicit theories of creativity. Encyclopedia of creativity. Eds. M.A. Runco, S. Pritzker.San Diego, CA: Academic Press, 2006.P. 27–30.

30. Trnka R., Cabelkova I., Kuška M., Nikolai T. Cognitive Decline Influences Emotional Creativity in the Elderly. Creativity Research Journal. 2019. V. 31 (1). P. 93–101.

Система Orphus

Loading...
Up