PSYCHOLOGICAL FACTORS OF CONFIDENCE IN BANKS

 
PIIS020595920004604-0-1
DOI10.31857/S020595920004604-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: deputy director of Institute of Psychology RAS, head of the laboratory of personality psychology
Affiliation: Institute of Psychology RAS
Address: Moscow, Russian Federation
Journal namePsikhologicheskii zhurnal
EditionVolume 40 issue 3
Pages110-118
Abstract

The author presents data demonstrating that the level of confidence in the banking sector of the economy is lower than in the majority of comparable countries and recently it has been diminishing due to financial crisis and other factors. The main causes of the low level of confidence in it are considered, among them there are shortcomings of the arrangement of the work of Russian banks as well as psychological consequences of the situation of 1990-s and specific features of behavior of our bankers which create their negative image in mass consciousness. The problem of the low level of trust in modern Russian society is also under analysis. The multilevel structure of confidence in bank is drawn out, it includes: 1) general level of trust of the society, 2) confidence in its social institutions, 3) confidence in business, 4) confidence in large business, 5) confidence in the banking sector of economics, 6) confidence in concrete banks. The recommendations for Russian banks aimed at increasing the public confidence of population in them are formulated.

Keywordsbanks, banking sector of economy, confidence, trust, population, causes, factors, society, mass consciousness, multilevel structure
AcknowledgmentThis paper is supported by RSCF, project № 14-18-03271.
Received30.03.2019
Publication date25.04.2019
Number of characters27365
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.

Number of purchasers: 3, views: 1787

Readers community rating: votes 0

1. Алексеева А.Ю. Уверенность, обобщенное доверие и межличностное доверие: критерии различения // Социальная реальность. 2008. № 7. С. 85–98.

2. Антоненко И.В. Доверие: социально-психологический феномен. М., 2004.

3. Артемьев А.В., Минаков В.Ф., Макарчук Т.А. Управление обучением персонала коммерческого банка: Эффекты. Синергия // Экономика, статистика и информатика. Вестник УМО. 2013. № 3. С. 11–15.

4. Баша Н.В., Минаков В.Ф., Мельникова Е.Ф. Алгоритм принятия решений на основе анализа иерархии целей в едином научном пространстве // В мире научных открытий. 2015. № 10 (70). С. 231–239.

5. Бек У. Общество риска. На пути к другому модерну. М.: Прогресс-традиция, 2000.

6. Богданова Е.В. Структура доверия в отношениях “клиент — банк” // Журнал социологии и социальной антропологии. 2005. № 1. С. 86–96.

7. Галстян А.Ш., Шиянова А.А., Минаков В.Ф. Моделирование стратегического развития рынка страхования в России: проблемы и пути их решения // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2014. № 2 (41). С. 256–260.

8. Готово ли российское общество к модернизации? / Под ред. М.К. Горшкова, Р. Крумма, Н.Е. Тихоновой. М.: Весь Мир, 2010.

9. Доверие и недоверие в условиях развития гражданского общества / Отв. ред. А.Б. Купрейченко, И. В. Мерсиянова. М.: Изд-во НИУ ВШЭ, 2013.

10. Журавлев А.Л., Юревич А.В. Патриотизм как объект изучения психологической науки // Психологический журнал. 2016. Т. 37. № 4. С. 88–98.

11. Здравомыслов А.Г. Социология: теория, история, практика. М.: Наука, 2008.

12. Ильин Е.П. Психология доверия. СПб.: Питер, 2013.

13. Корешнекова Л.В., Зельникова В.Ю. Психология доверия рекламе // Тезисы докладов Первой Всероссийской конференции “Психология в рекламе”. М., 1996. С. 24–25.

14. Купрейченко А.Б. Психология доверия и недоверия. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2008.

15. Купрейченко А.Б., Табхарова С.П. Типы отношения личности к соблюдению нравственных норм делового поведения в зависимости от направленности доверия и недоверия // Психологические исследования духовно-нравственных проблем. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2011. С. 209–229.

16. Латов Ю.В. Декларируемое и фактическое межличностное доверие в современной России // XI Международная научная конференция по проблемам развития экономики и общества / Отв. ред. Е.Г. Ясин. М.: НИУ ВШЭ, 2011. Т. 3. С. 118–128.

17. Лебедев А.Н. Психология рекламы. СПб.: Питер, 2003.

18. Лобанов О.С., Минаков В.Ф., Минакова Т.Е. Методология ранжирования ресурсов в облачной инфраструктуре региона // Материалы 3-й научно-практической internet-конференции “Междисциплинарные исследования в области математического моделирования и информатики”. Ульяновск, 2014. С. 50–56.

19. Лобе-Мари К. Доверие под воздействием “радикального модерна” // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия: Социология. 2010. № 2. С. 20–22.

20. Почебут Л.Г., Чикер В.А. Психология доверия в организациях // Психологический журнал. 2017. Т. 38. № 6. С. 65–76.

21. Российское общество и вызовы времени. Книга пятая / Под ред. М.К. Горшкова и В.В. Петухова. М.: Весь мир, 2017.

22. Российское общество и вызовы времени. Книга четвертая / Под ред. М.К. Горшкова и В.В. Петухова. М.: Весь мир, 2016.

23. Социально-психологическая динамика в условиях экономических изменений / Отв. ред. А.Л. Журавлев, Е.В. Шорохова. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 1998.

24. Сумарокова В.А., Журавлев А.Л. Региональные и половые различия доверия предпринимателей к разным видам организаций // Знание. Понимание. Умение. 2012. № 4. С. 36–45.

25. Татарко А.Н., Лебедева Н.М. Социальный капитал: теория и психологические исследования. Монография. М.: РУДН, 2009.

26. Фукуяма Ф. Доверие: социальные добродетели и путь к процветанию. М.: АСТ, 2004.

27. Халикова Л.В. Межличностное и институциональное доверие — предпосылки развития предпринимательства // Вестник ЧГУ. 2007. № 3. С. 346–349.

28. Castaldo S. Meanings of Trust: a Meta Analysis of Trust Definitions: Paper presented at Second Euram Conference. Stockholm, 2002.

29. Nannestad P. What have we learned about generalized trust, if anything? //Annual review of political sciences. 2008. V. 11. P. 413–436.

30. Political Psychology / Ed. V.G. Hermann. San Francisco: Jossey-Bass, 1986.

31. Rose-Ackerman S. Trust, Honesty, and Corruption: Reflection on the State-Building Process // European Journal of Sociology. 2001. V. 42. P. 27–71.

32. Sztompka P. Trust: a sociological theory. Cambridge: Cambridge university press, 1999.

Система Orphus

Loading...
Up