EU Agricultural Digitalization Decalogue

 
PIIS086904990013995-6-1
DOI10.31857/S086904990013995-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Scientific Secretary of the Institute of Europe RAS
Affiliation: Institute of Europe RAS
Address: 11-3, Mokhovaya Str., Moscow, 125993, Russian Federation
Journal nameObshchestvennye nauki i sovremennost
EditionIssue 1
Pages73-84
Abstract

The aim of the article is to summarize the ideological foundations and to characterize the current stage of agricultural digitalization in the EU. The author identifies the framework documents and areas of discussion on the development of the digital strategy of the European Union in the agricultural sector. Taking into account the successful practice and opinions of the competent centers, an idea was formed about the principles and ten areas that are covered by supranational assistance, which form a kind of Decalogue of agricultural digitalization. The author notes that the regulation of digital transformation in agriculture is due not so much to the need to increase the economic efficiency of business processes, but rather to the intention to facilitate the control of their compliance with the criteria of climate neutrality and inclusiveness. The digitalization strategy of the Common agricultural policy (CAP) brings its goals closer to those of sustainable development. The ongoing crisis in Europe and the world caused by the COVID-19 coronavirus pandemic gives the European Commission a formal reason to step up digital transformation in agriculture. Relying on legal and investment-based regulatory tools, it uses tactics to force progress in the name of improving the sustainability of agriculture in the face of probable shocks.

KeywordsDigital strategy, Common agricultural policy, supranational regulation, COVID-19 pandemic, sustainable development, global climate change
Received25.02.2021
Publication date03.03.2021
Number of characters28602
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Глобальные климатические изменения и развитие цифровых технологий – ключевые обстоятельства, которыми сегодня обусловлено наднациональное вмешательство в аграрную экономику ЕС. И те, и другие создают экзистенциальный риск для европейского сельского хозяйства, вместе с тем подстегивая конкуренцию на аграрном рынке и прогресс отрасли. В отличие от изменений климата, цифровые трансформации уже поддаются управлению; вторые рассматриваются наднациональными институтами как инструмент для обуздания первых.
2 Пандемия COVID-19 показала важность цифровых навыков для работы в условиях ограничений на передвижения людей, придала импульс преобразованиям и включению цифровых приоритетов в отраслевые направления деятельности ЕС. В частности, пандемия высветила риски от срыва сезонных работ в сельском хозяйстве [Потемкина 2020], вместе с тем укрепила согласие общества с моделью удаленной работы и обнажила потребность в цифровизации многих сфер сельской жизни. Так, специальная аналитическая записка ОЭСР [Policy Implications… 2020], вышедшая в июне 2020 г., посвящена последствиям коронакризиса для развития сельских районов. В ее основе представлено новое ви́дение сельской местности как более безопасного места жительства, ставшего временным убежищем для горожан. В документе отмечены не только отставание по показателям оснащенности медицинскими учреждениями и объектами сферы культуры, но и недостатки в развитии бытовых услуг водо-, электро- и газоснабжения, канализационной и проводной телекоммуникационной систем. Несомненно, это препятствовало способности сельских районов заменить городскую среду. Однако там, где уровень развития цифровой инфраструктуры оказался достаточным, недостаток в остальном был частично скомпенсирован.
3 Кризис, подтолкнувший общественное обсуждение, ускоряет достижение консенсуса по рамочным, законодательным и инвестиционным инициативам в сфере аграрной цифровизации; Европейская комиссия (ЕК) фактически получает карт-бланш на реализацию устойчивой цифровой повестки.
4 Исследование посвящено проблемам цифровой трансформации в сельском хозяйстве. В первой части осмыслены ее идейные основы и вызовы, во второй прослежено продвижение надлежащих преобразований в рамках компетенции ЕС. Автор преследует цель зафиксировать факт становления устойчивого цифрового сельского хозяйства как приоритетного направления Общей сельскохозяйственной политики ЕС под воздействием соответствующего направления науки. Для достижения цели использованы такие исследовательские методы, как анализ официальных докладов, изучение стратегических установок и поиск практических примеров деятельности. 
5 Методологическая основа
6 В базисе анализа – концепция устойчивого развития и новая институциональная экономическая теория. Хорошо изученные с 1970-х гг., они служат руководством в конкретных практических областях. Сегодня концепция устойчивого развития предлагает основу для радикальных преобразований в экономике. Часто дорогостоящие, они минимизируют экологические разрушения, что в долгосрочной перспективе покажет экономическую эффективность [Гизатуллин, Троицкий 1998; Мингалева 2017; Кукушкина 2017]. Одно из научных направлений в пределах данной концепции ‒ «зеленая экономика» ‒ стремится повысить роль возобновляемых источников энергии и экологически чистых технологий в экономическом развитии, прогнозируя обесценивание активов обладателей углеводородных ресурсов [Порфирьев 2012; Порфирьев 2016].

Number of purchasers: 0, views: 576

Readers community rating: votes 0

1. Afontsev S. (2019) Novye tendencii v razvitii mirovoj ekonomiki [New Trends in Global Economy]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, vol. 63, no. 5, рр. 36‒46. DOI: https:doi.org/10.20542/0131-2227-2019-63-5-36-46

2. Digital technologies in agriculture and rural areas. Briefing paper. 2019. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations.

3. Gizatullin H.N., Troickij V.A. (1998) Koncepciya ustojchivogo razvitiya: novaya social'no-ekonomicheskaya paradigma [The concept of sustainable development: a new socio-economic paradigm]. Obshchestvennye nauki i sovremennost', no. 5, pp. 124‒130.

4. Gohberg L.M. (red.) (2019) Chto takoe cifrovaya ekonomika? Trendy, kompetencii, izmerenie [What is digital economy? Trends, completions, measurement]. Moscow: Izd. dom Vysshej shkoly ekonomiki.

5. Kaveshnikov N. (2015) Metody upravleniya v Evropejskom soyuze [Methods of Governance in the European Union]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, no. 8, pp. 49‒60.

6. Khudyakova L. (2019) Sozdanie sistemy ustojchivogo finansirovaniya v Evropejskom soyuze [Launching a Sustainable Financial System in the European Union]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, vol. 63, no. 7, pp. 16‒22.

7. Kukushkina A.V. (2017) Koncepciya ustojchivogo razvitiya (mezhdunarodno-pravovye aspekty) [The concept of sustainable development (international legal aspects)]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Pravo, no. 23, pp. 29‒39.

8. Lebedeva L. (2019) Cifrovaya transformaciya v social'no-trudovoj sfere: novye vyzovy i vozmozhnosti [Digital Transformation in the Socio-Labor Sphere: New Challenges and Opportunities]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, vol. 63, no. 12, pp. 42‒49.

9. Leksin V.N. (2020) Sintez obshchestva potrebleniya i informatsionnogo obshchestva [Synthesis of Consumer Society and Information Society]. Kontury global’nyh transformatsyi: politika, economika. pravo, vol. 13, no. 2, pp. 195‒211.

10. Mingaleva ZH. A. (2017) Idei ustojchivogo razvitiya: «yabloko razdora» ili platforma dlya ob"edineniya [Sustainable development ideas: a "bone of contention" or a platform for unification]. Vestn. Mosk. un-ta. Ser. 6. Ekonomika, no. 6, pp. 23‒41.

11. Perelet R.A. (2018) Ekologicheskie aspekty cifrovoj ekonomiki [Ecology aspects of digital economics]. Mir novoj ekonomiki, no. 12(4), pp. 39‒45.

12. Porfir'ev B.N. (2012) «Zelenaya» ekonomika: obshchemirovye tendencii razvitiya i perspektivy [«Green» economy: global development trends and prospects]. Vestnik RAN, no. 4, pp. 323‒344.

13. Porfir’ev B. (2016) «Zelenye» tendencii v mirovoj finansovoj sisteme [«Green» Trends in the Global Financial System]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, vol. 60, no. 9, pp. 5‒16.

14. Potemkina O. (2020) Evropejskij soyuz: sezonnye rabochie v usloviyah pandemii [European Union: Seasonal Workers under COVID-19 Pandemic]. Nauchno-analiticheskij vestnik IE RAN, no. 5, рр. 45‒51. DOI: http://dx.doi.org/10.15211/vestnikieran520204551

15. Strezhneva M., Prokhorenko I. (2013) Upravlenie ekonomikoj v Evropejskom soyuze: Institucional'nye i politicheskie aspekty [Economic Governance in the European Union: Institutional and Political Issues]. Moscow, IMEMO RAN.

16. Zuev V.N. (2010) Nadnacional'nyj mekhanizm v sisteme global'nogo i regional'nogo regulirovaniya [Supranational mechanism in the system of global and regional regulation]. Vestnik mezhdunarodnyh organizacij, no. 4 (30), pp. 10‒20.

17. Building stronger agricultural knowledge and innovation systems (AKIS) to foster advice, knowledge and innovation in agriculture and rural areas (2019) European Commission. April 2019.

18. Commission proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing the framework for achieving climate neutrality and amending Regulation (EU) 2018/1999 (European Climate Law), COM (2020) 80 final.

19. Communication on Artificial Intelligence for Europe, COM (2018) 237 final.

20. Council of the European Union. Special meeting of the European Council (17, 18, 19, 20 and 21 July 2020). Conclusions (2020) Brussels, July 21.

21. Declaration. A smart and sustainable digital future for European agriculture and rural areas (2019) Brussels. April 5 (https://smartagrihubs.eu/latest/news/2019/August/DD3Declarationonagricultureandruralareas-signedpdf-%281%29.pdf).

22. Digital Economy and Society Index. Thematic chapters. Brussels, 2020.

23. EU budget for recovery: Questions and answers on the Just Transition Mechanism (2020) European Commission. Brussels. May, 28 (https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_931).

24. European strategy for data, COM (2020) 66 final.

25. Farm to Fork Strategy. For a fair, healthy and environmentally-friendly food system (2020) European Union.

26. IoT and digital technologies for monitoring of the new CAP. AIOTI WG06 – Smart Farming and Food Security. May, 2019.

27. Jackson T. (2009) Prosperity without growth? The transition to a sustainable economy. Sustainable Development Commission (http://www.sd-commission.org.uk/data/files/publications/prosperity_without_growth_report.pdf).

28. Kosior K. (2019) Towards a New Data Economy for EU Agriculture Studia Europejskie-Studies in European Affairs. December, pp. 91‒107. DOI: 1033067/SE.4.2019.6

29. Modernising and simplifying the CAP. Background Document. Socio-Economic challenges facing EU agriculture and rural areas. Brussels: European Commission.

30. Policy Implications of Coronavirus Crisis for Rural Development. 16 June. OECD 2020.

31. Project GAIA (2019) (https://projectgaia.ai/).

32. Renda A. (2019) Artificial Intelligence: Ethics, Governance and Policy Challenges, CEPS Task Force Report. Brussels: CEPS, February.

33. Renda A., Reynolds N., Laurer M., Cohen G. (2019) Digitising Agrifood: Pathways and Challenges. Brussels: CEPS, BCFN.

34. Shaping Europe’s digital future, COM (2020) 67 final.

35. Scharlemann J.P.W., Brock R.C., Balfour N. et al. (2020) Towards understanding interactions between Sustainable Development Goals: the role of environment–human linkages. Sustain Sci 15, pp. 1573‒1584.

36. SME Strategy for a sustainable and digital Europe, COM (2020) 103 final.

37. Solow R. (1987) We’d better watch out. New York Times Book Review, July 12, p. 36.

38. Status of Digital Agriculture in 18 countries of Europe and Central Asia (2020) Geneva: FAO.

39. Stiglitz J. E. (2019) The Economy We Need, Project Syndicateю May 3 (https://www.project-syndicate.org/onpoint/the-economy-we-need-by-joseph-e-stiglitz-2019-05?barrier=accesspaylog).

40. The EU Coordinated Plan on Artificial Intelligence COM (2018) 795 final.

41. The European Green Deal, COM (2019) 640 final.

42. What does the 2020 Digital Economy and Society Index (DESI) report tell us about digital development in rural areas? Not enough (2020) June 13 (https://rural-innovation.eu/digital-economy-and-society-index-rural-areas/).

43. White Paper Digital Technology and Environment (2018) IDDRI, FING, WWF France, GreenIT.fr.

44. White Paper on Artificial Intelligence ‒ A European approach to excellence and trust, COM (2020) 65 final.

Система Orphus

Loading...
Up