Interdisciplinarity in theory and in practice: an example of social policy

 
PIIS086904990010077-6-1
DOI10.31857/S086904990010077-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Department of political analysis, faculty of public administration of Moscow state University named after M. V. Lomonosov
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Chief researcher, head of the Center for economic theory of the social sector of the Institute of Economics of the Russian Academy of Sciences
Affiliation: Center for economic theory of the social sector Of the Institute of Economics of the Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameObshchestvennye nauki i sovremennost
EditionIssue 3
Pages166-178
Abstract

The article discusses the problems of interdisciplinarity arising both from its theoretical understanding and practical application. The authors show the importance of organizing interdisciplinary interaction as a condition for the synthesis of disciplinary knowledge for making managerial decisions. Using social policy as an example, it is shown that even in a field that combines elements of both disciplinary and interdisciplinary approaches, the formation of a common interdisciplinary knowledge and practice is still problematic, despite the theoretical consensus on its necessity and objective practical prerequisites

KeywordsDiscipline, interdisciplinarity, interdisciplinary research, interdisciplinary interaction, social policy
Received24.06.2020
Publication date29.06.2020
Number of characters34764
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В современной науке все большее значение уделяется междисциплинарности, о ней часто рассуждают и достаточно много пишут, создаются междисциплинарные исследовательские коллективы, однако вопрос, что же такое междисциплинарность, остается дискуссионным (cм., например, [Мокий, Лукьянова 2016; Трансдисциплинарность… 2015]). Традиционное объяснение необходимости междисциплинарности связано с отсылом к сложности картины мира, взаимосвязи явлений, что требует их целостного, комплексного рассмотрения, переноса фокуса исследований с изучения отдельных аспектов функционирования объекта на его цельное описание. Она необходима при проблемном подходе, поиске путей решения таких крупных общественных задач, как борьба с бедностью и преодоление неравенства. Становится очевидным, что отдельные “картины мираˮ (политическая, экономическая, психологическая и т.д.) малопродуктивны, а метафоры типа “homo economicusˮ или “homo politicus” в целом себя исчерпали. Экономика пронизана психологией и политикой, а психология, в свою очередь, перегружена экономическими интересами и политическими пристрастиями.
2 Таким образом, в сфере теоретических и практико-ориентированных социогуманитарных знаний возникает необходимость “возвышенияˮ над дисциплинами, стирания граней между ними и, одновременно, между когнитивными массивами знаний (концептуальными, методологическими, прикладными). При этом научные прорывы происходят именно на стыках различных дисциплин, о чем свидетельствует трансформация содержания работ, получивших премию им. А. Нобеля за последнее десятилетие1. 1. См.: Prizes and Laureates in Economic Sciences // Nobelprize.org. The official Web Site of the Nobel Prize. https:// www. no-belprize.org/nobel_prizes/economic-sciences/ laureates.
3 Задача данной статьи – рассмотреть современное понимание и подходы к междисциплинарности в теории, а также возможности и проблемы ее реализации в практической деятельности. При этом применение междисциплинарности в управлении, на наш взгляд, открывает новые перспективы решения комплексных проблем современного общества.
4 В данном контексте специальный интерес представляет социальная политика как довольно органично соединяющая элементы и дисциплинарности, и междисциплинарности. Согласно классическому определению она изучает ответы общества на социальные потребности, которые в нем формируются в различных условиях. В этом смысле социальная политика как область научных исследований произрастает из многих дисциплин, таких как философия, экономика, социология, политология, психология. В то же время ее вполне можно рассматривать в качестве деятельности (государства, экономических структур, гражданского общества) по согласованию интересов различных социальных групп и общностей в самых разнообразных сферах, направленную на достижение устойчивого и сбалансированного развития общества. Потому важное значение приобретает процесс управления социальными аспектами развития, а следовательно, необходим целостный и комплексный подход к оценке социальных процессов и явлений.

Number of purchasers: 0, views: 1071

Readers community rating: votes 0

1. Alcock P., Haux T., May M., Wright Sh. (eds.) (2016) The Student's Companion to Social Policy. Chichester :Wiley-Blackwell.

2. Alcock P. (2008) The Subject of Social Policy. Alcock P., May M., Rowlingson K. (eds). The Students Companion to Social Policy. Oxford: Blackwell Publishing, pp. 3–10.

3. Ananyin O. (2009) Za “ekonomicheskij imperializm” bez imperskih ambiciy, ili O formah mezhdisciplinarnyh vzaimodejstviy [For “Economic Imperialism” Without Imperial Ambitions]. Obshchestvennye nauki i sovremennost', no. 6, pp. 130–139.

4. Armstrong F., Armstrong D., Barton L. (2001) Inclusive Education: Policy, Context, Comparative Perspectives. London: London Press.

5. Azhimov F. (2016) Chto takoe mezhdisciplinarnost' segodnya? (Opyt kul'turno-istoricheskoy interpretacii zarubezhnyh issledovaniy) [What is interdisciplinarity today? (Experience of cultural-historical interpretation of foreign research)]. Voprosy filosofii, no. 11, pp. 70–77.

6. Baldock J. (2007) Welfare, Ideology, and Social Theory. Baldock J., Manning N., Vickerstaff S. (eds) Social Policy. Oxford: Oxford Univ. Press.

7. Bazhenova E. (2016) Vserossiyskaya nauchnaya konferenciya “Mezhdisiciplinarnost' v sovremennom social'no-gumanitarnom znanii? [All-Russian scientific conference “Interdisciplinarity in modern socio-humanitarian knowledge?]. ENSR, no. 4, pp. 143–147.

8. Becker S. (2008) Methods and Approaches in Social Policy Research. Alcock P., May M., Rowlingson K. (eds) The Students Companion to Social Policy. Oxford: Blackwell Publishing, pp. 11–18.

9. Berger G. (1972) Opinions and Facts. Interdisciplinary: Problems of Teaching and Research in Universities. Paris: OECD, pp. 23–75.

10. Berger P., Luckman T. (1995) Social'noe konstruirovanie real'nosti. Traktat po sociologii znaniya. [Social construction of reality. A treatise on the sociology of knowledge]. Moscow: Medium.

11. Blakemore K. (2003) Social Policy an Introduction. Berkshire: Open Univ. Press.

12. Boix Mansilla V. (2010) Learning to Synthesis: The Development of Interdisciplinary/Understanding. The Oxford Handbook of Interdisciplinary. Oxford Univ. Press, pp. 288–306.

13. Boix Mansilla V., Gardner H., Miller W. (2000) On Disciplinary Lenses and Interdisciplinary Work. S. Wineburg, P. Grossman (eds.), Interdisciplinary Curriculum: Challenges to Implementation. New York: Teacher College Press, pp.11–38.

14. Bronstein L. (2003) A model for interdisciplinary collaboration. Social Work, vol. 48, no. 3, pp. 297–306.

15. Bushkovskaya E. (2010) Fenomen mezhdisciplinarnosti v zarubezhnyh issledovaniyah [The phenomenon of interdisciplinarity in foreign studies]. Vestnik Tomskogo gos. un-ta, no. 330, pp. 152–155.

16. Chanthamith B., Wu M., Yusufzada S., Md R. (2019) Interdisciplinary relationship between sociology, politics and public administration: Perspective of theory and practice. Sociology International Journal, vol. 3, issue 4, pp. 353–357.

17. Chubarova T. (2015) Politeconomicheskoe vvedenie v social’nuyu politicu [Political-economic introduction to social policy] Moscow: IE RAN.

18. Foucault M. (2005) Intellektualy i vlast [Intellectuals and power] part 2. Articles and interviews 1970-1984. Moscow: Praksis.

19. Grigorieva N. (2001) Chelovek i obshchestvo v kontekste reformy zdravoohraneniya [Individual and Society in the Context of Health Reforms]. Health Management, no. 3, pp. 81–92.

20. Habermas J. (2001) Moral'noe soznanie i kommunikativnoe deystvie [Moral consciousness and communicative action] St.-Petersburg: Nauka.

21. Hopton J. (1997) Anti-discrimnatory practice and anti-oppressive practice: a radical humanist psychology perspective. Critical Social Policy, vol. 17 (3), pp. 231–238.

22. Interdisciplinarity: Problems of teaching and research in universities (1972) Apostel L., Berger G., Briggs A., Michaud G. (eds). Paris: Organization for Economic Cooperation and Development.

23. Kasavin I. (2014) Mezhdisciplinarnye issledovaniya i social'naya kartina mira [Interdisciplinary research and the social picture of the world]. Filosofiya nauki, vol. 19. Moscow: IPh. RAS, pp. 10–26.

24. Lysak I.V. (2016) Mezhdistsiplinarnost': preimushchestva i problemy primeneniya [Interdisciplinarity: advantages and problems of implementation] Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya, no. 5 (http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=25376).

25. Mirsky E.M. (2001) Mezhdisciplinarnye issledovaniya [Interdisciplinary Studies]. New Philosophical Encyclopedia, in 4 vol., vol. 2. Moscow: Misl’ (https://iphlib.ru/library/collection/newphilonc/document/HASHf38bc2c7833401460106f3).

26. Mokij V.S., Luk'yanova T.A. (2016) Ot disciplinarnosti k transdisciplinarnosti v ponyatiyah i opredeleniyah [From discipline to transdisciplinarity in terms and definitions] Universum: Obshchestvennye nauki: elektron.?nauchn.?zhurn,?no.?7. (http://7universum.com/ru/social/archive/item/3435).

27. Polterovich V. (2011) Stanovlenie obshchego sotsial'nogo analiza [The formation of general social analysis] Obshchestvennye nauki i sovremennost', no. 2, pp. 101–111.

28. Repina L.P. (2003) Interdisciplinarnaya istoriya vchera, segodnya, zavtra [Interdisciplinary history yesterday, today, tomorrow]. Mezhdisciplinarnye podhody k izucheniyu proshlogo [Interdisciplinary approaches to the study of the past. ed by L.P. Repina]. Moscow: Aspect Press, pp. 5–19.

29. Rosenfield P.L. (1992) The potential of transdisciplinary research for sustaining and extending linkages between the health and social sciences. Social Science and Medicine, vol. 35, no. 11, pp. 1343–1357.

30. Sen A. (1999) Development as freedom. Oxford: Oxford Univ. Press.

31. Slatin C., Galizzi M., Melillo K.D., Mawn B. (2004) Conducting Interdisciplinary Research to Promote Healthy and Safe Employment in Health Care: Promises and Pitfalls. Public Health Reports. January–February, vol. 119, pp. 60–72.

32. Stepin V.S. (2003) Teoreticheskoe znanie [Theoretical knowledge] Moscow: Progress-Tradition.

33. Transdistsiplinarnost' v filosofii i nauke: podkhody, problemy, perspektivy (2015) [Transdisciplinarity in Philosophy and Science: Approaches, Problems, Prospects] Bazhanov V., Scholz V. (eds). Moscow: Navigator Publishing House

Система Orphus

Loading...
Up