Unlimited Government Endorsed by “Scientific Consensus”

 
PIIS086904990007570-9-1
DOI10.31857/S086904990007570-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior research fellow at the Institute for applied economic research under Russian Academy of national Economy and public Administration, director of Shomron Center for Economic Policy Research (Israel)
Affiliation: , senior research fellow at the Institute for applied economic research under Russian Academy of national Economy and public Administration, director of Shomron Center for Economic Policy Research (Israel)
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Senior researcher, political economy and regional development studies department, Gaidar Institute for Economic Policy
Affiliation: Senior researcher, political economy and regional development studies department, Gaidar Institute for Economic Policy
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameObshchestvennye nauki i sovremennost
EditionIssue 6
Pages91-103
Abstract

While any individual Scientist can’t be a perfect unbiased intellectual machine, free from any irrelevant influences, “aggregate” position of scientific community could be more or less unbiased in Long Run – the fact proven by history of progress in natural sciences since XVI century. The rise of Big Government which invests heavily in the Research and Development could prevent scientific community from approaching to the scientifically reasoned position because of strong special interests of governmental grantors to maximize the bureaus’ budgets and discretionary power (Niskanen, Tullock, Jasay). The bureaucrats could be interested to get even deliberately biased, distorted results for their policies proposals “scientific” support. Responsible politician standing with Limited Government should be equipped by political technologies compensating pressure of distorted scientific consensus.

Keywordsdistorted Scientific consensus, special interests, demand for bias and distortion, policy advice to avoid distorted consensus pressure
Received18.12.2019
Publication date23.12.2019
Number of characters31752
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Воплощение мечты Платона Платон мечтал о диктатуре мудрецов как об идеальном (и тоталитарном) государственном устройстве [Bloom 1991 p. 309]. Ситуация, при которой политики – пусть даже избранные демократически – послушно следуют рекомендациям сообщества ученых, принятых консенсусом, начинает сильно напоминать реализацию мечты древнего грека. Впрочем, даже в древности восприятие консенсуса среди мудрецов было неоднозначным. Так, еврейская традиция требует признавать единогласный обвинительный приговор высшего собрания мудрецов – Великого Санхедрина недействительным (Талмуд, трактат Санхедрин 17а). Вероятно, что главной причиной введения такой нормы была нужда в защите мудрецов от давления сильных мира сего. Другой распространенной причиной удивительных массовых совпадений мнений и согласий может быть конфликт интересов.
2 У демократического политика есть сильные стимулы следовать “единогласноˮ поддержанным рекомендациям ученых. Хотя, с одной стороны, он не заинтересован в передаче своей власти и полномочий принимать решения третьим лицам, не получившим в отличие от него мандата на выборах, но с другой – пока такие случаи единичны: страх предстать в СМИ невежественным может победить. В некоторых случаях перспектива избавиться от ответственности за непопулярные или чреватые непредсказуемыми последствиями решения, переложив ее на “совет мудрейшихˮ, может восприниматься политиком как благо.
3 У прессы желание атаковать строптивого политика может быть связано с теми же интересами, которые толкают бюрократов требовать больших бюджетных расходов, а заодно, естественно, и больших полномочий. Речь идет прежде всего о “общественныхˮ СМИ (принудительно финансируемых налогоплательщиком), связанных с социальной бюрократией фундаментальным общим интересом – не допустить возвращения общества к поддержке концепции ограниченного правительства (Limited Government), в рамках которых места для таких “общественныхˮ СМИ не существует1. 1. У СМИ, получивших доступ на рынок и защиту от конкурентов благодаря сложной системе лицензирования, могут быть интересы кооперироваться с бюрократами, схожие с интересами Public media.
4 Наличие научного консенсуса по той или иной проблеме, как правило, действительно означает, что проблема решена и возвращаться к дискуссии бессмысленно. Однако у ученых иногда (а возможно, и нередко, в зависимости от форм организации научной деятельности) появляются стимулы достижения консенсуса, весьма далекие от любви к истине и совпадения многолетних результатов беспристрастного и добросовестного научного анализа.
5 Такие стимулы могут возникать, в частности, в ситуации, когда растущая доля научных исследований финансируется из бюджета. Долгосрочный рост доли таких работ наряду с новыми возможностями бюрократов и политиков – сторонников “большого щедрого правительстваˮ – по их влиянию на программу частного финансирования науки объективно создает основу для коалиции огромного большинства ученых с такими бюрократами и политиками. Мощь этой коалиции может усиливаться государственно финансируемыми или государственно регулируемыми СМИ2. 2. Некоторые последствия сочетания беспрецедентного финансирования с политической и административной мощью коалиций, обеспечивающих финансирование невоенных исследований в США и Западной Европе, подробнее рассматриваются в ( >>>> ), являющихся дополнительными материалами к данной статье.

Number of purchasers: 0, views: 429

Readers community rating: votes 0

1. Acemoglu D., Robinson J.A., Verdier Th. (2012) Can't We All Be More Like Scandinavians? Asymmetric Growth and Institutions in an Interdependent World. NBER Working Paper No. 18441 Issued in October.

2. Block W. (2010) The Case for Discrimination. Auburn, Alabama: Ludwig von Mises Institute.

3. Bloom A. (translation) (1991) The Republic of Plato. 2nd ed. New York: Basic Books.

4. Carson T. L. (1994) Conflicts of Interest. Journal of Business Ethics, vol. 13, no. 5, pp. 387–404.

5. Carson T.L. (2004) Conflicts of Interest and Self-Dealing in the Professions: A Review Essay. Business Ethics Quarterly, vol. 14, no. 1, pp. 161–182.

6. Coase R.H. (1974) The Market for Goods and the market for Ideas. The American Economic Review, vol. 64, no. 2, Papers and Proceedings of the Eighty-sixth Annual Meeting of the American Economic Association (May, 1974), pp. 384–391.

7. Davis M., Snead W. S. (1982) Conflict of Interest. Business & Professional Ethics Journal, vol. 1, no. 4. pp. 17–27, 29–32.

8. Fedorin V. (2015) Doroga k svobode. Besedy s Kahoy Bendukidze [The road to Freedom. Talks with Kaha Bendukidze]. Moscow: Novoye izdatel’stvo.

9. Folsom B.W. (1991) The Myth of the Robber Barons: A New Look at the Rise of Big Business in America. Reston (VA): Young America’s Foundation.

10. Glaeser E., Shleifer A. (2003) The Rise of Regulatory State. Journal of Economic Literature, vol. 41, no. 2, pp. 401–425.

11. Green D. (2009) Vozvrashchenie v grazhdanskoe obshchestvo [Reinventing Civil Society Rediscovery of Welfare without Politics]. Moscow: Novoye izdatel’stvo.

12. Humboldt W. von (1854 [1792 first publication]) The Sphere and Duties of Government (The Limits of State Action) London: John Chapman. (http://goo.gl/Hh6MlT).

13. Jasay A. (1998) The State. Indianapolis: Liberty Fund.

14. Klein D., Stern Ch. (2007) Is There a Free-Market Economist in the House? The Policy Views of American Economic Association Members. American Journal of Economics and Sociology, vol. 66, no. 2, pp. 309–334.

15. Kotlikoff L., Burns S. (2005) Pensionnaya systema pered burey [The Coming Generational Storm: What You Need to Know about America's Economic Future]. Moscow: Irisen.

16. Langbert M., Quain A.J., Klein D.B. (2016) Faculty Voter Registration in Economics, History, Journalism, Law, and Psychology. Economics Journal Watch, vol. 13, no. 3, pp. 422–451.

17. Leoni B. (1991) Freedom and the Law. Indianapolis: Liberty Fund.

18. Lo B., Field M.J. (eds.) (2009) Institute of Medicine (US) Committee on Conflict of Interest in Medical Research, Education and Practice. Conflict of Interest in Medical Research, Education, and Practice. Conflicts of Interest and Medical Practice. Washington (DC): National Academies Press (US) (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22944/).

19. Luebke N.R. Conflict îf Interest as a Moral Category (1987) Business & Professional Ethics Journa, vol. 6, no. 1, pp. 66–81.

20. McGill B. (1959) Conflict of Interest: English Experience 1782-1914 The Western Political Quarterly. vol. 12, no. 3. pp. 808–827.

21. Niskanen W. (1971) Bureaucracy and Representative Government. Chicago: Aldine-Altherton.

22. Pipes R. (2003) Dixi: Memoirs of a Non-Belonger. New Heaven, London: Yale Univ. Press.

23. Rothbard M. (2005) Istoria denezhnogo obrashenia i bankovskogo dela v SSHA [A History of Money and Banking in the United States. From colonial Era to World War II], Chelyabinsk: “Sotzium”.

24. Rothman S., Lichter S.R. (2009) The Vanishing Conservative — Is There a Glass Ceiling? Hess Fr.M., Maranto R., Redding R.E. The Politically Correct University Problems, Scope, and Reforms. Washington (DC): AEI Press.

25. Rubin P.H.P. (1994) The Assault on the First Amendment: Public Choice and Political Correctness. The Cato Journal. vol. 14, no. 1, pp. 23–36.

26. Salin P. (2015) Vernitsya k kapitalizmu chtoby izbezhat’ krizisov [To return to the Capitalism, to avoid crises. Revenir au capitalisme, pour eviter les crises]. Moscow: “IIG”.

27. Stiglitz J.E., Nicholas S. (2017) Report of the High-Level Commission on Carbon Prices. Carbon Pricing Leadership Coalition (https://www.carbonpricingleadership.org/report-of-the-highlevel-commission-on-carbon-prices/).

28. Tullock G. (2005) The Politics of Bureaucracy; selected works, vol. 6 Bureaucracy. Indianapolis, Liberty Fund.

29. Woodward C.V. (1991) Reunion and Reaction: The Compromise of 1877 and the End of Reconstruction. Oxford, Oxford Univ. Press, Kindle Edition.

30. Yanovskiy M., Zatcovetsky I. (2017) How Butter beats the Guns. Defence & Strategy, vol. 17, no. 1, pp. 141–154.

31. Zingales L. (2017) Kapitalizm dlya naroda. Liberalnaya revolucia protiv korrumpirovannoy ekonomiki [A Capitalism for the People: Recapturing the Lost Genius of American Prosperity]. Moscow: “IIG”.

Система Orphus

Loading...
Up