The Impact of Teachers’ Pro-Social Attitudes on Attitudes of Their Pupils Towards Migrants in Italy and Russia

 
PIIS086904990006568-6-1
DOI10.31857/S086904990006568-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Doctoral School of Psychology
National Research University “Higher School of Economicsˮ
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Tenured professor, psychology department, social sciences faculty, Head of the International Research and Teaching Laboratory for Socio-Cultural Research, Expert Institute, National Research University “Higher School of Economics”
Affiliation: Tenured professor, psychology department, social sciences faculty, Head of the International Research and Teaching Laboratory for Socio-Cultural Research, Expert Institute, National Research University “Higher School of Economics”
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: National Research University “Higher School of Economics”
Address: Russian Federation
Journal nameObshchestvennye nauki i sovremennost
EditionIssue 5
Pages142-155
Abstract

In recent decades, an intensive growth of migration flows has been observed in the world. This leads to new issues and requires changes in host societies. The field of education is particularly important, since the education of children from migrant families causes problems: their inclusion in educational institutions affects the migrants themselves, as well as the sphere of intercultural interaction between children from different backgrounds. In this regard, teachers’ attitudes play a special role. The purpose of this research is to study the relationship between teachers’ attitudes and those of primary school students (10-11 years old) towards migrants. The study was conducted in the form of a socio-psychological factorial experiment in two countries - Italy and Russia. The sample included 227 students. The study showed that the teachers’ pro-social attitudes increase the likeability of the newcomer-migrant, raise positive stereotypical characteristics of the newcomer-migrant’s group, and reduce negative stereotypical characteristics of the same group among the participating pupils In addition, the results showed that the prosocial attitudes of teachers foster a more personalized and more positive perception of the newcomer-migrant among the group of peers.

 

 

Keywordsattitude towards migrants, stereotypes, newcomer-migrants, students of primary school, teachers
Received26.09.2019
Publication date26.09.2019
Number of characters29154
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В последние десятилетия в мире наблюдается интенсивный рост миграционных потоков. В этот процесс вовлекаются все новые этнические, религиозные, возрастные группы. Это приводит к новым проблемам и требует изменений в принимающих обществах, поскольку именно готовность его представителей к этому процессу во многом определяет характер межкультурных отношений и эффективность адаптации мигрантов [Berry 2017; Lebedeva, Galyapina, Lepshokova, Ryabichenko 2017]. Особую значимость здесь приобретает сфера образования, поскольку обучение детей из семей мигрантов в образовательных учреждениях связано с проблемами не только у самих мигрантов (их адаптацией, знанием языка), но и у представителей принимающего общества, и межкультурного взаимодействия детей этих двух групп. Понятно, что в такой ситуации особо велика роль педагогов, поскольку они управляют не только образовательным процессом, но и межличностными взаимоотношениями одноклассников, способствуют формированию у школьников установок межкультурного взаимодействия.
2 Между тем анализу роли учителей в формировании установок и ценностей детей посвящены немногие исследования [Van Oudenhoven, Blank, Leemhuis, Pomp, Sluis 2008; Fallona 2000]. Анализ литературы показывает, что роль учителей в моделировании, передаче ценностей, установок не столь однозначна. Например, при изучении тайваньских детей и учителей [Lai 2015] было установлено, что конгруэнтность образовательных ценностей учителей и учеников способствует формированию учебных навыков учащихся, в то же время, конгруэнтность “внеучебныхˮ ценностей учителей и учеников была отрицательно взаимосвязана с успеваемостью учащихся. В ряде других исследований [Jennings, Greenberg 2009; Denham 1998] было выявлено, что социальная и эмоциональная компетентность педагогов, а также их просоциальные установки взаимосвязаны с благополучием как учащихся, так и самих учителей. А в исследовании, проведенном в голландскоязычном регионе Бельгии, была выявлена взаимосвязь между восприятием учениками межкультурной компетентности учителей (их установок, практики межкультурного взаимодействия) и предубеждениями учащихся средних школ [Vervaet, Van Houtte, Stevens 2017]. В российских исследованиях ([Белогуров 2015; Джуринский 2010; Ломакина 2008; Селюкова, Фокина 2012; Храпаль, Камалеева 2013; Юнусова 2009] и др.) отмечается, что роль учителя важна в формировании у учащихся позитивного отношения к различиям между людьми; навыков кооперации, умений общаться и конструктивно работать с “теми, кто не похож на тебяˮ.
3 Рассматривая роль педагогов, важно понимать, что они чаще всего оказывают неявное влияние на ценности, нормы, установки учащихся [Van Oudenhoven, Blank, Leemhuis, Pomp, Sluis 2008; Fallona 2000]. Согласно теории социального научения, дети подражают социальным действиям педагогов [Losin, Woo, Krishnan, Wager, Iacoboni, Dapretto 2015]. При этом они с большей вероятностью усваивают наблюдаемые типы поведения, если это приводит к положительному или к желательному результату. Исходя из этого, мы предполагаем, что демонстрируемые педагогами позитивные (просоциальные) установки могут способствовать формированию у учащихся позитивного отношения к мигрантам.

Number of purchasers: 2, views: 1057

Readers community rating: votes 0

1. Aboud F.E. (2003) The formation of in-group favoritism and out-group prejudice in young children: Are they distinct attitudes? Developmental psychology, no. 1, pp. 48–60.

2. Allport G.W. (1954) The nature of prejudice. Cambridge (MA): Addison-Wesley.

3. Bandura A. (2000) Exercise of human agency through collective efficacy. Current directions in psychological science, no. 3, pp. 75–78.

4. Belogurov A.Y. (2015) Idei polikul'turnosti v obrazovatel'nom protsesse [Ideas of multiculturalism in the educational process]. Vyssheye obrazovaniye v Rossii, no. 3, pp. 109–112.

5. Berry J.W. (Ed.) (2017) Mutual intercultural relations. Cambridge: Cambridge Univ. Press.

6. Binder J., Zagefka H., Brown R., Funke F., Kessler T., Mummendey A., Leyens J.P. (2009) Does contact reduce prejudice or does prejudice reduce contact? A longitudinal test of the contact hypothesis among majority and minority groups in three European countries. Journal of personality and social psychology, no. 4, p. 843.

7. Civitillo S., Schachner M., Juang L., van de Vijver F.J.R., Handrick A., Noack P. (2016) Towards a better understanding of cultural diversity approaches at school: A multi-informant and mixed-methods study. Learning, Culture and Social Interaction, vol. 17, pp. 1–14.

8. Crisp R.J., Turner R.N. (2009) Can imagined interactions produce positive perceptions? Reducing prejudice through simulated social contact. American psychologist, no. 4, pp. 231–240.

9. Denham S. A. (1998) Emotional development in young children. New York: Guilford Press.

10. Doyle A.B., Aboud F.E. (1995). A longitudinal study of White children’s racial prejudice as a social cognitive development. Merrill Palmer Quarterly, vol. 41, pp. 210–229.

11. Dzhurinskiy A.N. (2010) Pedagogi v mnogonatsional'nom mire [Educators in a multiethnic world]. Moscow: VLADOS.

12. Eller A., Abrams D. (2004) Come together: Longitudinal comparisons of Pettigrew's reformulated intergroup contact model and the common ingroup identity model in Anglo-French and Mexican-American contexts. European Journal of Social Psychology, no. 3, pp. 229–256.

13. Fallona C. (2000) Manner in teaching: a study in observing and interpreting teachers' moral virtues. Teaching and Teacher Education, vol. 16, pp. 681–695.

14. Favaro G. (2007) Una scuola per l’integrazione interculturale. Centro COME (www. provincia. milano. it/scuola/nonunodimeno/documentazione).

15. Jennings P.A., Greenberg M.T. (2009) The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of educational research, no. 1, pp. 491–525.

16. Khrapal' L.P., Kamaleyeva A.P. (2013) Kul'turnaya globalizatsiya i etnokul'turnaya indentichnost' obshchestva kak faktory modernizatsii sovremennogo obrazovaniya [Cultural globalization and the ethno-cultural identity of society as factors of the modernization of modern education] Izvestiya Saratovskogo universitetata. T. 2. Ser. Akmeologiya obrazovaniya. Psikhologiya razvitiya, no. 2, pp. 202–206.

17. Kondrat'yev M. (2008) Sotsial'naya psikhologiya v obrazovanii [Social psychology in education]. Moscow: PERSE.

18. Lai T. (2015) Effects of Student-Teacher Congruence on Students’ Learning Performance: A Dyadic Approach. Social Science Quarterly (Wiley-Blackwell), no. 5, pp. 1424–1435.

19. Lebedeva N., Galyapina V. N., Lepshokova Z., Ryabichenko T. (2017) Intercultural Relations in Russia. Mutual intercultural relations / Ed. by J.W. Berry. Cambridge: Cambridge Univ. Press, pp. 1–33.

20. Lomakina Yu.V. (2008) Etapy polikul'turnogo vospitaniya mladshikh shkol'nikov [Stages of multicultural education of younger schoolchildren]. Obrazovaniye v sovremennoy shkole, no. 2, pp. 31–36.

21. Murray C., Greenberg M.T. (2000) Children's relationship with teachers and bonds with school an investigation of patterns and correlates in middle childhood. Journal of School Psychology, no. 5, pp. 423–445.

22. Nesdale D. (2004) Social identity processes and children’s ethnic prejudice. The development of the social self, no. 7, pp. 219–245.

23. Pettigrew T.F. (1997) Generalized intergroup contact effects on prejudice. Personality and Social Psychology Bulletin, vol. 23, pp. 173–185.

24. Pettigrew T.F., Tropp L.R. (2008) How does intergroup contact reduce prejudice? Meta-analytic tests of three mediators. European Journal of Social Psychology, no. 6, pp. 922–934.

25. Reysen S. (2005) Construction of a new scale: the Reysen likability scale. Social Behavior and Personality International Journal, no. 33, pp. 201–208.

26. Robbins J.M., Krueger J.I. (2005) Social projection to ingroups and outgroups: A review and meta-analysis. Personality and Social Psychology Review, no. 1, pp. 32–47.

27. Selyukova Y.A., Fokina M.N. Mezhetnicheskiye otnosheniya uchashchikhsya shkoly [Inter-ethnic relations of school students]. Problemy i perspektivy razvitiya obrazovaniya: materialy II Mezhdunar. nauch. konf. (g. Perm', may 2012 g.). Perm’: Merkuriy, pp. 82–84 (https://moluch.ru/conf/ped/archive/58/2344/)

28. Stephan W.G., Stephan C.W. (2001) Improving intergroup relations. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.

29. Thijs J., Verkuyten M. (2016) Ethnic attitudes and social projection in the classroom. Child Development, no. 5, pp. 1452–1465.

30. Thomas D.E., Bierman K.L., Powers C.J., Conduct Problems Prevention Research Group. (2011) The influence of classroom aggression and classroom climate on aggressive-disruptive behavior. Child development, no. 3, pp. 751–757.

31. Turner J.C. (with Hogg M.A., Oakes P.J., Reicher S.D., Wetherell M.S.) (1987) Rediscovering the social group: A self-categorization theory. Oxford, England: Basil Blackwell.

32. Van Oudenhoven J. V., Blank A., Leemhuis F., Pomp M., Sluis A.F. (2008) Nederland deugd [Dutch virtue]. Assen, The Netherlands: Van Gorcum.

33. Vervaet R., Van Houtte M., Stevens P.A.J. (2017) The Ethnic Prejudice of Flemish Pupils: The Role of Pupils’ and Teachers’ Perceptions of Multicultural Teacher Culture Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology Advance online publication (http://dx.doi.org/10.1037/cdp0000085).

34. Wright S.C., Aron A., McLaughlin-Volpe T., Ropp S.A. (1997) The extended contact effect: Knowledge of cross-group friendships and prejudice. Journal of Personality and Social psychology, no. 1, pp. 73–90.

35. Yunusova M.S. (2009) Rol' pedagogov v polikul'turnom obrazovanii shkol'nikov [The role of teachers in multicultural education of schoolchildren] Etnopedagogika v sisteme obrazovaniya, no. 2, pp. 53–55.

Система Orphus

Loading...
Up