Local Boards of Education in Japan in the late 1940s – 1950s: a History of a Failed Democratic Experiment

 
PIIS241328880026970-1-1
DOI10.18254/S241328880026970-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
research assistant, Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences
master's student, National research university “Higher school of economics” (HSE University)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameNauka.me
EditionIssue 1
Pages1-15
Abstract

The article is devoted to the local boards of education established during the occupation of Japan. In the course of the study, the prerequisites for the creation of these local administration bodies were studied, their functions and features were identified, attempts to reform them in the first years after the end of the occupation were considered, the actors who initiated the reforms and their motives were identified, and the results of the implementation of these initiatives in the context of the counter-reforms of the 1950s were described. It was identified that, line with the reforms of the US occupation government, the education boards’ authority at the local level was greatly increased, and citizens could both take part in the election of the board members and be elected. However, in the 1950s, a number of issues under the jurisdiction of the boards of education was transferred to The Ministry of Education, and after the abolition of the system of board elections, opportunities for citizens to play a part in boards’ administration were curtailed. The reasons behind those reforms were the numerous difficulties that arose when during the adaptation of these organizations, borrowed from the US educational system, to Japanese realities, but the decisive factor was the desire of the ruling Liberal Democratic Party to undermine the influence of political opposition in the field of education and strengthen LDP’s own positions. It was determined that the reforms of the boards played an important role in the process of centralization of the education system, which had both positive and negative consequences. The results of the study will provide a better understanding of a holistic picture of the transformations of the period under review and of the consequences of the reforms for Japanese society.

Keywordseducation, history of education, Japan, boards of education, reforms, local administration
Received30.12.2023
Publication date10.02.2024
Number of characters39266
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение.
2 Вторая половина 1940-х гг. – 1950-е гг. является периодом реформирования в Японии системы образования. В 1945–1952-х годах, после окончания Второй мировой войны, американские оккупационные власти инициировали масштабные преобразования, основными результатами которых можно назвать повышение доступности образования для всех слоев населения, децентрализацию системы образования и просвещения, принятие мер для того, чтобы учебные заведения в дальнейшем не смогли стать инструментом идеологической пропаганды (в частности, в государственных образовательных учреждениях было запрещено в какой-либо форме проводить агитацию в пользу или против той или иной политической партии или религиозного учения). После окончания периода оккупации пришедшие к власти консерваторы провели ряд контрреформ. Были сохранены фундаментальные принципы политики в области образования (равные возможности у граждан для его получения, бесплатное обучение в начальных и средних государственных школах, совместное обучение мальчиков и девочек в государственных образовательных учреждениях и др.), однако была усилена зависимость учреждений обязательного образования от государства, увеличился контроль с его стороны.
3 Реформы 1940-х гг. – 1950-х гг. оказали значительное влияние на дальнейшее развитие системы образования в Японии. Ее основные характеристики, сформированные в этот период, имеют огромное значение в воспитании и обучении граждан страны, а также непосредственно влияют на многие сферы жизни японцев. Результаты подробного изучения периода, когда были заложены основы системы образования, могут оказаться полезными для более детального рассмотрения многих вопросов, тем или иным образом связанных с образованием в таких областях, как экономика, политика, культура, общество и др. Автором работы будет предпринята попытка на шаг приблизиться к пониманию процессов, происходивших в рассматриваемый в настоящей статье период, для чего будет подробно проанализирован один из кейсов реализованных преобразований – создание советов по вопросам образования (кё:ику иинкай, 教育委員会) и их деятельность.
4 Советы по вопросам образования, модель США.
5 В 1946 году Японию посетила Американская миссия по вопросам образования. Она состояла из заслуженных американских исследователей и педагогов, которые изучили ситуацию с образованием в стране и подготовили свои рекомендации курса преобразований. Очень многое в новой японской системе просвещения было заимствовано из американской модели, и прообразами японских советов по вопросам образования также послужили похожие органы, существовавшие в США в той или иной форме еще с начала XIX века1. В связи с этим приведем основные особенности американских советов перед тем, как перейдем к рассмотрению их японских аналогов. 1. Land, D. Local school boards under review: Their role and effectiveness in relation to students’ academic achievement / D. Land. – Текст : электронный // Review of Educational Research. – 2002. – Vol. 72. – No 2. – URL: >>>> (дата обращения: 02.08.2023). P. 230-231.

views: 103

Readers community rating: votes 0

1. Beauchamp, E. R. The development of Japanese educational policy, 1945–85 / E. R. Beauchamp. – Electronic resource // History of Education quarterly. – 1987. – Vol. 27. – No 3. – P. 299-324. – URL: https://www.jstor.org/stable/368630?origin=crossref (access date: 02.08.2023).

2. Costa, P. J. Switch: A Case Study of Voter Turnout following Electoral Change in a School Board Election. Doctoral dissertation / P. J. Costa. – Electronic resource // Virginia Tech, 2011. – 115 p. – URL: http://hdl.handle.net/10919/31424 (access date: 02.09.2023).

3. Duke, B. C. Japan's militant teachers: A history of the left-wing teachers' movement. / B. C. Duke. – Honolulu : University of Hawaii Press, 2019. – 250 p. – ISBN 978-0-82480-237-0.

4. Land, D. Local school boards under review: Their role and effectiveness in relation to students’ academic achievement / D. Land. – Electronic resource // Review of Educational Research. – 2002. – Vol. 72. – No 2. – P. 229-278. – URL: https://www.jstor.org/stable/3516033 (access date: 02.08.2023).

5. Nozaki, Y. War memory, nationalism and education in postwar Japan: The Japanese history textbook controversy and Ienaga Saburo's court challenges / Y. Nozaki. – London : Routledge, 2008. – 224 p. ISBN 978-1-13419-590-9.

6. Schoolland, K. Shogun's Ghost: The Dark Side of Japanese Education / K. Schoolland. –Greenwood Publishing Group, 1990. – 224 p. – ISBN 978-0-89789-218-6.

7. Schoppa, L. J. Education Reform in Japan: A Case of Immobilist Politics / L. J. Schoppa. 1st ed. – Routledge, 2002. – 336 p. – ISBN 9781134865178. – Electronic resource. URL: https://www.amazon.in/Education-Reform-Japan-Immobilist-Institute-ebook/dp/B0BQZH8XLM/ref=sr_1_3?qid=1703373223&refinements=p_27%3ASchoppa&s=books&sr=1-3 (access date: 02.08.2023).

8. Tsujimoto M., Yamasaki Y. The History of Education in Japan (1600–2000) / M. Tsujimoto. –Taylor & Francis, 2018. – 176 p. – ISBN 9781138365834. – Electronic resource. URL: https://www.routledge.com/The-History-of-Education-in-Japan-1600---2000/Tsujimoto-Yamasaki/p/book/9781138365834 (access date: 02.08.2023).

9. United States Education Mission to Japan. Report of the United States Education Mission to Japan / United States Education Mission to Japan. – Electronic resource // Washington : U.S. Govt. Print. Off., 1946. – 62 p. – URL: https://play.google.com/books/reader?id=mYMWAAAAIAAJ&pg=GBS.PP1&hl=ru (access date: 02.08.2023).

10. Ōtsu T. yōin jinji ni okeru ken kyōi - ji kyōi no kankei ni kansuru ichikōsatsu: `Naishin nuki shobun jiken' saikōsaihanketsu no hyōka o fukumete (An Observation on the Relationship between Prefectural Boards of Education and Local Boards of Education on Teacher Management : through the Evaluation of the Decision of the Supreme Court on the Case, "Disposal without Statement") / T. Ōtsu. – Electronic resource // Tōkyōdaigaku kyōiku gakubu kyōiku gyōsei-gaku kenkyūshitsu kiyō. – 1992. – Vol. 12. – No 8. – P. 75-82. – URL: https://cir.nii.ac.jp/crid/1390009224600607744 (access date: 02.08.2023).

11. Takahashi H. Kyōiku iinkai seido no rekishi to hitsuyō-sei (IThe History and Necessity of the Board of Education System) / H. Takakhasi . – Electronic resource // Kyōiku seido-gaku kenkyū. – 2011. – No. 18. – P. 62-66. – URL: https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjseso/2011/18/2011_62/_article/-char/ja (access date: 02.08.2023).



Additional sources and materials

 

Gakkō kyōiku-hō-tō no ichibu o kaisei suru hōritsu Shōwa ni jū hachi-nen hōritsu dai ichi roku nana-gō (Law to amend part of the School Education Law, 1953, Law No. 167). Electronic recource // Kokuritsu kōbunsho-kan dejitaruākaibu. URL: https://www.digital.archives.go.jp/img/676445 (access date: 02.08.2023).

 

Gakkō kyōiku-hō Shōwa nijūninen hōritsu dai ni roku-gō (School Education Law, 1947, Law No. 26). Electronic recource // Kokuritsu kōbunsho-kan dejitaruākaibu. URL: https://www.digital.archives.go.jp/img/681454 (access date: 02.08.2023).

 

  https://www.digital.archives.go.jp/img/683480 (access date: 02.08.2023).

 

Kyōiku iinkai-hō Shōwa ni jū san-nen hōritsu dai ichi nana rei-gō (Board of Education Act of 1948 No. 170) [Electronic resource] // Kokuritsu kōbunsho-kan dejitaruākaibu. URL: https://www.digital.archives.go.jp/img/130618 (access date: 02.08.2023).

 

Kyōiku kihon-hō Shōwa nijūninen hōritsu dai ni go-gō (Fundamental Law on Education of 1947 No. 25) [Electronic resource] // Kokuritsu kōbunsho-kan dejitaruākaibu. URL: https://www.digital.archives.go.jp/img/681071 (access date: 02.08.2023).

 

Shichōson ritsu gakkō shokuin kyūyo futan-hō Shōwa ni jū san-nen hōritsudai ichisango-gō (Act on Sharing of Salaries for Personnel of Municipal Schools of 1948 No. 135) [Electronic resource] // Kokuritsu kōbunsho-kan dejitaruākaibu. URL: https://www.digital.archives.go.jp/img/130575 (access date: 02.08.2023).

 

Shakai kyōiku-hō Shōwa ni jū shi-nen hōritsu dai ni rei nana-gō (Social Education Law of 1949 No. 207) [Electronic resource] // Kokuritsu kōbunsho-kan dejitaruākaibu. URL: https://www.digital.archives.go.jp/img/132677 (access date: 02.08.2023).

Chihō kyōiku gyōsei no soshiki oyobi un'ei ni kansuru hōritsu Shōwa san jū ichi-nen hōritsu dai ichi roku ni-gō (Act on the organization and operation of local educational administration of 1956 No. 162) [Electronic resource] // Kokuritsu kōbunsho-kan dejitaruākaibu. URL: https://www.digital.archives.go.jp/img/680583 (access date: 02.08.2023).

 

Система Orphus

Loading...
Up