State Regulation in Limiting Greenhouse Gas Emissions in the context of the Transition to Low-Carbon Energy in the Russian Federation

 
PIIS231243500021644-6-1
DOI10.18254/S23124350021646-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Ecology and Subsoil Use Problems of the Academy of Sciences of the Republic of Tatarstan
Address: Russian Federation, Kazan
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 3
Pages17-22
Abstract

In the Fuel and Energy Complex of Russia, in accordance with the Energy Strategy, one of the objectives in combating climate change is the implementation of state regulation of greenhouse gas emissions and other anthropogenic impacts of the sectors of the Fuel and Energy Complex on the climate, in view of the international obligations of the Russian Federation. In this area of public relations, state regulation, in particular, is performed through the adoption of appropriate regulations and the creation of an effective legislative framework. In general, laws aimed at regulating relations in limiting greenhouse gas emissions is at the stage of formation. When developing laws and regulations within the state regulation of those relations, it is advisable for developers of draft instruments to strive for the establishment and application of a unified terminology. A unified terminology will ensure consistent system regulation. It is also advisable to develop regional and sectoral regulation.

Keywordsenergy law, climate projects, limitation of greenhouse gas emissions
Received12.07.2022
Publication date30.09.2022
Number of characters14881
Cite     Download pdf
1 Вопросы охраны окружающей среды и вопросы влияния хозяйственной деятельности на окружающую среду, а также вопросы устойчивого развития, изменения климата занимают значительное место в сфере государственного регулирования экономической деятельности в целом. Особую значимость приобретают эти вопросы в условиях необходимости ограничения выбросов парниковых газов и перехода к низкоуглеродной энергетике.
2 В топливно-энергетическом комплексе России в соответствии с Энергетической стратегией одной из задач в сфере противодействия изменениям климата является осуществление государственного регулирования выбросов парниковых газов и другого антропогенного воздействия отраслей топливно-энергетического комплекса на климат с учетом международных обязательств Российской Федерации.
3 В данной области общественных отношений государственное регулирование, в частности, осуществляется посредством принятия соответствующих нормативных правовых актов и создания эффективной законодательной основы. Необходимо отметить, что в настоящее время происходит активное формирование нормативно-правовой базы, в связи с чем как верно отмечает В.В.Романова особую актуальность приобретают сравнительно-правовые исследования законодательства различных государств, устанавливающих правовые режимы в отношении климатических проектов, закрепляющие требования к участникам климатических проектов, регуляторам, контролерам.[1]
4 Основой формирования и реализации политики в области климата в Российской Федерации является Распоряжение Президента РФ от 17.12.2009 N 861-рп «О Климатической доктрине Российской Федерации». Климатическая доктрина была утверждена в целях осуществления скоординированных действий, направленных на обеспечение безопасного и устойчивого развития Российской Федерации в условиях изменяющегося климата. Во исполнение указанного распоряжения Президента Российской Федерации был утвержден комплексный план реализации Климатической доктрины Российской Федерации на период до 2020 года. В целях ограничения выбросов парниковых газов в промышленности и энергетике были запланированы, в частности, мероприятия по реализации комплекса мер по ограничению выбросов парниковых газов при генерации энергии из ископаемого топлива; а также по реализации мер по увеличению использования возобновляемых источников энергии для генерации тепловой и электрической энергии; по внедрению инновационных технологий на основе использования атомной энергии; по разработке и реализации пилотных проектов по сооружению и опытно-промышленной эксплуатации объектов в области энергетики для улавливания и захоронения CO2 и др.
5 В Указе Президента РФ от 30.09.2013 N 752 «О сокращении выбросов парниковых газов» Правительству было поручено:

views: 208

Readers community rating: votes 0

1. Romanova, V.V., On the Priority Areas of Legal Research on Energy Law, in View of the Modern Low-Carbon Agenda. Pravovoy energeticheskiy forum [Legal Energy Forum]. No. 4, 2021, pp. 13–20. (In Russian)

2. Decree of the Russian Government No. 716-r, dated April 22, 2015 (as amended on April 30, 2018), “On Approval of the Concept for the Formation of a System for Monitoring, Reporting and Verification of Greenhouse Gas Emissions in the Russian Federation”. Collection of Legislation of the Russian Federation, May 4, 2015, No. 18, Article 2737.

3. Decree of the Russian Government No. 278-r, dated March 1, 2006 (as amended on April 5, 2019), “On the Creation of a Russian System for Assessing Anthropogenic Emissions from Sources and Removals by Greenhouse Gases Sinks not Regulated by the Montreal Protocol on Substances that Deplete the Ozone Layer, adopted in Montreal on September 16, 1987”.

4. The United Nations Framework Convention on Climate Change (Entered into in New York on May 9, 1992). Collection of Legislation of the Russian Federation. No. 46, November 11, 1996, Article 5204.

5. Order of the Ministry of Natural Resources and Environment of the Russian Federation No. 300, dated June 30, 2015, “On Approval of Procedural Guidelines and Guides for Quantifying Greenhouse Gas Emissions by Entities Engaged in Economic and Other Activities in the Russian Federation”. Official Internet Portal of Legal Information. Available at: http://www.pravo.gov.ru, December 17, 2015

6. Order of the Ministry of Natural Resources and Environment of the Russian Federation No. 330, dated June 29, 2017, “On Approval of Procedural Guidelines for Quantifying the Volume of Indirect Energy Emissions of Greenhouse Gases”. Official Internet Portal of Legal Information. Available at: http://www.pravo.gov.ru, October 23, 2017

7. Decree of the Ministry of Natural Resources and Environment of the Russian Federation No. 15-r, dated April 16, 2015, “On Approval of Recommended Practice for Conducting a Voluntary Inventory of Greenhouse Gas Emissions in the Constituent Entities of the Russian Federation”. SPS Konsul'tantPlyus [SPS ConsultantPlus]

8. Decree of the President of the Russian Federation No. 666, dated November 4, 2020, “On Reducing Greenhouse Gas Emissions”. Collection of Legislation of the Russian Federation, November 9, 2020, No. 45, Article 7095

9. Decree of the Russian Government No. 3052-r, dated October 29, 2021, “On Approval of the Strategy for the Social and Economic Development of the Russian Federation with Low Greenhouse Gas Emissions for the Period up to 2050”. Collection of Legislation of the Russian Federation, November 8, 2021, No. 45, Article 7556

10. Federal Law No. 296-FZ, dated July 2, 2021 “On Limiting Greenhouse Gas Emissions”. Collection of Legislation of the Russian Federation, July 5, 2021, No. 27 (Part I), Article 5124

11. State Standard GOST R ISO 14064-1-2021. National Standard of the Russian Federation. Greenhouse Gases. Part 1. Requirements and Guidelines for Quantifying and Reporting on Emissions and Absorption of Greenhouse Gases at the Entity Level (approved and put into effect by Order of Rosstandart No. 1029-st dated September 30, 2021). Moscow, FGBU “RST”, 2021

12. Draft Federal Law (modified text) “On Amendments to Part Two of the Tax Code of the Russian Federation” (prepared by the Ministry of Economic Development of the Russian Federation, Draft ID 02/04/09-21/00120010) (not included in the State Duma of the Federal Assembly of the Russian Federation, text as of October 14, 2021)

Система Orphus

Loading...
Up