Trends in Legal Regulation of Corporate Governance in the Fuel and Energy Complex

 
PIIS231243500030171-6-1
DOI10.61525/S231243500030171-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Lawyer of the Corporate Monitoring and Compliance Practice of Gazpromneft Expert Solutions, LLC
Affiliation: Gazpromneft Expert Solutions, LLC
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 1
Pages44-50
Abstract

Corporate governance is crucial for a company’s operations. The effectiveness of establishing a corporate structure largely determines the outcomes of an organization’s activities. However, successful management depends not only on complying with the “language” of law but also on understanding modern trends and tendencies in the changing reality. This article examines current trends in corporate governance using the structures of large fuel and energy holdings as an example. It also proposes ways of optimization for the successful development of the country’s strategic activities in the near future. Restrictive measures and sanctions make companies feel vulnerable. Therefore, the legislation aims at protecting the rights and interests of major market players by implementing effective measures. However, a deep analysis of introduced concessions of requirements shows that not all of them have a positive effect. That is why this study focuses on the current problems and solutions. The author proposes measures to improve corporate governance systems, including the possibility of utilizing artificial intelligence and modernizing information disclosure to reflect current realities.

Keywordscorporate law, sanctions, artificial intelligence, corporate governance system in the fuel and energy complex
Received20.11.2023
Publication date17.03.2024
Number of characters21809
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Значительная часть экономики Российской Федерации зависит от успешности и эффективности работы энергетической отрасли. Компании в сфере топливно-энергетического комплекса аккумулируют ресурсы и контролируют развитие области ТЭК за счет непосредственного участия в добыче, переработке, транспортировке, распределении топлива и энергии в ее различных формах. Провозгласив в Конституции ресурсы основой жизни и деятельности человека, государство не могло передать указанный сектор в руки частным организациям, так как важно реализовать свою социальную и экономическую функции, а также контролировать стратегически важные области экономики. Из этого закономерно следует, что существует объективная невозможность обеспечения достаточной конкуренции на рынке ТЭК при сравнении с другими секторами экономики. Такая особенность подразумевает специфику субъектов, а также сочетание как частно-правовых, так и публично-правовых методов для регулирования и обеспечения баланса всех участников вышеназванных общественных отношений [1].
2 Перед тем как поговорить о корпоративном управлении и способах оптимизации, необходимо определить его актуальные тренды в современных российских реалиях [2]. Первое, что стоит выделить – дозированное раскрытие информации компаниями. Рассматривая стратегически важные компании и других игроков на рынке ТЭК, мы видим, что компании существенно сократили количество опубликованной информации о внутренних органах управления, о существующих локальных нормативных актах и результатах своей деятельности. Постепенно исчезают разделы не только с сайтов крупных компаний о внутренних сведениях, но и на сайте центра раскрытия корпоративной информации «Интерфакс» существенно редеют страницы публикаций. Представляется, что это закономерный процесс в связи с ситуацией бесконечных санкций и нестабильной экономики, однако стоит упомянуть, что такие тенденции могут потенциально затрагивать права третьих лиц и давать компаниям ощущение бесконтрольности. Ранее общим правилом, установленным ст. 92 Федерального закона от 26 декабря 1995 г. N 208-ФЗ «Об акционерных обществах» (далее – «Закон об АО») и п. 6.2 Кодекса корпоративного управления, изложенного в Письме Банка России от 10.04.2014 № 06-52/2463 была обязанность публичных компаний по раскрытию установленной в законе информации о своей компании и осуществляемой деятельности. Сейчас же во избежание наложения ограничительных мер и санкций, отечественным эмитентам на федеральном уровне предоставляется право осуществлять раскрытие информации в ограниченном составе или отказаться от ее раскрытия. Стоит отметить тенденцию, что перечень информации, разрешенной к ограниченному опубликованию, существенно расширяется каждый раз при очередном продлении таких мер послабления. Так, с 5 июля 2023 г. в Постановлении Правительства РФ от 04.07.2023 № 1102 устанавливается обновленный список случаев, когда компании имеют право частично «игнорировать» требования Закона об АО и Федерального закона «О рынке ценных бумаг» от 22.04.1996 № 39-ФЗ в области раскрытия и (или) предоставления сведений. Послабления установлены для ситуаций, когда буквальное и абсолютное следование закону со стороны эмитента может привести к существенному затруднению его деятельности за счет внешних санкций или иных возможных мер ограничительного характера. В ближайшей перспективе разрешено не опубликовывать данные о товарах военного, двойного назначения, а также сведения о сделках, совершаемых в целях приобретения и (или) реализации такого имущества. Также, если в отношении эмитента уже действуют ограничительные меры, то предоставляется право оставить не раскрытыми сведения о лицах из списка кандидатур для выборов в органы управления эмитента.

views: 28

Readers community rating: votes 0

1. Lisitsyn-Svetlanov A.G. Energy Law: Tasks of the Further Development of the Industry. Collection of Materials of the International Scientific and Practical Conference. Moscow. Jurist Publishing House. 2013.

2. Topical issues of energy law. Textbook / Edited by V.V. Romanova. Moscow : Integratsiya: Obrazovaniye i Nauka, LLC. 2022. p. 10-29.

3. PwC (2020). Sizing the Prize. What’s the Real Value of AI for Your Business and How Can You Capitalise? // https://www.pwc.com/gx/en/issues/analytics/assets/pwc-ai-analysis-sizing-the-prize-report.pdf

4. MTS Appointed the Founder of VisionLabs Khanin as Vice President for Artificial Intelligence // https://www.kommersant.ru/doc/4545169?ysclid=lg3mh88tvp364995403

5. Laptev V.A. Digital Transformation of Management Tools in Modern Corporations: Current State and Development Ways / V.A. Laptev, S.Yu. Chucha, D.R. Feizrakhmanova // Law Enforcement. 2022. V. 6. No. 1. P. 229 - 244

6. Order of the Government of the Russian Federation No. 1715-р on Approval of the Energy Strategy of Russia for the Period up to 2030 dated November 13, 2009 // Legislation Bulletin of the Russian Federation. 2009. No. 48. Art. 5836

7. Legal Regulation in the Energy Sector: Textbook // R.N. Salieva, I.R. Saliev, A.A. Popov, Z.M. Fatkudinov, Yu.N. Chizhikov. Kazan : Publishing House of the Academy of Sciences of the Republic of Tatarstan. 2015. 246 p.

8. Romanova V.V. Energy Law. Textbook for Training of Top Qualification Personnel. Moscow : Jurist Publishing Group LLC. 2021. P. 30-58; Romanova V.V., Fil S.S. On the Trend of Development of Internal Policies and Procedures in Gas Industry Companies as Sources of Energy Law. // Energy Law Forum. 2014. No. 1. P. 25-29

9. Federal Law No. 13-ФЗ on Specific Features of Management and Disposal of Property and Shares of Organizations Operating in the Field of the Use of Atomic Energy and on Amending Certain Legislative Acts of the Russian Federation dd. February 5, 2007 // Legislation Bulletin of the Russian Federation. 2007. No. 7, Art. 834.

10. Sergeyev A.A. Sources of Russian Law: Classification Issues and Certain Development Trends // Russian Law Journal. 2017. No. 5. P. 9 - 17.

11. Letter of the Bank of Russia No. 06-52/2463 on the Code of Corporate Governance dated April 10, 2014 // Bulletin of the Bank of Russia. No. 40. 2014.

12. Romanova V.V. Energy Law. Textbook for Training of Top Qualification Personnel. Moscow : Jurist Publishing Group. 2021. P. 30-58.

13. Lomakin D.V. Corporate Legal Relations: General Theory and Practice of Application in Business Entities. Moscow : Statut, 2008. 511 p.

14. Information Disclosure Center (Interfax) [Electronic source] // https://www.e-disclosure.ru/

15. Code of Administrative Offenses of the Russian Federation No. 195-ФЗ dated December 30, 2001 // Legislation Bulletin of the Russian Federation. — 2002 — No. 1 (P. 1). — Art. 1.

16. Romanova V.V. Problems and Tasks of Legal Regulation of Corporate Management of Companies with State Participation in the Energy Sector. // Energy Law Forum. 2020. No. 1. P. 8-15.

17. Decree of the President of the Russian Federation No. 1009 on Approval of the List of Strategic Enterprises and Strategic Joint-Stock Companies dated August 4, 2004 // Legislation Bulletin of the Russian Federation. 2004. No. 32. Art. 3313

18. Akimov N.A. Legal Regulation of Corporate Management in Companies with State Participation in the Energy Sector. PhD (Law). — Moscow, 2020. — : https://disser.spbu.ru/files/2020/disser_akimov.pdf

Система Orphus

Loading...
Up