Powers of State Atomic Energy Corporation Rosatom in the Field of Construction of Nuclear Facilities

 
PIIS231243500022145-7-1
DOI10.18572/2312-4350-2019-3-22-30
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Kutafin Moscow State Law University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameEnergy law forum
EditionIssue 3
Pages22-30
Abstract

In the context of development of the Russian energy industry, construction and reconstruction of energy facilities become one of the main tasks required for strategic goals of energy development. Given the strategic importance of the nuclear industry for domestic energy sector, the need to ensure sustainable development of facilities in this industry comes to the fore.

Construction and reconstruction of nuclear facilities is one of the key methods to solve state goals in the industry under consideration. In the construction of nuclear facilities, activity of the entity executing certain types of work at nuclear facilities falls under regulation of several bodies and organizations exercising public law powers in this field. The key among these entities is Rosatom State Corporation, which implements general state control in the field of nuclear energy use.

In this article, the author explores the regulations that consolidate the powers of entities regulating activities related to construction of nuclear facilities, highlights problems and tasks of improving legal regulation in the field of construction of nuclear facilities, proposes to consider inclusion of regulation of a special state register containing information on legal entities entitled to perform certain types of construction work at the nuclear facilities in the legal regulation system.

Keywordsenergy law, legal regulation of construction of nuclear facilities, self-regulation
Received05.08.2019
Publication date01.09.2019
Number of characters24339
Cite     Download pdf
1

Текущее развитие энергетической отрасли России неразрывно связано со стратегическим планированием, которое реализуется государственными институтами и направлено на устойчивое и безопасное развитие энергетического сектора страны.

2 Стратегические цели развития энергетики закреплены «Энергетической стратегией России», утвержденной распоряжением Правительства РФ от 13 ноября 2009 года № 1715-р «Об утверждении Энергетической стратегии России на период до 2030 года».
3 В частности, данная стратегия закрепляет расширенное строительство и модернизацию энергетических объектов как одно из основных средств достижения стратегических целей развития энергетики.
4 Наиболее острую потребность в реализации положений Энергетической стратегии России испытывает атомная отрасль, которая нуждается в своевременном и рациональном развитии. Безопасная эксплуатация объектов при одновременном обеспечении потребностей широкого круга лиц имеет глобальное значение.
5 Правоотношения, складывающиеся между субъектами атомной отрасли, имеют определенные особенности, поскольку деятельность таких субъектов регулируется сразу несколькими институтами, деятельность каждого из которых направлена на обеспечение безопасности отдельных этапов производства и использования атомной энергии.
6 Однако воздействие на поведение субъектов атомной отрасли осуществляется также и при помощи метода специального корпоративного регулирования [1], осуществляемого Государственной корпорацией по атомной энергии «Росатом» (ГК
7 «Росатом»), которая от имени государства наделена особыми полномочиями по осуществлению государственного управления использованием атомной энергии, а также возможностью осуществлять нормативное правовое регулирование и издавать соответствующие акты для регулирования атомной энергетической отрасли. Среди перечисленных полномочий ГК «Росатом» выделяется широкий массив полномочий, связанных с обеспечением полного строительного цикла создания и реконструкции атомных объектов.
8 ФЗ «Об использовании атомной энергии» закрепляет среди видов деятельности в области использования атомной энергии такую деятельность, как «размещение, проектирование, сооружение, эксплуатацию и вывод из эксплуатации ядерных установок, радиационных источников и пунктов хранения, закрытие пунктов захоронения радиоактивных отходов, проведение экспертизы безопасности объектов использования атомной энергии и (или) видов деятельности в области использования атомной энергии».
9 Обобщая теоретические исследования рассматриваемого вопроса, строительство энергетических объектов можно рассмотреть в нескольких значениях: как особый вид предпринимательской деятельности; как составную часть инвестиционной деятельности; как предмет договора на строительство энергетического объекта; как одно из направлений государственного регулирования; как самостоятельный предмет саморегулирования [2].

views: 210

Readers community rating: votes 0

1. Energy Law. General Part. Special Part : Textbook / Edited by V.V. Romanova, 2nd edition, revised and updated. Moscow : Yurist, 2015. 677 p.

2. Romanova V.V. Legal Regulation of Construction and Modernization of Energy Facilities / V.V. Romanova. Moscow : Yurist, 2012. 426 p

3. Order of Rosatom State Corporation No. 1/25-НПА dated August 7, 2018 On Approval of Administrative Regulations for Provision by State Atomic Energy Corporation Rosatom of Public Service for Issue of Permits for Construction of Nuclear Facilities in the Construction and Reconstruction of the Specified Facilities and Issue of Permits for Commissioning Thereof (Registered with the Ministry of Justice of the Russian Federation on October 31, 2018 under No. 52592)

4. State Register of the SROs. URL: https://sro.gosnadzor.ru/

5. Problem Issues and Trends of Legal Regulation in the Sphere of Nuclear Energy Use : Monograph / V.V. Romanova, K.A. Stalmakhov, A.A. Shkarbanov [et al.] ; Edited by V.V. Romanova. Moscow : Yurist, 2017. 223 p.

Система Orphus

Loading...
Up