Regulation of political investment risks

 
PIIS013122270000620-3-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 62 Issue 7
Pages48-56
Abstract

The article examines the main methods of managing political investment risks at the corporate level, as well as the role of the assistance from the state and international agreements aimed at protecting foreign investments and ensuring investors' rights. Corporations use various instruments of risk management. The state, which itself is one of the sources of political risks, at the same time takes a number of measures aimed at reducing them for the national business entities. By concluding multilateral and bilateral agreements the governments provide a legal basis for protecting investments from political risks. Of great importance is the system of insurance of risks, in which the role of the state is also great. Finally, by taking measures for maintaining good overall political relationships with other countries, the government creates prerequisites for reducing the political risks of the national companies’ foreign investment activities. In Russia, the state pays certain attention to reducing political investment risks. At the same time, one can not help but see that the deterioration in political relations with Western countries that occurred in recent years has sharply increased investment risks for the Russian companies’ foreign activities. It is possible that some support for Russian investors could be provided by state programs aimed at improving the perception of Russian business abroad. Nevertheless, it seems obvious that the actual reduction of political risks in the foreign investment activities of Russian companies would be facilitated not by certain programs, but by the normalization of political relations with the leading developed countries. Russia's participation in international agreements aimed at reducing investment risks seems insufficient. Being outside of the process of drafting new agreements, Russia is deprived of the opportunity to influence the outcomes. In the future, the need for multilateral regulation of political investment risks will further increase. Russia's long-term economic interests will be met by expanding its participation in the development of a legal framework for regulating political investment risks at the global and regional levels.

 

Keywordspolitical risks, risk management, foreign investment, sanctions, investment protection, investment insurance, Russia, EU
Received19.08.2018
Publication date24.08.2018
Number of characters31418
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Ухудшение политических отношений России с развитыми странами привело к повышению рисков в деятельности российских компаний за рубежом. Оно затронуло практически все сферы внешнеэкономических связей, а особенно сильно – инвестиционную сферу, чрезвычайно чувствительную к изменениям, происходящим в международной политике. В связи с этим российским компаниям, осуществляющим инвестиции за рубежом, приходится уделять возникающим в этой связи рискам повышенное внимание. Наряду с управлением ими в рамках корпоративного риск-менеджмента, возрастает потребность компаний в содействии со стороны государства, а также в страховых услугах. В условиях внешнеполитической неопределенности повышается значение международных соглашений, заключаемых на двустороннем и многостороннем уровнях в целях защиты инвестиций и обеспечения прав инвесторов.
2

Корпоративный риск-менеджмент

3 Возрастанием внешнеполитических рисков озабочены не только российские компании, столкнувшиеся с санкциями и ухудшением восприятия России за рубежом. Аналитики Всемирного экономического форума (ВЭФ) отмечают общее усиление ряда таких рисков. В основе лежат ослабление доверия между странами, непредсказуемость поведения ведущих мировых игроков, расширение практики вмешательства в дела других стран, нарастание националистических настроений и протекционистских тенденций во внешнеэкономической политике [1].
4 По сравнению с другими сферами экономической деятельности, например с торговлей, инвестиционные риски имеют особенно высокую цену, которая растет вместе со стоимостью проекта. В критической ситуации вывод уже сделанных капиталовложений может сопровождаться существенными потерями, либо оказаться полностью заблокированным. Поэтому инвесторы уделяют особенно большое внимание управлению рисками, или корпоративному риск-менеджменту.
5 В управлении рисками корпорации ставят перед собой в основном две цели: во-первых, уменьшить вероятность наступления рисков и, во-вторых, сократить размер возможных убытков. В той или иной степени указанные цели преследует каждый инструмент риск-менеджмента. Поэтому распределение конкретных способов управления рисками по перечисленным группам носит довольно условный характер. Как правило, все доступные инструменты, а также страхование и государственное содействие используются в комплексе, что создает синергический эффект. Риск-менеджмент является неотъемлемой частью общей стратегии компании, а “…хорошая программа управления рисками позволяет фирме оптимально координировать свою инвестиционную и финансовую политику” [2].
6 Первым шагом является выявление вероятных рисков, их анализ и сопоставление с ожидаемыми доходами. Изучению подлежит история и текущая политическая ситуация в стране, где предполагается осуществить инвестиции. Большую помощь могут оказать местные эксперты, доклады ведущих мировых исследовательских центров и международных организаций. Если страна представляет интерес для инвестиционной деятельности, далее следует создание постоянно действующей системы мониторинга рисков, охватывающей не только страну пребывания, но и всю мировую экономику.

Number of purchasers: 0, views: 1931

Readers community rating: votes 0

1. The Global Risks Report 2018. Geneva, World Economic Forum, 2018. Available at: http://reports.weforum.org/global-risks-2018/ (accessed 27.1.2018).

2. Froot K., Scharfstein D., Stein J. Risk Management: Coordinating Corporate Investment and Financing Policies. The Journal of Finance, December 1993, vol. 48, iss. 5, pp. 1629-1658. Available at: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-6261.1993.tb05123.x/full (accessed 27.01.2018).

3. Chernova G.V., Kudryavtsev A.A. Upravlenie riskami. Moskva, Prospekt, 2003. 160 s. [Chernova G.V., Kudryavtsev A.A. Upravlenie riskami [Risk-management]. Moscow, Prospekt, 2003. 160 p.]

4. Crockford N. An Introduction to Risk Management. Cambridge, Woodhead-Faulkner, 1986. 144 p.

5. Portfolio Risk Management and Investment Policies. Thessaloniki, Black Sea Trade and Development Bank, June 6, 2013. 66 p. Available at: http://www.bstdb.org/about-us/key-documents/Porfolio_Risk_Management_and_Investments_Policies.pdf (accessed 27.01.2018).

6. Ewan R. Act Now to Minimize Your Political Risk in Foreign Markets. 16.09.2016. Available at: http://www.tradeready.ca/2016/topics/import-export-trade-management/act-now-minimize-political-risk-foreign-markets/ (accessed 27.01.2018).

7. Asoskov A.V. Pravovye formy uchastiya yuridicheskikh lits v mezhdunarodnom kommercheskom oborote. Moskva, Statut, 2003. 349 s. [Asoskov A.V. Pravovye formy uchastiya yuridicheskikh lits v mezhdunarodnom kommercheskom oborote [Legal forms of participation of legal entities in international commercial turnover]. Moscow, Statut, 2003. 349 p.]

8. Yackee J.W. Political Risk and International Investment Law. Duke Journal of Comparative & International Law, vol. 24, no. 3 (Spring 2014), pp. 477-500. Available at: http://scholarship.law.duke.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1406&context=djcil (accessed 27.01.2018).

9. Gordon K. Investment Guarantees and Political Risk Insurance: Institutions, Incentives and Development. OECD Investment Policy Perspectives, 2008, pp. 91-122. Available at: https://www.oecd.org/finance/insurance/44230805.pdf (accessed 27.01.2018).

10. Zubchenko L.A. Inostrannye investitsii. Moskva, Knigodel, 2006. 160 s. [Zubchenko L.A. Inostrannye investitsii [Foreign investments]. Moscow, Knigodel, 2006. 160 p.]

11. The Overseas Private Investment Corporation. Available at: https://www.opic.gov/what-we-offer/political-risk-insurance (accessed 27.01.2018).

12. Ofitsial'nyj sajt EhKSAR. Available at: http://www.exiar.ru/ (accessed 27.01.2018).

13. Alekseeva T. Rossiya v prostranstve global'nogo vospriyatiya. Mezhdunarodnye protsessy, 2007, maj-avgust, cc. 52-63. [Alekseeva T. Rossiya v prostranstve global’nogo vospriyatiya [Russia in the space of global perception]. International Trends, 2007, May-August, cc. 52-63.]

14. Back to Russia: kak Minfin podgotovilsya k vozvrascheniyu kapitalov. RBK, 16.01.2018. Available at: https://www.rbc.ru/economics/16/01/2018/5a5ce4f29a794720b25c196e (accessed 27.01.2018).

15. Taleb N. The Black Swan: the Impact of the Highly Improbable. NewYork, RandomHouse, 2007. 480 p.

16. Vashingtonskaya Konventsiya 1965 goda o poryadke razresheniya investitsionnykh sporov mezhdu gosudarstvami i inostrannymi litsami. [Convention on the settlement of investment disputes between states and nationals of other states (In Russ.)] Available at: http://sccinstitute.com/media/69150/icsid_convention_ru.pdf (accessed 27.01.2018).

17. MIGA Annual Report 2016. Available at: https://www.miga.org/Documents/Annual_Report_2016.pdf (accessed 27.01.2018).

18. OECD Codes of Liberalisation of Capital Movements and of Current Invisible Operations. Available at: http://www.oecd.org/investment/codes.htm (accessed 27.01.2018).

19. The OECD Code of Liberalisation of Capital Movements: Recent Developments. OECD Report to the G20. April 2016. Available at: http://www.oecd.org/daf/inv/investment-policy/OECD-G20-Note-Code-Review-April-2016.pdf (accessed 27.01.2018).

20. Gudkov I. Reshenie Suda ES po delu “Komissiya protiv Slovakii”: khoroshaya novost' dlya rossijskikh investorov v evropejskij TEhK. Vsya Evropa, 2011, № 10 (59). [Gudkov I. Reshenie Suda ES po delu “Komissiya protiv Slovakii”: khoroshaya novost' dlya rossiiskikh investorov v evropeiskii TEK [Decision of the EU Court in the case “Commission vs Slovakia”: good news for Russian investors in the European energy sector]. Vsya Evropa, 2011, no. 10 (59).] Available at: http://alleuropalux.org/?p=2900 (accessed 27.01.2018).

21. Dogovor k Ehnergeticheskoj khartii i svyazannye s nim dokumenty. Bryussel', 2004. [The Energy Charter Treaty with related documents. Brussels, 2004 (InRuss.)] Available at: http://www.encharter.org/fileadmin/DocumentsMedia/Legal/ECT-ru.pdf (accessed 27.01.2018).

22. Movsumov O. Dogovor k Ehnergeticheskoj khartii i interesy rossijskikh investorov za rubezhom. Investitsii v Rossii, 2001, № 1. [Movsumov O. Dogovor k Energeticheskoi khartii i interesy rossiiskikh investorov za rubezhom [The Energy Charter Treaty and the interests of Russian investors abroad]. Investitsii v Rossii, 2001, no. 1.] Available at: http://www.ivrv.ru/2001/rus/p0101/p010102.htm (accessed 27.01.2018).

23. Konoplyanik A., Rusnak U. Ehnergeticheskaya khartiya bez Rossii. Vedomosti, 12.04.2015. [Konoplyanik A., Rusnak U. Energeticheskaya khartiya bez Rossii [The Energy Charter without Russia]. Vedomosti, 12.04.2015.] Available at: https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2015/04/13/energeticheskaya-hartiya-bez-rossii (accessed 27.01.2018).

24. Moskvin V.A. Vkhozhdenie investitsionnykh proektov v mir sotsial'nykh sistem. Nauchnyj doklad. Moskva, Institut ehkonomiki, 04.02.2016. [Moskvin V.A. Vkhozhdenie investitsionnykh proektov v mir sotsial'nykh system. Nauchnyi doklad [Entering of investment projects in the world of social systems.Scientific report]. Institut ekonomiki, 04.02.2016]. Available at: http://inecon.org/docs/Moskvin_paper_20160204.pdf (accessed 27.01.2018).

Система Orphus

Loading...
Up