China: is Common Prosperity Possible?

 
PIIS013122270028951-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-11-89-98
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Research, Center for Asia Pacific Studies
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 11
Pages89-98
Abstract

Against the background of the aggravation of the US-Chinese rivalry, as well as the increasing level of criticality of internal socio-economic problems, Beijing is trying to accelerate the implementation of national development strategies, the main of which are the general “Great revival of the Chinese nation” and more focused “Common prosperity” and “Double circulation”. In general, these programs are interrelated and interdependent, and without the implementation of one of them it is impossible to implement the rest. They are designed to reduce the criticality of socio-economic imbalances formed in China during economic reforms and especially after 2008, as well as lay the foundation for the future socio-economic development of the PRC based on the dominance of domestic final consumption of households in order to avoid Beijing's dependence on external economic and political conditions. This article considers, first of all, the “Common prosperity” program, the implementation of which in the medium term should level the social situation in China, as well as expand demand from the middle class. In addition, “Common prosperity” also has a pronounced ideological character, since it is a relatively new idea of the CPC General Secretary and, ultimately, the reputation of both Xi Jinping himself and the Communist Party of China as a whole depends on the success of its implementation. In an economic sense, “Common prosperity” is one of the stages of achieving the “Second centennial goal”, according to which Beijing plans to become in 2049, if not the first power, then the “second” first power at the level of the United States. That is, victory or at least parity in strategic rivalry with the United States depends on “Common prosperity”. At the same time, despite the importance of “Common prosperity” the final clear plan still doesn’t exist. The main question remains: where, in the context of a decrease in the effectiveness of traditional growth factors of the Chinese economy, to take resources for its implementation. If you increase the taxation of the Chinese middle class, which is already not rich by world average standards, then you can reduce the demand on its part and hit the “double circulation”. If you introduce taxes on real estate, you can hit the Chinese real estate market on the income from which provincial budgets depend a lot. If rely on tertiary distribution, that is, to form a tradition of charity, it is not clear whether this will be sustainable. In a difficult economic environment, Beijing will have to look for mutually satisfying and balanced solutions to very difficult tasks.

KeywordsChina, USA, common prosperity, model of development, households’ final consumption
Received06.12.2023
Publication date07.12.2023
Number of characters28688
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Внешняя и внутренняя среда становится все более неблагоприятной для КНР. Налицо обостряющееся соперничество с США, сложности на европейском направлении и неблагоприятные перспективы мировой экономики. Внутри страны растут дисбалансы. После COVID-19 не восстановилось конечное потребление домохозяйств – основной компонент предполагаемой модели развития на основе “двойной циркуляции”. На рынке недвижимости наблюдается снижение цен и объемов продаж, а также сокращение площадей земельных участков, передаваемых под застройку. Государственные инвестиции в основные фонды опережают частные. Высокая закредитованность госкорпораций и провинциальных властей при неблагоприятном стечении обстоятельств чревата долговым кризисом. Если он распространится на всю финансовую сферу Китая, это поставит под вопрос достижение “второй столетней цели” – стать к 2049 г. державой, способной на равных конкурировать с США. Для решения возникших проблем выдвинут ряд общенациональных программ развития. В основе одной из них – идея всеобщего процветания.
3

ИДЕЯ

4 Идея Председателя Си Цзиньпина об обеспечении в стране всеобщего процветания стала основной компонентой государственной идеологии КНР. Она включена как в 14-й пятилетний план социально-экономического развития КНР на 2021–2025 гг., так и в долгосрочные цели развития страны до 2035 г. [ист. 1]. О всеобщем процветании упоминал еще Дэн Сяопин, правда, в контексте допуска неравенства: “мы должны позволить отдельным людям и регионам стать богатыми первыми” [ист. 2]. По мнению Дэна, они помогут стать богатыми всем остальным, и в итоге будет достигнуто всеобщее процветание.
5 Си Цзиньпин реанимировал идею Дэна – всеобщее процветание упоминалось им в октябре 2020 г. на Пятом пленуме ЦК КПК 19-го созыва в рамках обсуждения 14-го пятилетнего плана [ист. 3]. В статье, вышедшей в ноябре 2020 г., он подчеркнул, что достижение стратегической цели – социалистической модернизации страны к 2035 г. – включает в себя такой компонент, как всеобщее процветание [ист. 1]. В августе 2021 г. на 10-м заседании Центральной комиссии по финансовым и экономическим вопросам было подчеркнуто, что подразумевается “процветание всех людей в материальном и духовном плане”, но не эгалитаризм (то есть жесткая уравниловка) [ист. 4].
6 С этой целью государство должно усилить корректировку высоких доходов, разумно регулировать сверхдоходы, стимулировать предприятия и лиц с высокими доходами больше возвращать обществу. Необходимо также поощрять упорный труд и инновационную деятельность, а также сохранять и улучшать условия жизни людей. Вместе с тем государство обязано открывать каналы восходящей мобильности и создавать возможности становиться богатыми для еще большего количества людей. Предполагается, что в рамках реализации всеобщего процветания необходимо придерживаться основ созданной в Китае базовой экономической системы, достигнутой первой стадии социализма и принципов “двух непоколебимых задач” – консолидировать и развивать госсектор, а также поощрять развитие частного сектора.

Number of purchasers: 4, views: 85

Readers community rating: votes 0

1. Xi Jinping. Solidly Promote Common Prosperity. QSTHEORY, 15.10.2021. (In Chin.) Available at: http://www.qstheory.cn/dukan/qs/2021-10/15/c_1127959365.htm (accessed 02.06.2023).

2. Hofman B. Common Prosperity Did Not Fall from the Sky. Mercator Institute for China Studies, 05.10.2021. Available at: https://merics.org/en/comment/common-prosperity-did-not-fall-sky (accessed 02.07.2023).

3. Skidmore Z. China Merges Key Rare Earth Producers. Mining Technology, 23.12.2021. Available at: https://www.mining-technology.com/news/china-merges-rare-earth/ (accessed 02.07.2023).

4. Chu Daye. China Unveils State-Owned Logistics Giant to Improve Competitiveness Globally. Global Times, 06.12.2021. Available at: https://www.globaltimes.cn/page/202112/1240817.shtml (accessed 02.07.2023).

5. Luo Guoping, Walsh M. China Finalizes Merger of Two Largest State Chemical Firms, Creating Sinochem Holdings. Caixing Global, 10.05.2021. Available at: https://www.caixinglobal.com/2021-05-10/china-finalizes-merger-of-two-largest-state-chemical-firms-creating-sinochem-holdings-101709281.html (accessed 02.07.2023).

6. Yingzhi Yang, Cheng Leng, Pei Li, Yilei Sun, Munroe T. China Market Regulator Fines 12 Firms for Violating Anti-Monopoly Law. Reuters, 12.03.2021. Available at: https://finance.yahoo.com/news/china-market-regulator-fines-12-043547420.html (accessed 10.08.2023).

7. Zhong R. China Fines Alibaba $2.8 Billion in Landmark Antitrust Case. The New York Times, 01.09.2021. Available at: https://www.nytimes.com/2021/04/09/technology/china-alibaba-monopoly-fine.html (accessed 10.08.2023).

8. Stone Fish I. China’s Anti-Monopoly Crackdown Is Just an Excuse. Barron’s, 15.12.2021. Available at: https://www.barrons.com/articles/chinas-anti-monopoly-crackdown-is-just-an-excuse-51639513574 (accessed 10.08.2023).

9. Lau Y. China’s Big Tech Billionaires Increase Philanthropic Giving as Beijing Cracks down. Fortune, 07.08.2021. Available at: https://fortune.com/2021/08/06/china-big-tech-crackdown-billionaires-philanthropy-giving-donations/ (accessed 10.08.2023).

10. Yue Wang. China’s Tech Giants Are Giving Away Their Money to Avoid Beijing’s Wrath. Forbes, 26.08.2021. Available at: https://www.forbes.com/sites/ywang/2021/08/26/chinas-tech-giants-are-giving-away-their-money-to-avoid-beijings-wrath/?sh=51b136793485 (accessed 10.08.2023).

11. Qu T. China Tech Crackdown: Hangzhou Fines Top Influencer Viya a Record US$210 Million for Tax Evasion. SCMP, 20.12.2021. Available at: https://www.scmp.com/tech/policy/article/3160436/china-tech-crackdown-hangzhou-fines-top-influencer-viya-record-us210 (accessed 10.08.2023).

12. Wang O. China’s Tax Evaders to be “Severely Punished” as Beijing Pushes for “Common Prosperity”. SCMP, 31.12.2021. Available at: https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3161742/chinas-tax-evaders-be-severely-punished-beijing-pushes-common (accessed 10.08.2023).

13. Choi M. China Will Set Up a Property Tax Pilot Plan, Taking Small Steps after Years of Dithering to Tame Home Prices for Common Prosperity. SCMP, 23.10.2021. Available at: https://www.scmp.com/business/article/3153462/china-will-set-property-tax-pilot-plan-taking-small-steps-after-years?module=inline&pgtype=article (accessed 03.08.2023).

14. Tang F. Why China’s Property Tax Plan Is a Key Pillar in Its ‘Common Prosperity’ Drive. SCMP, 27.10.2021. Available at: https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3153886/why-chinas-property-tax-plan-key-pillar-its-common-prosperity?module=inline&pgtype=article (accessed 03.08.2023).

15. Cai J. Property Tax Concerns for China’s Homeowners, Buyers amid Xi Jinping’s Common Prosperity Drive. SCMP, 23.11.2021. Available at: https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3156951/property-tax-concerns-chinas-homeowners-buyers-amid-xi (accessed 03.08.2023).

16. Cai J., He Huifeng. China’s Property Tax Causing Sleepless Nights for Homeowners as Beijing Walks the “Tightrope”. SCMP, 27.11.2021. Available at: https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3157477/chinas-property-tax-causing-sleepless-nights-homeowners?module=series_page&pgtype=series&campagin=China’s%20property%20tax%20dilemma (accessed 03.08.2023).

17. Tang F. Will China’s Proposed Property Tax Be Big enough to Support Struggling Local Governments? SCMP, 02.11.2021. Available at: https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3154484/will-chinas-proposed-property-tax-be-big-enough-support?module=inline&pgtype=article (accessed 03.08.2023).

Система Orphus

Loading...
Up