Partnership for Global Infrastructure and Investment: Goals and Development Prospects

 
PIIS013122270028590-0-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-10-30-39
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Research Associate
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 10
Pages30-39
Abstract

The article is devoted to the Partnership for Global Infrastructure and Investment (PGII). This initiative is a part of the common approaches of the United States and its G7 partners. The prerequisite for its creation was implementing the Chinese “Belt and Road Initiative” (B&R), which the U.S. and its allies consider a severe challenge to their interests in the world economy. The PGII will focus on soft infrastructure development in middle- and low-income countries. It will contribute to introducing modern digital technologies and evolution of Industry 4.0 in developing regions. Furthermore, the following priorities are within the framework of the Partnership: climate and energy security, digital communications, healthcare, and social equality. The most important difference from the “Belt and Road” is the model of development and financing of projects. Unlike the Chinese public funding approach, the PGII will attract private investment. However, it requires active work with governments of the recipient countries to adapt their institutions and legislations. It is a prerequisite for reducing sovereign risks and attracting Western investors. At the same time, implementing necessary standards creates the risk of time lags against the backdrop of dynamically developing Chinese projects. The competition between the PGII and B&R can lead to opposing political and economic blocs, negatively manifesting the emerging international relations system. Such a division can take the form of developing incompatible standards and requirements of political loyalty in exchange for access to goods, services, and technologies for the PGII recipient countries.

KeywordsPartnership for Global Infrastructure and Investment, U.S.–China competition, G7, U.S. foreign policy, U.S. investment strategy, international economic relations, developing countries, infrastructure
Received16.11.2023
Publication date16.11.2023
Number of characters29960
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВСТУПЛЕНИЕ

2 Американо-китайская конкуренция, развиваясь, охватывает все новые сферы. Помимо противоречий в торговле или же борьбе за высокотехнологичные рынки (в частности, сети связи 5G), она начинает затрагивать вопросы глобальной инфраструктуры. При этом сюда стоит включать транспорт, энергетику, информационно-коммуникационные технологии, социальную инфраструктуру, водоснабжение, переработку мусора и ряд других отраслей.
3 По оценкам аналитической организации The Global Infrastructure Hub, работающей под эгидой G20, к 2040 г. дефицит финансирования в области глобальной инфраструктуры составит около 15 трлн долл. При сохраняющейся важности государственного участия в ее развитии большое значение будет иметь и мобилизация частных инвестиций [ист. 1]. Кроме того, по оценкам Организации экономического сотрудничества и развития (ОЭСР), ежегодно глобальная инфраструктура нуждается в дополнительных 2.5–3 трлн долл., а текущие тенденции слабо способствуют восстановлению мировой экономики после пандемии COVID-19 и не соответствуют целям устойчивого развития [ист. 2].
4 Одним из крупнейших мировых инвесторов в области развития инфраструктуры выступает Китай. В 2023 г. исполняется 10 лет Инициативе “Пояса и Пути” (ИПП, с 2013 г.). По показателям ее развития не существует единой, официальной статистики, и делается множество различных предположений. Так, по оценкам Morgan Stanley1, затраты на продвижение ИПП к 2027 г. могут достичь 1.2–1.4 трлн долл. [ист. 3]. При этом КНР активно запускает проекты в странах со средним и низким уровнем дохода, традиционно имеющих проблемы в области инфраструктуры (например, Замбия, Сенегал, Мьянма). Эти же страны ранее не были привлекательными для западных инвесторов. Однако ситуация меняется ввиду активности Китая. Его присутствие в ряде регионов мира рассматривается государствами G7 в качестве серьезного вызова для их собственных торгово-экономических интересов. 1. Коммерческая транснациональная корпорация США.
5 На саммите G7 в июне 2021 г. президент США Джозеф Байден объявил о создании нового международного проекта – “Возродим лучший мир” (Build Back Better World, B3W). На следующей встрече G7 в 2022 г. данная инициатива была переименована в “Партнерство по глобальной инфраструктуре и инвестициям” (ПГИИ, Partnership for Global Infrastructure and Investments, PGII). Наконец, в 2023 г. очередной саммит подтвердил приверженность государств-участников к ее дальнейшему развитию. Суть инициативы сводится к развитию инфраструктурных проектов в странах со средним и низким уровнем дохода, а также внедрению в них соответствующих западных стандартов, способствующих притоку прямых иностранных инвестиций.
6 Реализовать эти цели Соединенные Штаты намереваются вместе с партнерами по G7, включая Европейский союз. Такое сотрудничество, помимо объединения ресурсов, позволит сторонам точнее выработать общие требования к стандартам и законодательным нормам в области инвестиционных проектов в различных отраслях, связанных с развитием инфраструктуры. Подобная работа по согласованию общих подходов между США и ЕС уже ведется в рамках совместного Торгово-технологического совета (EUUS Trade and Technology Council, TTC). Однако для обеспечения конкурентоспособности формирующаяся система стандартов должна включать и третьи стороны.

Number of purchasers: 6, views: 249

Readers community rating: votes 0

1. Mikheev V., Lukonin S. Second Century of the Communist Party of China and New Bipolarity. World Eсonomy and International Relations, 2021, vol. 65, no. 7, pp. 25-33. (In Russ) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2021-65-7-25-33

2. Mikheev V., Lukonin S. China–USA: Multiple Vector of “Trade War”. World Eсonomy and International Relations, 2019, vol. 63, no. 5, pp. 57-66. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2019-63-5-57-66

3. Luzyanin S.G. China–USA: Model 2023. The “Managed Conflict” or Global Split? Asia and Africa today, 2023, no. 2, pp. 5-13. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.31857/S032150750024431-6

4. Kulkova O.S. “Old” and “New” Players in Africa: Drivers of Change in Their Policies Towards the Continent (2010–2022). Asia and Africa Today, 2022, no. 12, pp. 39-46. (In Russ) Available at: https://doi.org/10.31857/S032150750023560-8

5. Pyzhikov N., Gushchin E. Belt and Road Initiative: Interim Results and Challenges During Pandemic. World Eсonomy and International Relations, 2021, vol. 65, no. 3, pp. 42-51. (In Russ) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2021-65-3-42-51

6. Moramudaliali U., Panduwawala T. Demystifying China’s Role in Sri Lanka’s Debt Restructuring. The Diplomat, 20.12.2022. Available at: https://thediplomat.com/2022/12/demystifying-chinas-role-in-sri-lankas-debt-restructuring/ (accessed 30.04.2023).

7. Sutherland D., Anderson J., Bailey N., Alon I. Policy, Institutional Fragility, and Chinese Outward Foreign Direct Investment: An Empirical Examination of the Belt and Road Initiative. Journal of International Business Policy, 2020, no. 3, pp. 249-272. Available at: https://doi.org/10.1057/s42214-020-00056-8

8. Kondrat’ev V.B., Popov V.V., Kedrova G.V. Industrial Policy Priorities under Industry 4.0. World Eсonomy and International Relations, 2022, vol. 66, no. 3, pp. 73-80. (In Russ) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2022-66-3-73-80

9. Losos E.C., Fetter T.R. Building Bridges? PGII versus BRI. Brookings, 29.09.2022. Available at: https://www.brookings.edu/blog/future-development/2022/09/29/building-bridges-pgii-versus-bri/ (accessed 09.03.2023).

10. Hartman L. How Blue Dot Network Certification Will Boost Global Infrastructure. Share America, 16.03.2023. Available at: http://web.archive.org/web/20230316110606/https://share.america.gov/blue-dot-certification-will-boost-global-infrastructure/ (accessed 27.04.2023).

11. Quinn J. Biden Launches Global ‘Build Back Better’ Reboot. The National Review, 29.06.2023. Available at: https://www.nationalreview.com/corner/biden-launches-global-build-back-better-reboot/ (acceded 16.03.2023).

Система Orphus

Loading...
Up