National Interests of China: Connotations, Hierarchy, Balancing

 
PIIS013122270028186-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-8-70-83
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Peoples’ Friendship University of Russia
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: Peoples’ Friendship University of Russia
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 8
Pages70-83
Abstract

The connotations of the interests of the PRC in the official scientific and political discourse during the period of the existence of the new Chinese state first transformed from class (jieji liyi, 1949‒1978) to actually national (national-state ‒ guojia liyi, 1979‒2008), and then transition to “indigenous (core) national” (hexin guojia liyi, or simply “indigenous” – hexin liyi), and this emphasis became dominant after 2012. This process reflects substantive changes in the state’s strategy. At the same time, the spatial and geographical range of his interests was expanding – from a predominant focus on domestic needs to regional and global ones. Since the 12th Chinese Communist Party Congress of 1982 declared that China would adopt foreign policy according to its national interests, the term “national interests” has been frequently used in Chinese official documents. The problems of national interests in the Chinese academic community were first raised in 1987 at the Shanghai Scientific Conference on the Theory of International Relations. In 1995, Yan Xuetong published China's first monograph on this subject, “Analysis of China's National Interests”, on which he worked for two years (grant from the Chinese Academy of Contemporary International Relations) after returning from the United States, where he defended his doctoral dissertation. The publication of this book even sparked a "great debate" between young scholars and traditionalists about the normative requirements for writing papers. The article shows the dynamics of changes in the national interests of the PRC, their connotations and hierarchy both in academic discourse and in the practice of Chinese diplomacy (case of Russia and Ukraine).

KeywordsChina, national interests, core interests, definitions, hierarchy, balancing, Russia, Ukraine
Received20.10.2023
Publication date31.08.2023
Number of characters35824
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМЫ

2 Термин “национальные интересы” вошел в систему общественно-научного и политического дискурса на постсоветском пространстве и в социалистических странах относительно недавно, в конце 1980-х ‒ 1990-е годы. Но он скоро доказал свою необходимость в качестве удобного инструмента анализа внутригосударственных и международных процессов. Базой для адаптации данного понятия естественным образом стало представление об интересах государства как суверенной формы политической власти. Это подтверждает, в частности, китайский аналог западного термина “национальные интересы” ‒ гоцзя лии (букв. “государственные интересы”), подчеркивающий фактор политического суверенитета нации1. В современном дискурсе за национальными интересами признаются и внешний, и внутренний векторы, при этом первому чаще всего отдается предпочтение. Национальные интересы по праву считаются ведущей движущей силой внешней политики любого государства. Тем более значима роль таких интересов, если речь идет о глобальном акторе мировой политики, каким является Китай. 1. Ср. китайское наименование Организации Объединенных Наций – Ляньхэ Го (букв. “Объединенные государства”).
3 В XXI в. Пекин выступает главной политической силой среди тех, которые формируют международные финансовые структуры, альтернативные западным [1]. Он позиционирует себя как представитель огромного развивающегося мира, который складывается в международной практике и концептуализируется в международной теории как коллективный не-Запад [2]. Особую актуальность для политических наук исследование национальных интересов Китая приобрело в связи с проведением Россией Специальной военной операции (СВО) [ист. 1], которая вывела Россию в эпицентр мировой политики и окончательно утвердила ее в качестве третьего полюса международных отношений, завершив “эпоху однополярного миропорядка” [ист. 2] и сформировав, таким образом, “триполярную” структуру мировой политики (США‒КНР‒РФ) (см. [3]). Совместное заявление России и Китая о международных отношениях в новую эпоху от 4 февраля 2022 г. [ист. 3], сделанное В.В. Путиным и Си Цзиньпином в Пекине за 20 дней до начала проведения СВО, практически закрепляет военно-политический альянс, или “союз без подписания договора” (см. [4]), между двумя странами, подтвержденный участием (впервые) трех видов вооруженных сил (сухопутных, военно-морских, военно-воздушных) в международных учениях Восток-2022 [5], а также утверждением “конкурирующих норм” в практике международных отношений [6]. Не в последнюю очередь именно СВО России, вызванная агрессивными действиями США на Украине по расширению инфраструктуры НАТО, побудила Пекин занять еще более жесткую позицию в тайваньском вопросе [7], который США пытаются “украинизировать” [8, 9, 10, 11], приблизив военную деятельность НАТО к границам КНР [12, 13].
4 В этом глобальном контексте ярко проявляет себя системность национальных интересов Китая, которые определяют внешнеполитическое поведение страны и оказывают заметное влияние на баланс сил в мировой политике. Успешный внешнеполитический курс КНР уже более 40 лет (с приходом к власти Дэн Сяопина в 1978 г.) свидетельствует о последовательном выстраивании Пекином четкой иерархии национальных интересов (см. об этом [14, 15]). Помимо сильной экономики, устойчивой политической системы и глобальных амбиций, Китай обладает сильной национальной идеей в виде “китайской мечты” (Chinese dream, Чжунго мэн), которая аккумулирует цели и задачи по достижению национальных интересов Пекина на ближайшие полвека [ист. 4].

Number of purchasers: 3, views: 141

Readers community rating: votes 0

1. Grachikov E., Xu H. China and the International System: The Formation of a Chinese Model of World Order. International Organisations Research Journal, 2022, vol. 17, no. 1, pp. 7-24. DOI: 10.17323/1996-7845-2022-01-01

2. Дегтерев Д.А. Незападные теории развития в эпоху глобального капитализма. Мировая экономика и международные отношения, 2021, т. 65, № 4, сс. 113-122. Degterev D.A. Non-Western Theories of Development in the Global Capitalism Era. World Economy and International Relations, 2021, vol. 65, no. 4, pp. 113-122. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2021-65-4-113-122

3. Грачиков Е.Н. Глобальная конкуренция США и Китая в новом триполярном мире: теоретические подходы. Грачиков Е.Н., Рамич М.С., ред. Глобальная конкуренция США и КНР: научная монография. Москва, РУДН, 2022, cс. 5-12. Grachikov E.N. Global Competition Between the USA and China in New Three Polar World: Theoretical Approaches. Grachikov E.N., Ramich M.S., eds. Global competition of the USA and China: scientific monograph. Moscow, RUDN, 2022, зp. 5-12. (In Russ.)

4. Allison G. China and Russia: A Strategic Alliance in the Making. The National Interest, 14.12.2018. Available at: https://nationalinterest.org/feature/china-and-russia-strategic-alliance-making-38727 (accessed 15.02.2023).

5. Chen Qingqing, Zhang Hui. China-Russia Military Cooperation Serves Core Interests, Doesn’t Target Third Party: Chinese Envoy. Global Times, 30.08.2022. Available at: https://www.globaltimes.cn/page/202208/1274221.shtml (accessed 17.01.2023).

6. Kobayashi K., Krause K., Yuan Xinyu. Pathways to Socialisation: China, Russia, and Competitive Norm Socialisation in a Changing Global Order. International Studies, 2022, vol. 48, no. 3, pp. 560-582. DOI: 10.1017/S0260210522000146

7. Chang W., McCarthy S. China Conducts Fresh Military Drills around Taiwan as US Congressional Delegation Visits. CNN, 15.08.2022. Available at: https://edition.cnn.com/2022/08/15/asia/china-military-drills-congressional-delegation-taiwan-visit-intl-hnk/index.html (accessed 23.01.2023).

8. Qi Dongtao. The Impact of the Ukraine Crisis on the Taiwan Issue. EAI Commentary, no. 49. 25.05.2022. Available at: https://research.nus.edu.sg/eai/wp-content/uploads/sites/2/2022/06/EAIC-49-20220525-2.pdf (accessed 23.01.2023).

9. Han Lianchao, Yang Jianli. Preventing the Ukrainization of Taiwan. National Review, 14.03.2022. Available at: https://www.nationalreview.com/2022/03/preventing-the-ukrainization-of-taiwan/ (accessed 21.01.2023).

10. Baron J. Taiwan and Ukraine: Parallels, Divergences and Potential Lessons. Global Asia, June 2022, vol. 17, no. 2. Available at: https://www.globalasia.org/v17no2/cover/taiwan-and-ukraine-parallels-divergences-and-potential-lessons_james-baron (accessed 21.01.2023).

11. Seligman L. “Deadly Serious”: U.S. Quietly Urging Taiwan to Follow Ukraine Playbook for Countering China. Politico, 19.05.2022. Available at: https://www.politico.com/news/2022/05/19/deadly-serious-u-s-quietly-urging-taiwan-to-follow-ukraine-playbook-for-countering-china-00033792 (accessed 23.01.2023).

12. Song Zhongping. NATO’s Attempts to Extend Tentacle into Asia not Welcomed by Most Asia Countries. Global Times, 06.02.2023. Available at: https://www.globaltimes.cn/page/202302/1284920.shtml (accessed 07.02.2023).

13. Pugliese G. The European Union’s Security Intervention in the Indo-Pacific: Between Multilateralism and Mercantile Interests. Journal of Intervention and Statebuilding, 2023, vol. 17, iss. 1, pp. 76-98. Available at: https://doi.org/10.1080/17502977.2022.2118425

14. Грачиков Е.Н. Дипломатия КНР: контекст академического дискурса. Мировая экономика и международные отношения, 2021, т. 65, № 3, сс. 33-41. Grachikov E.N. Chinese Diplomacy: Context of Academic Discourse. World Economy and International Relations, 2021, vol. 65, no. 3, pp. 33-41. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2021-65-3-33-41

15. Грачиков Е.Н. Стратегия партнерских отношений: практика и ее концептуализация (1993–2018). Мировая экономика и международные отношения, 2019, т. 63, № 3, сс. 83-93. Grachikov E.N. Chinese Partnership Strategy: Practice and its Conceptualisation. World Economy and International Relations, 2019, vol. 63, no. 3, pp. 83-93. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2019-63-3-83-93

16. Грачиков Е.Н. Китайская школа международных отношений: на пути к большим теориям. Москва, Аспект Пресс, 2021. 304 с. ISBN 978-5-7567-1116-5 Grachikov E.N. Chinese School of International Relations: On the Way to Big Theories. Moscow, Aspect Press Ltd, 2021. 304 p. (In Russ.) ISBN 978-5-7567-1116-5

17. Грачиков Е.Н. Китайская школа международных отношений: как теория создает дипломатическую стратегию и наоборот. Россия в глобальной политике, 2019, т. 17, № 2, сс. 154-173. Grachikov E.N. Chinese School of International Relations: How Theory Creates Diplomatic Strategy and Vice Versa. Russia in Global Affairs, 2019, vol. 17, no. 2, pp. 154-173. (In Russ.) DOI: 10.31278/1810-6374-2019-17-2-154-173

18. 许嘉. 伦利益边界与本土边界之关系 载. 中国国家利益与影响 / 许嘉 主编。北京, 时事出版社, 2006年 第17 - 25叶. Xu Jia, ed. The Relationship between the Boundaries of Interests and the Boundaries of One's Own Territory. National Interests of China and Their Influence. Xu Jia, ed. Beijing, Current Affairs Press, 2006, pp. 17-25. (In Chin.)

19. Grachikov E.N. China in Global Governance: Ideology, Theory and Instrumentation. Russia in Global Affairs, 2020, vol. 18, no. 4, pp. 132-153. (In Russ.) DOI: 10.31278/1810-6374-2020-18-4-132-153

20. Кокошин А.А. О национальных интересах и национальной безопасности. Москва, ФГБУН ИСПИ РАН, 2017. 33 с. Cocoshin A.A. About National Interests and National Security. Moscow, FSBIS ISPR RAS, 2017. 33 p. (In Russ.)

21. 洪宾. 国家利益论, 北京,军事科学出版社, 1999年. 425页. Hong Bin. Theory of National Interests. Beijing, Military Science Publishing House, 1999. 425 p. (In Chin.)

22. 张俊国. 论毛泽东的国家安全利益观及其实践 途径. 湖南科技大学学报(社会科学版), 2010, 13 (3): 17-24. Zhang Junguo. On Mao Zedong’s View of National Security Interests and Its Practice. Journal of Hunan University of Science and Technology (Social Science Edition), 2010, vol. 13, no. 3, pp. 17-24. (In Chin.)

23. 张金平,余学波. 邓小平外交思想中的国家利 益观. 云南民族大学学报(哲学社会科学版),2006 (4): 14-17. Zhang Jinping, Yu Xuebo. The National Interest View in Deng Xiaoping’s Diplomatic Thought. Journal of Yunnan University for Nationalities (Philosophy and Social Science Edition), 2006, no. 4, pp. 14-17. (In Chin.)

24. 朱炳元. 邓小平国家利益观的基本特点. 马克思主义研究,2000 (6): 9-15. Zhu Bingyuan. The Basic Features of Deng Xiaoping’s National Interest Concept. Marxism Research, 2000, no. 6, pp. 9-15. (In Chin.)

25. 王义桅. 习近平外交思想如何引领中国特色大 国外交. 现代国际关系,2020 (11): 1-8,64. Wang Yiwei. How Xi Jinping’s Thought on Diplomacy Leads Major-Country Diplomacy with Chinese Characteristics. Contemporary International Relations, 2020, no. 11, pp. 1-8, 64. (In Chin.).

26. 李滨,陈怡. 新时代中国特色社会主义与中国的国家利益. 世界经济与政治,2018(7):4-18,155-156. Li Bin, Chen Yi. Socialism with Chinese Characteristics in the New Era and China National Interests. World Economics and Politics, 2018, no. 7, pp. 4-18, 155-156. (In Chin.).

27. Zeng Jinghan, Xiao Yuefan, Breslin S. Securing China’s core interests: the state of the debate in China. International Affairs, 2015, vol. 91, no. 2, pp. 245-266. DOI: 10.1111/1468-2346.12233

28. 庞 晋, 李永洪. 国家利益研究的现状与展望—基于CNKI (2000—2020) 的知识图谱分析. 广西职业师范学院学报, 2022年(总34期)第1期第10 - 22页. Pang Jin, Li Yonghong. Current State and Perspectives of National Interest Research: Analyzing the Knowledge Map Based on the CNKI (2000–2020). Journal of Guangxi vocational normal university, 2022, vol. 34, no. 1, рp. 10-22. (In Chin.)

29. 阎学通. 中国国家利益分析. 天津, 天津人民出版社,1996年第328叶. Yan Xuetong. Analysis of National Interests of China. Tianjin, Tianjin People’s Publishing House, 1996. 328 p. (In Chin.)

30. 王逸舟. 国家利益再思考. 中国社会科学, 2002 (2): 160-170,208. Wang Yizhou. Rethinking National Interests. Chinese Social Sciences, 2002, no. 2, pp. 160-170, 208. (In Chin.)

31. 李少军. 论国家利益. 世界经济与政治, 2003 (1): 4-9,77. Li Shaojun. On National Interests. World Economics and Politics, 2003, no. 1, pp. 4-9, 77. (In Chin.)

32. 高伟凯. 国家利益:概念的界定及其解读. 世界经济与政治论坛,2009 (1): 80-85. Gao Weikai. National Interest: Definition and Interpretation of the Concept. World Economic and Political Forum, 2009, no. 1, pp. 80-85. (In Chin.)

33. Onuf N. The World of Our Making: Rules and Rule in Social Theory and International Relations. Columbia, SC, University of South Carolina Press, 1989. 352 p.

34. Wendt A. Anarchy is What States Make of It: The Social Construction of Power. International Organization, 1992, vol. 46, no. 2, pp. 391-425.

35. Wendt A. Social Theory of International Politics. Cambridge Studies in International Relations. Cambridge, Cambridge University Press, 1999. 433 p.

36. Грачиков Е.Н. Проблемы новой формирующейся идентичности Китая в мировой политике. Вестник МГУ. Серия 18. Социология и политология, 2013, № 1, сс. 159-171. Grachikov E.N. Problems of China's New Emerging Identity in World Politics. Bulletin of Moscow State University. Series 18. Sociology and Politology, 2013, no. 1, pр. 159-171. (In Russ.)

37. Morgenthau H. Politics among Nations: The Struggle for Power and Peace. New York, Alfred A. Knopf, 1978. 650 p. (5th Edition, Revised)

38. Ye Xiaodi. Rediscovering the Transition in China’s National Interest: A Neoclassical Realist Approach. Journal of Current Chinese Affairs, 2019, vol. 48, no. 1, pp. 76-115.

39. Grachikov E.N. Africa in the Hierarchy of China’s Core National Interests. Vasiliev A.M, Degterev D.A., Shaw T.M., eds. Africa and the Formations of the New System of International Relations: Rethinking Decolonization and Foreign Policy Concepts. Cham, Switzerland, Springer, 2021, pp. 157-165.

40. 艾約銘, 葉曉迪, 張登及. 中國崛起與「國家利益」的概念演變 (1980‒2016): 一個權力結構轉變的視角. 中國大陸研究 , 第61卷 第1期 民國107年3月 第63 - 88葉. Ai Yueming, Ye Xiaodi, Chang Tengchi. China’s Rise and Its Evolutionary Narrative of “National Interest” (1980~2016): An Analysis from the Perspective of Power Structure Transition. Mainland China Studies, 2018, vol. 61, no. 1, March, (Minguo 107th year (2018)), pp. 63-88. (In Chin.) DOI:10.30389/MCS.201803_61(1).0003

41. Wendt A. Social Theory of International Politics. Cambridge Studies in International Relations. Cambridge, Cambridge University Press, 1999. 433 p.

42. Finnemore M. National Interests in International Society. London, Cornell University Press, 1996. 154 p.

43. 赵可金. 探索外交理论的中国路径. 清华大学学报(哲学社会科学版), 2016 年第 5 期 (第 31 卷) 第40 - 55页. Zhao Kejin. Exploring the Chinese Path to Diplomatic Theory. Journal of Tsinghua University (Philosophy and Social Sciences Edition), 2016, vol. 3, iss. 5, pp. 40-55. (In Chin.)

44. Грачиков Е.Н. Китайская теория международных отношений: становление национальной школы. Международные процессы, 2016, т. 14, № 3, сс. 68-80. Grachikov E.N. Chinese School of International Relations Theory. International Trends, 2016, vol. 14, no. 3, pp. 68-80. (In Russ.) DOI: 10.17994/IT.2016.14.3.46.5

45. 潘蔚娟,江心学. “中美核心国家利益之比较”. 中国国家利益与影响, 许嘉 主编, 北京, 时事出版社, 2006年 第39 - 51叶. Pan Weijuan, Jiang Xinxue. Comparison of the Core National Interests of China and the United States. National Interests of China and Their Influence. Xu Jia, ed. Beijing, Current Affairs Press, 2006, pp. 39-51. (In Chin.)

46. 许嘉, 主编.中国国家利益与影响, 北京, 时事出版社, 2006年 叶. Xu Jia, ed. National Interests of China and Their Influence. Beijing, Current Affairs Press, 2006, р. (In Chin.)

47. 47.Грачиков Е.Н., Исмагилова А.Т. КНР: многополярность, балансирование и новые подходы к глобальному управлению. Дегтерев Д.А., Никулин М.А., Рамич М.С., ред. Баланс сил в главных регионах мира: концептуализация и практический анализ: научная монография. Москва, РУДН, 2021, сс. 57-68. Grachikov E.N., Ismagilova A.T. PRC: Multipolarity, Balancing and New Approaches to Global Governance. Degterev D.A., Nikulin M.A., Ramich M.S., eds. Balance of Power in Key Regions of the World: Conceptualization and Applied Analysis: Scientific Monograph. Moscow, RUDN, 2021, рр. 57-68. (In Russ.)

48. Yuan Peng. Strategic Thinking on the Path of National Security with Chinese Characteristics. Contemporary International Relations, 2022, vol. 32, no. 2, pp. 1-22.

49. Korolev A., Portyakov V. Reluctant Allies: System-Unit Dynamics and China-Russia Relations. International Relations, 2018, vol. 33, no. 1, pp. 40-66.

50. Lubina M. Russia and China: A Political Marriage of Convenience – Stable and Successful, Toronto, Barbara Budrich Publishers, 2017. 325 p.

51. Korolev A. How Closely Aligned are China and Russia? Measuring Strategic Cooperation in IR. International Politics, 2019, vol. 57, pp. 760-789.

52. Liu Xuanzun. War Game Instigates US Intervention in Possible Taiwan Straits Conflict. Global Times, Jan 10, 2023. Available at: https://www.globaltimes.cn/page/202301/1283579.shtml (accessed 18.02.2023).

53. 姚树洁, 王洁菲. “乌克兰危机对中国农产品贸易及 粮食安全的影响研究” 2022年第5期第110-125页. Yao Shujie, Wang Jiefei. Study of the Impact of the Ukraine Crisis on China's Agricultural Trade and Food Security. Journal of Macro-Quality Research, 2022, vol. 10, no. 5, pp. 110-125. (In Chin.)

54. 刘建飞. 关于近几年中国外交的反思。探索与争鸣, 2012第4期第40-55页. Liu Jianfei. Reflections on China’s Diplomacy in Recent Years. Exploration and contention, 2012, no. 4, pp. 40-55. (In Chin.)

55. 珠峰. 维护中国核心利益需要外交大战略.人民论坛, 2012第1期第30-45页. Zhu Feng. To Protect China’s Core Interests Needs a Diplomatic Grand Strategy. People’s Forum, 2012, no. 1, pp. 30-45. (In Chin.)

Система Orphus

Loading...
Up