Caribbean Segment of China’s Belt and Road Initiative in the Context of Sino–Us Relations

 
PIIS013122270027399-9-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-6-17-26
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Researcher
Affiliation: Institute of Philosophy and Law, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences
Address: 16, Sofia Kovalevskaya Str., Ekaterinburg, 620108, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 6
Pages17-26
Abstract

The 21st Century Maritime Silk Road (MSR), part of the Belt and Road Initiative (BRI), aims to turn China into a “strong maritime power” controlling the most important sea routes. The Special Declaration, signed in January 2018 during the Second China–CELAC Ministerial Forum, refers to the countries of Latin America and the Caribbean (LAC) as the MSR’s “natural extension”. By the beginning of this year, more than 20 LAC countries, including two-thirds of the Caribbean, have become “indispensable participants” in the Initiative. The article analyzes the BRI’s implementation in the Caribbean region in the context of Sino–US relations. The primary sources are government documents, papers of international organizations and forums, think tank reports, speeches by officials, media publications, etc. In the course of the study, the following results are obtained: recent scientific works on the topic are listed, the issues considered in them are highlighted; some BRI’s infrastructure projects in the Caribbean are briefly characterized; the BRI’s impact on Sino–US relations is identified; the possible ways of further developmentof the situation are predicted. The author comes to the conclusion that, on the one hand, China is reaping the economic and political benefits from engagement with the Caribbean countries. On the other hand, Beijing is advancing on the grand chessboard by extending the BRI to the USA’s “backyard” and “soft underbelly”.The United States perceives the Initiative as a grave threat to national security and takes retaliatory measures. This determines the relevance of further studies on the BRI’s Caribbean segment.

KeywordsChina’s Belt and Road Initiative, the 21st Century Maritime Silk Road, the Caribbean, infrastructure projects, seaports, “one-China” policy, pandemic, US–China confrontation
Received28.08.2023
Publication date30.06.2023
Number of characters29760
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 ВВЕДЕНИЕ
2 В перечень ключевых задач, стоящих перед китайским правительством, входит строительство “Пояса и Пути”. Эта инициатива была впервые официально озвучена главой государства Си Цзиньпином осенью 2013 г. В общем виде она представляет собой сеть инвестиционных программ, обеспечивающих выход Китая на мировой рынок посредством координации политики их участников, строительства инфраструктуры, беспрепятственной торговли, финансовой интеграции, гуманитарных связей. Среди пяти приоритетов сотрудничества ключевой является инфраструктура: шоссейные и железные дороги, морские и воздушные гавани, мосты, плотины, электростанции, нефте- и газопроводы, волоконно-оптические линии связи и т. д.
3 “Пояс и Путь” имеет два взаимосвязанных измерения – континентальное (трансъевразийское), так называемый Экономический пояс Шелкового пути, и морское, известное как Морской Шелковый путь XXI века (далее МШП). При прокладке морских коридоров власти КНР руководствуются принципами, выраженными в обнародованной в 2015 г. Белой книге по военной стратегии: “Традиционный менталитет, по которому суша перевешивает море, должен быть отброшен; необходимо придавать большое значение управлению морями и океанами и защите морских прав и интересов..., защищать безопасность стратегических портов..., участвовать в международном морском сотрудничестве…” [ист. 1].
4 Реализуемые и планируемые к реализации проекты свидетельствуют, что в перспективе МШП может стать кругосветным. Д. Аразе, профессор Центра Хопкинса–Нанкина, по этому поводу отмечает: «Количество и распределение портовых инвестиционных проектов впечатляют и могут позволить китайскому МШП совершить кругосветное путешествие из южной части Тихого океана в Латинскую Америку, через Панамский канал и Карибский бассейн в Бразилию, а затем в порты “Пояса и Пути” в Западной Африке» (цит. по: [1]). Можно констатировать серьезность намерений Китая по превращению в “сильную морскую державу”1, контролирующую важнейшие морские магистрали. 1. В такой формулировке (кит. 海洋强国) была впервые заявлена как стратегическая цель на XVIII съезде Коммунистической партии Китая (далее КПК) в 2012 г.
5 Целью статьи является анализ имплементации “Пояса и Пути” в Карибском регионе в контексте отношений КНР и США. Активизация Китая в регионе, долгое время рассматривавшемся как “задний двор” и “мягкое подбрюшье” США, становится одним из факторов обострения отношений двух держав. Многие эксперты полагают, что цель КНР заключается в создании ситуации, аналогичной военному присутствию США в Южно-Китайском море. Другие утверждают, что действия Пекина в регионе, хотя и укладываются в общую логику внешнеполитического курса по установлению Pax Sinica, все же не подразумевают прямого вызова Вашингтону. Как бы то ни было, США воспринимают “Пояс и Путь” как угрозу своим интересам в Карибском регионе.
6 БЭКГРАУНД ИССЛЕДОВАНИЯ
7 Первоначально регион Латинской Америки и Карибского бассейна (ЛАК) не рассматривался Пекином как часть “Пояса и Пути”. Основные усилия направлялись на развитие связей с другими странами Азии, Европой и Африкой. Однако на I Форуме высокого уровня по международному сотрудничеству в рамках “Пояса и Пути” в мае 2017 г. Си Цзиньпин подчеркнул значимость сопряжения стратегий развития КНР и региона ЛАК как, по его словам, “естественного продолжения” МШП. Первой латиноамериканской “ласточкой” стала Панама, одобрившая в конце 2017 г. Меморандум о взаимопонимании в рамках “Пояса и Пути” (далее Меморандум о взаимопонимании) – документ, который подписывают с китайским правительством страны, изъявившие желание присоединиться к “Поясу и Пути”.

Number of purchasers: 0, views: 131

Readers community rating: votes 0

1. Foster F. Belt & Road Encircles Latin America and the Caribbean. Asia Times, 08.01.2022. Available at: https://asiatimes.com/2022/01/belt-road-encircles-latin-america-and-the-caribbean/ (accessed 29.10.2022).

2. Arsent'eva I.I. Latinoamerikanskij segment kitajskogo “Poyasa i Puti”. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2022, t. 66, № 12, ss. 89-97. Arsentyeva I.I. Latin American Segment of China’s Belt and Road Initiative. World Economy and International Relations, 2022, vol. 66, no. 12, pp. 89-97. (In Russ.) Available at: http://doi.org/10.20542/0131-2227-2022-66-12-89-97

3. Schneider F., ed. Global Perspectives on China’s Belt and Road Initiative: Asserting Agency through Regional Connectivity. Amsterdam, Amsterdam University Press, 2021. 350 p. Available at: http://doi.org/10.2307/j.ctv1dc9k7j

4. Li Yihai, Zottele A.C., eds. A New Blue Ocean. Prospects for Latin American SMEs in the Belt and Road Initiative. Singapore, Palgrave Macmillan, 2021. 238 p. Available at: http://doi.org/10.1007/978-981-15-7687-4

5. Lew J.J., Roughead G., eds. China’s Belt and Road Implications for the United States. New York, CFR, 2021. 177 p.

6. Winter B. Latin America Looks East. As Washington Idles, China Is Cutting Deals. Foreign Affairs, 24.02.2022. Available at: https://www.foreignaffairs.com/reviews/review-essay/2022-02-24/latin-america-looks-east (accessed 10.11.2022).

7. Fortín C., Heine J., Ominami C. El no alineamiento activo y América Latina: Una doctrina para el nuevo siglo. Santiago de Chile, Editorial Catalonia, 2021. 384 p.

8. Maya J.C.G., Urdinez F., eds. Geopolitics and Geoeconomics in the China–Latin American Relations in the Context of the US–China Trade War and the COVID-19 Pandemic. Journal of Current Chinese Affairs, 2022, vol. 51, no. 1, pp. 3-12. Available at: https://journals.sagepub.com/toc/ccaa/51/1 (accessed 20.11.2022).

9. Solís L.G. What’s Behind China’s Growing Push into Central America? Americas Quarterly, 01.07.2021. Available at: https://www.americasquarterly.org/article/whats-behind-chinas-growing-push-into-central-america/ (accessed 20.11.2022).

10. Larraín F., Zhang P. China’s Evolving Presence in Latin America. Americas Quarterly, 03.01.2023. Available at: https://www.americasquarterly.org/article/china-is-here-to-stay-in-latin-america/ (accessed 10.01.2023).

11. Chami G., Teelucksingh J., Anatol M., eds. Managing News Security Threats in the Caribbean. Palgrave Macmillan, 2022. 293 p. Available at: http://doi.org/10.1007/978-3-030-98733-6_3

12. Looney R. China’s Belt and Road Initiative at Ten. Country Experiences in the Americas, Oceania and Asia. London, Routledge, 2022. 178 p. Available at: http://doi.org/10.4324/b23227

13. Herrera L.S., Montenegro M., Torres-Lista V. The Diplomatic Context between China and Panama and Their Agreements. Senacyt Working Paper, 2020, no. 3. 16 p. Available at: https://www.lse.ac.uk/international-relations/assets/documents/global-south-unit/Working-Paper-No-3-2020.pdf (accessed 25.11.2022).

14. Ellis E. Chinese Engagement in the Dominican Republic. Global Americans, 07.05.2021. Available at: https://theglobalamericans.org/2021/05/chinese-engagement-in-the-dominican-republic-an-update/ (accessed 12.12.2022).

15. Pelcastre J. China profundiza influencia sobre Nicaragua. Diálogo, 21.12.2022. Available at: https://dialogo-americas.com/es/articles/china-profundiza-influencia-sobre-nicaragua/#.Y9i3K8TP1PY (accessed 10.01.2023).

16. Oswald R. Caribbean Islands Becoming Hot Spots for Chinese Investment. Roll Call, 25.03.2019. Available at: https://rollcall.com/2019/03/25/caribbean-islands-becoming-hot-spots-for-chinese-investment/ (accessed 12.01.2023).

17. Isacson A. Estados Unidos y su influencia en el nuevo militarismo latinoamericano. Análisis Carolina, 2021, no. 28. 16 p. Available at: http://doi.org/10.33960/AC_28.2021

18. Lawler D., Kight S.W. U.S. Friends in Latin America Are Turning to China. Axios, 23.09.2021. Available at: https://www.axios.com/2021/09/23/china-influence-latin-america-trade-biden (accessed 14.01.2023).

19. Yakovlev P.P. Politika D. Trampa v Latinskoj Amerike: itogi i perspektivy. Perspektivy. Ehlektronnyj zhurnal, 2020, № 3, ss. 52-65. Yakovlev P.P. D. Trump’s Policy in Latin America: Outcomes and Prospects. Perspectives and Prospects. E-journal, 2020, no. 3, pp. 52-65. (In Russ.) Available at: http://doi.org/10.32726/2411-3417-2020-3-52-65

20. Eremin A.A. “Razryv preemstvennosti” latinoamerikanskogo vektora vneshnej politiki SShA pri D. Trampe i krizis panamerikanizma (2017–2020 gg.). Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2022, t. 66, № 5, ss. 68-77. Eremin A.A. “Breaking the Continuity” of the Latin American Vector of US Foreign Policy under Donald Trump and the Crisis of Pan-Americanism (2017–2020). World Economy and International Relations, 2022, vol. 66, no. 5, pp. 68-77. (In Russ.) Available at: http://doi.org/10.20542/0131-2227-2022-66-5-68-77

21. Lomanov A.V. Global Consequences of US‒China Confrontation. Herald of the Russian Academy of Sciences, 2021, vol. 91, no. 4, pp. 410-413. Available at: http://doi.org/10.1134/S1019331621040067

22. Belladonna A. Central America between China and the United States. Italian Institute for International Political Studies, 22.10.2019. Available at: http://www.ispionline.it/en/publication/central-america-between-china-and-united-states-24236 (accessed 17.01.2023).

23. Roy D. China’s Growing Influence in Latin America. Council on Foreign Relations, 12.04.2022. Available at: https://www.cfr.org/backgrounder/china-influence-latin-america-argentina-brazil-venezuela-security-energy-bri (accessed 18.01.2023).

24. Perryer S. How China Uses Infrastructure as a Means of Control. World Finance, 30.07.2019. Available at: https://www.worldfinance.com/featured/how-china-uses-infrastructure-as-a-means-of-control (accessed 20.01.2023).

25. Swaine M.D. Chinese Views and Commentary on Periphery Diplomacy. China Leadership Monitor, 2014, no. 44. 43 p. Available at: https://carnegieendowment.org/files/clm44ms.pdf (accessed 22.01.2023).

26. Rumyantsev E.N., red. Geografiya natsional'noj bezopasnosti Kitaya: referat. Moskva, IDV RAN, 2007. 112 s. Rumyantsev E.N., ed. Geography of China’s National Security: An Abstract. Moscow, Institute of Far Eastern Studies of the Russian Academy of Sciences, 2007. 112 p. (In Russ.)



Additional sources and materials

1. China’s Military Strategy: White Paper. The State Council of the People’s Republic of China, 27.05.2015. Available at: http://english.www.gov.cn/archive/white_paper/2015/05/27/content_281475115610833.htm (accessed 30.10.2022).

2. La Franja y la Ruta, un Camino por construir entre todos. Embajada de la República Popular China en la República de Panamá, 25.04.2019. Available at: http://pa.china-embassy.gov.cn/esp/sgxx/201907/t20190731_4051005.htm (accessed 10.12.2022).

3. Arias rompe con Taiwán tras sigiloso acercamiento a China, La Nación, 07.06.2007.Available at: https://www.nacion.com/el-pais/arias-rompe-con-taiwan-tras-sigiloso-acercamiento-a-china/I2B65ADC7RGAVO4LDJS24D5TJU/story/ (accessed 15.01.2023).

4. Trade Trend Estimates Latin America and the Caribbean – 2023 Edition. Inter-American Development Bank, 13.12.2022. Available at: https://publications.iadb.org/en/trade-trend-estimates-latin-america-and-caribbean-2023-edition (accessed 25.01.2023).

Система Orphus

Loading...
Up