Macroeconomic Shocks of 2022 and Sovereign Funds

 
PIIS013122270025704-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-4-17-28
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations, The Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation (MGIMO University)
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119454, Russian Federation
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 4
Pages17-28
Abstract

In 2022, instead of getting back to pre-pandemic “new normal” the world entered into another period of severe economic and geopolitical turbulences. In terms of macroeconomics, the most evident and painful was the hike of hydrocarbons’ and food prices. This drove inflation rates to the levels not seen in recent 40 years. In attempts to cool down underlying inflationary pressures the monetary authorities of many countries had to stop the policies of quantitative easing (QE) and started to raise basic interest rates. In this environment the governments, businesses and families are facing massive debt problems. The main stock market indices crushed deeply and simultaneously in 2002 which meant substantial depreciation of assets. All these macroeconomic shocks seriously affected the performance of sovereign wealth funds which currently present a solid and increasingly influential group of global assets’ holders and managers. The steady growth of the value of their assets under management (AUM) was interrupted last year. According to preliminary analysis, the total losses of AUM can reach circa 1 Trillion US$. Just one fund – Norway’s Government Pension Fund Global (GPFG) – reported a depreciation of its assets by as much as 165 Billion US$ as of end-2022. This is an amount comparable to the GDP of a mid-size country, for instance Ukraine before current military conflict. However, for Norway’s GPFG and similar state-owned investors (SOIs) of other countries such losses were not critical. SWFs are, basically, “tolerant investors” with very long view on value creation and operational planning, so they easily absorb paper losses. Simultaneously, the huge SWFs of oil and gas exporting Gulf countries enjoyed the hike of hydrocarbons’ international prices and hurried up to invest massive influx of unexpected revenues into depreciated assets in troubled economies of the USA and Europe. More countries tended to expand the mandates of their sovereign funds beyond traditional stabilization and saving functions. Strategic development funds became increasingly demanded by the governments and may appear even at the supranational level (the projected European Sovereignty Fund). So far, it may be concluded that in general macroeconomic shocks of 2002 did not undermine the positions of SWFs as strong and resource-rich global investors. On the contrary, it looks like that their role as an efficient tool of governmental policies of offsetting and preventing multiple market failures is getting to be further strengthened in upcoming harsh times.

Keywordsmacroeconomic shocks, geopolitical conflicts, sovereign wealth funds, international economy, investment, global assets, stock markets
Received23.05.2023
Publication date24.05.2023
Number of characters33427
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 ВВЕДЕНИЕ
2 2022 год ознаменовался беспрецедентными по масштабу, глубине и последствиям шоками в глобальной политике и экономике. В обстоятельном докладе “Глобальные риски 2023”, подготовленном экспертами Всемирного экономического форума, констатировано: «Первые годы текущего десятилетия стали крайне разрушительным периодом в истории человечества. Возвращению к “новой нормальности” поcле пандемии COVID-19 помешала вспышка военного конфликта на Украине, спровоцировавшая серию кризисов в продовольственной сфере и энергетике. Вновь резко обострились проблемы, которые мир так или иначе решал в предыдущие десятилетия. Риски, с которыми мы сталкиваемся в начале 2023 г., выглядят совершенно новыми и одновременно пугающе знакомыми» [ист. 1, p. 6].
3 Проблемы, вставшие перед миром в 2022 г., можно разделить на пять групп: геополитические, технологические, социальные, природные и макроэкономические. На глобальную финансово-инвестиционную сферу наиболее непосредственно повлияли макроэкономические шоки. В их числе слом сложившихся в период суперглобализации схем трансграничных поставок сырья и готовой продукции, взрыв цен на энергоносители и продовольствие, новый виток мировой инфляции, повышение ставок рефинансирования, лавинообразный рост дефицитов госбюджетов и долгов, накопленных правительствами, бизнесом и домохозяйствами, обвал основных индексов на ведущих мировых фондовых биржах. Результатом стало существенное изменение стоимости и структуры активов, определяющих суть современной мировой экономики, и, соответственно, возможностей и перспектив инвестиционной активности. Суверенные фонды, как и другие государственные финансовые институты, начали пересмотр стратегии, приоритетов и моделей функционирования.
4 МАКРОЭКОНОМИЧЕСКИЕ ШОКИ 2022 г.
5 После более чем десятилетия околонулевых процентных ставок мир вернулся к двузначной инфляции. Во многих странах она растет настолько быстро, что ее не удается купировать стандартными методами монетарного регулирования. Важно то, что в основе текущего тура роста инфляции лежат не проблемы на стороне спроса, то есть монетарные факторы, а проблемы на стороне предложения, прежде всего перебои в поставках энергоресурсов и некоторых видов минеральных ресурсов. При этом политика вынужденного повышения ставок рефинансирования неизбежно усугубляет дисбалансы в реальном секторе1, что перечеркивает надежды на “мягкую посадку” попавшей в шторм мировой экономики. 1. ВЭФ прогнозирует, что разрыв между спросом на базовые природные ресурсы – энергоносители, продовольствие, пресную воду – и их предложением будет неуклонно расти, что грозит миру “поликризисами”. В частности, в предстоящем десятилетии глобальная потребность в продовольствии будет расти среднегодовым темпом 1.4%, а его производство – только на 1.1% [ист. 1, p. 57].
6 Повышение официальных ставок процента, призванное затормозить взлет цен, в свою очередь создает риск возникновения каскада долговых кризисов, поскольку становится все труднее рефинансировать огромные государственные, корпоративные и частные долги2. Эксперты Инвестиционного института американской корпорации BlackRock – крупнейшего частного держателя глобальных активов – предсказывают “невиданную ранее рецессию в мировой экономике как неизбежный результат усилий центробанков по обузданию инфляции”. Они подчеркивают, что “хотя по итогам 2022 г. индекс S&P500 рухнул на беспрецедентные 19.4%, это не в полной мере отражает масштабы будущего ущерба” [ист. 3]. 2. По данным Института международных финансов, в I кв. 2022 г. их общий объем достиг 305 трлн долл. и превысил общемировой ВВП более чем в 3 раза. Для сравнения: в 2021 г. мировой долг оценивался на уровне 235 трлн долл., или 247% ВВП [ист. 2].

Number of purchasers: 4, views: 177

Readers community rating: votes 0

1. Glenton H.W. The World’s Largest Sovereign Wealth Fund Loses $174 Billion in the First Half, Cites Inflation and War in Europe. CNBC, 17.08.2022. Available at: https://www.cnbc.com/2022/08/17/norways-sovereign-wealth-fund-loses-174-billion-in-first-half.html (accessed 19.10.2022).

2. Zhang H. Dealmaking at Sovereign Funds Slows to Levels Last Seen during Early Days of Pandemic. Institutional Investor, 02.05.2022. Available at: https://www.institutionalinvestor.com/article/b1xvz0555bj5ms/Dealmaking-at-Sovereign-Funds-Slows-to-Levels-Last-Seen-During-Early-Days-of-Pandemic (accessed 19.10.2022).

3. López D. Will Sovereign Wealth Funds Fill the FDI Gap? FDI Intelligence, 12.12.2019. Available at: https://www.fdiintelligence.com/content/comment/will-sovereign-wealth-funds-fill-the-fdi-gap-75974 (accessed 10.12.2021).

4. Ma W.W. The Hunt for Tech Unicorns: How Sovereign Funds Accelerate the Digital Economy. Digital Frontiers, 17.10.2021. Available at: https://www.orfonline.org/expert-speak/hunt-for-tech-unicorns/ (accessed 26.10.2022).

5. Downs P., Ma W.W. The Hunt for Unicorns: How Sovereign Funds Are Reshaping Investment in the Digital Economy. New York, Wiley, 2020. 416 p.

6. Strelets I.A., Chebanov S.V. Finansirovanie innovatsij i suverennye fondy. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2022, t. 66, № 3, ss. 63-72. Strelets I.A., Chebanov S.V. Financing of Innovations and Sovereign Funds. World Esonomy and International Relations, 2022, vol. 66, no. 3, pp. 63-72. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2022-66-3-63-72

7. Breton T. A European Sovereignty Fund for an Industry “Made in Europe”. Brussels, European Commission, 15.09.2022. 2 p.

Система Orphus

Loading...
Up