Carbon Border Adjustment Mechanism Of The European Union: A New Tool Of Global Governance

 
PIIS013122270024683-2-1
DOI10.20542/0131-2227-2023-67-1-5-15
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Research Group, Leading Researcher
Affiliation: Primakov Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 67 Issue 1
Pages5-15
Abstract

In 2021, the European Union presented unilaterally and without agreement with international community partners a Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). It includes a system own monitoring and control of production processes in third country companies in relation to greenhouse gas (GHG) emissions. The article attempts to analyze CBAM as a new, emerging phenomenon of global governance, and offer recommendations for improvement its concept. It is shown that CBAM is a global in its scope, but its legitimacy is in serious doubt. The EU has no legitimate grounds for making requirements for environmental cleanliness and carbon footprint of goods produced abroad. The right to make such demands is not enshrined in fundamental international environmental documents such as the UN Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) and the Paris Agreement. EU importers do not have any information about the volumes of greenhouse gas emissions embodied in imported products. Only foreign manufacturers have such data. The European Union control for foreign manufacturers proposed in CBAM undermines the exclusive right of a third-country governments to control and regulate national enterprises including greenhouse gas emissions. The EU does not have a mandate established by both international community and external to the Union countries to monitor and control the “carbon footprint” in companies of foreign jurisdiction. It is concluded that CBAM has all the signs of discrimination, protectionism, restrictions on competition in the environmental and industrial sphere in relation to exporters from third countries. It is necessary to work out a better proposal and make political and diplomatic efforts to avoid CBAM creating unnecessary conflicts with other countries. Any new rules of global climate policy and regulation should be formulated only under the auspices of the UN

KeywordsCarbon Border Adjustment Mechanism, global governance, greenhouse gas emissions, European Union, international law, sovereignty, UN, WTO
Received15.08.2022
Publication date03.03.2023
Number of characters30220
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Введение

2

Идея мониторинга содержания углерода в импортируемых Европейским союзом товарах и механизма трансграничного углеродного регулирования (Carbon Border Adjustment Mechanism, СВАМ) была заявлена в 2019 г. в рамках “Зеленой сделки” (The Green Deal) – плана по достижению углеродной нейтральности ЕС к 2050 г. [ист. 1]. Во исполнение плана в 2021 г. Европейская комиссия направила в Европейский парламент и Совет ЕС для обсуждения и последующего принятия официальный документ – предложение (далее – базовый документ) об имплементации СВАМ в систему управления и хозяйственную практику ЕС [ист. 2], что сразу вызвало оживленную дискуссию как в странах союза, так и во всем мире.

3 В отечественной и зарубежной экономической литературе подробно проанализированы многие аспекты СВАМ [1, 2, 3, 4, 5, ист. 3]. Ведущие мировые исследовательские и консалтинговые организации, институты, центры, занимающиеся экономическими и экологическими проблемами, представили свои оценки и заключения (см., например, [6, 7, 8]). Высокую заинтересованность в анализе производственных последствий институционализации СВАМ проявили российские компании, поставляющие свою продукцию в ЕС [9, 10, 11].
4 Однако вопросам глобального управления в связи с введением СВАМ не уделяется должного внимания в аналитических исследованиях. А именно в такой плоскости, с нашей точки зрения, находится принципиальное отличие механизмов регулирования международной торговли до и после введения СВАМ. В данной статье предпринята попытка осмысления трансграничного углеродного регулирования как нового, нарождающегося феномена глобального управления, а также предложены рекомендации по созданию под эгидой ООН механизма международного регулирования содержания углерода в товарах, пересекающих межстрановые границы.
5 Институты глобального управления
6 В современной системе международных отношений функционирует широкий спектр организаций глобального управления различного институционального характера и масштаба – от всеобщих и многофункциональных до занимающихся частными, отраслевыми вопросами, отдельными регионами и группами стран. В силу своей фундаментальности эта тема является одной из наиболее актуальных в научном дискурсе и постоянно находится в поле зрения ученых, политиков, публицистов. Наиболее крупное научное исследование за последние годы по проблемам глобального управления опубликовано в ИМЭМО РАН [12]. Из числа других монографических работ отечественных и зарубежных ученых на эту тематику можно выделить [13–18].
7 Главным и самым влиятельным институтом глобального управления является Организация Объединенных Наций (ООН). Она наделена международным сообществом уникальной легитимностью в целях поддержания и укрепления мира и безопасности между народами и выступает учредителем ряда других крупных международных организаций, распространяющих свою деятельность практически на все страны мира – Группа Всемирного банка, МВФ, МОТ, ВОЗ, МАГАТЭ, ФАО, ЮНИДО, ЮНКТАД, ЮНИСЕФ, ЮНЕСКО и др. Они созданы на основе межправительственных соглашений при непосредственном участии ООН, а их деятельность координируется Экономическим и социальным советом ООН (ЭКОСОС).

Number of purchasers: 2, views: 544

Readers community rating: votes 0

1. Popova I.M. Systematization and classification of the European Union’s policy instruments for the implementation of the Green Deal. International Organizations Research Journal, 2021, vol. 16, no. 4, pp. 30-56. (In Russ.) DOI: 10.17323/1996-7845-2021-04-02

2. Larionova M.V. The EUs policies for the Green Deal internationalization. International Organisations Research Journal, 2021, vol. 16, no. 3, pp. 124-160. (In Russ.) DOI: 10.17323/1996-7845-2021-03-06

3. Gaida I., Dobroslavskii N., Lyashik Yu., Daneeva Yu., Melnikov Yu. The European Carbon Border Adjustment Mechanism – key issues and impact on Russia. Energy Center of the Moscow School of Management Skolkovo, 2021. 50 р. (In Russ.) Available at: https://energy.skolkovo.ru/downloads/documents/SEneC/SKOLKOVO_EneC_RU_CBAM.pdf (accessed 11.10.2022).

4. Cosbey A., Droege S., Fischer C., Munnings C. Developing Guidance for Implementing Border Carbon Adjustments: Lessons, Cautions, and Research Needs from the Literature. Review of Environmental Economics and Policy, 2019, vol. 13, no. 1, pp. 3-22. DOI: 10.1093/reep/rey020

5. Zhong J., Pei J. Border Carbon Adjustment: A Systematic Literature Review of Latest Developments. SSRN, 2022. 23 p. DOI: 10.2139/ssrn.4128234

6. Garicano L. A Proposal for the Design of an European Carbon Border Adjustment Mechanism (‘CBAM’). Bruegel, 2021. 22 р. Available at: https://www.bruegel.org/sites/default/files/wp-content/uploads/2021/02/Presentation-by-Luis-Garicano.pdf (accessed 11.10.2022).

7. Mathieu C. The EU’s Carbon Border Adjustment Mechanism: A Piece in the Industry Decarbonization Puzzle. French Institute for International Relations, 2022. 11 р. Available at: https://www.ifri.org/sites/default/files/atoms/files/mathieu_eu_carbon_border_adjustment_mechanism_2022.pdf (accessed 11.10.2022).

8. Aylor B., Gilbert M., Lang N., McAdoo M., Öberg J., Pieper C., Sudmeijer B., Voigt N. How an EU Carbon Border Tax Could Jolt World Trade. Boston Consulting Group, 2020. 12 р. Available at: https://web-assets.bcg.com/img-src/BCG-How-an-EU-Carbon-Border-Tax-Could-Jolt-World-Trade-Jun-2020_tcm9-252002.pdf (accessed 11.10.2022).

9. Khomutov I.A., Kvon K.R., Kukuruz G.G. EU Carbon Border Adjustment Mechanism how to turn it in favor of Russia? Moscow, IG “Petromarket”, 2021. 55 p. (In Russ.) Available at: http://www.petromarket.ru/upload/iblock/306/CBAM_Petromarket_08_2021.pdf (accessed 11.10.2022).

10. Saakyan Yu.Z., Rudakov E.N., Vasen’kina E.Yu., Grigor’ev A.V., Fadeev A.N. Risk assessment for the Russian economy from the introduction of carbon border adjustment mechanism in the European Union: analytical report (In Russ.) Moscow, IPEM, 2020. 10 p. Available at: http://ipem.ru/upload/iblock/10b/4a5un7bfyxp5qbl8hseazssv0c8wto28.pdf (accessed 11.10.2022).

11. Golyashev A., Kurdin A., Kolomiets A., Scriabina V. Fedorenko D. Carbon border adjustment mechanism: challenges and opportunities. Energy bulletin, 2021, iss. 98, 22 p. (In Russ.) Available at: https://ac.gov.ru/uploads/2-Publications/energo/2021/%D0%B1%D1%8E%D0%BB%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%8C_%E2%84%96_98.pdf (accessed 11.10.2022).

12. Baranovsky V.G., Ivanova N.I., eds. Global governance: opportunities and risks. Moscow, IMEMO RAS, 2015. 315 р. (In Russ.) Available at: https://www.imemo.ru/files/File/ru/publ/2015/2015_009.pdf (accessed 11.10.2022).

13. Aleshin A.A., Baronina Yu.A., Borisova A.R., et al., eds. Global governance: crisis or transformation? Global Development, iss. 22. Moscow, IMEMO, 2021. 225 p. (In Russ.) Available at: https://www.imemo.ru/files/File/ru/publ/2021/2021-001.pdf (accessed 11.10.2022).

14. Lebedeva M.M., Harkevich M.V., Kasatkin P.I. Global governance. Moscow, MGIMO-University, 2013. 220 p. (In Russ.)

15. Voronkov L.S. International intergovernmental and non-governmental organizations in the system of international relations. Moscow, MGIMO-University, 2018. 354 p. (In Russ.)

16. Kuteynikov A.E. International intergovernmental organizations: theoretical and sociological analysis. St. Petersburg, Publishing House of St. Petersburg University, 2012. 256 p. (In Russ.)

17. Barnett M.N., Pevehouse J.C.W., Raustiala K., eds. Global Governance in a World of Change. Cambridge University Press, 2021. 381 р. Available at: https://doi.org/10.1017/9781108915199

18. Zürn M. A Theory of Global Governance: Authority, Legitimacy, and Contestation. Oxford University Press, 2018. 336 p. Available at: https://doi.org/10.1017/S0892679419000078

19. Zhang T. Climate Change – Our Most Global Challenge. IMF, 2021. Available at: https://www.imf.org/en/News/Articles/2021/06/02/sp060221-dmd-zhang-green-swan-conference?cid=em-COM-123-43175 (accessed 11.10.2022).

Система Orphus

Loading...
Up