Labor Market In The Digital Economy – Prospects For Regulation

 
PIIS013122270023233-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-10-102-111
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 10
Pages102-111
Abstract

The article examines the social problems that arise due to the lack of legal mechanisms for regulating social and labor relations in a digitalizing labor market. The author emphasizes that the main result of the formation of the digital economy was the organizational restructuring of the labor market. The consequence of this is the transformation of traditional enterprises that hire staff on the terms of an employment contract into crowd-working platforms that “serve” an unlimited number of employers and provide them with the “services” of workers for the implementation of certain technological operations. The resulting relations are increasingly fragmented and atomized in comparison with the traditional social and labor relations. The legal form of exercising the employees’ right to work is changing – from hired labor into self-employment. As a result of the ongoing transformations, labor relations are deprived of a social component based on the joint responsibility of employers and employees for the social well-being of the latter. Thus, the main legal and at the same time socioeconomic problem in the context of digitalization of the labor market is the “disappearance” (in the legal sense) of the subject that is responsible for the payment of insurance social contributions of digital (platform) workers. This is one of the main social challenges of the digital economy: it is becoming more difficult to fill social funds in the same volumes, to provide insurance for the employed against major social risks, which ultimately threatens the implementation of the social function of the state. The author emphasizes that the deterioration of the social situation is by no means due to the legal or technological complexity of creating effective mechanisms for regulating the labor market in the context of digitalization, it is an objective phenomenon. The crisis that has developed in the world economy prevents the resolution of legal conflicts arising in the field of employment. The problems of regulation of labor relations and the formation of mechanisms for the implementation of social policy in the context of a digitalizing labor market must be perceived only as separate “mosaic pieces” in a single canvas of social problems of modern society in the period of its transformation. When solving this problem, we can talk about choosing from two possible options: either about the return of relations in the sphere of labor to the field of social relations in the legal sense, or about recreating the state system of social protection of the population, taking into account the possibilities of its customization of the functions of public administration, which are given by the universal digitalization.

Keywordsdigital economy, platform employment, gig economy, labor market, employment, regulatory mechanisms for regulating labor relations, precarization
AcknowledgmentThe article was prepared within the project “Post-crisis world order: challenges and technologies, competition and cooperation” supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement № 075-15-2020-783)
Received20.06.2022
Publication date23.11.2022
Number of characters31137
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Статья завершает серию публикаций, посвященных изучению различных аспектов цифровизации занятости. Если в первых двух работах были рассмотрены теоретико-методологические основы формирования цифровизированного рынка труда, а также особенности и риски этого процесса для России [1, 2], то в данной статье предполагается представить результаты исследования процесса разработки нормативно-правового поля регулирования социально-трудовых отношений в условиях цифровой экономики, сложностей и социальных рисков, возникающих на этом пути.
2 Резкий рост цифровизированной занятости и вызванной им напряженности на рынке труда принято связывать с пандемией коронавируса. Действительно, именно от начала пандемии, ставшей своеобразным разделителем для мира на “до” и “после”, оказалось удобно вести отсчет многим социальным и экономическим процессам. Так, экспертами МОТ потери рабочих мест с полной занятостью (48-часовая рабочая неделя) в 2021 г. оценивались в 125 млн. Значительная часть их оказались безвозвратными – очевидно, что даже в 2022 “восстановительном” году достичь уровня занятости допандемийного 2019 г. не удастся. Продолжает падать уровень участия в рабочей силе, расти безработица, которая, по оценкам, примерно на 21 млн человек превысит уровень 2019 г. [ист. 1].
3 Скорее всего эти прогнозы придется серьезно корректировать в сторону ухудшения, учитывая, что восстановление занятости в развитых странах, более эффективное, чем в других регионах мира, обеспечивалось исключительно за счет бюджетной поддержки бизнеса и рынка труда. Очевидно, что в условиях надвигающегося системного кризиса механизм восстановления экономической активности за счет беспрецедентной по масштабам накачки экономики деньгами перестает действовать. И этому есть очевидные причины – сложившийся вариант глобализированной экономики исчерпал пределы своего расширения.
4 Пандемия, ставшая вступительным аккордом к этому давно прогнозируемому системному кризису, лишь проявила, позволила более отчетливо и объемно увидеть процессы, происходившие на рынке труда в последние десятилетия, глубже понять их основания, однако она отнюдь не явилась их первопричиной. Основные негативные последствия для рынка труда, проявленные коронакризисом и выражающиеся в росте “некачественной”, социально незащищенной занятости, обусловлены процессом стремительной цифровизации экономики. Именно она, способствовав серьезному росту производительности труда, одновременно привела к разрушению сложившейся системы регулирования социально-трудовых отношений. Системы, не просто обеспечивавшей коллективную солидарную ответственность общества за благополучие своих членов, но являвшуюся краеуголным камнем современного социального государства. Пока ни одной стране мира не удалось создать действенных механизмов регулирования цифровизированного рынка труда, хотя, надо признать, опыт эффективного регулирования социальных процессов человечеством накоплен немалый. В статье будут рассмотрены причины складывающейся ситуации, а также возможные практические ответы на возникающие в связи с ухудшением социальной ситуации вызовы.

Number of purchasers: 2, views: 514

Readers community rating: votes 0

1. Sadovaya E. Digital economy and a new paradigm of the labor market. World Economy and International Relation, 2018, vol. 62, no. 12, pp. 35-45. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2018-62-12-35-45

2. Sadovaya E. Social challenges of the digital economy: Russia on a global scale. World Economy and International Relation, 2021, vol. 65, no. 9, pp. 14-24. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2021-65-9-14-24

3. Platform employment as a tool for labor socialization of representatives of generation Z. Abaeva A.L., Boldyreva M.V., Golovoi A.G., Gurieva M.T., eds. September, 2021. 67 p. (In Russ.) Available at: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:m6t7_Ht4tJ8J:kafmr.rggu.ru/index.php%3Fs%3Dfile_download%26id%3D2809+&cd=1&hl=ru&ct=clnk&gl=ru (accessed 10.03.2022).

4. Gusenko M. New forms of employment have become popular in Russia. Rossiiskaya gazeta, 29.11.2018. (In Russ.) Available at: https://rg.ru/2018/11/29/v-rossii-stali-populiarny-novye-formy-zaniatosti.html (accessed 10.03.2022).

5. Choudary S.P. The architecture of digital labour platforms: Policy recommendations on platform design for worker well-being. International Labour Office – Geneva: ILO, 2018. 55 p. Available at: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---cabinet/documents/publication/wcms_630603.pdf (accessed 10.03.2022).

6. Ignatova O. Why companies hire self-employed people. Rossiiskaya gazeta, 27.10.2021. (In Russ.) Available at: https://rg.ru/2021/10/27/zachem-kompanii-nanimaiut-na-rabotu-samozaniatyh.html (accessed 10.03.2022).

7. Pesole A., Urzì Brancati C., Fernández-Macías E., Biagi F., González Vázquez I. Platform workers in Europe. Evidence from the COLLEEM Survey. EUR 29275 EN. Office of the European Union, Luxembourg, 2018. 61 p. DOI:10.2760/742789

8. Chernykh E.A. The quality of platform employment: unstable (precarious) forms, regulatory practices, challenges for Russia. Standard of living of the population of Russian regions, 2020, vol. 16, no. 3, pp. 82-97. (In Russ.) DOI: 10.19181/lsprr.2020.16.3.7

9. Penikas G. Unwilling Entrepreneurs. Why Explosive Small Business Growth Isn't Always a Good Thing. iq.hse.ru, 10.03.2022 (In Russ.) Available at: https://iq.hse.ru/news/535185657.html (accessed 10.03.2022).

10. Bögenhold D., Klinglmair R., Kandutsch F. Solo Self-Employment, Human Capital and Hybrid Labour in the Gig Economy. Foresight and STI Governance, 2017, vol. 11, no. 4, рp. 23-32. DOI: 10.17323/2500-2597.2017.4.23.32

11. Bobkov V.N. Unstable employment in the Russian Federation: the state and directions of decline. Population, 2019, vol. 22, no. 2, pp. 91-104. (In Russ.) DOI: 10.19181/1561-7785-2019-00018

12. De Stefano V. and Aloisi A. European Legal framework for digital labour platforms. European Commission, Luxembourg, 2018. 66 p. DOI: 10.2760/78590

13. Platform employment: definition and regulation. The report. Author's Team: Sinyavskaya O.V., Biryukova S.S., Aptekar A.P., Gorvat E.S., Grishchenko N.B., Gudkova T.B., Kareva D.E. National Research University Higher School of Economics, Institute for Social Policy. – Moscow, NRU HSE, 2021. 78 p. (In Russ.) Available at: https://ncmu.hse.ru/data/2021/05/26/1438190156/%D0%94%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4_%D0%9F%D0%BB%D0%B0%D1%82%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%B0%D1%8F_%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D1%8F%D1%82%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8C_002.pdf (accessed 10.03.2022).

14. Lyutov N.L. New forms of labor relations and adaptation of classical norms of labor law to the Fourth Industrial Revolution. Labor Law: National and International Dimension. Vol. 2: Transformation of labor relations and problems of separate institutes of labor law. Atypical Employment. Moscow, Yuridicheskoe izdatel'stvo "Norma", 2022, pp. 83-112. DOI: 10.12737/1859092

15. Charlton E. What is the gig economy and what's the deal for gig workers? WEF, 26.05.2021. Available at: https://www.weforum.org/agenda/2021/05/what-gig-economy-workers/ (accessed 10.03.2022).

16. Solovieva O. In Russia, there are almost no unemployed who want to work. Nezavisimaya gazeta, 28.10.2021. (In Russ.) Available at: https://www.ng.ru/economics/2021-10-28/1_8290_unemployed.html (accessed 10.03.2022).

17. Ponomareva M. Business supported the idea of the Ministry of Labor to regulate platform employment. Rossiiskaya gazeta, 13.04.2022. (In Russ.) Available at: https://rg.ru/2022/04/13/biznes-podderzhal-ideiu-mintruda-po-regulirovaniiu-platformennoj-zaniatosti.html (accessed 10.03.2022).

18. Udovenko I.P. Digital technologies as a tool for the liberalization of family policy: the prospect of gaining sustainability. Social and labor research, 2021, no. 2 (43), pp. 151-162. (In Russ.) DOI 10.34022/2658-3712-2021-43-2-151-162.

Система Orphus

Loading...
Up