Sustainable Development Governance In The Arctic

 
PIIS013122270023231-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-10-93-101
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 10
Pages93-101
Abstract

Sustainable development in the Arctic is based on formation of regime and mechanisms for enhancing the circumpolar regional cooperation of the rim-states and for diversification of interactions between stakeholders in implementation of 2030 sustainable development goals. Coordination and integration of their regional and domestic environmental and socio-economic priorities is a key for this endeavor. The success of innovative architecture for sustainability governance system depends to a high extent on scrupulous taking into account the specifics of the polar context, and growing interdependence with expanding involvement of the Arctic into the global economy. Effective regional instrument in this respect is the Arctic Council: the outcomes presented for its recent 25-year anniversary indicate that its focus on integrated scientific assessment of major trends and synergies between ongoing dynamic changes in fragile Arctic ecosystems and their consequences for transformations in socio-economic systems had produced unique results. Accumulated knowledge and practices are among the core foundations for multi-level decision-making process by its participants (arctic states, permanent participants, observers) for sustainability governance design and sustainability regime formation, benefiting at the same time the coordination of various approaches towards human responses to regional challenges. In fact the sustainable development agenda has been turning into a red thread across activities of the Arctic Council and its working groups, as well as within its innovative strategic planning up to 2030. Recent geopolitical drivers, however, might contribute to disintegration trends in the region, and negatively affect implementation of its sustainability strategy. So far, the Arctic Council is pausing all official meetings until further notice.

KeywordsArctic, Arctic Council, sustainable development, sustainability governance, regional cooperation, disintegration risks, science diplomacy
Received30.06.2022
Publication date23.11.2022
Number of characters29645
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В фокусе международных дискуссий относительно концепции устойчивого развития в Арктике – как согласовать на практике экологические, социальные и экономические приоритеты. В свете принятых ООН в 2015 г. 17 целей устойчивого развития (ЦУР-2030) и разработки путей их реализации в отдельных странах и регионах планеты крайне актуально формирование режима устойчивого развития в Арктике с максимальным учетом специфики регионального и местного контекста. Основную роль среди существующих международных механизмов управления устойчивостью в циркумполярном регионе на протяжении последней четверти века играл Арктический совет. Итоги координации совместных действий его участников и представленные прорывные результаты междисциплинарных исследований и оценок состояния, тенденций и последствий экологических изменений в регионе имеют уникальное значение для построения арктической стратегии устойчивости. Они могут стать основой для управления устойчивым развитием и принятия социально-экономических решений на различных уровнях и ответных действий на региональные вызовы с учетом совокупности новых возможностей и рисков в полярных районах [1].
2

НОВЫЕ ТЕНДЕНЦИИ РЕГИОНАЛЬНЫХ ТРАНСФОРМАЦИЙ

3 Главные тенденции современных изменений в Арктическом регионе заключаются в сочетании: а) трансформаций в его природных экосистемах, б) диверсификации последствий экологических изменений для общества, включая выгоды и риски, в) все более тесного переплетения региональных и глобальных процессов и драйверов устойчивости, г) развитии взаимосвязей и региональных партнерств с вовлечением в этот процесс расширяющегося круга стейкхолдеров, д) быстрого развития международного сотрудничества в междисциплинарных исследованиях и создания инфраструктуры для наблюдений и обмена результатами. В этом контексте важен вопрос о рамках, возможностях и рисках реализации конкретных целей устойчивости в Арктическом регионе с учетом уникальных особенностей и трансформаций в его природных и социально-экономических системах, а также выборе моделей и инструментов регионального управления устойчивым развитием на различных уровнях [2].
4 Особенности регионального устойчивого развития во многом обусловлены ускорившимися трансформациями в арктических экосистемах. Глобальное изменение климата, согласно оценкам, происходит в Арктике в три раза быстрее, чем в других регионах планеты [ист. 1]. Это влияет на благосостояние и здоровье коренных и малочисленных народов, на сектора экономики и инфраструктуру северных регионов арктических стран.
5 Арктика все более активно вовлекается в процессы глобализации, что связано с серьезными региональными трансформациями [3]. Роль данного фактора в перспективе будет возрастать, а регион – все прочнее интегрироваться в систему мирового хозяйства преимущественно за счет поставок природных ресурсов на мировые рынки и развития транспортной инфраструктуры в условиях изменения климата и технологических инноваций. Особенности социально-экономического регионального развития сегодня заключаются в значительном дисбалансе: вклад полярных районов в мировую экономику почти в пять раз превышает их долю в численности мирового населения. Согласно последним статистическим оценкам, к концу прошлого десятилетия доля Арктики в мировом ВВП составляла примерно 0.7%, а проживало здесь около 0.1% населения планеты [ист. 2]. Это в свою очередь накладывает дополнительные требования к поиску эффективных инструментов устойчивого развития, обеспечивающего интересы, инклюзивность и благосостояние местного населения.

Number of purchasers: 1, views: 300

Readers community rating: votes 0

1. Sachs J., Kroll C., Lafortune G., Fuller G., Woelm F. Sustainable Development Report 2021. Cambridge, Cambridge University Press, 2021. DOI: 10.1017/9781009106559

2. Voronina S.A., Porfiriev B.N., Semikashev V.V., Terent’ev N.E., Eliseev D.O., Naumova Yu.V. Consequences of climate change for economic growth and development of individual sectors of the Russian Arctic. The Arctic: ecology and economics, 2017, no. 4 (28), pp. 4-17. (In Russ.)

3. Young O. Constructing the “New” Arctic: the future of the circumpolar north in a changing global order. Outlines of Global Transformations: Politics, Economics, Law, 2019, no. 12 (5), pp. 6-24. (In Russ.) DOI: 10.23932/2542-0240-2019-12-5-6-24.

4. Vylegzhanin A.N. Arctic Council: Status and Activity. Report No.67/2021. Moscow, Russian International Affairs Council (RIAC), 2021. 94 p. (In Russ.)

5. Zhuravel’ V.P. The Arctic Council: Main Development Milestones (To the twenty-fifth anniversary of the council's founding). Arctic and North, 2022, no. 46, pp. 220-233. (In Russ.) DOI: 10.37482/issn2221-2698.2022.46.220.

6. Vylegzhanin A.N., Young O.R., Berkman P.A. Russia in the Arctic Chair: Adapting the Arctic Governance System to Conditions Prevailing in the 2020s. Polar Record, 2021, vol. 57, pp. 1-10. DOI: 10.1017/50032247421000553.

7. Sokolova N.A. International Arctic scientific cooperation: institutionalization of the legal regime. Actual problems of Russian law, 2020, no. 9, pp. 120-130. (In Russ.) DOI: 10.17803/1994-1471.2020.118.9.120-130.

8. Vyakhireva N. Dialogue with Russia in the Arctic on pause. Moscow, Russian International Affairs Council (RIAC), 22.04.2022. Available at: https://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/analytics/dialog-s-rossiey-v-arktike-na-pauze/ (accessed 30.06.2022).

9. Greenwood J. Move forward without Russia: How the Arctic Council Can Keep up Its Work. High North News, 04.05.2022. Available at: https://www.highnorthnews.com/en/move-forward-without-russia-how-arctic-council-can-keep-its-work (accessed 30.06.2022).

10. Zagorsky A.V. Fragile Calm of the Arctic. World Economy and International Relations, 2018, vol. 62, no. 9, pp. 97-102. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2018-62-9-97-102

11. Labetskaya E.O. Conflict-free Arctic: Pro et Contra. Analysis and Prognosis. Journal of IMEMO RAS, 2021, no. 4, pp. 34-46. (In Russ.) DOI: 10.20542/afij-2021-4-34-46

Система Orphus

Loading...
Up