The Saudi Arabia Nuclear Program As A Potential Threat To The Nuclear Non-Proliferation

 
PIIS013122270023224-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-10-65-72
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: GSP-1, Leninskiye Gory, 1, build. 13, Moscow, 119991, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 10
Pages65-72
Abstract

The problem of instability in the Middle East has been exacerbated by the desire of some regional countries to possess nuclear weapons. These attempts have always been successfully thwarted, however, in at least one case – in Iraq – implementation of a military nuclear program was prevented only due to a fortuitous conjuncture of events. These factors revealed gaps in the existing system of non-proliferation of nuclear weapons and prompted states to focus on the implementation of new measures aimed at improving them. Among such measures was the preparation of the Additional Protocol to the Nonproliferation Treaty (NPT), the signing of which is not mandatory for participation in global nuclear cooperation. Saudi Arabia is currently holding talks with other countries considering the possibility of developing a national nuclear program. In the context of rivalry with Iran, the Kingdom does not refuse a possibility of implementing a military program. Both countries are signatories of the NPT, but neither of them is subject to the provisions of the Additional Protocol, which opens up wider opportunities for them to covertly use nuclear infrastructure for military purposes against the backdrop of escalating regional rivalry. A new threat to the nonproliferation regime is emerging, which requires a more specific approach.

Keywordsnuclear program, nonproliferation, nuclear energy, NPT, IAEA, Saudi Arabia, Iran, Rosatom
Received23.05.2022
Publication date23.11.2022
Number of characters25601
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Проблематика атомной энергетики отличается высокой политизированностью в связи с тем, что связанные с ней технологии применимы в производстве оружия массового уничтожения, которое оказывает большое влияние на региональный и глобальный баланс сил. Примечательно, что энергетический сегмент ядерной программы в ведущих мировых державах формировался либо за счет военных технологий, либо с учетом возможности его применения в военных целях.
3 Принимая во внимание неэффективные решения, принятые институтами нераспространения, в современных условиях, когда Саудовская Аравия выражает интерес к развитию национальной атомной программы, угроза распространения ядерного оружия становится еще более актуальной. В силу своей политико-экономической специфики Ближний Восток исторически был далек от передовых технологий атомной энергетики. Такие страны, как Сирия, Ирак, Ливия, Израиль, Иордания, Алжир, Марокко имели или имеют в своем распоряжении как минимум одну исследовательскую ядерную установку, однако лишь Иран и Объединенные Арабские Эмираты обладают мощными энергетическими реакторами. Несмотря на скромный масштаб развития атомной отрасли, чаще всего именно страны этого региона оказывались под подозрением использования своих ядерных программ в военных целях. Стремление стран региона отступить от положений ДНЯО и разработать ядерное оружие обусловлено высоким уровнем нестабильности на Ближнем Востоке и в Северной Африке. В условиях активной конкуренции ряд ближневосточных государств стремится к усилению собственных военно-политических позиций, в том числе за счет обладания оружием массового уничтожения.
4

ПРОБЛЕМЫ РЕЖИМА ЯДЕРНОГО НЕРАСПРОСТРАНЕНИЯ

5 В международной практике высокий уровень неоднозначности вокруг развития ядерной энергетики потребовал формирования специальных институтов, которые призваны предотвратить использование мирных технологий в производстве вооружения. Среди них ключевую роль играет Договор о нераспространении ядерного оружия 1968 г. (ДНЯО, Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons, NPT). Статья III ДНЯО, в частности, предусматривает обязательство подписантов предоставлять МАГАТЭ возможность проверки качества соблюдения обязательств, принятых в рамках договора. Государства, не обладающие ядерным оружием, обязуются подписать с МАГАТЭ соглашение о гарантиях (safeguards agreement), в рамках которых Агентство контролирует соблюдение требований ДНЯО. Контроль осуществляется с помощью инспекций специалистов МАГАТЭ, установки пломб, видеокамер и т. д.
6 Однако эффективность сформировавшейся в годы холодной войны системы гарантий была поставлена под сомнение частичной реализацией ядерных программ КНДР, Сирии, Ливии, Ирана, Мьянмы и особенно Ирака. Так, деятельность Багдада по разработке ядерного оружия была случайно раскрыта Специальной комиссией ООН в 1991 г. вследствие вторжения Ирака в Кувейт и вмешательства в конфликт сил международной коалиции в соответствии с резолюцией Совета Безопасности ООН [1]. Ираку, который являлся участником ДНЯО, удавалось скрывать прогресс в развитии своей военной ядерной программы. Этот факт имел принципиальное значение, так как специалисты МАГАТЭ, которые проводили инспекции в течение десяти лет, не сумели своевременно раскрыть секретную программу разработки ядерного оружия в этой стране.

Number of purchasers: 0, views: 284

Readers community rating: votes 0

1. Orlov V.A., Timerbaev R.M., Khlopkov A.V. Problems of Nuclear Non-Proliferation in Russian-American Relations: History, Opportunities and Prospects for Further Cooperation. PIR Center, 2001. 329 p. (In Russ.)

2. Boyko A.A. World Political Consequences of Lifting Restrictions on the Supply of Nuclear Fuel Cycle Technologies and Equipment to South Asia. Dr. Diss. (Polit.), Moscow, 2018. 233 p. (In Russ.)

3. Burkhard S., Wenig E., Albright D., Stricker A. Saudi Arabia's Nuclear Ambitions and Proliferation Risks. Institute for Science and International Security, 30.03.2017. 39 p. Available at: https://isis-online.org/uploads/isis-reports/documents/SaudiArabiaProliferationRisks_30Mar2017_Final.pdf (accessed 15.07.2022).

4. Bryleva V.A., Voitetskaya E.F., Nareiko L.M. Use of Uranium-Plutonium Fuel in Light Water Reactors. Information Bulletin of the State Scientific Institution “JIPNR-Sosny” of the National Academy of Sciences of Belarus, 2012, no. 1 (9). (In Russ.)

5. Garwin R.L. Reactor-Grade Plutonium Can be Used to Make Powerful and Reliable Nuclear Weapons: Separated Plutonium in the Fuel Cycle Must be Protected As If It Were Nuclear Weapons. Council on Foreign Relations, 1998. Available at: https://rlg.fas.org/980826-pu.htm (accessed 18.06.2022).

6. Hibbs M. Safeguards for Saudi Arabia. Carnegie, 27.11.2018. Available at: https://carnegieendowment.org/2018/11/27/safeguards-for-saudi-arabia-pub-77787 (accessed 27.06.2022).

7. Reif K. Saudi Arabia Threatens to Seek Nuclear Weapons. Arms Control Association, June 2018. Available at: https://www.armscontrol.org/act/2018-06/news/saudi-arabia-threatens-seek-nuclear-weapons (accessed 13.03.2022).

8. Rodina I. Development of nuclear energy in Saudi Arabia within the framework of the Kingdom Vision 2030 program from the point of view of the prospects for nuclear energy cooperation and nonproliferation risks. Security Index, no. 3 (17), 2021. (In Russ.) Available at: http://www.pircenter.org/media/content/files/14/16141359530.pdf (accessed 15.07.2022).

9. Rychin V. Kudankulam – Fuss Around AFR. Atominfo, 07.10.2021. (In Russ.) Available at: http://atominfo.ru/newsz04/a0149.htm (accessed 13.03.2022).

10. Borisova E.A. The Development of the Saudi Arabian Nuclear Program: Causes and Consequences. Oriens. Afro-Asian Societies: History and Modernity, 2018, no. 4, pp. 123-130. (In Russ.) Available at: https://vostokoriens.ru/articles?artid=11263 (accessed 01.08.2022).

11. Tzemprin A., Jozić J., Lambare H. The Middle East cold war: Iran-Saudi Arabia and the way ahead. Croatian Political Science Review, 2015, vol. 52, no. 4–5, pp. 187-202.

12. Frolov A.V. Nuclear Programs in the Middle East: Development Cannot Be Curtailed (Part 1. Origin and Development). Paths to Peace and Security, 2018, no. 2 (55), pp. 84-103. (In Russ.) DOI: 10.20542/2307-1494-2018-2-84-103

13. Miller N.L., Volpe T.A. Abstinence or Tolerance: Managing Nuclear Ambitions in Saudi Arabia. The Washington Quarterly, 2018, no. 41 (2), pp. 27-46. DOI: 10.1080/0163660x.2018.1484224

14. Urban M. Saudi Nuclear Weapons “On Order” from Pakistan. BBC News, 06.11.2013. Available at: https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-24823846 (accessed 13.03.2022).

15. Mattingly P., Cohen Z., Herb J. Exclusive: US Intel Shows Saudi Arabia Escalated Its Missile Program with Help from China. CNN, 05.06.2019. Available at: https://edition.cnn.com/2019/06/05/politics/us-intelligence-saudi-arabia-ballistic-missile-china/index.html (accessed 13.03.2022).

16. Graham-Harrison E., Kirchgaessner S., Borger J. Revealed: Saudi Arabia May Have Enough Uranium Ore to Produce Nuclear Fuel. The Guardian, 17.09.2020. Available at: https://www.theguardian.com/world/2020/sep/17/revealed-saudi-arabia-may-have-enough-uranium-ore-to-produce-nuclear-fuel (accessed 18.06.2022).

17. Stewart I., Lewis J., Mayhew N., Schmerler D., Kane Ch.Z. The Status of the Front End of Saudi Arabia’s Nuclear Cycle. James Martin Center for Nonproliferation Studies, 2020, no. 9. 15 p. Available at: https://nonproliferation.org/wp-content/uploads/2020/10/Nonpro-Note-status-of-front-end-Saudi-Arbia-nuclear-fuel-cycle.pdf (accessed 18.07.2022).

18. Masterson J., Bugos S. Saudi Arabia May Be Building Uranium Facility. Arms Control Today, September 2020. Available at: https://www.armscontrol.org/act/2020-09/news/saudi-arabia-may-building-uranium-facility (accessed 13.03.2022).

19. Cooke S. Newbuild: Behind Riyadh’s Exclusion of Westinghouse and EDF. Energy Intelligence, 04.06.2022. Available at: https://www.energyintel.com/00000181-4442-db89-a99d-f6c7a9370000 (accessed 05.07.2022).

20. Emmons A., Chavez A., Lacy A. Joe Biden, in Departure from Obama Policy, Says He Would Make Saudi Arabia a “Pariah”. The Intercept, 21.11.2019. Available at: https://theintercept.com/2019/11/21/democratic-debate-joe-biden-saudi-arabia/ (accessed 24.07.2022).

21. Freilich C. Israel and the Iran Nuclear Deal: The Best of Bad Options. Survival: Global Politics and Strategy, 2022, vol. 64, no. 3, pp. 117-132. DOI: 10.1080/00396338.2022.2078051

22. Ahmad A., Ramana M.V. Too Costly to Matter: Economics of Nuclear Power for Saudi Arabia. Energy, 2014, vol. 69, pp. 682-694.

23. Kulagin V.A., ed. Prospects for the Development of World Energy, Considering the Impact of Technological Progress. Moscow, ERI RAS, 2020. 320 p. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up