Russian Policy Towards Chinese Direct Investments In The Far East

 
PIIS013122270021868-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-8-43-51
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Far Eastern Federal University
Address: 8, Sukhanova Str., Vladivostok, 690950, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 8
Pages43-51
Abstract

In recent years, Chinese capital has become a key object of Russia's foreign investment policy in the Far East. Тhe author of the article conducts a comparative historical analysis of the effectiveness of state regulation of Chinese direct investments, their volume, geographical and sectoral structure in the Russian Far East (RFE). The first part of the article addresses to the process of the formation of Russian policy towards Chinese investments in the RFE, the evolution of its goals and means since the late 1980s until now. The author identifies four main periods in the genesis of Russian policy in this area: 1987–1998; 1999–2005; 2006–2011; 2012–present. The second part of the article examines the actual dynamics of Chinese direct investments in the RFE, the most important changes in their inflow and accumulation, the geographical and sectoral distribution. Comparison of the development trends of Russia's investment policy and its results shows that the period in the regulation of Chinese investments in the RFE, which began in 2012, can be assessed as the most successful over the past three decades. Nevertheless, the volume of accumulated Chinese capital is not sufficient to replace the reduced budgetary investments in the macroregion and ensure its outstripping growth. The structure of Chinese investment supports the preservation of an economy based on the extraction and export of natural resources. The real dynamics of FDI from China does not correspond to the declared goals of the state policy for the development of the Far East.

KeywordsRussia, China, Russian Far East, investment policy, foreign direct investment, enterprises with Chinese investments
AcknowledgmentThe study was carried out with the financial support of the Russian Foundation for Basic Research and CASS (project No. 20-511-93005)
Received29.11.2022
Publication date07.09.2022
Number of characters29067
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Российское правительство неоднократно заявляло о стратегической значимости развития инвестиционного сотрудничества с Китаем. Вместе с тем многие исследователи скептически оценивают эффективность российской государственной политики в этой области [1, 2, 3]. Одним из ярких свидетельств, подкрепляющих такие оценки, служат официальные данные о динамике поступающего китайского капитала – точнее, их очевидные противоречивость и непоследовательность. Подобное состояние информации, исходящей из официальных источников, вызывает по меньшей мере два закономерных следствия: 1) общее недоверие к государственной статистике китайских инвестиций в РФ и 2) сомнения в самой способности российского государства к контролю и регулированию процессов, происходящих в этой сфере.
2 Попытаемся оценить эффективность государственного регулирования китайских прямых инвестиций, а также их географической и отраслевой структуры на российском Дальнем Востоке (РДВ) на фактическом материале. Наряду с данными российских государственных органов будут использованы официальная китайская статистика, а также информация из негосударственных источников.
3 В первой части статьи реконструирован процесс формирования российской политики в отношении китайских инвестиций на РДВ, эволюции ее целей и средств с конца 1980-х годов до настоящего времени. Во второй части рассмотрена фактическая динамика китайских прямых инвестиций на РДВ, основные изменения в их объемах, географическом и отраслевом распределении предприятий с китайскими инвестициями. Сравнение тенденций развития инвестиционной политики России и ее результатов даст возможность охарактеризовать степень управляемости поступления китайского капитала в дальневосточный макрорегион в течение последних 30 лет.
4

Эволюция целей и средств российской политики в отношении китайских инвестиций на РДВ

5 Для формирования политики российского государства в отношении китайских инвестиций, формулирования ее приоритетов и разработки инструментария свойственны длительность и неустойчивость. С конца 1980-х годов, когда границы страны стали приоткрываться для китайских инвесторов, цели и средства государственного регулирования их деятельности пережили ряд ревизий. Основываясь на наиболее существенных из этих изменений, в истории формирования российской политики в данной сфере можно выделить несколько периодов: 1) 1987–1998 гг.; 2) 1999–2005 гг.; 3) 2006–2011 гг.; 4) 2012 г. – настоящее время.
6 Начало первому периоду положило издание в 1987 г. постановлений Совмина СССР о порядке создания и деятельности совместных предприятий [4, с. 264]. С этого времени и до 1993 г. нормативно-правовые акты сначала советского, а затем и российского правительства были направлены на постепенную либерализацию и стимулирование притока прямых иностранных инвестиций (ПИИ). Цели были довольно расплывчаты: поскольку иностранный капитал воспринимался как универсальный фактор роста и модернизации отечественной экономики, действия государства были сфокусированы на количественном приросте инвестиций как таковом безотносительно к их структурным характеристикам. При этом налоговое и таможенное поощрение иностранных инвесторов было ориентировано на развитые экономики Запада, тогда как Китай рассматривался в первую очередь как торговый партнер.

Number of purchasers: 0, views: 291

Readers community rating: votes 0

1. Zuenko I., Ivanov S., Savchenko A. Chinese Investments in the Russian Far East. World Economy and International Relation, 2019, vol. 63, no. 11, pp. 105-113. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2019-63-11-105-113

2. Larin V. Russia–China Economic Relations in the 21st Century: Unrealized Potential or Predetermined Outcome? Chinese Journal of International Review, 2020, vol. 2, no. 1, 2050001. DOI: 10.1142/S2630531320500018

3. Luzyanin S.G. How to Work with China in our Far East? (On the Eve of the Eastern Economic Forum – 2021). Asia & Africa Today, 2021, no. 6, pp. 5-13. (In Russ.) DOI: 10.31857/S032150750015126-0

4. Moiseeva L.A., Vashchuk A.S. The History of Entrepreneurship in the Russian Far East in the Late XX – Early XXI Century. Vladivostok, Dal’nauka, 2006. 348 p. (In Russ.)

5. Vardomskii L.B. Russian Borderlands in the Context of Globalization. Moscow, LIBROKOM, 2009. 212 p. (In Russ.)

6. Larin A.G. Chinese Migrants in Russia. History and Modernity. Moscow, Vostochnaya kniga, 2009. 512 p. (In Russ.)

7. Ivanov S.A. The Program of Cooperation between the Eastern Regions of Russia and the Northeastern Regions of China: Political Significance and Economic Efficiency. Tamozhennaya politika Rossii na Dal'nem Vostoke, 2018, no. 1 (82), pp. 54-65. (In Russ.) DOI: 10.17238.ISSN1815-0683.2018.1.54

8. Putin V.V. Russia and the Changing World. Moskow daily news, 27.02.2012. (In Russ.)

9. Progunova L.V. Problems and Prospects of Participation of the Russian Far East in the Formation of the Economic Region of North-East Asia. Thesis Cand. (Econ.). Moscow, 1996. 171 p. (In Russ.)

10. Larin V.L., ed. North-East China at the Turn of XX–XXI Centuries. Vladivostok, Dal'nauka, 2005. 238 p. (In Russ.)

11. Larin V.L. In the Shadow of the Awakened Dragon: Russian-Chinese Relations at the Turn of the XX–XXI Centuries. Vladivostok, Dal’nauka, 2006. 424 p. (In Russ.)

12. Ryzhova N.P. Economic Integration of Border Regions. Khabarovsk, IEI DVO RAN, 2013. 352 p. (In Russ.)

13. Novopashina A. The Effect of the Border on Chinese Direct Investments: Evidence from Russian Border Regions. Eurasia Border Review, 2013, vol. 4, no. 2, pp. 37-55.

14. Zakharov A.N., Rusak N.A. Russia and China: From Energy Trade to Investment Cooperation. Neftegaz.RU, 2020, no. 6, pp. 72-75. (In Russ.)

15. Drobysheva I. Year of New Tasks. China is Implementing 59 Projects in the Far Eastern Federal District. Rossiiskaya gazeta, 11.02.2021. (In Russ.)

16. Izotov D.A. Economic Integration of Russia with the Asia-Pacific Countries: Problems and Prospects. Khabarovsk, IEI DVO RAN, 2020. 368 p. (In Russ.)

17. Ma Yutszyun', Suslov D.V. New Aspects of Russian-Chinese Investment Cooperation in the Far East of Russia. Vlast' i upravlenie na Vostoke Rossii, 2019, no. 4 (89), pp. 8-16. (In Russ.) DOI: 10.22394/1818-4049-2019-89-4-8-16

Система Orphus

Loading...
Up