Russia On The Eve Of Participating In The War Of Indentists And Antiidentists

 
PIIS013122270021811-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-7-94-105
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Europe, Russian Academy of Sciences (IE RAS)
Address: Moscow, 11/3, Mokhovaya Str., Moscow, 125009, Russian Federation
Affiliation: Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences (IOS RAS)
Address: 12, Rozhdestvenka Str., Moscow, 107031, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 7
Pages94-105
Abstract

The article analyzes the role of Russia in the framework of the current opposition of traditionalists to Western anti-identity influence. In this context, anti-identity is the main characteristic of the modern “new liberalism”, or liberal democracy. It is emphasized that the “new liberalism” has little to do with traditional European liberalism, it has completely different roots, which go also into the Russian soil. The authors see the origins of the “new liberalism” in Marxism, on the basis of which the ideology of overcoming identity was born in the second half of the 20th century. The dictatorship of minorities and a specific form of ostracism – Cancel culture – have become a tool for combating identity as the need to realize one’s connection with any community and its values. In contrast to Western countries, radical forms of anti-identity in Russia were already embodied by the Bolsheviks after the 1917 revolution in the field of gender policy, sexual morality and the national question. The rollback of Soviet policy from Bolshevik maximalism did not lead to a complete return to traditional values, which especially affected family values. From the point of view of the Central and Eastern European traditionalists (Poland, Hungary), whom the leaders of the European Union consider authoritarians, Russia is a defender of traditional values, but there were no statements that the Russian government embodies “true European values” and the ideals of “real” democracy. For many conservative politicians in Western Europe and the USA (Protestants and Catholics, Muslims), although Russia is important as a country that opposes anti-identity, its role is largely symbolic, since in Russia there are no influential political and significant public circles that consistently defend, for example, biblical values, like in the United States (prohibition of abortion, in addition to rejecting same-sex marriage, a high degree of religiosity and protection of the interests of their church, following biblical norms in life).

Keywordsliberal democracy, traditionalism, antitraditionalism, Marxism, soviet morality, new ethics, sexual morality, gender policy
Received08.02.2022
Publication date01.09.2022
Number of characters41816
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В российском официозе и среди консервативной общественности сложилась традиционалистская идейная позиция, гласящая, что Россия – последний оплот христианской цивилизации, хранящий ценности отцовства и материнства, родительской любви, ограничения сексуальности в соответствии с "традицией"; любви к своему народу и родине, ее истории и культуре (да и классической культуре в целом). Это противостояние западному антиидентистскому влиянию объявляется борьбой с либерализмом. Однако такое позиционирование представляет собой ошибку, основанную на подмене понятий. Новоявленный "либерализм" мало связан с традиционным европейским либерализмом, он имеет совсем другие корни. И корни эти простираются и в русскую почву. Антиидентизм в данном контексте является главной характеристикой современного "нового либерализма", или либеральной демократии.
2

ИСТОКИ "НОВОГО ЛИБЕРАЛИЗМА"

3 Демонические призывы к разрушению буржуазного мира, покоящегося на частной собственности, семье и национальном государстве прозвучали впервые в середине ХIX в. "Манифест коммунистической партии" (1848 г.) провозгласил борьбу с буржуазным миром из-за того, что он основан на угнетении человека человеком. Главной, центральной проблемой Манифест провозглашал преодоление эксплуатации в процессе наемного труда. Освобождение человека от эксплуатации Карл Маркс и его соратники и продолжатели видели в первую очередь в преодолении частной собственности на средства производства. В этом состояла главная задача, но не единственная. Традиционная семья объявлялась закрепощающим женщину институтом, порожденным капиталистической эксплуатацией, мало того, семья обвинялась в эксплуатации детей: "Буржуазная семья, естественно, отпадает вместе с отпадением этого ее дополнения, и обе вместе исчезнут с исчезновением капитала. Или вы упрекаете нас в том, что мы хотим прекратить эксплуатацию детей их родителями? Мы сознаемся в этом преступлении" [2].
4 К гомосексуализму классики относились с неприязнью, но, по крайней мере, Ф. Энгельс считал, что логика освободительной борьбы приведет и к освобождению гомосексуалистов от эксплуатации: "...Педерасты начинают считать свои ряды и полагают, что они составляют силу в государстве. Им не хватало только организации, но, судя по этим данным, она, по-видимому, уже тайно существует. И так как они насчитывают у себя во всех старых и даже в новых партиях, от Резинга до Швейцера, таких выдающихся людей, то победа их неминуема…Счастье еще, что мы лично слишком стары, чтобы опасаться, что при победе этой партии нас заставят своим телом платить дань победителям. Но молодое поколение! Впрочем, это возможно тоже только в Германии, чтобы выступил такой молодец, превратил свинство в теорию и провозгласил: вступайте и т. д." [3].

Number of purchasers: 0, views: 253

Readers community rating: votes 0

1. Epstein M. Postmodernism in Russia. St. Petersburg, ABC, 2019. 608 р. (In Russ.)

2. Marx K., Engels F. Manifesto of the Communist Party. Moscow, Publishing House of Political Literature, 1974. 63 р.

3. Engels' Letter to Marx to London. Manchester, June 22, 1869. Collected works. 2nd ed. Vol. 32. Moscow, Publishing House of Political Literature, 1964, рр. 259-260. (In Russ.)

4. Engels F. The origin of the family, private property and the state. Moscow, AST Publishing House, 2019. 218 р. (In Russ.)

5. Kuznetsov M.M. Theodor V. Adorno – the Philosopher of Nonidentity. Istoriya filosofii, 2003, no. 10, pp. 24-49. (In Russ.) Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/teodor-v-adorno-filosof-neidentichnosti (accessed 26.01.2020).

6. Bourdieu P. Social space: Fields and practices. St. Petersburg, Aleteiya; Moscow, Institut eksperimental'noi sotsiologii, 2005. 576 р. (In Russ.)

7. Lunkin R.N., Filatov S.B. Interconfessional Differences in Europe and New Ideological Withstandings. Contemporary Europe, 2018, no. 3, pp. 102-114. (In Russ.) DOI: 10.15211/soveurope32018102114

8. Hicks S. Explaining Postmodernism: Skepticism and Socialism from Rousseau to Foucault. London, Ockham’s Razor Publishing, 2011. 278 р.

9. Shaparov A.E., Sinkova E.V. Demarginalization of right-wing radicalism in the European political process. Contemporary Europe, 2020, no. 5, pp. 182-192. (In Russ.) Available at: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope52020182192

10. Tsipchenko G.M. Family policy in the early years of Soviet power. Bulletin of the Nizhny Novgorod University named after N.I. Lobachevsky. Series: Social Sciences, 2015, no. 1 (37), pp. 174-182. (In Russ.) Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/politika-v-otnoshenii-semi-v-pervye-gody-sovetskoy-vlasti (accessed 26.01.2020).

11. Stepanova O.Y. Counteraction to homosexuality in the Russian state of the pre-Soviet and Soviet period. Topical issues of combating crimes, 2016, no. 1, pp. 27-34. (In Russ.) Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/protivodeystvie-gomoseksualizmu-v-rossiyskom-gosudarstve-dosovetskogo-i-sovetskogo-perioda/viewer (accessed 26.01.2020).

12. Lenin V.I. To the question of nationalities or "autonomization". Lenin V.I. Complete works. Vol. 45. Moscow, Publishing House of Political Literature, 1970, pp. 356-362 (In Russ.)

13. Gupolov Yu.V. Characteristics and attributes of the life of the Soviet family (1918–1940). Social policy and sociology, 2011, no. 3 (69), pp. 173-182 (In Russ.) Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=17017030 (accessed 27.04.022)

14. Andreev A.V. Problems of preserving the institution of the family in the Russian Federation. Bulletin of the Ural Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of Russia, 2021, no. 4, pp. 97-99. (In Russ.) Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-sohraneniya-instituta-semi-v-rossiyskoy-federatsii/viewer (accessed 08.02.2022).

15. Sakevich V.I., Denisov B.P. An essay on the history of birth control in Russia: a wandering demographic policy. Vol. 23, Moscow, MAKS Press, 2014, pp. 186-208. (In Russ.)

16. Bogomolov K. The Abduction of Europe 2.0. Novaya Gazeta, 10.02.2021. (In Russ.) Available at: https://novayagazeta.ru/articles/2021/02/10/89120-pohischenie-evropy-2-0 (accessed 08.02.2022).

17. Epstein M. New ethics or old ideology? Znamya, 2021, no. 8. (In Russ.) Available at: https://magazines.gorky.media/znamia/2021/8/novaya-etika-ili-staraya-ideologiya.html (accessed 08.02.2022).

18. Sysoev T. Philosopher Artemiy Magun: «“New Ethics” is not about culture, but about the “new moral allergy” that came to us from the USA». Culture, 26.02.2021 (In Russ.) Available at: https://portal-kultura.ru/articles/world/331659-filosof-artemiy-magun-novaya-etika-eto-ne-pro-kulturnost-a-pro-novuyu-moralnuyu-allergiyu-kotoraya-p (accessed 08.02.2022).

19. Podshibyakin A. How not to become a victim of the "new ethics", GQ, 17.04.2021. (In Russ.) Available at: https://www.gq.ru/society/kak-ne-stat-zhertvoj-novoj-etiki (accessed 08.02.2022).

20. Faib A. A new ethics or a new totalitarianism? Where has freedom of speech on the Internet gone. Esquire, 25.02.2021. (In Russ.) Available at: https://esquire.ru/articles/244413-novaya-etika-ili-novyy-totalitarizm-kuda-delas-svoboda-slova-v-internete/#part0 (accessed 08.02.2022).

21. Makarova Yu. Not yet penetrated: what Russians think about MeeToo and BLM. Profil', 06.10.2021. (In Russ.) Available at: https://profile.ru/society/poka-ne-proniklis-chto-dumajut-rossiyane-o-meetoo-i-blm-932638/ (accessed 08.02.2022).

22. Dragoonsky D. Heated the stove with letters. Gazeta.ru, 07.08.2020. (In Russ.) Available at: https://www.gazeta.ru/comments/column/dragunsky/13184497.shtml (accessed 08.02.2022).

23. Huseynov A. What's new in the "new ethics"? Vedomosti prikladnoi etiki, 2021, iss. 58, pp. 91-106. (In Russ.) Available at: https://www.tyuiu.ru/wp-content/uploads/2021/08/58-s.91-106-A.A.Gusejnov.pdf (accessed 08.02.2022).

Система Orphus

Loading...
Up