The EU China Policy In The Making: The Role of Central and Eastern Europe

 
PIIS013122270020731-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-6-79-90
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Research Fellow
Affiliation: MGIMO University
Address: 76, Prosp. Vernadskogo, Moscow, 119454, Russian Federation
Affiliation: MGIMO University
Address: 76, Prosp. Vernadskogo, Moscow, 119454, Russian Federation
Affiliation: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Address: ul. Rakowicka 27, 31-510 Krakow, Poland
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 6
Pages79-90
Abstract

The Chinese direction of the EU policy-making process is often explained by the return of great power competition and the balance of power strategy in the contemporary word politics. The EU is thus considered as a quasi-state actor with geopolitical aspirations either to balance Chinese growth in cooperation with the US or to strive for an independent role in a polycentric structure. The presented research aims to assess its domestic driving forces influencing the EU common position vis-à-vis China through the prism of accommodating national interests of the CEE member-states. The authors hypothesize that cooperation between the CEE countries and China is not a reason for hardening the position of the EU, but a mobilization pretext contributing to the organizational resource of Brussels against the backdrop of global changes. The study provides the analysis of interests behind the policy of CEE countries towards China, and the degree of its possible influence on the Chinese direction of the EU policy making. The research aimes to fill the gap in academic literature in understanding mechanisms of dependency of the EU policy on economic interests of its member states as well as on political aspirations to leverage the EU institutions. The authors explain the main reasons for special relations of the CEE countries with China, and then analyze the ratio of national and pan-European policy tracks towards Beijing in order to illustrate their mutual influence. The EU and its member-states are prone to the economic cooperation with China seen as a critical resource for their development. At the same time Brussels is concerned about the destabilizing potential of such a cooperation for the EU normative consensus which exacerbates the problem of intraunion consolidation. This paradox contributes to the exaggeration of restrictive conditions for further EU – China cooperation and to the partial redistribution of resources within the European Union.

KeywordsEU – China relations, CEE – China relations, BRI, connectivity strategy, “16+1”
AcknowledgmentThe reported study was funded by MGIMO-University, project no. 2022-02-01.
Received11.02.2022
Publication date20.06.2022
Number of characters42640
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Отношения Европейского союза и Китая привлекают особый интерес исследователей в связи с ростом американо-китайских противоречий и рассматриваются в контексте трансформации мирового порядка. Центральные вопросы, которыми задаются аналитики, заключаются в определении потенциала формирования различных геометрий балансирования трех центров силы. Основным препятствием к построению устойчивых прогнозов является непоследовательность поведения игроков в отношении друг друга.
2 Реалистская логика балансирования, не вполне учитывающая специфику ЕС как коллективного субъекта международных взаимодействий, не дает объяснения амбивалентности его линии в отношении Китая. Попытки обосновать сохранение кооперационных тенденций влиянием мотивации отдельных стран-членов на общеевропейскую повестку также не позволяют понять феномен в его полноте. Так, одним из популярных объяснений того факта, что ЕС не присоединился к балансированию против КНР, стала активизация экономической деятельности Пекина в странах ЦВЕ в связи с реализацией инициативы “Один пояс, один путь” (ОПОП)1. Однако период, прошедший с момента образования формата “16+1”2 и последующего запуска инициативы, не привел к достижению внятных положительных результатов для укрепления партнерства ЕС и КНР. Напротив, прагматичный интерес ЦВЕ к КНР, отражающий в том числе и внутрисоюзные противоречия, способствовал ужесточению политики Брюсселя. 1. Название и аббревиатура закреплены в официальных российских документах, поэтому более позднее уточнение перевода в англоязычном дискурсе “Пояса и Пути” (Belt and Road Initiative) в тексте статьи не используется.

2. Инициатива сотрудничества Китая со странами Центральной и Восточной Европы, предложенная в 2012 г., после присоединения Греции в 2019 г. была переименована в “17+1”. В 2021 г. многосторонний формат покинула Литва, что заставило вернуться к изначальному названию. Наименования в тексте статьи соответствуют хронологическим периодам развития инициативы.
3 Представляется, что политика ЕС на китайском направлении скорее продиктована внутренней логикой, чем динамикой силовых балансов. Но сотрудничество стран ЦВЕ с КНР – не причина изменения позиции Союза, а удобный мобилизационный предлог для укрепления организационного ресурса Брюсселя на фоне глобальных перемен.
4 Для верификации гипотезы авторы подвергли анализу интересы, которыми обусловлено отношение стран Центральной и Восточной Европы к Китаю, и возможности влияния этих стран на формирование соответствующего направления политики ЕС. С учетом существующих в отечественной и зарубежной литературе подходов к мотивации стран ЦВЕ авторы объясняют основные причины особых отношений стран региона с Китаем, выявляют соотношение национальных и общеевропейских треков политики в отношении Пекина, показывают их взаимовлияние.
5

ПОДХОДЫ В АКАДЕМИЧЕСКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ

6 Для оценки воздействия сотрудничества стран Центральной и Восточной Европы с Китаем на политику ЕС необходимо учесть три компонента проблемы. Во-первых, следует выяснить, в какой степени сближение стран ЦВЕ с Китаем может объясняться спецификой их положения и экономического развития в составе ЕС. Во-вторых, надо оценить содержание и результаты этого взаимодействия. Наконец, нельзя обойти вниманием причинно-следственные связи между отношениями ЦВЕ и Китая, с одной стороны, и развитием политики ЕС в отношении Пекина – с другой. В академической литературе эти вопросы рассматриваются в отрыве друг от друга. Зачастую политически ангажированная, литература по этой проблематике характеризуется также высокой степенью поляризации.

Number of purchasers: 0, views: 387

Readers community rating: votes 0

1. Chetverikova A. The Visegrad Countries in the EU: Economic Results. World Economy and International Relations, 2020, vol. 64, no. 2, pp. 63-70. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-2-63-70 (accessed 25.01.2022).

2. Glinkina S., Kulikova A. Transformation in CEE Countries: Expectations and Reality. Nauchnye trudy Vol'nogo ekonomicheskogo obshchestva Rossii, 2016, vol. 201, no. 4, pp. 605-624. (In Russ.)

3. Orlik I. The Eastern Pivot in the Economic Policies of CEE Countries Amidst Crisis Trends in the EU. Moscow, RAS Institute of Economics, 2017. 294 p. (In Russ.)

4. Shishelina L., ed. The Visegrad Group in the EU: Dilemmas of Convergence. Moscow, RAS Institute of Europe, 2017. 139 p. (In Russ.)

5. Gál Z. Role of Financial Sector FDI in Regional Imbalances in Central and Eastern Europe. Gostyńska A., Tokarsk P., Toporowski P., Wnukowski D., eds. Eurozone Enlargement: Challenges for the V4 Countries. Warsaw, The Polish Institute of International Affairs, 2013, pp. 20-28. Available at: http://regscience.hu:8080/jspui/bitstream/11155/530/1/gal_roleoffinancial_2013.pdf (accessed 25.01.2022).

6. Rusu V.D., Roman A. An Empirical Analysis of Factors Affecting Competitiveness of C.E.E. Countries. Economic Research, 2018, vol. 18, no 3, pp. 2044-2059. Available at: https://doi.org/10.1080/1331677X.2018.1480969

7. Rapacki R., Prochniak M. EU Membership and Economic Growth: Empirical Evidence for the CEE countries. The European Journal of Comparative Economics, 2019, vol. 16, no. 1, pp. 3-40.

8. Bazhan A. Economic Growth in the EU and V4 Countries. Sovremennaya Evropa, 2019, vol. 93, no 7, pp. 72-81. (In Russ.) DOI: 10.15211/soveurope720197281

9. Basov F. Visegrad Four and Development of European Integration. World Economy and International Relations, 2020, vol. 64, no. 12, pp. 87-95. (In Russ.) Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-12-87-95

10. Popescu G. FDI and Economic Growth in Central and Eastern Europe. Sustainability, 2014, vol. 11, no. 6, pp. 8149-8163. Available at: https://doi.org/10.3390/su6118149 (accessed 25.01.2022).

11. Eller M. et al. Foreign Direct Investment in the Financial Sector and Economic Growth in Central and Eastern Europe: The Crucial Role of the Efficiency Channel. Emerging Markets Review, 2006, vol. 7, iss. 4, pp. 300-319. Available at: https://doi.org/10.1016/j.ememar.2006.09.001 (accessed 25.01.2022).

12. Pavlićević D. ‘China Threat’ and ‘China Opportunity’: Politics of Dreams and Fears in China-Central and Eastern European Relations. Journal of Contemporary China, 2018, vol. 27, iss. 113, pp. 608-702. DOI: 10.1080/10670564.2018.1458057

13. Tsvyk A., Sorokina I. China’s Policy in CEE Countries. Far Eastern Affairs, 2019, no. 4, pp. 18-31. (In Russ.) DOI: 10.31857/S013128120006092-2

14. Nosov M. The EAEU, the EU and China’s One Belt One Road Project: Up-to-Date Results. Article 2. Contemporary Europe, 2020, no. 6, pp. 15-28. (In Russ.) DOI: 10.15211/soveurope620201528

15. Matura T. China – CEE Trade, Investment and Politics. Europe-Asia Studies, 2019, vol. 71, iss. 3, pp. 388-407. Available at: https://doi.org/10.1080/09668136.2019.1571166

16. Garlick J. China’s Economic Diplomacy in Central and Eastern Europe: A Case of Offensive Mercantilism? Europe-Asia Studies, 2019, vol. 71, iss. 8, pp. 1390-1414. Available at: https://doi.org/10.1080/09668136.2019.1648764

17. Kavalski E. The Unexpected Consequences of China’s Cooperation with Central and Eastern Europe. International Studies, 2020, vol. 57, iss. 1, pp. 1-19. DOI: 10.1177/0020881719880739

18. Turcsányi R.Q. China and the Frustrated Region: Central and Eastern Europe’s Repeating Troubles with Great Powers. China Report, 2020, vol. 56, iss. 1, pp. 60-77. DOI: 10.1177/0009445519895626

19. Pepermans A. China’s “16+1” and Belt and Road Initiative in Central and Eastern Europe: Economic and Political Influence at a Cheap Price. Journal of Contemporary Central and Eastern Europe, 2018, vol. 26, iss. 2–3, pp. 181-203. Available at: https://doi.org/10.1080/25739638.2018.1515862

20. Kavalski E. China in Central and Eastern Europe: The Unintended Effects of Identity Narratives. Asia-Europe Journal, 2019, vol. 17, no. 4, pp. 403-419. DOI: 10.1007/s10308-019-00563-1

21. Holslag J. How China’s New Silk Road Threatens European Trade. The International Spectator, 2017, vol. 52, no 1, pp. 46-60. Available at: http://dx.doi.org/10.1080/03932729.2017.1261517

22. Chang V., Pike F. Europe’s Engagement with China: Shifting Chinese Views of the EU and the EU-China Relationship. Asia-Europe Journal, 2018, iss. 16, pp. 317-331. Available at: https://doi.org/10.1007/s10308-017-0499-9

23. Holzer C. Identity Narratives in China and the EU’s Economic Diplomacy: Comparing the BRI and the EU Connectivity Strategy for Asia. Lu Zhouxiang, ed. Chinese National Identity in the Age of Globalization. London, Palgraive Macmillan, 2020, pp. 183-202. DOI: 10.1007/978-981-15-4538-2_8

24. Denisov I., Maslova Е. One Belt, Multiple Roads: Moscow and Rome in China’s Geo-economic Calculations. Li X., ed. China-EU Relations in a New Era of Global Transformation. London, Routledge, 2021, pp. 113-130. Available at: https://doi.org/10.4324/9781003096948

25. Hooijmaaijers B. Unpacking EU Policy-Making towards China. How Member States, Bureaucracies, and Institutions Shape its China Economic Policy. London, Palgraive Macmillan, 2021. 188 p. Available at: https://doi.org/10.1007/978-981-15-9367-3

26. Vangeli A., Pavlićević D. New perspectives on China – Central and Eastern Europe Relations. Asia-Europe Journal, 2019, iss. 17, pp. 361-368. Available at: https://doi.org/10.1007/s10308-019-00560-4

27. Vergeron K.L. de. The New Silk Roads: European Perceptions and Perspectives. International Studies, 2018, vol. 55, iss. 4, pp. 339-349. DOI: 10.1177/0020881718812308

28. Molendowski E. An International Competitive Economy: a Сomparison of Poland and the Visegrad Group in the Рost-Аccession Рeriod. Comparative Economic Research, 2017, vol. 20, no. 4, pp. 5-21. DOI: 10.1515/cer-2017-0025

29. Cornell S.E., Swanström N. Compatible Interests? The EU and China’s Belt and Road Initiative. Stockholm, Swedish Institute for European Policy Studies, 2020. Available at: https://www.sieps.se/en/publications/2020/compatible-interests/ (accessed 25.01.2022).

30. Shishelina L. Budapest and Warsaw: Competition with Brussels. Contemporary Europe, 2020, no. 7, рp. 5-15. (In Russ.) DOI: 10.15211/soveurope720200515

31. Bąk M. Central and Eastern European Countries Toward the Belt and Road Initiative: The Role of “16+1” Initiative. Global Journal of Emerging Market Economies. 2019, vol. 11, iss. 1–2, pp. 11-36. DOI: 10.1177/0974910119871374

32. Bieliński T., Markiewicz M., Oziewicz E. Do Central and Eastern Europe Countries Play a Role in the Belt and Road Initiative? The Case of Chinese OFDI into the CEE–16 Countries. Comparative Economic Research, 2019, vol. 11, iss. 1–2, pp.11-36. Available at: http://doi.org/10.2478/cer-2019-0009

33. Matura T. Chinese Investment in Central and Eastern Europe. A reality check. Budapest, Central and Eastern European Center for Asian Studies, 2021. Available at: https://bird.tools/wp-content/uploads/2021/04/72d38a_373928ea28c44c7f9c875ead7fc49c44.pdf (accessed 25.12.2022).

34. Su F., Kim J. et. al. China–EU Connectivity in an Era of Geopolitical Competition. Solna, SIPRI Policy Paper 59, 2021. Available at: https://sipri.org/publications/2021/sipri-policy-papers/china-eu-connectivity-era-geopolitical-competition#:~:text=The%20long%2Dstanding%20relationship%20between,competition%20between%20major%20power%20centres.&text=Areas%20of%20cooperation%20have%20included,in%20transport%20and%20digital%20networks (accessed 25.01.2022).

35. Denisov I. Belt and Road Initiative: Evolution of China’s Approach. Lukin A., ed. The “Roads” and “Belts” of Eurasia. Singapore, Palgrave Macmillan, 2020, pp. 3-51. DOI: 10.1007/978-981-15-0856-1_1

36. Przychodniak M. Chiny wobec kryzysu inicjatywy 17+1. 09.02.2021. [Przychodniak M. China in the Face of the “17+1” Initiative Crisis. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, 09.02.2021. (In Pol.)] Available at: https://www.pism.pl/publikacje/Chiny_wobec_kryzysu_inicjatywy_171_ (accessed 25.01.2022).

Система Orphus

Loading...
Up