Development assistance in German foreign policy

 
PIIS013122270019482-1-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-4-63-74
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations, Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation (MGIMO University)
Address: Moscow, 76, Vernadskogo Prosp, 119454, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 4
Pages63-74
Abstract

The article discusses the conceptual approaches and policies of Germany in the field of official development assistance (ODA). The FRG is the second largest donor country in terms of the absolute amount of financial resources that the government donates as ODA. However, there is an obvious gap between the official rhetoric and the actual practices of the German ODA policy. Development assistance has been actively used by Berlin to promote its political and economic interests and to address its security policy problems. Germany's ODA policy is built primarily on a bilateral basis, the belief being that this form of cooperation allows a better control of financial resources and enables the donor country to more effectively articulate its interests. The fate of the most needy countries is of much less concern to the German authorities. The FRG, as well as the European Union, are trying to make their own priorities a platform for building cooperation with partners. The entry of the “Alliance 90/Greens” into a governmental coalition after the 2021 parliamentary elections will further shift the focus of Germany’s ODA policy towards combating climate change. However, the “Greens” are careful to avoid discussing what energy resources should become the basis of industrial development in least developed countries. Berlin is interested in maintaining its place among the world's largest donors. In the arsenal of Germany's foreign policy tools, development assistance serves to counter from afar new threats and challenges – terrorism, conflicts and illegal migration. It can be adapted to strengthen the position of the donor in the markets, political and public life of the recipient countries. With Germany having a significant influence on the formation and financing of the EU coordinating mechanisms, the FRG’s ODA policy can, when necessary, rely on the latter. However, the Germany’s ODA policy is not without vulnerabilities. Berlin often looks like a mentor who knows what to do and how to do it, although the reality almost always turns out to be more complicated than the speculative recipes. The main weakness of this policy lies in that its conceptual framework has been built according to European patterns and so is largely out of touch with the real needs of developing countries.

Keywordsofficial development assistance, recipient countries, technical assistance, sovereign loans, private investment, efficiency, anti-crisis measures, vaccination, climate protection
Received01.04.2022
Publication date05.04.2022
Number of characters41171
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Пандемия COVID-19 и связанный с ней глобальный экономический кризис усугубили хронические проблемы стран с низким и средним уровнем доходов. Неравный доступ к вакцинации и ограниченность собственных средств для оказания поддержки экономике и населению стали причиной того, что эти страны оказались в крайне уязвимой ситуации. По данным на конец октября 2021 г., в развитых странах полную вакцинацию прошло примерно 65% населения (в Германии на начало января 2022 г. было привито 71.6% жителей), а в странах с низким уровнем дохода число вакцинированных было менее 2%. Если развитые экономики смогли позволить себе пакеты антикризисных мер в объеме до 30% ВВП, у развивающихся стран этот показатель колебался в диапазоне от 0 до 6%. Было утрачено 114 млн рабочих мест; более 90 млн человек впали в крайнюю нищету; сократились налоговые поступления, иностранные инвестиции, доходы от торговли и денежные переводы; вместе с ростом уровня задолженности увеличилась долговая уязвимость [1].
2 В условиях сокращения внешних источников финансирования и невозможности аккумулировать в достаточных объемах внутренние средства официальная помощь развитию (ОПР) остается значимым инструментом оказания помощи развивающимся странам. В кризисном 2020 г. государства, входящие в Комитет содействия развитию (КСР) ОЭСР, выделили в рамках ОПР 161.2 млрд долл., что на 3.5% больше по сравнению с предыдущим годом, но много меньше целевого ориентира, установленного ООН (0.70% ВНД). К тому же увеличение объемов помощи было достигнуто главным образом путем предоставления суверенных займов, что усиливает долговую нагрузку на слаборазвитые страны.
3 Крупнейшие доноры по-разному отреагировали на драматическое ухудшение гуманитарной и социально-экономической ситуации в развивающихся странах: 16, несмотря на экономический спад, увеличили финансирование по линии ОПР, 13 – сократили. Наиболее высокие показатели роста расходов продемонстрировали Швеция (+17.1%), Германия (+13.7), Франция (+10.9), Швейцария (+8.8), Норвегия (+8.4), Финляндия (+8.1%). Значительно сократили свои бюджеты на ОПР Греция (–36.2%), Великобритания (–10), Португалия (–10.6), Италия (–7.9), Австралия (–10.6), Республика Корея (–8.6%) [2].
4 По оценке британского Института зарубежного развития (Overseas Development Institute, ODI), в 2021 г. в силу падения ВВП ключевых стран-доноров мировой объем ОПР снизится на 2.5–2.9%, если сохранится нынешний уровень в соотношении ОПР/ВНД. Но и текущий объем ОПР недостаточен для покрытия дефицита ресурсов для реализации Повестки-2030 ООН в области устойчивого развития, который оценивается в 2.5–3 трлн долл. в год.
5 На общем фоне Германия, если судить по цифрам, выглядит неплохо. Среди стран – членов КСР она последние несколько лет занимает 2-е после США место по абсолютному размеру финансовых средств, которые правительство выделяет на ОПР (28.4 млрд долл. в 2020 г.). По доле в ВНД (0.73%) Германия вошла в немногочисленную группу официальных доноров, выполнивших рекомендацию ООН. Правда, произошло это полвека спустя после того, как в 1970 г. ФРГ приняла на себя соответствующее обязательство. Но лучше поздно, чем никогда. Новое немецкое правительство торжественно пообещало, что Германия “останется надежным партнером в деле содействия развитию” [3].

Number of purchasers: 0, views: 630

Readers community rating: votes 0

1. Financing for Sustainable Development Report 2021. United Nations. Available at: https://developmentfinance.un.org/sites/developmentfinance.un.org/files/FSDR_2021.pdf (accessed 07. 01.2022).

2. Development Co-operation Report 2021. OECD. Available at: https://www.oecd.org/dac/development-cooperation-report/#profiles%20 (accessed 07.01.2022).

3. Ministerin Svenja Schulze: "Deutschland wird sein Engagement für weltweite nachhaltige Entwicklung verstärken". BMZ. Available at: https://www.bmz.de/de/aktuelles/aktuelle-meldungen/schulze-bei-treffen-der-g7-aussen-und-entwicklungsminister-100166 (accessed 07.01.2022).

4. Bohnet M., Klingebiel S., Marschall P. Die Struktur der deutschen oeffentlichen Enwicklungszusammenarbeit. Discussion Paper, 15/2018. Bonn, Deutsches Institut fuer Entwicklungspolitik. Available at: https://www.die-gdi.de/uploads/media/DP_15.2018.pdf (accessed 07.01.2022).

5. Development Co-operation Profiles 2020. OECD. Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/0079f636-en/index.html?itemId=/content/component/5e331623-en&_csp_=b14d4f60505d057b456dd1730d8fcea3&itemIGO=oecd&itemContentType=chapter (accessed 12.11.2021).

6. Leitlinien zum Indo-Pazifik. Deutschland-Europa-Asien. Das 21. Jahrhundert gemeinsam gestalten. Available at: https://www.auswaertiges-amt.de/blob/2380500/33f978a9d4f511942c241eb4602086c1/200901-indo-pazifik-leitlinien--1--data.pdf (accessed 12.11.2021).

7. Development Co-operation Profiles 2021. OECD. Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/2dcf1367-en/1/3/1/2/index.html?itemId=/content/publication/2dcf1367-en&_csp_=177392f5df53d89c9678d0628e39a2c2&itemIGO=oecd&itemContentType=book#section-d1e5180 (accessed 07.01.2022).

8. Koch S., Burni A. Wie die neue deutsche Regierung die europaeische Entwicklungspolitik gestalten koente. Deutsches Institut fuer Entwicklungspolitik. Die aktuelle Kolumne vom 06.12.2021. Available at: https://www.die-gdi.de/die-aktuelle-kolumne/article/wie-die-neue-deutsche-regierung-die-europaeische-entwicklungspolitik-gestalten-koennte/ (accessed 07.01.2022).

9. 630 Millionen Euro: Warum Deutschland Entwicklungshilfe an Weltmacht China zahlt. FOCUS online, August 24, 2021. Available at: https://www.focus.de/politik/ausland/630-millionen-euro-allein-im-jahr-2017-fast-10-milliarden-euro-seit-1979-darum-zahlt-deutschland-entwicklungshilfe-an-china_id_10817274.html (accessed 12.11.2021).

10. Herr Mueller, warum zahlt Deutschland Entwicklungshilfe fuer China? Augsburger Allgemeine, 14.06.2019. Available at: https://www.augsburger-allgemeine.de/politik/Herr-Mueller-warum-zahlt-Deutschland-Entwicklungshilfe-fuer-China-id54581741.html (accessed 12.11.2021).

11. Pavlov N., Khderi K. FRG i krizis v Sirii: aktivnyj posrednik ili passivnyj nablyudatel'? Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, t. 64, № 12, ss. 78-86. [Pavlov N., Khderi K. Germany and the crisis in Syria: an active mediator or a passive observer? Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, vol. 64, no. 12, pp. 78-86. (In Russ.)] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-12-78-86

12. Perepalka v Sovbeze OON: Rossiya obrugala politiku Germanii v Sirii, nazvav ee “litsemernoj” i tsinichnoj. Inosmi, 17.12.2020. [Skirmish in the UN Security Council: Russia scolded Germany's policy in Syria, calling it "hypocritical" and cynical. Inosmi, 17.12.2020. (In Russ.)] Available at: https://inosmi.ru/politic/20201217/248770824.html (accessed 12.11 2021).

13. Bundesministerium fuer Zusammenarbeit und Entwicklung. Aegipten. Unterstuetzung fuer Reformbemuehungen. BMZ. Available at: https://www.bmz.de/de/laender_regionen/naher_osten_nordafrika/aegypten/index.jsp (accessed 12.11.2021).

14. Umfrageergebnisse 2020. Auf den Puls gefuehlt. Die Haltung der deutschen zur Entwicklungspolitik. Bonn, Deutsche Welthungerhilfe, Maerz 2020. Available at: https://www.welthungerhilfe.de/fileadmin/pictures/publications/de/studies-analysis/2020-umfrage-entwicklungspolitik.pdf (accessed 12.11.2021).

15. Die Wirklichkeit der Entwicklungshilfe. Eine kritische Bestandsaufnahme der deutschen Entwicklungspolitik. Berlin, Deutsche Welthungerhilfe e.V. 2007. Available at: https://www.welthungerhilfe.de/fileadmin/pictures/publications/de/studies-analysis/2007_bericht_wirklichkeit_deutsche_entwicklungspolitik_15.pdf (accessed 12.11.2021).

16. Chancen schaffen – Zukunft entwickeln. Bundesministerium fuer wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung. Bonn, 2011. Available at: https://www.die-gdi.de/fileadmin/_migrated/content_uploads/BMZ-Strategiedokument__Chancen_schaffen_-_Zukunft_entwickeln_.pdf (accessed 12.11.2021).

17. Deutsche Entwicklungspolitik auf einen Blick. Bundesministerium fuer wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung. Bonn, 2011. Available at: https://archiv.bundesregierung.de/resource/blob/656922/408386/dc87782abdb1fa9c95a51f41cef3c605/2012-04-26-bmz-deutsche-entwicklungspolitik-data.pdf?download=1 (accessed 12.11.2021).

18. Opposition kritisiert Afrikapolitik der Bundesregierung. Deutsche Bundestag. Dokumente. Available at: https://www.bundestag.de/dokumente/textarchiv/2021/kw08-de-afrikapolitik-821750 (accessed 12.11.2021).

19. Für die Ärmsten ist im "Merkel-Plan" kein Platz. Spiegel, Juli 5, 2017. Available at: https://www.spiegel.de/politik/ausland/g20-gipfel-in-hamburg-merkel-plan-zu-afrika-mit-hintergedanken-a-1155875.html (accessed 12.11.2021).

20. Sharova A.Yu. Partnerstvo G20 – Afrika: povtorenie projdennogo ili obnovlenie? (K itogam sammita G20 v Gamburge). [Sharova A.Yu. G20 Partnership – Africa: Revisiting or Renewing? (On the results of the G20 summit in Hamburg)]. Available at: https://www.inafran.ru/node/1476 (accessed 12.11.2021).

21. Deutsche ODA in Daten, Fakten und Trends. Welternaehrung. Available at: https://www.welthungerhilfe.de/welternaehrung/rubriken/entwicklungspolitik-agenda-2030/deutsche-oda-in-daten-fakten-und-trends/ (accessed 12.11.2021).

22. Der Marchallplan mit Afrika in der Umsetzung. Bundesministerium fuer wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung. Bonn, 2020. Available at: https://www.bmz.de/resource/blob/23404/c690d79735d0690631e8ace55e930ed4/materialie460-marshallplan-umsetzung-data.pdf (accessed 12.11.2021).

23. Der Marchallplan mit Afrika – Bilanz und Ausblick. Bundesministerium fuer wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung. Bonn, 2021. Available at: https://www.bmz.de/resource/blob/60280/ebd4312d333e4d68148d4fa5e983f29e/20210406_Bilanzbroschuere%204%20Jahre%20Marshallplan_barrierePDF_FINAL.PDF (accessed 12.11.2021).

24. Kappel R. Raus aus dem Helfermodus. IPG, 29.08.2018. Available at: https://www.ipg-journal.de/regionen/afrika/artikel/raus-aus-dem-helfermodus-2946/ (accessed 12.11.2021).

25. Reformkonzept "BMZ 2030". Umdenken-Umsteuern. Bundesministerium fuer wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung. Bonn, 2020. Available at: https://www.bmz.de/resource/blob/24906/edf8e270745a32c82fe40aa42edc3ec6/sMaterialie510_BMZ2030_Reformkonzept.pdf (accessed 12.11.2021).

26. OECD: Entwicklungshilfe dürfte dramatisch sinken. Deutsche Welle, 14.04.2021. Available at: https://www.dw.com/de/oecd-entwicklungshilfe-d%C3%BCrfte-dramatisch-sinken/a-57196080 (accessed 12.11.2021).

27. Reisen H. Deutschlands Direktinvestitionen in Afrika bleiben niedrig. Available at: https://weltneuvermessung.wordpress.com/2019/08/15/deutschlands-direktinvestitionen-in-afrika-bleiben-niedrig/ (accessed 12.11.2021).

28. Investitions- und Handelsförderung Post-Corona. Vorschläge zur Überwindung der Krise in den deutsch-afrikanischen Wirtschaftsbeziehungen. Available at: https://www.afrikaverein.de/fileadmin/user_upload/PP_Investitions-_und_Handelsfoerderung_Post-Corona.pdf (accessed 12.11. 2021).

29. Grünes Wahlprogramm zur Bundestagswahl 2021. Available at: https://www.gruene.de/artikel/wahlprogramm-zur-bundestagswahl-2021 (accessed 14.11.2021).

30. Was wollen die Parteien? – Die Entwicklungspolitik in den Programmen zur Bundestagswahl 2013. VENRO. Available at: https://venro.org/fileadmin/user_upload/Dateien/Daten/Publikationen/Positionspapiere/AnalyseWahlprogramme_2013_02.pdf (accessed 12.11.2021).

31. VENRO-Stellungnahme: Sind Fortschritte für eine global gerechte und nachhaltige Politik erkennbar? Eine Bewertung des Koalitionsvertrags 2021 bis 2025. VERNO. Available at: https://venro.org/fileadmin/user_upload/Dateien/Daten/Publikationen/Stellungnahmen/VENRO-Stellungnahme_Koalitionsvertrag_2021.pdf (accessed 14.11.2021).

(Зарицкий.jpg, 64 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up