British Presence in the Indian Ocean: Prospects for Expansion

 
PIIS013122270018661-8-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-1-60-67
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Independent Researcher
Affiliation:
Address: Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 1
Pages60-67
Abstract

The article explores the possibility of strengthening and expanding the British political and military presence in the Indian Ocean, its probable goals, objectives, methods and means there. The main purpose of the study is to consider the possibility activating the British military policy in this area, to assess the importance of the Indian Ocean region for London, the prospect of direct expansion of the military presence, the role of British private military companies and alternative methods of influence. The paper analyzes current trends and problems in the foreign and security policy of the United Kingdom. The relevance of the study is due to the change in the British architecture of foreign policy and the perception of its place in international relations. Using system and comparative analysis methods of research, the author concludes the growing probability of expanding the British military presence in the Indian Ocean in the medium and long term. Modern British navy firearms status can allow to increase the intensity of the British military presence in the Indian Ocean. Also, this circumstance may activate Great Britain’s foreign policy in the Indo-Pacific region. It should be noted that the strengthening of the British fleet can be called a marker of the desire of the United Kingdom to become a global player in the international arena. To achieve this goal, almost all possible means of strengthening the capabilities of the UK's hard power are used: the navy, private military companies, as well as new military alliances such as AUKUS. The work on intensifying the influence in the Indo-Pacific region is a part of the British foreign policy on global strengthening, and should be considered in the context of other regions: Ukraine, Turkey and Northern Europe. Nevertheless, at the moment, the results of such activities cannot be called completely predictable

KeywordsGreat Britain, Indian Ocean, private military business, armed forces
Received26.01.2021
Publication date18.02.2022
Number of characters30552
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Британская политика обороны и безопасности сегодня пребывает в состоянии турбулентности. Это касается как концептуального определения целей и задач, так и выработки ответа на угрозы. Подобный процесс вызван целым спектром факторов политического, исторического и экономического характера. Одной из важнейших причин изменения политики обороны и безопасности Великобритании стал выход из Евросоюза, который ознаменовал и новый период в истории внешней политики: Лондон перестал быть частью интеграционного объединения равноправных государств, а позиционирует себя самостоятельным участником международных отношений. Выход из Европейского союза способствовал более тесным отношениям с Соединенными Штатами не только в сфере обороны и безопасности, но и экономики. Как представляется, прямая зависимость Великобритании от США в области оборонных технологий углубится. Связи, которые имеются в области ядерного вооружения, ракетных и компьютерных технологий, будут расширены.
2 Внутриполитическим следствием выхода страны из Евросоюза стало обострение застарелых противоречий между различными частями Соединенного Королевства (Северная Ирландия, Шотландия), социальных конфликтов и межнациональных отношений. Кроме того, большинство политических и экономических связей Лондона было основано на сотрудничестве с ЕС, институциональная база отношений с которым теперь разрушена. Все эти факторы создают серьезные трудности для дальнейшей самостоятельной внешней политики, которая требует существенных финансовых вливаний, а также поддержания в состоянии постоянной боеготовности значительных военных контингентов.
3 Одна из внешнеполитических амбиций Великобритании состоит в том, чтобы укрепить влияние в бывших колониях. Процесс разрушения империи для Британии был крайне болезненным и сопровождался потерей экономического и политического влияния в Тихом и Индийском океанах. В то же время были утрачены доступ к африканским источникам сырья и контроль над важнейшими транспортными артериями. В определенном смысле произошел коллапс британского политического сознания – подданные Соединенного Королевства долгое время не могли смириться с потерей не только территорий, но и внешнеполитического могущества.
4 Сегодня Лондон располагает значительным набором инструментов от культурного и экономического влияния до вооруженных контингентов на значительном удалении от британских границ. Потенциально эффективными могут быть такие факторы, как связи диаспор, культурные контакты, образовательные программы и такие инструменты, как СМИ, санкционное давление, экономическое воздействие. На этом фоне меняются и силовые средства – наряду с регулярными силами вероятно применение и частных военных компаний, и нерегулярных формирований.

Number of purchasers: 1, views: 266

Readers community rating: votes 0

1. Black J. Britain as a military power, 1688–1815. London, UCL Press, 1999. 345 p.

2. Hennings J. Global Britain in the Indo-Pacific. The Henry Jackson Society, May, 2018. 36 p. Available at: https://henryjacksonsociety.org/wp-content/uploads/2018/05/Global-Britain-in-the-Indo-Pacific-WEB.pdf (accessed 07.01.2021).

3. Godovanyuk K.A. Prioritety Velikobritanii v Indo-Tikhookeanskom regione. Sovremennaya Evropa, 2020, №1, ss. 37-48. [Godovanyuk K.A. The UK Priorities in the Indo-Pacific. Contemporary Europe, 2020, no 1, pp. 37-48. (In Russ.)] DOI: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope120203748

4. British Empire 2.0? Defence Sec vows to put UK bases in Caribbean & Asia in post-Brexit expansion. December 30, 2018. Available at: https://www.rt.com/uk/447799-british-empire-defence-sec-williamson/ (accessed 07.01.2021).

5. Empire 2.0: the Fantasy That's Fuelling Tory Divisions on Brexit. November 8, 2018. Available at: https://www.theguardian.com/politics/2018/nov/08/empire-fantasy-fuelling-tory-divisions-on-brexit (accessed 07.01.2021).

6. National Security Strategy and Strategic Defence and Security Review 2015. Third Annual Report, HM Government, July, 2019. 59 p. Available at: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/819613/NSS_and_SDSR_2015_Third_Annual_Report_-_FINAL__2_.pdf (accessed 07.01.2021).

7. Canada and the Five Eyes Intelligence Community. Canadian International Council, December 2012. 14 p. Available at: https://web.archive.org/web/20150910204519/http://www.cdfai.org.previewmysite.com/PDF/Canada%20and%20the%20Five%20Eyes%20Intelligence%20Community.pdf (accessed 07.01.2021).

8. Uehsseler R. Vojna kak usluga. Moskva, Stolitsa-Print, 2007. 320 s. [Uesseler R. War as a Service. Moscow, Stolitsa-Print, 2007. 320 p. (In Russ.)]

9. Babcock Team 31 has been contracted by the UK Ministry of Defence (MOD) to deliver five Type 31 frigates. Babcock. Available at: https://www.babcockinternational.com/what-we-do/marine/defence/type-31/ (accessed 07.07.2020).

10. Type 26 Global Combat Ship (GCS) Programme. Naval Technology. Available at: https://www.naval-technology.com/projects/global-combat-ship-gcs-programme/ (accessed 07.07.2020).

11. SHIPS Naval power and prowess. Royal Navy. Available at: https://www.royalnavy.mod.uk/the-equipment/ships (accessed 07.01.2021).

12. Royal Navy's new Bahrain base seriously enhances Britain's ability to defend the Gulf. The Telegraph, 10.11.2016. Available at: https://www.telegraph.co.uk/news/2016/11/10/todays-opening-of-the-royal-navys-new-bahrain-base-seriously-enh/ (accessed 07.01.2021).

13. UK, Soft Power and Indo-Pacific, 2020. Moderndiplomacy, March 02, 2020. Available at: https://moderndiplomacy.eu/2020/03/02/uk-soft-power-and-indo-pacific/ (accessed 07.01.2021).

14. Heiduk F., Wacker G. From Asia-Pacific to Indo-Pacific. German Institute for International and Security Affairs, July 2020. 46 p. Available at: https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2020RP09_IndoPacific.pdf (accessed 07.01.2021).

15. Global Britain in a Competitive Age: the Integrated Review of Security, Defence, Development and Foreign Policy. July 02, 2021. Available at: https://www.gov.uk/government/publications/global-britain-in-a-competitive-age-the-integrated-review-of-security-defence-development-and-foreign-policy/global-britain-in-a-competitive-age-the-integrated-review-of-security-defence-development-and-foreign-policy (accessed 10.05.2021).

16. Chalmers M., Jessett W. Defence and the Integrated Review: A Testing Time. RUSI, March 26, 2020. Available at: https://rusi.org/explore-our-research/publications/whitehall-reports/defence-and-integrated-review-testing-time (accessed 10.05.2021).

17. RIVER CLASS. Royal Navy. Available at: https://www.royalnavy.mod.uk/the-equipment/ships/patrol-and-minehunters/river-class (accessed 10.05.2021).

18. Istomin I.A. Politika SShA v Indo-Tikhookeanskom regione: posledstviya dlya Rossii. RSMD. Rabochaya tetrad', 2019, № 49. 46 s. [Istomin I.A. Policy in the Indo-Pacific Region: Implications for Russia. RIAC’s Working paper, 2019, no. 49. 46 p. (In Russ.)]

19. Libya: Examination of intervention and collapse and the UK’s future policy options. House of Commons Foreign Affairs Committee. September 14, 2016. 53 p. Available at: https://publications.parliament.uk/pa/cm201617/cmselect/cmfaff/119/119.pdf (accessed 07.01.2021).

Система Orphus

Loading...
Up