“Innovative Comprehensive Partnership”: Sino-Israeli Relations in the Fields of Economy and Security

 
PIIS013122270018082-1-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-12-15-26
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (MGIMO-University)
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119454, Russian Federation
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (MGIMO-University)
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119454, Russian Federation
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (MGIMO-University)
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119454, Russian Federation
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (MGIMO-University)
Address: 76, Vernadskogo Prosp., Moscow, 119454, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 12
Pages15-26
Abstract

The article is devoted to the analysis of the current state of Sino-Israeli relations which two nations describe as the Innovative Comprehensive Partnership. The relevance of the topic under the consideration stems from two primary factors – the growing importance of China in the international arena and the implementation of Belt and Road Initiative amid growing tension between the US and China. The research focuses on the economic realm of Sino-Israeli relations as well as security and cyber-security cooperation. The paper met these twin research aims through an extensive study of relevant materials in English, Russian, Hebrew, and Chinese and the implementation of econometric research. The analysis shows that Sino-Israeli relations are exposed to global factors in the world arena. However, it is Washington’s stance that has large impact on Israel’s and China’s foreign policy strategies. What is more, the US factor influences indirectly the nature of bilateral relations through the US policy in the Eurasian continent. The research produced a number of findings: the econometric estimates obtained suggest that despite the US influence trade relations and economic cooperation between China and Israel are relatively stable. On the other hand, the political cooperation between China and Israel can be compared to the pendulum as it is determined by Israeli-American and Sino-American relations as well as Washington’s policy in the respective regions. The study also found that in the medium-term Sino-Israeli cooperation is likely to focus primarily on trade and economic spheres. At the same time, the article concludes that the economic realm is still heavily influenced by a number of factors such as the rise of protectionism in the world economic system, Sino-American trade war and the growing concerns within Israel due to increasing role of China in Israel’s economy.

KeywordsIsrael’s foreign policy; Israel; China; Sino-Israeli relations; the Middle East; Asia; The USA
Received23.12.2021
Publication date23.12.2021
Number of characters33322
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Отношения с КНР занимают важное место в системе региональных внешнеполитических приоритетов Израиля на азиатском направлении. Их значение определяется прежде всего ролью Китая как крупнейшей мировой экономической державы, крупнейшего экспортера, постоянного члена СБ ООН и главного претендента на роль регионального (в Восточной Азии), а в перспективе и мирового гегемона.
2 Контакты двух стран насчитывают более 70 лет, хотя официальный статус они обрели только в 1992 г. [1, pp. 61-62]. Динамично и поступательно после 1992 г. они развивались в торгово-экономической и военно-технической сферах. Еще с 1979 г., до установления дипломатических отношений, Израиль стал одним из основных поставщиков вооружений в КНР. По разным данным, в 1979‒1992 гг. Израиль поставил в КНР вооружения на сумму от 1‒3 млрд до 5‒6 млрд долл. США [2, p. 71; 3, p. 19]. Однако укрепление военно-технического сотрудничества и отношений в политической сфере между странами уже в 1990-х годах стало вызывать подозрение и недовольство в Вашингтоне. Государственные ведомства начали публиковать доклады, где данный процесс оценивался как предоставление союзником США помощи Китаю в укреплении военного потенциала [4, 5, 6].
3 В 2000 г. США потребовали от правительства Израиля в одностороннем порядке отказаться от трехстороннего контракта между КНР, Россией и Израилем на поставку радаров Phalcon, угрожая сокращением американской военной помощи на 250 млн долл. (что равнялось сумме контракта). В итоге Израиль был вынужден разорвать контракт [7, p. 97]. Отметим, что проблемной оказалась выплата компенсации. Ей предшествовали два года переговоров между Израилем и КНР (2000‒2002 гг.). В частности, Пекин требовал от Израиля выплатить примерно 630 млн долл. компенсации и еще столько же в качестве издержек [8, p. 167]. В 2001 г. МИД КНР косвенно упрекнул Израиль в затягивании переговоров, подчеркнув необходимость выполнения взятых на себя обязательств [7, p. 100]. Стороны пришли к консенсусу в 2002 г., когда Израиль согласился выплатить в качестве компенсации 350 млн долл., а также передать китайской стороне российский самолет Ил-76 без израильского оборудования [9, p. 830]. Схожий инцидент произошел в 2005 г., когда США выступили с требованием разорвать соглашение Израиля с КНР о модернизации БПЛА IAI Harpy [8, p. 168].
4 Несмотря на упомянутые выше инциденты, израильско-китайские отношения продолжили стабильное и поступательное развитие в области экономики, а руководство Израиля во главе с премьер-министром Беньямином Нетаньяху стало придавать стратегическое значение развитию торгово-экономических связей с Китаем. В ходе официального визита Б. Нетаньяху в Пекин в 2013 г. состоялись его переговоры с лидером КНР Си Цзиньпином, при этом израильская сторона особо подчеркивала, что визит произошел спустя несколько месяцев после того как Си Цзиньпин занял пост председателя КНР [10], тем самым намекая на начало некоей новой страницы в отношениях двух стран. Премьер-министр Израиля также провел ряд встреч с представителями деловых кругов Китая в Шанхае и Пекине. В интервью израильским СМИ министр экономики Израиля Нафтали Бенет заявлял, что развитие отношений с Пекином является принципиальной задачей его ведомства [11]. Однако не только израильская сторона, но и Пекин придает особую важность развитию израильско-китайских контактов, о чем свидетельствует предоставление Б. Нетаньяху возможности выступить с лекцией перед слушателями Партийной школы при ЦК КПК [8, p. 179].

Number of purchasers: 2, views: 786

Readers community rating: votes 0

1. Evron Y. Sino-Israel Relations: Opportunities and Challenges. Strategic Assessment, 2007, vol. 10, no. 2, pp. 61-70. Available at: https://www.inss.org.il/he/wp-content/uploads/sites/2/systemfiles/SystemFiles/AdkanEng10_2_Evron.pdf (accessed 04.04.21).

2. Shichor Y. Israel’s Military Transfers to China and Taiwan. Survival, 1998, vol. 40, no. 1, pp. 68-91. DOI: 10.1093/survival/40.1.68

3. Efron S., Shatz H.J., Chan A., Haskel E., Morris L.J., Scobell A. The Evolving Israel-China Relationship. Santa-Monica, Calif, RAND Corporation, 2019. 197 p. DOI: 10.7249/RR2641

4. National Security: Impact of China’s Military Modernization in the Pacific Region. Report to Congressional Committees. United States General Accounting Office, GAO/NSIAD-95-84, 1995. 54 p. Available at: https://www.gao.gov/assets/nsiad-95-84.pdf (accessed 04.04.21).

5. China: U.S. and European Union Arms Sales Since the 1989 Embargoes, Testimony Before the Joint Committee. United States General Accounting Office, GAO/T-NSIAD-98-171, 1998. 19 p. Available at: https://www.gao.gov/assets/t-nsiad-98-171.pdf (accessed 04.04.21).

6. U.S. National Security and Military/Commercial Concerns with the People’s Republic of China. Select Committee, United States House of Representatives. Report 105-851. 1999, vol. 1, 931 p. Available at: https://www.govinfo.gov/content/pkg/GPO-CRPT-105hrpt851/pdf/GPO-CRPT-105hrpt851.pdf (accessed 04.04.21).

7. Kumaraswamy P.R. Israel-China Relations and the Phalcon Controversy. Middle East Policy, 2005, vol. 12, no. 2, pp. 93-103. DOI: 10.1111/j.1061-1924.2005.00204.x

8. שי א. סין וישראל: בין סינים ויהודים, בין בייג'ינג לירושלים. תל-אביב, לאור מיסון של ידיות אחרונות וספרי חמר., 2016 ע’ 275[Shai A. China and Israel: Chinese and Jews; Beijing and Jerusalem. Tel-Aviv, Yediot Ahronot publ., 2016. 275 p. (In Hebrew)]

9. Evron Y. The economic dimension of China-Israel relations: political implications, roles and limitations. Israel Affairs, 2017, vol 23, no. 3, pp. 828-847. DOI:10.1080/13537121.2017.1343870

10. ביקור ראש הממשלה נתניהו בסין - דף המידע המלא. משרד ראש הממשלה. 2013 [PM Netanyahu’s visit to China – Media Center Document. Prime Minister’s Office. 2013. (In Hebrew)] Available at: https://www.gov.il/BlobFolder/news/spokechina040513/he/mediacenter_spokesman_documents_china2013.doc (accessed 25.10.2020).

11. קורן א. בנט: "שיתוף פעולה עם סין – יעד אסטרטגי עליון של משרד הכלכלה". מרקר. 2013 [Koren O. Bennett: “Cooperation with China is strategic objective of Ministry of Economy”. The Marker, 2013. (In Hebrew)] Available at: https://www.themarker.com/news/1.1996283 (accessed 25.10.2020).

12. שגריג ח. יחסי ישראל-סין – שותפות כוללת בחדשנות. יחסי ישראל-סין: הזדמנויות ואתגרים. אוריון א. לביא ג. (עורכים). תל-אביב, המכון למחקרי ביטחון לאומי, 2019. מזכר 185. ע ' 13-22. [Shagrir H. Israel-China Relations: Innovative Comprehensive Partnership. Israel-China Relations: Opportunities and Challenges. Orion A., Lavi G., eds. Tel-Aviv, Institute for National Security Studies, 2019, Memorandum 185, pp. 13-22. (In Hebrew)] Available at: https://www.inss.org.il/he/wp-content/uploads/sites/2/2018/12/%D7%99%D7%97%D7%A1%D7%99-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%A1%D7%99%D7%9F-%D7%A9%D7%95%D7%AA%D7%A4%D7%95%D7%AA-%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%9C%D7%AA-%D7%91%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%A0%D7%95%D7%AA.pdf (accessed 04.04.21).

13. Israel and the AIIB. Ministry of Finance. Available at: https://mof.gov.il/en/InternationalAffairs/EconomicOrganizations_FinancialInstitution/Pages/AIIB.aspx (accessed 25.10.2020).

14. Asian Infrastructure Investment Bank. Members and Prospective members of the Bank. Available at: https://www.aiib.org/en/about-aiib/governance/members-of-bank/index.html (accessed 25.10.2020).

15. קטריבס ד. יחסי ישראל-סין – בין הרצוי למצוי. . יחסי ישראל-סין: הזדמנויות ואתגרים. אוריון א. לביא ג. (עורכים). תל-אביב, המכון למחקרי ביטחון לאומי, 2019. מזכר 185. ע ' 21-28. [Catarivas D. Israel-China Relations: Ideal and Reality. Israel-China Relations: Opportunities and Challenges. Orion A., Lavi G., eds. Tel-Aviv, Institute for National Security Studies, 2019, Memorandum 185, pp. 21-28. (In Hebrew)] Available at: https://www.inss.org.il/he/wp-content/uploads/sites/2/2018/12/%D7%99%D7%97%D7%A1%D7%99-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%A1%D7%99%D7%9F-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%94%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%99-%D7%9C%D7%A8%D7%A6%D7%95%D7%99.pdf (accessed 04.04.21).

16. Keck Z. China: Middle East Broker? The Diplomat, 2013. Available at: https://thediplomat.com/2013/05/china-middle-east-peace-broker/ (accessed 25.10.2020).

17. Ruohan L. Beijing symposium aims to cool down Palestine-Israel tension. Global Times, 2017. Available at: https://www.globaltimes.cn/content/1080941.shtml (accessed 25.10.2020).

18. Морозов В.М. Признаки государственности ХАМАС, “Хезболлы” и ИГИЛ: Историографический обзор. Научный диалог, 2019, № 9, сс. 391-406. [Morozov V.M. Priznaki gosudarstvennosti HAMAS, “Hezbolli” i IGIL: Istoriograficheskii obzor [Signs of Statehood of Hamas, Hezbollah and ISIS: Historiographical Review]. Nauchnyi dialog, 2019, no. 9, pp. 391-406.] DOI: 10.24224/2227-1295-2019-9-391-406

19. Крылов А.В., Морозов В.М. Идеология ХАМАС: от радикального исламизма к рациональному практицизму? Полис. Политические исследования, 2018, № 4, сс. 84-99. [Krylov A.V., Morozov V.M. Ideologiya HAMAS: ot radikal’nogo islamizma k ratsional’nomu praktitsizmu? [The Ideology of Hamas: From Radical Islamism to Rational Practicality?] Polis. Political Studies, 2018, no. 4, pp. 84-99.] DOI: https://doi.org/10.17976/jpps/2018.04.07

20. Shai A. Sino-Israeli Relations: Current Reality and Future Prospects. Journal of Middle Eastern and Islamic Studies (in Asia), 2011, vol. 5, no. 2, pp. 17-42. DOI: 10.1080/19370679.2011.12023178

21. Peled H., Harpaz M.D. Innovation as a Catalyst in the China-Israel Investment Relationship: The China-Israel BIT (2009) and the Prospective FTA. China's Three-Prong Investment Strategy: Bilateral, Regional, and Global Tracks. Chaisse J., ed. Oxford University Press, 2018, pp. 142-163.

22. אלה ד. רגולציה על השקעות ורכישות זרות בישראל ובעולם במבט השוואתי - סין כמקרה בוחן. יחסי ישראל-סין: הזדמנויות ואתגרים. אוריון א. לביא ג. (עורכים). תל-אביב, המכון למחקרי ביטחון לאומי, 2019. מזכר 185. ע ' 43-69 [Ella D. Regulation of Foreign Investments and Acquisitions: China as a Case Study. Israel-China Relations: Opportunities and Challenges. Orion A., Lavi G. eds. Tel-Aviv, Institute for National Security Studies, 2019, Memorandum 185, pp. 43-69. (In Hebrew)] Available at: https://www.inss.org.il/he/wp-content/uploads/sites/2/2018/12/%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%9F-%D7%90%D7%9C%D7%94.pdf (accessed 04.04.21).

23. הלוי ע. הדו"ח הסיני של משרד הDoD מייצר דילמה לחברות ישראליות. TechTime, 23.05.2019. [Halevi A. DoD’s report on China creates dilemma for Israeli companies. TechTime, 23.05.2019. (In Hebrew)] Available at: https://techtime.co.il/2019/05/23/china-10 (accessed 26.10.2020).

24. חזני ג. סין מקימה קרן של 440 מיליון דולר להשקעה בהייטק בישראל. כלכליסט. 2017 [Hazani G. China establishes 440 million dollar fund for investment in Israel’s high tech. Calcalist, 2017. (In Hebrew)] Available at: https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3715014,00.html (accessed 26.10.2020).

25. Compass Homeland Security. Available at: http://www.compasshls.com/english/about (accessed 26.10.2020).

26. GO Capital & EOC. Available at: http://www.gocapitalgp.com/ (accessed 26.10.2020).

27. Kaymera. Available at: https://www.kaymera.com/ (accessed 26.10.2020).

28. General Robotics. Available at: http://www.glrobotics.com/about-us (accessed 26.10.2020).

29. Octopus. Available at: https://octopus-app.com/about-us/ (accessed 26.10.2020).

30. Jerusalem Venture Partners, Active Portfolio. Available at: https://www.jvpvc.com/companies/#filter=.cyber-security (accessed 26.10.2020).

31. Denisov I. Chinese and Western Values in Modern Political Discourse in China. Social Sciences, 2016, vol. 47, no. 2, pp. 70-79. DOI: 10.21557/SSC.46698029

32. 肖宪. “一带一路” 视角下的中国与以色列关系. 西亚非洲, 2016年, 第2期, 第106-108 页. [Xiao Xian. “The Belt and Road” and China – Israel Relations. West Asia and Africa, 2016, no. 2, pp. 106-108. (In Chin.)]

33. Zhang Y. College addresses need for experts in anti-terrorism. China Daily USA, 2014. Available at: http://usa.chinadaily.com.cn/china/2014-07/10/content_17715930.htm (accessed 26.10.2020).

34. 芦鹏. 中国与以色列加强反恐合作的可行性分析. 江南社会学院学报, 2015年, 第3期, 第44-45页. [Lu Peng. Feasibility of the Anti-terrorism Cooperation between China and Israel. Journal of Jiangnan Social University, 2015, 3, pp. 44-45. (In Chin.)]

35. 芦鹏, 曹雪飞. 浅析以色列反恐战略及对中国新疆反恐启示以 “国安委” 决策机制为视角.中国刑警学院学报, 2014年, 第1期, 第19-21页. [Lu Peng, Cao Xuefei. An Analysis of Israel’s War on Terror and Its Implications for China’s War on Terror in Xinjiang – Using the Decision-Making Mechanism of the “National Security Commission” as the Focus. Journal of Criminal Police College of China, 2014, no. 1, pp. 19-21. (In Chin.)]

36. סחר חוץ - סחורות 2018. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה [Foreign Trade in 2018. Central Bureau of Statistics. (In Hebrew) Available at: https://www.cbs.gov.il/he/DocLib/presentations/16_19_010maz_usd.pptx (accessed 28.10.2020).

37. What does China import from Israel? (2015). The observatory of Economic Complexity. Available at: https://oec.world/en/profile/bilateral-country/isr/partner/chn?dynamicBilateralTradeSelector=year2015 (accessed 28.10.2020).

38. What does China import from Israel? (2016). The observatory of Economic Complexity. Available at: https://oec.world/en/profile/bilateral-country/isr/partner/chn?dynamicBilateralTradeSelector=year2016 (accessed 28.10.2020).

39. שגב ה. לביא ג. תחרות המעצמות על השליטה בשוק הטכנולוגיה העולמי. עדכון אסטרטגי. 2019 כרך 21, גיליון 4, ינאור– ע ' 71 – 82 [Segev H., Galia L. Control of the Global Technology Market: The Battle of the Superpowers. Strategic Assessment. 2019, vol. 21, no. 4 pp. 71-82. (In Hebrew)] Available at: https://www.inss.org.il/he/wp-content/uploads/sites/2/2019/01/%D7%A9%D7%92%D7%91%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%90.pdf (accessed 04.04.21).

40. Стародубцева Н. К вопросу о научно-техническом сотрудничестве между Китаем и Израилем. Россия и Китай: История и перспективы сотрудничества. Материалы VI международной научно-практической конференции. Министерство образования и науки РФ, Благовещенский государственный педагогический университет, Институт Конфуция в БГПУ, 2016, сс. 289-293. [Starodubtseva N. K voprosu o nauchno-tehnicheskom sotrudnichestve mezhdu Rossiey i Izrailem [Some aspects of scientific and technical cooperation Between China and Israel]. Rossiya i Kitay: Istoriya i perspektivy sotrudnichestva. Materialy VI mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsiyi [Russia and China: The History and Prospects of Cooperation. Issues of the 4th International Scientific-Practical Conference]. Ministry of Education of the Russian Federation, Blagoveshchensk State Pedagogical University, Confucius Institute in BSPU, 2016, pp. 289-293. (In Russ.)]

41. לביא ג. נוסם ר. המתיחות הגואה בין סין לאוסטרליה. יחסי ישראל-סין: הזדמנויות ואתגרים. אוריון א. לביא ג. (עורכים). תל-אביב, המכון למחקרי ביטחון לאומי, 2019. מזכר 185. ע ' 29-42. [Lavi G., Nusem R. The Rising Tension between China and Australia: Lessons for Israel. Israel-China Relations: Opportunities and Challenges. Orion A., Lavi G., eds. Tel-Aviv, Institute for National Security Studies, 2019, Memorandum 185, pp. 29-42. (In Hebrew)] Available at: https://www.inss.org.il/he/wp-content/uploads/sites/2/2018/12/%D7%92%D7%9C%D7%99%D7%94-%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA%D7%9D.pdf (accessed 04.04.21).

42. Марьясис Д. Китай и Израиль: 25 лет экономического сотрудничества. Азия и Африка сегодня, 2018, № 7 (732), сс. 40-46. [Maryasis D. Kitay i Israil’: 25 let ekonomicheskogo sotrudnichestva [China and Israel: 25 years of economic cooperation success]. Asia & Afrika Today, 2018, no. 7 (732), pp. 40-46.] DOI: 10.31857/S032150750000097-8

43. Chaziza M. The Red-Med Railway: New Opportunities for China, Israel and the Middle East. The Begin Sadat Center for Strategic Studies, 2016. Available at: https://besacenter.org/perspectives-papers/385-chaziza-the-red-med-railway-new-pportunities-for-china-israel-and-the-middle-east/ (accessed 26.10.2020).

44. Марьясис Д. Китай и Израиль – cтратегические партнеры? РСМД, 2017. [Maryasis D. Kitay i Israil’ – strategicheskie partniory? [China and Israel – Strategic Partnets?] RIAC, 2017. (In Russ.)] Available at: http://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/analytics/kitay-i-izrail-strategicheskie-partnyery/ (accessed 26.10.2020).

45. Ahren R. PM lauds ‘growing friendship’ between Israel, China as he hosts vice president. The Times of Israel, 23.10.2018. Available at: https://www.timesofisrael.com/pm-lauds-growing-friendship-between-israel-china-as-he-hosts-vice-president/ (accessed 26.10.2020).

46. אוריון א. אתגרים למדיניות ישראל מול סין. יחסי ישראל-סין: הזדמנויות ואתגרים.. אוריון א. לביא ג. (עורכים). תל-אביב, המכון למחקרי ביטחון לאומי, 2019. מזכר 185. ע ' 101-114. [Orion A. Challenges to Israel’s Policy on China. Israel ‒ China Relations: Opportunities and Challenges. Orion A., Lavi G., eds. Tel-Aviv, Institute for National Security Studies, 2019, Memorandum 185, pp. 101-114. (In Hebrew)] Available at: https://www.inss.org.il/he/wp-content/uploads/sites/2/2018/12/%D7%90%D7%A1%D7%A3-%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%9F.pd (accessed 04.04.21).

Система Orphus

Loading...
Up