Finland's Innovation Policy: Sociohumanitarian Aspects

 
PIIS013122270017916-8-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-12-61-67
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 12
Pages61-67
Abstract

Modern society faces large-scale challenges associated with the digitalization of economic and social processes, especially at its new stage - the development and implementation of artificial intelligence (AI) technologies. The point is that the use of AI entails great ethical risks, since creates an opportunity for non-observance of human rights to privacy. In Finland, a country that has been pursuing an innovation policy closely linked to socio-economic policies that responds to social challenges for several decades, this problem is widely discussed and strives to minimize and even eliminate the above risks in decisions on research and development (R&D) policy. Therefore, R&D in the field of AI technologies is carried out in Finland at the intersection of computer, mathematical and humanitarian sciences, since one of the most important issues of its application is the question of how moral and ethical its results will be. In this regard, the analysis and understanding of Finland's experience in this area is important and necessary. Finland has traditionally in recent decades prioritized the humanitarian component in the formation of innovation policy. The technological component was viewed through the prism of social problems that should be resolved in the course of economic development, the main driver of which is innovation processes. This approach is determined by the country's social development model. The openness of public administration, the high role of the country's citizens in making the most important strategic decisions, the social responsibility of business, taking into account the opinion of the expert community leads to a balanced promotion of technologies in the economy. Of course, opportunities for innovative development “with a human face” from time to time run into economic constraints - which was clearly manifested, for example, during a pandemic. Nevertheless, when it comes to digitalization and the use of AI, the Finnish state and society continue to strive to ensure the presumption of morality and ethics in the implementation of these technologies. The country is conducting humanitarian and sociological research in this area, as well as developing mechanisms for managing the ethics and morality of AI. The country strives to become a leader not only in AI technologies, but also in developing the principles of preserving the humanitarian and moral values that Finland shares with Europe.

Keywordsartificial intelligence, digitalisation, ethics, R&D, Finland
AcknowledgmentThe article was prepared with the support of the RFBR grant №20-011-31492 “Science and technology policy in the context of society`s digital transformation: global practices and Russia”.
Received13.12.2021
Publication date23.12.2021
Number of characters19695
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В Финляндии инновационные процессы рассматриваются сквозь призму долгосрочной социально-экономической стратегии. Еще в середине 2000-х годов ее цель формулировалась как “создание общества всеобщего благосостояния”, что подразумевало рост не только материального благополучия, но и качества жизни: возможность получить качественное образование и услуги здравоохранения, благоприятная рабочая среда, достойная старость, ощущение безопасности, отсутствие факторов, отрицательно влияющих на моральное состояние членов общества как на уровне социума, так и на уровне личных взаимоотношений. “В 2030 г. Финляндия станет местом, где можно вести жизнь, наполненную смыслом и человеческими ценностями” [1, p. 12].
2

ПОЛИТИКА ЦИФРОВОЙ ТРАНСФОРМАЦИИ

3 Переход к цифровым технологиям считается важнейшим фактором устойчивого роста и конкурентоспособности страны. Определяющим условием обозначается увязывание политики цифровизации с достижением целей в области устойчивого развития, а также повышением гибкости и устойчивости общества в случае неожиданных кризисов, например, вызванных пандемией. Стратегия правительства (2015 г.) предусматривает повсеместное внедрение облачных технологий, роботизации и визуализации, продвинутой аналитики, искусственного интеллекта (ИИ), когнитивных вычислений и блокчейна [2]. В 2020 г. Министерство занятости и экономики и Министерство образования и культуры страны подготовили дорожную карту в области инноваций, ключевым элементом которой названо ускорение перехода к “зеленой” экономике и цифровой трансформации с помощью инновационных решений и новых технологий [3]. Пандемия COVID-19 высветила задачи повышения эффективности социального обслуживания и здравоохранения, а также обеспечения кибербезопасности.
4 Финляндия занимает прочное место среди мировых лидеров цифровизации благодаря высокому уровню компьютерной грамотности населения, интернет-доступности как частных, так и государственных услуг, глубокой интеграции цифровых технологий в бизнес-процессы компаний, цифровизации всей системы государственного управления. Согласно одному из обследований, она находится на втором месте по развитию цифровизации среди рассмотренных 22 стран [4], а в рейтинге DESI (Digital Economy and Society Index), оценивающем европейские государства по уровню развития цифровой экономики, – на первом месте [5] (см. таблицу). При этом национальная политика в области цифровизации проводится в соответствии с задачами укрепления единого рынка и повышения конкурентоспособности ЕС [7].
5 Технологиям искусственного интеллекта отводится особая роль [8]. Их развитие плотно увязано с другими дисциплинами: философией, когнитивными и лингвистическими науками, нейробиологией, а также математикой, физикой, инженерными науками и информатикой. В 2017 г. была запущена программа Министерства занятости и экономики Finland’s Age of Artificial Intelligence. В ней, помимо прочего, подчеркнута необходимость “этического фильтра” при применении ИИ. По прогнозам министерства, полномасштабное внедрение ИИ будет способствовать росту ВВП страны темпом порядка 3% в год до 2030 г. (при его отсутствии – 0.8%) [9, p. 12]. Microsoft и PwC считают, что внедрение ИИ только в промышленности может принести экономике Финляндии не менее 20 млрд евро к 2023 г. [10, p. 4]. Accenture полагает, что к 2035 г. производительность труда в стране в случае внедрения ИИ повысится на 36% [11, p. 6]. McKinsey прогнозирует, что использование ИИ увеличит среднегодовые темпы прироста экономики на 2.2 п. п. [12, p. 9], а кумулятивный эффект ИИ в размере 3.3 млрд евро ежегодно [13].

Number of purchasers: 1, views: 590

Readers community rating: votes 0

1. Sotarauta M., Kosonen K-J. Customized Innovation Policies and the Regions: Digital Content Services and Intelligent Machinery in Finland. European Urban and Regional Studies, 2013, vol. 20, no. 2, pp. 258-274. DOI: 10.1177/0969776411428499

2. Finland, a Land of Solutions, Strategic Programme of Prime Minister Juha Sipilä’s Government. Helsinki, Government Publications, 2015. 37 p.

3. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tiekartta viitoittaa reittiä kestävään kasvuun ja hyvinvointiin. [Roadmap for Research, Development and Innovation Points the Way to Sustainable Growth and Prosperity. (In Finn.)] Available at: https://valtioneuvosto.fi/-/1410845/tutkimus-kehittamis-ja-innovaatiotoiminnan-tiekartta-viitoittaa-reittia-kestavaan-kasvuun-ja-hyvinvointiin?languageId=fi_FI (accessed 02.02.2021).

4. Digibarometri 2020. Helsinki, Taloustieto Oy, 2020. 80 p.

5. Digital Economy and Society Index (DESI) 2020. Brussels, European Commission, 2020. 124 p.

6. Finland as a Global Leader of Digitalization. Available at: https://toolbox.finland.fi/business-innovation/finland-as-a-global-leader-of-digitalisation/ (accessed 02.02.2021).

7. Suomi tukee EU:n komission näkemystä Euroopan digitalisaation edistämiseksi ja datan sisämarkkinan luomiseksi. [Finland supports the EU Commission's vision to promote digitalisation in Europe and create a single market for data. (In Finn.)] Available at: https://www.lvm.fi/-/suomi-tukee-eu-n-komission-nakemysta-euroopan-digitalisaation-edistamiseksi-ja-datan-sisamarkkinan-luomiseksi-1163711 (accessed 02.02.2021).

8. Tekoälyn kokonaiskuva ja osaamiskartoitus. [Artificial Intelligence Overview and Skills Mapping. (In Finn.] Available at: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160925/46-2018-Tekoalyn%20kokonaiskuva.pdf (accessed 02.02.2021).

9. Finland’s Age of Artificial Intelligence. Helsinki, Publications of Ministry of Economic Affairs and Employment, 2017. 74 p.

10. Uncovering AI in Finland. Helsinki, Microsoft OY and PwC, 2018. 48 p.

11. Purdy M., Daugherty P. How AI Boosts Industry Profits and Innovation. New York, Accenture, 2017. 29 p.

12. A Way Forward for the D9 in the Age of AI. Available at: https://www.digitalfutureforeurope.com/wp-content/uploads/A-way-forward-for-the-D9-in-the-age-of-AI-v4-1.pdf (accessed 10.09.2021).

13. Intro to Industrial Program. Available at: https://static1.squarespace.com/static/5d429cc990aa3d000191d3e3/t/5fc8ef95850d530080148cc6/1607004056358/Caj+S%C3%B6derg%C3%A5rd_Industrial+Session+Intro_AI+ (accessed 02.02.2021).

14. New Value from AI and Platform Economy. Available at: https://www.businessfinland.fi/en/for-finnish-customers/services/programs/ai-business (accessed 02.02.2021).

15. European Laboratory for Learning and Intelligence Systems. Available at: https://ellis.eu/ (accessed 02.02.2021).

16. Tekoälyn tiekartta Suomelle – Neljä positiivista kehää. [Roadmap for Artificial Intelligence in Finland – Four Positive Circles. (In Finn.)] Available at: https://www.tekoalyaika.fi/2020/11/tekoalyn-tiekartta-suomelle/ (accessed 02.02.2021).

17. Alanen P. State of AI in Finland: Public Sector is the Pacemaker, and More than 1200 Companies are Using Artificial Intelligence on a Daily Basis. October 1, 2020. Available at: https://silo.ai/state-of-ai-in-finland/ (accessed 05.02.2021).

18. Venture Capital in Finland 2020. Available at: https://paaomasijoittajat.fi/wp-content/uploads/Venture-Capital-in-Finland-2020-FINAL.pdf (accessed 10.09.2021).

19. Digital Wellbeing in Families. Finland as a Model Country for Time Well Spent. Helsinki, Valtioneuvoston kanslia, 2020. 112 p.

20. Europe Can Make Sure that AI Is Aligned with Human Values. Available at: https://fcai.fi/news/2020/10/13/europe-can-make-sure-that-ai-is-aligned-to-human-values (accessed 02.02.2021).

21. “There Is no Formula for a Quick Fix” for Ethical Dilemmas. Available at: https://fcai.fi/news/2021/1/19/there-is-no-formula-for-a-quick-fix-for-ethical-dilemmas (accessed 02.02.2021).

22. Government Report on Information Policy and Artificial Intelligence. Helsinki, Government Publications, 2018. 28 p.

23. Act on Transport Services (320/2017; Amendments up to 731/2018 Included). Available at: https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/2017/en20170320 (accessed 02.02.2021).

24. Biobank Act 688/2012. Available at: https://www.finlex.fi/fi/laki/kaannokset/2012/en20120688.pdf (accessed 02.02.2021).

25. Twinify Solves Data Privacy Issues. Available at: https://fcai.fi/news/2020/12/16/twinify-solves-data-privacy-issues (accessed 02.02.2021).

26. AI in Society. Available at: https://fcai.fi/ai-in-society (accessed 02.02.2021).

Система Orphus

Loading...
Up