Saudi Arabia in the World Oil Market

 
PIIS013122270016964-1-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-9-98-107
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Center for Energy Studies
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: Moscow, 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 9
Pages98-107
Abstract

The goal of the article is to analyze the role of Saudi Arabia in the world oil market and in the world economy for a long historical period. It is shown that strategically behavior of Saudi Arabia always was and continues to be subordinated to ensuring the stable supply of oil into the world oil market. Under the Saudi Arabia leadership OPEC aims at pursuing an economically rational and responsible policy, supporting the balance of the demand for oil and its supply thus allowing to avoid deep and lasting oil price decline. Until the very recently an important factor impacting the formulation of Saudi oil policy was maintaining of strategic interaction with the US. The restructuring of the world oil market driven by the shale revolution and nearing peak of global demand for oil have created new challenges for Saudi Arabia oil strategy. The OPEC+ situational agreement enacted since 2017 by OPEC and non-OPEC countries to voluntary reduce levels of oil production temporarily allows to keep a supply – demand balance in the world oil market preventing from substantial drop in oil prices. At the same time the agreement opens opportunities for competitors, first of all American producers of tight oil, to maintain and expand export niches. Shale revolution created a situation when oil interests of the US and Saudi Arabia came into open conflict. For political and strategic considerations, a price war in order to crowd American oil producers with their relatively high production costs out of the market is not a feasible option for the Kingdom. Attempts to transform the state oil company Saudi Aramco into a mega supermajor utilizing on the global economic and financial potential have failed as the leading international banks and corporations avoided the company’s IPO. The failure of Saudi Aramco partial privatization is a signal of a false start of a company to open the Saudi economy to large-scale inflow of foreign investment. Paradoxically the long-term perspectives of Saudi Arabia crucially depend on how effectively it will use in the coming 10–20 years oil export earnings for diversification of national economy outside the oil sector.

Keywordsworld oil market, “shale revolution”, US, Saudi Arabia, OPEC, OPEC+, Saudi Aramco
AcknowledgmentThe article was prepared within the project "Post-crisis world order: challenges and technologies, competition and cooperation" supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement № 075-15-2020-783).
Publication date27.09.2021
Number of characters27870
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Саудовская Аравия наряду с Россией и США – один из трех крупнейших производителей и экспортеров сырой нефти в мире. По доказанным запасам страна занимает первое место в мире1 [1, 2]. Издержки добычи саудовской нефти одни из самых низких. Дополнительную значимость Королевству на мировом рынке нефти придает лидирующая роль в определении политики Организации стран-экспортеров нефти (ОПЕК), на которую приходится около 40% мировой нефтедобычи. 1. Крупные ресурсы тяжелой и сверхтяжелой нефти в Венесуэле, формально выводящие эту страну на роль мирового лидера по запасам, не будут введены в экономический оборот из-за развала венесуэльского нефтяного сектора и, главное, из-за глобальных климатических ограничений.
2

СТРАТЕГИЧЕСКОЕ ВЗАМОДЕЙСТВИЕ С США

3 Генезис и развитие государства Саудовская Аравия особенно тесно переплетены с нефтью. Как и в большинстве стран-нефтеэкспортеров исключительную роль в развитии нефтяной промышленности Королевства сыграл иностранный капитал. Месторождения нефти здесь были открыты, разработаны и введены в экономический оборот американскими компаниями. В результате чего сформировалось стратегическое партнерство, прочность которого была обусловлена совпадением экономических интересов сторон.
4 Первая нефтяная концессия на территории Саудовской Аравии, не принесшая результатов, была предоставлена инкорпорированной в Лондоне компании в 1923 г., еще до формирования государства в современных границах [3]. Будущий король Саудовской Аравии Ибн Сауд, имя которого дало название и стране, вел ожесточенную борьбу за формирование централизованного государства на территории Аравийского полуострова. Он остро нуждался в финансовых ресурсах для закупки оружия и финансирования военных операций по покорению племен, подкупа вождей, а также для обеспечения функционирования своей администрации.
5 Крупнейшие саудовские города на протяжении веков были втянуты в интенсивное международное общение, так как хадж (паломничество) в Мекку и Медину всегда был одним из столпов ислама. Основной приток валюты в королевскую казну обеспечивали мусульманские паломники, поток которых возрастал благодаря бурному развитию международного судоходства и железнодорожного строительства на Ближнем Востоке в начале XX в. Однако Первая мировая война и мировой экономический кризис 1929–1933 гг. сделали эти поступления достаточно волатильными. По опыту соседнего Ирана, где коммерческая добыча нефти началась в 1913 г., король хорошо понимал, что нефтяной сектор может стать источником поступления стабильных доходов в казну.
6 В 1932 г. Саудовская Аравия сформировалась в современных границах, а в 1933 г. американская Standard Oil of California (SOCAL, в настоящее время Chevron) получила концессию, обойдя предложившую менее привлекательные финансовые условия British Iraq Petroleum Company (IPC) (в настоящее время BP). К моменту ее заключения американские компании уже активно осваивали саудовский рынок. Финансируемые миссионером Ч. Крейном группы геологов вели поиск водных ресурсов с начала 1930-х годов [4, 5]. Американские компании активно участвовали в проводимой королем ускоренной модернизации страны, поставляя оборудование для обустройства телеграфа, национальной радиосети, а также легковые автомобили, станки и оборудование для гидротехнических работ [6]. США считались самой передовой страной, причем, в отличие от Великобритании, они не были отягощены историей колониализма. Важное значение имело и то, что SOCAL не была участницей картельного соглашения “О красной линии” 1928 г., по которому крупнейшие европейские и американские нефтяные компании поделили между собой нефтяные месторождения бывшей Османской империи. В 1932 г. компания обнаружила значительные запасы нефти в Бахрейне [7] и стремилась к дальнейшей экспансии на территории Саудовской Аравии.

Number of purchasers: 5, views: 1066

Readers community rating: votes 0

1. BP Statistical Review of World Energy – All Data, 1965–2020. Available at: https://www.bp.com/en/global/corporate/energy-economics/statistical-review-of-world-energy.html (accessed 21.03.2021).

2. OPEC Annual Statistical Bulletin, 1999–2020. Available at: https://www.opec.org/opec_web/en/publications/338.htm (accessed 19.03.2021).

3. HRH Prince 'Abd al-'Aziz Bin Salman. Deputy Minister of Petroleum and Mineral Resources Kingdom of Saudi Arabia. King 'Abd al-'Aziz' Negotiations with Concessionaire Oil Companies in Saudi Arabia. Washington, The Middle East Institute, 2002. 24 p.

4. Philby H.St.J.B. Arabian Oil Ventures. Washington, The Middle East Institute, 1964. 134 p.

5. Longrigg S.H. Oil in the Middle East: Its Discovery and Development. New York, Oxford University Press, 1954. 305 p.

6. Abedin H.S. Abdul Aziz Al-Saud and the Great Game in Arabia, 1896–1946. London, King's College, 2002. 335 p.

7. Nairab M.M. Petroleum in Saudi-American Relations: the Formative Period, 1932-1948. August 1978. Available at: https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc331328/ (accessed 10.01.2021).

8. Gonzales P.R. Running Out. Global Strategies Change the Economic Paradigm. New York, Algora Publishing, 2006. 234 p.

9. Gonzales P.R. Running Out. Global Strategies Change the Economic Paradigm. A Statistical Yearbook 2008. New York, Algora Publishing, 2008. 178 p.

10. Uold Eh.R. Saudi Inc. Istoriya o tom, kak Saudovskaya Araviya stala odnim iz samykh vliyatel'nykh gosudarstv na geopoliticheskoj karte mira. Moskva, Al'pina Pablisher, 2019. 270 s. [Wald E.R. Saudi Inc. The Story of How Saudi Arabia Became One of the Most Influential States on the Geopolitical Map of the World. Moscow, Alpina Publisher, 2019. 270 p. (In Russ.)]

11. Riedel B. Muhammad bin Salman’s U.S. Visit Marks 75 Years of U.S.-Saudi Ties. March 12, 2018. Available at: https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2018/03/12/muhammed-bin-salmans-u-s-visit-marks-75-years-of-u-s-saudi-ties/ (accessed 01.01.2021).

12. United States Treaties and Other International Agreements. Washington, Department of State, 1952. Available at: https://catalog.hathitrust.org/Record/000888531 (accessed 01.01.2021).

13. Davidson P. The United States Internal Revenue Service: Fourteenth Member of OPEC? Journal of Post Keynesian Economics, 1978, vol. 1, no. 2, rr. 47-58.

14. Adelman M.A. The First Oil Price Explosion 1971–1974. Cambridge, Massachusetts Institute of Technology, May 1990. 107 r.

15. Levy B. World Oil Marketing in Transition. International Organization, vol. 36, iss. 1, December 1982, pp. 113-133.

16. Our History. Available at: https://www.aramco.com/en/who-we-are/overview/our-history (accessed 03.01.2021).

17. Saudi-Texaco Joint Venture. New York Times, January 3, 1989. Available at: https://www.nytimes.com/1989/01/03/business/saudi-texaco-joint-venture.html (accessed 01.01.2021).

18. Kemp J. How Saudi Arabia Successfully Defended its U.S. Oil Market Share. Reuters, January 29, 2016. Available at: https://www.reuters.com/article/us-usa-refining-kemp-idUSKCN0V7231 (accessed 03.01.2021).

19. Cordesman A.H. Saudi Arabia Enters the Twenty-First Century: the Political, Foreign Policy, Economic, and Energy Dimensions, New York, Praeger, 2003. 608 p.

20. Kissinger H. Years of Upheaval. New York, Simon & Shuster, 2011. 1283 p.

21. Bureau of Mines. Mineral Yearbooks, 1940-1990. Washington, United States Government Printing Office. Available at: https://digicoll.library.wisc.edu/cgi-bin/EcoNatRes/EcoNatRes-idx?type=browse&scope=ECONATRES.MINERALSYEARBK (accessed 01.01.2020).

22. Shine J.W. ARAMCO and TAPLINE in International Oil. Available at: https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/68286/30798527-MIT.pdf?sequence=2&is Allowed=y (accessed 10.09.2020).

23. Summary of Recent Economic Developments in the Middle East. Supplement to World Economic Report, 1950-51. New York, UN Department of Economic Affairs, April 1952. Available at: https://www.un.org/en/development/desa/policy/wess/wess_archive/searchable_archive/1959_WESS_MiddleEast.pdf (accessed 10.09.2020).

24. Little D. Pipeline Politics: America, TAPLINE, and the Arabs. Business History Review, 1990, no. 64 (02), pp. 255-285.

25. Monthly Energy Review, 1993–2019. Washington, U.S. Energy Information Administration. Available at: https://www.eia.gov (accessed 01.01.2020).

26. Historical Monthly Energy Review, 1973–1992. Washington, Energy Information Administration, DOE/EIA-0035(73-92). Available at: https://www.eia.gov (accessed 01.01.2020).

27. U.S. Department of the Treasury Resource Center. Securities (B): Portfolio Holdings of U.S. and Foreign Securities. Available at: https://www.treasury.gov/resource-center/data-chart-center/tic/Pages/ticsec2.aspx (accessed 01.01.2021).

28. Annual Report of the Secretary of the Treasury on the State of the Finances for the Fiscal Year Ended June 30, 1973. Washington, U.S. Government Printing Office, 1973. 611 p.

29. The U.S.-Saudi Arabian Joint Commission on Economic Cooperation. Report by the Controller General of the United States. Washington, General Accounting Office, March 22, 1979. Available at: https://www.gao.gov/assets/130/126054.pdf (accessed 10.01.2021).

30. Szulc T. Recycling Petrodollars: the $100 Billion Understanding. Available at: https://www.nytimes.com/1981/09/20/magazine/recycling-petrodollars-the-100-billion-understanding.html (accessed 16.01.2021).

31. Alkhareif R.M., Qualls J.H. Saudi Arabia’s Exchange Rate Policy: its Impact on Historical Economic Performance. SAMA Working Paper, April 2016. 26 p.

32. Roberts S. Who Makes the Oil Price? An Analysis of Oil Price Movements 1978–1982. Oxford, Oxford Institute for Energy Studies, 1984. 57 p.

33. Stournaras Y. Are Oil Price Movements Perverse? A Critical Explanation of Oil Price Levels 1950–1985. Oxford, Oxford Institute for Energy Studies, 1985. 61 p.

34. Al-Chalabi F.G. The Causes and the Implications for OPEC of the Oil Price Decline of 1986. OPEC Review, Spring 1985, vol. 12 (1), pp. 1-16.

35. Griffin J.M., Neilson W.S. The 1985–86 Oil Price Collapse and Afterwards: what Does Game Theory Add? Economic Inquiry, October 1994, vol. XXMI, pp. 543-561.

36. Fattouh B. An Anatomy of the Crude Oil Pricing System. Oxford, Oxford Institute for Energy Studies, January 2011. 83 p.

37. Cranford C.L. Saudis Draft Goals for the Time when the Oil Runs Low. Available at: https://www.csmonitor.com/1981/0402/040205.html (accessed 1.03.2021).

38. Quandt W.B. Saudi Arabia in the 1980's Foreign Policy, Security and Oil. Washington, The Brookings Institution, 1981. 190 p.

39. Mabro R. The Oil Price Conundrum. Oxford, Oxford Energy Forum, August 2008, no. 74, pp. 12-14.

40. Barsky R.B., Kilian L. Do We Really Know that Oil Caused the Great Stagflation? NBER Macroeconomics Annual 2001, 2002, vol. 16, pp. 137-183.

41. Barsky R.B., Kilian L. Oil and the Macroeconomy since the 1970s. Journal of Economic Perspectives, 2004, vol. 18 (4), pp. 115-134.

42. OPEC Leader Vows not to Cut Oil Output even if Price Hits $20. Available at: https://www.ft.com/content/63c7786c-89bc-11e4-8daa-00144feabdc0 (accessed 18.11.2020).

43. Sheppard D., Hume N. New Saudi Oil Minister Signals End to Glut. Available at: https://www.ft.com/content/29d0cef2-389c-11e6-a780-b48ed7b6126f (accessed 19.11.2020).

44. Gardner T., Holland S., Zhdannikov D., El Gamal R. Special Report. Trump Told Saudi: Cut Oil Supply or Lose U.S. Military Support Sources. Available at: https://www.reuters.com/article/us-global-oil-trump-saudi-specialreport-idUSKBN22C1V4 (accessed 30.04.2020).

45. Kopytin I. Mirovoj rynok nefti: pandemiya priblizit pik global'nogo sprosa na neft'. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, t. 64, № 9, ss. 26-36. [Kopytin I. World oil market: a pandemic will bring the peak of global oil demand closer. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, vol. 64, no. 9, pp. 26-36. (In Russ.)] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-9-26-36

46. Spencer Dale S., Fattouh B. Peak Oil Demand and Long-Run Oil Prices. Oxford, The Oxford Institute for Energy Studies, January 2018. 11 p.

47. Kingdom of Saudi Arabia Vision 2030. Available at: https://www.vision2030.gov.sa/ (accessed 01.01.2021).

48. Blas J. Aramco Failure to Win Foreign Money Makes IPO Local Event. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-11-18/aramco-failure-to-win-foreign-investors-makes-ipo-a-local-event (accessed 18.11.2019).

Система Orphus

Loading...
Up