International Political Competition in the Post-Soviet Central Asian Space

 
PIIS013122270016893-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-7-106-115
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 7
Pages106-115
Abstract

The article analyzes the innovations that determine the main directions and specific characteristics of international political competition in Central Asia. Particular attention is paid to political alternatives presented by the leading partners of the Central Asian countries – Russia, China, Turkey and Iran. In the context of the rivalry unfolding in the post-Soviet Central Asian space, the multi-vector policy of the five Central Asian states opens up a “window of opportunity” for various external forces to influence political and economic processes in the region in such a way that its states become objects of multilateral contention. Russia, which has the most powerful economic and military-political resource in the CIS, has a serious potential to promote its interests in Central Asia. They are primarily aiming at maintaining political stability in the Asian part of the post-Soviet space. Russia is also initiating many integration innovations in Central Asia, developing military cooperation with the countries of the region. At the same time, in Central Asia, Russia is confronted by rival forces. In the forefront is China. This great power has significantly expanded its influence in Central Asia, especially within the framework of the One Belt, One Road initiative. Economic, political, and cultural structures operating in Central Asia under the aegis of Turkey act often as alternatives to Russian integration projects. But Turkey, like Iran, has restrictions on its activities in Central Asia. Therefore, the effectiveness of the policy of these large Middle Eastern states is lower than that of Russia and China. China, Russia, and Iran are motivated to limit US influence in Eurasia, which occasionally drives them closer. In a sense, Turkey agrees with the idea of reducing the political presence of non-regional states in Central Asia. But when the US ceases to be a priority in the foreign policy of all four states, the rivalry between them may re-emerge. This will inevitably lead to a clash of interests, an increase in competition of ideas, integration projects, political and military strategies.

Keywordscompetition, post-Soviet space, Central Asia, Russia, security, alternatives, multi-vector policy
Publication date23.09.2021
Number of characters39002
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Приоритетом для бывших советских республик, ныне независимых государств Центральной Азии (ЦА), остается принцип отстаивания своей территориальной целостности и политической независимости. Страны Центрально-Азиатского региона стремятся позиционировать себя как национальные государства и субъекты, а не объекты мировой политики. Региональная интеграция признается ими как эффективная форма отстаивания и продвижения своих интересов. И для активизации регионального сотрудничества в последние годы усилиями ключевых драйверов регионализации – Казахстана и Узбекистана – в ЦА запущен ее новый формат (см. подробнее [1]).
2 Вместе с тем взятая центральноазиатскими странами на вооружение внешнеполитическая стратегия многовекторности, имеющая свои особенности в каждом конкретном случае, открывает разнообразным внешним силам “окно возможностей” для влияния на политические и экономические процессы в Центрально-Азиатском регионе таким образом, что его государства становятся объектами многостороннего соперничества.
3 ЦА привлекает к себе международное внимание вследствие своей возросшей геополитической и геоэкономической значимости. Она определяется, главным образом, выгодным географическим положением Центрально-Азиатского региона, его богатейшим природно-ресурсным потенциалом, создавшимися здесь благоприятными условиями для продвижения разнообразных международных инициатив, нацеливающихся на полномасштабную евразийскую интеграцию.
4 В конкурентную борьбу за доступ к углеводородным и иным ресурсам Центрально-Азиатского региона, за контроль над его транспортно-коммуникационными коридорами, а также и за право дирижировать политическими процессами в странах ЦА вовлечены ныне не только ведущие мировые державы (Китай, Россия, США, Европейский союз), но и региональные акторы, в числе которых – Турция и Иран.
5 В статье анализируются новации, определившие к 2021 г. основные направления и специфические характеристики международно-политической конкуренции в ЦА. Особое внимание уделено в этой связи внешнеполитическим альтернативам, с которыми выступили ведущие партнеры центральноазиатских стран – Россия, Китай, Турция и Иран.
6 Начнем с России, которая включает входящие в Содружество Независимых Государств страны (а значит и обширный центральноазиатский сегмент СНГ), в сферу региональных приоритетов своей внешней политики.
7

ОСНОВНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ПОЛИТИКИ РОССИИ В ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ

8 Исчисляющиеся веками связи между Россией и народами ЦА охватывают ныне разнообразные сферы – экономики, торговли, политики, культуры. Ввиду особой заинтересованности РФ в стабильном и бесконфликтном развитии ее центральноазиатских соседей важным направлением сотрудничества с ними остается и область безопасности. Россия твердо намерена также поддерживать и развивать военное сотрудничество со странами ЦА, продвигать на их рынки российскую экспортную структуру, подключать страны региона к реализации стратегического курса, нацеленного на экономическую интеграцию в масштабах всего постсоветского пространства.

Number of purchasers: 1, views: 495

Readers community rating: votes 0

1. Malysheva D.B. Problemy regionalizatsii postsovetskoj Tsentral'noj Azii. Kontury global'nykh transformatsij: politika, ehkonomika, pravo, 2020, t. 13, № 3, ss. 140-155. [Malysheva D.B. Problemy regionalizatsii postsovetskoi Central'noi Azii [Problems of Regionalization in Post-Soviet Central Asia]. Outlines of Global Transformations: Politics, Economics, Law, 2020, vol. 13, no 3, pp. 140-155]. DOI: 10.23932/2542-0240-2020-13-3-8

2. Shestakov E. Den'gi reshayut ne vse. Rossijskaya gazeta, 19.02.2020. [Shestakov E. Den'gi reshayut ne vse [Money is not everything]. Rossiiskaya gazeta, 19.02.2020].

3. Khramchikhin A. Rossijskie voennye bazy na sluzhbe Tsentral'noj Azii. Voenno-promyshlennyj kur'er, № 35 (798), 10.09.2019. [Khramchikhin A. Rossiiskie voennye bazy na sluzhbe Tsentral'noi Azii [Russian Military Bases in the Service of Central Asia]. Voenno-Promyshlennyi Kur'er, no. 35 (798), 10.09.2019.]

4. Sridhar V. Sino-Russian Economic Cooperation in Central Asia is Not What It Seems to Be. The Diplomat, 23.09.2020. Available at: https://thediplomat.com/2020/09/sino-russian-economic-cooperation-in-central-asia-is-not-what-it-seems-to-be (accessed 25.09.2020).

5. Mosyakov D.V. Konflikt v Yuzhno-Kitajskom more i vozmozhnye puti ego razresheniya. Yugo-Vostochnaya Aziya: aktual'nye problemy razvitiya. Vyp. XXI. Moskva, IV RAN, 2013, ss. 16-22. [Mosyakov D.V. Konflikt v Yuzhno-Kitaiskom more i vozmozhnye puti ego razresheniya [The Conflict in the South China Sea and Possible Ways to Resolve it]. Security and Cooperation in the South China Sea. Iss. XXI. Moscow, IV RAN, 2013, pp. 16-22.]

6. Sovmestnoe zayavlenie ministrov inostrannykh del Kitajskoj Narodnoj Respubliki i Rossijskoj Federatsii po nekotorym voprosam global'nogo upravleniya v sovremennykh usloviyakh. MID RF, 23.03.2021. [Joint Statement by the Foreign Ministers of China and Russia on Certain Aspects of Global Governance in Modern Conditions. The Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, 23.03.2021. (In Russ.)] Available at: https://www.mid.ru/ru/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/4647776 (accessed 24.03.2021).

7. Turkish Leader Calls Xinjiang Killings “Genocide”. Reuters, 10.07.2009. Available at: https://www.reuters.com/article/us-turkey-china-sb/turkish-leader-calls-xinjiang-killings-genocide-idustre56957d20090710 (accessed 09.02.2020).

8. Alemdaroglu A., Tepe S. Erdogan Is Turning Turkey into a Chinese Client State. Foreign Policy, 16.09.2020. Available at: https://foreignpolicy.com/2020/09/16/erdogan-is-turning-turkey-into-a-chinese-client-state (accessed 09.02.2020).

9. Yellinek R. Why Are Relations Tightening Between China and Turkey? BESA Center Perspectives Paper, no. 576, 09.11.2017. Available at: https://besacenter.org/perspectives-papers/china-turkey-relations/ (accessed 09.02.2021).

10. Iranskij faktor v Tsentral'noj Azii. IATs, 09.06.2020. [Iranian Factor in Central Asia. IA-CENTR.RU, 09.06.2020. (In Russ.)] Available at: https://ia-centr.ru/han-tengri/oriental/iranskiy-faktor-v-tsentralnoy-azii (accessed 09.06.2020).

11. Hashimova U. Why an Iran-US Conflict Would Be a Disaster for Uzbekistan. The Diplomat, January 14, 2020. Available at: https://thediplomat.com/2020/01/why-an-iran-us-conflict-would-be-a-disaster-for-uzbekistan (accessed 17.06.2020).

12. China government official. Twitter, March 29, 2021. Available at: https://twitter.com/MFA_China/status/1376487739902717954 (accessed 29.03.2021). 13.Foreign Ministry Spokesperson Zhao Lijian's Regular Press Conference on March 29, 2021. Ministry of Foreign Affairs of the People’s Republic of China, March 29, 2021. Available at: https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/xwfw_665399/s2510_665401/t1865136.shtml (accessed 29.03.2021).

Система Orphus

Loading...
Up