Problems and Dilemmas of the Next Start Treaty

 
PIIS013122270015678-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-6-5-20
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Center for International Security
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: , 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 6
Pages5-20
Abstract

In the end of January 2021, the New START Treaty was extended by five years by the United States and Russia. Thus, the two nuclear superpowers have time to work on the follow-on treaty not in a strategic vacuum, but relying on the valid treaty and its system of transparency and predictability. The promoters of abolishing negotiations on arms limitation and their substitution by amorphous multilateral discussions of “a general philosophy of strategic stability”, who have been highly active during recent years, have temporarily shied away, but probably not for long. The predictable difficulties of the forthcoming negotiations would be interpreted as the evidence of their impending doom, and this may turn into a self-fulfilling prophesy and once again deadlock the dialogue. During the previous decades, the development of the military technologies and new strategic concepts have changed strategic relationship of the parties. This was happening against the background of deteriorating political relations, a long pause of arms control negotiations and abrogation of a number of crucial disarmament treaties. Now the two sides have to catch up. Already it is possible to foresee the main differences of their positions. Washington is emphasizing deep reduction of the nuclear arms of the two superpowers – both strategic and tactical. Moscow has advanced a concept of “security equation”, which implies limitation of offensive and defensive arms – both nuclear and nonnuclear. There will be a great demand for strong political will and wisdom of the leaders of the two nations and of hard work and professionalism of civilian and military experts – in order to restore arms control, which has historically proved its effectiveness as a barrier in preventing nuclear war and as a stabilizer of turbulent world politics.

Keywordsnuclear weapons, arms limitation and reduction, treaties’ counting rules and verification, precision-guided conventional arms, ballistic, cruise and hypersonic gliding missiles, ballistic missile defense, space arms, cyber warfare
Publication date28.06.2021
Number of characters70681
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Не без драматического эффекта 3 февраля Договор о мерах по дальнейшему сокращению и ограничению стратегических наступательных вооружений (ДСНВ-3), всего за два дня до истечения его срока 5 февраля 2021 г., был продлен Соединенными Штатами и Россией на пять лет. Это максимальный срок, на который можно только один раз продлить данный Договор, согласно его ст. XIX.2. В той же статье есть знаменательная оговорка о том, что Договор можно продлить, “если только он не будет заменен ранее этого срока последующим соглашением о сокращении и ограничении стратегических наступательных вооружений” [1]. Как выяснилось впоследствии, настроения в 2010 г. были слишком оптимистичны – сделать это не удалось за 10 лет, прошедших после ратификации ДСНВ-3.
2 Сначала Кремль отказывался от предложения правительства Барака Обамы пойти дальше в стратегическом диалоге (в 2013 и 2016 гг. [2, 3]), а потом администрация Дональда Трампа откровенно саботировала любой прогресс в этом направлении. Теперь стороны выиграли еще пять лет для переговоров о следующем соглашении, которые, благодаря продлению ДСНВ-3, будут проходить не в стратегическом вакууме, а с опорой на действующий Договор и его систему транспарентности и предсказуемости.
3 В то же время Белый дом заявил, что продление Договора не предполагает “перезагрузки” отношений с Россией и что "противодействие российской бесшабашности… критически важно для нашей коллективной безопасности". Кремль в том же духе, но более корректно ответил, что продление ДСНВ-3 – “это шаг в правильном направлении. Тем не менее противоречия закручиваются, что называется, по спирали” [4, 5].
4

СПЕЦИФИКА МОМЕНТА

5 Действительно, политические отношения между Россией и США находятся на самом низком уровне после окончания холодной войны. Их отягощают противоречия не только по международным вопросам, но и взаимные претензии по внутренним делам, причем теперь – в обеих странах (“дело Навального”, права человека, демократия, проведение выборов и референдумов, хакерские атаки). Не прошло и полутора месяцев после акта продления ДСНВ-3, как персональный выпад Джозефа Байдена против Владимира Путина, беспрецедентный даже по стандартам прошлой холодной войны, опять поставил диалог под сомнение. Возрождается идеологическая борьба – теперь между либеральным экспансионизмом и национальным фундаментализмом, разделяющая страны во внутренней и внешней политике.
6 В последние несколько лет прекратили действие важнейшие договоры в сфере разоружения: по сокращению обычных вооруженных сил в Европе (ДОВСЕ в 2015 г.), по ракетам средней и меньшей дальности (ДРСМД в 2019 г.), по “Открытому небу” (ДОН в 2021 г.). Другие соглашения оказались в глухом тупике или под угрозой срыва: по иранской ядерной программе (СВПД1), по всеобъемлющему запрещению ядерных испытаний (ДВЗЯИ), по запрещению производства разделяющихся (оружейных ядерных) материалов (ДЗПРМ), по предотвращению размещения оружия в космосе (ДПРОК) и даже по нераспространению ядерного оружия (ДНЯО). 1. СВПД – Совместный всеобъемлющий план действий от 2015 г.

Number of purchasers: 0, views: 899

Readers community rating: votes 0

1. Договор между Российской Федерацией и Соединенными Штатами Америки о мерах по дальнейшему сокращению и ограничению стратегических наступательных вооружений. 8 апреля 2010 г. [Treaty between the Russian Federation and the United States of America on Measures for the Further Reduction and Limitation of Strategic Offensive Arms. April 8, 2010 (In Russ.)] Available at: http://kremlin.ru/supplement/512 (accessed 14.02.2021).

2. Calmes J. Obama Asks Russia to Join in Reducing Nuclear Arms. New York Times, 19.07.2013. Available at: https://www.nytimes.com/2013/06/20/world/europe/obama-asks-russia-to-join-in-reducing-nuclear-arms.html (accessed 14.02.2021).

3. Администрация Обамы запланировала изменить доктрину применения ядерных сил. Интерфакс, 16.07.2016. [The Obama Administration has planned to change the doctrine of the use of nuclear force. Interfax, 16.07.2016. (In Russ.)] Available at: https://www.interfax.ru/world/518835 (accessed 14.02.2021).

4. Владимир Путин выступил на сессии онлайн-форума “Давосская повестка дня 2021”, организованного Всемирным экономическим форумом. Сессия онлайн-форума “Давосская повестка дня 2021”. 27 января 2021 г., Москва. [Vladimir Putin spoke at the session of the Davos Agenda 2021 online forum organized by the World Economic Forum (WEF). Session of Davos Agenda 2021 online forum. January 27, 2021, Moscow (In Russ.)] Available at: http://www.kremlin.ru/events/president/news/64938 (accessed 14.02.2021).

5. Biden tells world “America is back” but warns democracy under assault. Financial Times, 19.02.2021. Available at: https://www.ft.com/content/0c29d1f1-e25b-47c5-b942-063b9cba0100 (accessed 20.02.2021).

6. Кетонов С. “Буревестник” на заклание. Военно-промышленный курьер, 07.12.2020. [Ketonov S. “Burevestnik” na zaklanie [“Burevestnik” to slaughter]. Voenno-promyshlennyi kur'er. 07.12.2020.] Available at: https://www.vpk-news.ru/articles/59856 (accessed 14.02.2021).

7. Сивков К., Кучеренко В. СНВ-3 – “американочка с выходом”. Военно-промышленный курьер. 08.07.2020. [Sivkov K., Kucherenko V. SNV-3 – “amerikanochka s vykhodom” [START-3 – “American dance with an exit”]. Voenno-promyshlennyi kur'er. 08.07.2020] Available at: https://www.vpk-news.ru/articles/57680 (accessed 14.02.2021).

8. Сивков К. Непонятное продление. Военно-промышленный курьер, № 42 (855), c. 3. [Sivkov K. Neponyatnoe prodlenie [Incomprehensible extension] Voenno-promyshlennyi kur'er, no. 42 (855), p. 3].

9. Trachtenberg D. Should New START Be Extended? RealClear Defense, 25.11.2019. Available at: https://www.realcleardefense.com/articles/2019/11/25/should_new_start_be_extended_114866.html (accessed 29.01.2021).

10. Hearing Before the Committee on Foreign Relations. United States Senate. One Hundred Sixteenth Congress. First Session. May 15, 2019. Available at: https://www.congress.gov/event/116th-congress/senate-event/LC65208/text?s=1&r=5 (accessed 29.01. 2021).

11. Geller P. New START: The U.S. Should Not Extend the Dangerously Flawed Treaty for Five More Years. The Heritage Foundation, March 5, 2020. Available at: https://www.heritage.org/defense/report/new-start-the-us-should-not-extend-the-dangerously-flawed-treaty-five-more-years (accessed 29.01.2021).

12. Совместное заявление относительно будущих переговоров по ядерным и космическим вооружениям и дальнейшему укреплению стратегической стабильности. Государственный визит Президента СССР М.С. Горбачева в Соединенные Штаты Америки, 30 мая – 4 июня 1990 г. Документы и материалы. Москва, Политиздат, 1990, cc. 197-199. [Joint Statement on Future Negotiations on Nuclear and Space Arms and Further Enhancing Strategic Stability. State visit of USSR President M. Gorbachev to the USA, 30 May–4 June 1990. Documents and materials. Moscow, Politizdat, 1990, pp.197-199. (In Russ.)]

13. Soviet-United States Joint Statement on Future Negotiations on Nuclear and Space Arms and Further Enhancing Strategic Stability. 01.06.1990. Available at: https://bush41library.tamu.edu/archives/public-papers/1938 (accessed 14.02.2021).

14. Эксклюзивное интервью Сергея Рябкова. Международная жизнь, 24.08.2018. [Sergey Ryabkov's Exculsive Interview. The International Affairs, 24.08.2018. (In Russ.)] Available at: https://interaffairs.ru/news/show/20409 (accessed 04.08.2020).

15. SIPRI Yearbook 2019: Armaments, Disarmament and International Security. Stockholm, Oxford University Press, 2019. 592 p.

16. Kristensen Hans M., Korda Matt. Nuclear Notebook: United States nuclear forces, 2020. Bulletin of the Atomic Scientists, January 1, 2020. Available at: https://thebulletin.org/premium/2020-01/nuclear-notebook-united-states-nuclear-forces-2020/ (accessed 12.02.2021).

17. Kristensen Hans M., Korda Matt. Nuclear Notebook: Russian Nuclear Forces, 2020. Bulletin of the Atomic Scientists, March 1, 2020. Available at: https://thebulletin.org/premium/2020-03/nuclear-notebook-russian-nuclear-forces-2020/ (accessed 12.02.2021).

18. Einhorn R., Pifer S. Meeting U.S. Deterrence Requirements. Foreign Policy at Brookings, 22.09.2017. Available at: https://www.brookings.edu/research/meeting-u-s-deterrence-requirements/ (accessed 20.02.2021).

19. Военная доктрина Российской Федерации. [The Military Doctrine of the Russian Federation (In Russ.)] Available at: http://news.kremlin.ru/media/events/files/41d527556bec8deb3530.pdf (accessed 01.02.2018).

20. Об Основах государственной политики Российской Федерации в области ядерного оружия. Указ Президента Российской Федерации. Москва, Кремль, 2 июня 2020 г. No. 355. [Basic Principles of State Policy of the Russian Federation on Nuclear Deterrence. Order of the President of the Russian Federation. Moscow. Kremlin. 02.06.2020. No. 355 (In Russ.)] Available at: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202006020040?index=2&rangeSize=1 (accessed 14.02.2021).

21. Ходаренок М. Лозунги упреждающего удара. Независимое военное обозрение, 19–25.02.2021, № 6, сс. 1-3. [Khodarenok M. Lozungi uprezhdayushchego udara. [The slogans of a preemptive strike]. Nezavisimoe voennoe obozrenie, 19–25.02.2021, no. 6, pp. 1-3.]

22. Актуальные задачи развития Вооруженных Сил Российской Федерации. Красная звезда, 11.10.2003. [Crucial Tasks of the Development of the Armed Forces of the Russian Federation. Krasnaya zvezda, 11.10.2003. (In Russ.)] Available at: http://old.redstar.ru/2003/10/11_10/3_01.html (accessed 25.02.2020).

23. Nuclear Posture Review. Office of the Secretary of Defense. February 2018, Washington, DC. Available at: https://media.defense.gov/2018/Feb/02/2001872886/-1/-1/1/2018-NUCLEAR-POSTURE-REVIEW-FINAL-REPORT.PDF (accessed 20.02.2021).

24. Cohen Rachel S. USAF Rethinks Relationship Between Conventional, Nuclear Weapons. Air Force Magazine, August 19, 2020. Available at: https://www.airforcemag.com/usaf-rethinks-relationship-between-conventional-nuclear-weapons/ (accessed 20.02.2021).

25. Совещание с руководящим составом Министерства обороны, руководителями федеральных ведомств и предприятий ОПК. 10 ноября 2020 г. [Meeting with Senior Defence Ministry Officials, Heads of Federal Agencies and Defence Industry Executives. 10.11.2020. (In Russ.)] Available at: http://kremlin.ru/events/president/news/64392 (accessed 09.02.2021).

26. Арбатов А.Г. Уравнение безопасности. Москва, ООО Галлея Принт, 2010. 296 с. [Arbatov A.G. Uravnenie bezopasnosti [Safety equation]. Moscow, OOO Galleya Print, 2010. 296 p.]

27. Pifer S. Reviving nuclear arms control under Biden. Foreign Policy at Brookings, December 1, 2020. Available at: https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2020/12/01/reviving-nuclear-arms-control-under-biden/ (accessed 20.02.2021).

28. Gottemoeller R. Rethinking Nuclear Arms Control. The Washington Quarterly, vol. 43 (2020), no. 3, pp. 139-159. DOI: https://doi.org/10.1080/0163660X.2020.1813382

29. Рябков: Россия предлагает США включить в стратегическую повестку безъядерные вооружения. ТАСС, 27.01.2021 [Ryabkov: Russia Offers the United States to Include Non-Nuclear Weapons in Strategic Agenda. TASS, 27.01.2021. (In Russ.)] Available at: https://tass.ru/politika/10557045 (accessed 14.02.2021).

30. Дворкин В. Как сохранить эффективность ядерного сдерживания. Три фактора нестабильности. Независимое военное обозрение, 02.10.2020. [Dvorkin V. Kak sokhranit' effektivnost' yadernogo sderzhivaniya. Tri faktora nestabil'nosti [How to preserve effectiveness of nuclear deterrence. Three factors of instability] Nezavisimoe voennoe obozrenie, 02.10.2020.] Available at: https://nvo.ng.ru/realty/2020-10-01/3_1111_efficiency.html (accessed 14.02.2021).

31. Vaddy P., Acton J. A ReSTART for U.S.-Russian Nuclear Arms Control: Enhancing Security Through Cooperation. Washington D.C, Carnegie Endowment, October 2020. Available at: https://carnegieendowment.org/2020/10/02/restart-for-u.s.-russian-nuclear-arms-control-enhancing-security-through-cooperation-pub-82705 (accessed 14.02.2021).

32. Кузовкин В. Вы это всерьез? Военно-промышленный курьер, № 32, 25–31.08.2020, с. 9. [Kuzovkin V. Vy eto v ser'ez? [Are you serious?] Voenno-promyshlennyi kur'er, 25–31.08.2020, no. 32. p. 9.] Available at: https://vpk-news.ru/sites/default/files/pdf/VPK_32_845.pdf (accessed 20.02.2021).

33. Арбатов А.Г. Диалектика судного дня: гонка вооружений и их ограничения. Полис. Политические исследования, 2019, № 3, cc. 27-48. [Arbatov A.G. Dialektika sudnogo dnya: gonka vooruzhenii i ikh ogranicheniya [Dooms day Dialectics: the Arms Race with Arms Limitations]. Polis. Political Studies, 2019, no. 3, pp. 27-48] DOI: 10.17976/jpps/2019.03.03

34. Послание Президента Федеральному Собранию. 1 марта 2018 г., Москва. [The President's Address to the Federal Assembly. March 1, 2018, Moscow (In Russ.)] Available at: http://www.kremlin.ru/events/president/news/56957 (accessed 10.01.2021).

35. Sutyagin I. A New Estimate of Russia’s Non-Strategic Nuclear Forces. Atomic Accounting. Occasional Paper, Rusi, November 7, 2012. Available at: https://rusi.org/publication/occasional-papers/atomic-accounting-new-estimate-russia’s-non-strategic-nuclear-forces (accessed 14.02.2021).

36. Дьяков А.С., Мясников Е.В., Кадышев Т.Т. Нестратегическое ядерное оружие: Проблемы контроля и сокращения. Долгопрудный, Центр по изучению проблем разоружения, энергетики и экологии при МФТИ, 2004. 72 c. [D'yakov A.S., Myasnikov E.V., Kadyshev T.T. Nestrategicheskoe yadernoe oruzhie: Problemy kontrolya I sokrashcheniya [Non-strategic nuclear weapons: verification and reduction issues]. Dolgoprudny, IFTI Disarmament, Energy and Environment Research Centre, 2004. 72 p.]

37. Чуприн К. Ядерное братство. Военно-промышленный курьер, 20–26.07.2016. № 27. [Chuprin K. Yadernoe bratstvo [Nuclear Brotherhood]. Voenno-promyshlennyi kur'er, 20–26.07.2016, no. 27.] Available at: https://www.vpk-news.ru/articles/31490 (accessed 10.01.2021).

38. Чуприн К. Как наш “Конденсатор” ударил американскую разведку. Военно-промышленный курьер, 10–16.03.2020, № 9, c. 10. [Chuprin K. Kak nash “Kondensator” udaril amerikanskuyu razvedku [How our “Kondensator” hit American intelligence] Voenno-promyshlennyi kur'er, 10–16.03.2020, no. 9, p.10.] Available at: https://www.vpk-news.ru/articles/55738 (accessed 10.01.2021).

39. Пикаев A. Нестратегические ядерные вооружения. Арбатов А., Дворкин В., ред. Ядерное распространение. Новые технологии, вооружения и договоры. Москва, РОССПЭН, 2009, сс. 129-157. [Pikaev A. Nestrategicheskie yadernye vooruzheniya [Non-strategic nuclear weapons]. Yadernoe rasprostranenie. Novye tekhnologii, vooruzheniya i dogovory [Nuclear Proliferation: New Technologies, Armaments and Treaties]. Arbatov A., Dvorkin V., eds. Moscow, ROSSPEN, 2009, pp. 129-157.]

40. Дьяченко В., Остроухов И., Сосновский М. Эффективность ядерных сил надо повысить. Национальная оборона, 10.10.2014. [Dyachenko V., Ostroukhov I., Sosnovskii M. Effektivnost' yadernykh sil nado povysit'. [The effectiveness of nuclear forces needs to be improved] Natsional'naya oborona, 10.10.2014.] Available at: https://oborona.ru/includes/periodics/armedforces/2014/1017/145314357/detail.shtml (accessed 14.02.2021).

41. Бойцов М. Американская ядерная триада. Независимое военное обозрение, 28.01.2021. [Boitsov M. Amerikanskaya yadernaya triada. [American Nuclear Triad]. Nezavisimoe voennoe obozrenie, 28.01.2021.] Available at: https://nvo.ng.ru/armament/2021-01-28/8_1126_triad.html (accessed 14.02.2021).

42. Заявление Президента в связи с ситуацией, которая сложилась вокруг системы ПРО стран НАТО в Европе. 23.11.2011. Московская область, Горки. [Statement in connection with the situation concerning the NATO countries’ missile defence system in Europe. 23.11.2011. Moscow Region, Gorki (In Russ.)] Available at: http://www.kremlin.ru/events/president/news/13637 (accessed 15.03.2018).

43. Arbatov A., Dvorkin V., Bubnova N., eds. Missile Defense: Confrontation and Cooperation. Moscow, Carnegie Moscow Center, 2013. 379 p.

44. Сборник действующих договоров, соглашений и конвенций, заключенных СССР с иностранными государствами. Москва, Издательство “Международные отношения”, 1974, вып. XXVIII. 300 c. [Collection of existing treaties, agreements and conventions concluded by the USSR with foreign states (In Russ.)]. Мoscow, Izdatel'stvo “Mezhdunarodnye otnosheniya” 1974, iss. XXVIII, 300 p.]

45. Путин В.В. Быть сильными: гарантия национальной безопасности для России. Российская газета, 20.02.2012. [Putin V.V. Byt' sil'nymi: garantiya natsional'noi bezopasnosti dlya Rossii [Be Strong: A National Security Guarantee for Russia]. Rossiiskaya gazeta, 20.02.2012] Available at: http://www.rg.ru/2012/02/20/putin-armiya.html (accessed 14.02.2021).

46. Missile Defense Review. U.S. Department of Defense. Washington DC, 2019. Available at: https://media.defense.gov/2019/Jan/17/2002080666/-1/-1/1/2019-MISSILE-DEFENSE-REVIEW.pdf (accessed 20.02.2021).

47. Zhukov G. Russian-Chinese Initiative for the Prevention of the Placement of Weapons in Outer Space. Russia: Arms Control, Disarmament and International Security: IMEMO Supplement to the Russian Edition of the SIPRI Yearbook 2008. Kaliadine A., Arbatov A., eds. Moscow, IMEMO, 2009. pp. 33-41.

48. Арбатов А. Ускользающая материя. Мировая экономика и международные отношения, 2019, т. 63, № 1, сс. 5-17. [Arbatov A. Uskol’zayushchaya materiya [Intangible Matter]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, vol. 63, no. 1, pp. 5-17.] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2019-63-1-5-17

49. Рябков: Россия не получила должного отклика от США на предложение продлить ДСНВ на год. ТАСС, 27.10.2020. [Ryabkov: Russia did not receive adequate response from the USA to the proposal to extend the START for a year. TASS, 27.10.2020 (In Russ.)] Available at: https://tass.ru/politika/9828905 (accessed 14.02.2021).

Система Orphus

Loading...
Up