Latin America in the South-South Cooperation Against the Background of Globalization Controversies

 
PIIS013122270014903-4-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-4-21-29
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Saint-Petersburg State University
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Affiliation: Saint-Petersburg State University
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 4
Pages21-29
Abstract

The research focuses on the participation of Latin American states in the South-South cooperation (SSC) against the background of the contradictions of the current stage of globalization. Analyzing the official documents, leaders’ speeches, using quantitative data, the authors consider three factors that model such involvement today: (a) a new context in Latin America, i.e. the growing popularity of the right-wing forces, financial and economic difficulties after the end of the commodities boom in the 2000s, (b) the rise of China and its deepening confrontation with the United States, (c) today’s global coronavirus crisis. According to the authors, all the mentioned factors affect the process of Latin America taking part in SSC in the following ways. First, due to internal and international changes, the foreign policy agendas and the way of self-identification of the Latin American countries in the global world are in transformation. While the cooperation with other developing nations, within the region and beyond, seems less relevant for the New Right, the South-South vector is still in demand as a foreign policy diversification tool. Second, the strategic partnership with China remains an indicator of the region’s actors’ commitment to the ideas of multilateralism, openness, and globalization as such, but at the same time, it goes against the principles of SSC as equal and horizontal by its nature and also because of the tensions between China and the US. As for the pandemic, although in discourse it revives the importance of international cooperation, including SSC, in practice it rather catalyzes the disconnecting trends that have developed in recent years in Latin America.

KeywordsLatin America, South-South cooperation, globalization, integration, crisis
AcknowledgmentThe reported study was funded by RFBR, project number 19-014-00042 А “Latin America in the new world order: prospects and challenges”.
Publication date11.05.2021
Number of characters27544
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Участие стран Латинской Америки и Карибского бассейна (ЛАКБ) в системе сотрудничества мирового Юга – параметр не только глобальной акторности самого этого региона, но и динамики мультилатерализма в целом. Ресурсно-экономический, человеческий, идейно-интеллектуальный потенциал ЛАКБ играет значимую роль в процессах самоорганизации глобальной периферии, а значит, и в придании мировой политике и мировой экономике более равноправного качества.
3 Исследователи склонны рассматривать вовлечение государств Латинской Америки в кооперацию Юг–Юг с нескольких основных ракурсов. Исторический ракурс предполагает учет роли латиноамериканцев в деятельности Движения неприсоединения, становлении концепта и реальности “третьего мира”, нового экономического порядка [например: 1, 2, 3]. Анализ в рамках политэкономического ракурса характеризует участие латиноамериканских стран в международном сотрудничестве с целью корректировки хронических структурных перекосов в национальных экономиках и ускорения собственного развития [4, 5]. В-третьих, Институциональный подход дает возможность оценить способность наций ЛАКБ сформулировать свои интересы как части развивающегося мира через различные внутри- и межрегиональные межгосударственные объединения [6, 7]. Наконец, национальный ракурс концентрируется на анализе различных стратегий в области кооперации Юг–Юг и содействия международному развитию отдельно взятых латиноамериканских стран [8, 9, 10].
4 В то же время общий вопрос о взаимосвязи участия латиноамериканских государств в кооперации Юг–Юг и динамики глобализации и латиноамериканского регионализма в научной литературе затронут в меньшей степени. Можно отметить ряд комплексных работ [11; 12; 13, cc. 326-478], которые все же не дают целостного представления об актуальных тенденциях в вовлечении стран ЛАКБ в кооперацию Юг–Юг на фоне торможения постлиберальной интеграции в регионе и противоречий глобализации, включающих как традиционные (подъем национализма) вызовы, так и абсолютно беспрецедентные – пандемию COVID-19.
5 Новизна данного исследования, как представляется, состоит в постановке проблемы: авторы рассматривают три ключевых разнопорядковых фактора-вызова, которые сегодня моделируют участие стран ЛАКБ в сотрудничестве Юг–Юг: новый политико-экономический контекст в самой Латинской Америке, подъем Китая и его конфронтация с США, глобальный коронавирусный кризис. Методологической базой исследования служат общенаучные и исторические методы, анализ статистических данных, контент-анализ.
6

ЛАТИНСКАЯ АМЕРИКА В ПЕРИОД РОСТА СОТРУДНИЧЕСТВА ЮГ–ЮГ

7 Нулевые – начало десятых годов XXI в. стали временем динамичного развития и подъема ЛАКБ в целом и расцвета участия латиноамериканских стран в инициативах Юг–Юг. Между 2007 и 2013 годами поступательно нарастало количество латиноамериканских проектов, связанных с содействием международному развитию в системе Юг–Юг; в 2013 г. оно достигло ежегодного максимума в 1179 инициатив [14, p. 39]. Расширялся круг государств-доноров международной помощи, куда уверенно входили и малые игроки, например Коста-Рика. Сразу во многих государствах – Перу, Эквадоре, Колумбии, Мексике, Уругвае, Венесуэле, на Кубе – возникли профильные ведомства исполнительной власти, ориентированные на разработку и реализацию сотрудничества по линии развивающегося мира. На международном уровне главным достижением стало ускорение интеграции, приведшее к формированию целого ряда объединений с альтерглобалистскими идеями в основе [11, рp. 3-6; 15, cc. 85-86] – Сообщество латиноамериканских и карибских государств (Comunidad de Estados Latinoamericanos y Caribeños, CELAC), Боливарианский альянс для народов Нашей Америки (Alianza Bolivariana para los pueblos de Nuestra America, ALBA), Союз южноамериканских наций (Unión de Naciones Suramericanas, UNASUR), а также к развитию социального и политического “крыла” Общего рынка Юга (Mercado Común del Sur, MERCOSUR). Наконец, период экономического роста Латинской Америки совпал с возникновением в регионе новых концепций международных отношений (особенно внутри бразильского автономизма), которые говорили о необходимости интенсификации контактов между государствами глобального Юга, поднимающимися державами, ради взаимовыгодного укрепления их суверенитета и международного престижа [16, pp. 10-12].

Number of purchasers: 1, views: 878

Readers community rating: votes 0

1. Tokatlian J. Colombia, el NOAL y la política mundial. Opciones, dilemas y perspectivas. Nueva Sociedad, 1996, no. 144, pp. 46-56. [Tokatlian J. Colombia, the NAM and world politics. Options, dilemmas and perspectives. Nueva Sociedad, 1996, no. 144, pp. 46-56. (In Spanish)]

2. Ffrench-Davis R., Tironi E., eds. Latin America and the New International Economic Order. Springer, 1980. 254 p.

3. Khejfets V., Khejfets L. Kuba: pereosmyslenie roli strany v mirovom soobschestve. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2017, t. 61, № 2, ss. 94-103. [Kheifets V.L., Kheifets L.S. Kuba: pereosmyslenie roli strany v mirovom soobshchestve [Cuba: to rethink the role of the country in the internacional community]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2017, vol. 61, no. 2, pp. 94-103.] DOI: 10.20542/0131-2227-2017-61-2-94-103

4. Bocalandro L., Villa R. South-South Cooperation and Capacity Development in Action: Regional Public Entrepreneurship in Latin America and the Caribbean. Inter American Development Bank, 2009. Available at: https://publications.iadb.org/publications/english/document/South-South-Cooperation-and-Capacity-Development-in-Action-Regional-Public-Entrepreneurship-in-Latin-America-and-the-Caribbean.pdf (accessed 27.10.2020).

5. Toledo A. Sotsial'no splochennoe obschestvo. Global'nye perspektivy Latinskoj Ameriki. Moskva, Izdatel'skij dom Vysshej shkoly ehkonomiki, 2019. 360 c. [Toledo A. Social'no splochennoe obshchestvo. Global'nye perspektivy Latinskoi Ameriki [Socially cohesive society. Global perspectives for Latin America]. Moscow, Izdatel'skii dom Vysshei shkoly ekonomiki, 2019. 360 p.] DOI: 10.17323/978-5-7598-1794-9

6. Zoccal Gomez G., Esteves P. The BRICS Effect: Impacts of South–South Cooperation in the Social Field of International Development Cooperation. IDS Bulletin, 2018, vol. 49, no. 3, pp. 129-145. DOI:10.19088/1968-2018.152

7. Calvento M., Ronaldi M.L. Reconfiguración de la Cooperación Sur-Sur en la región latinoamericana y la participación internacional de los actores subnacionales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 2015, no. 224, pp. 315-348. [Calvento M., Ronaldi M.L. Reconfiguration of the South-South cooperation in the Latin American region and the international participation of the subnational actors. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 2015, no. 224, pp. 315-348. (In Spanish)]

8. Briceño Rúiz J. South–South Cooperation in the Chávez era in Venezuela. Vestnik RUDN, 2018, vol. 18, no. 3, pp. 479-496. DOI: 10.22363/2313-0660-2018-18-3-479-496

9. Andreev A.S. Urugvaj v sisteme sotrudnichestva “Yug–Yug”: problemy i perspektivy. Aktual'nye problemy ehkonomiki i upravleniya, 2020, № 1 (25), cc. 124-130. [Andreev A.S. Urugvai v sisteme sotrudnichestva “Yug–Yug”: problemy i perspektivy [Uruguay in the SSC system: problems and perspectives]. Aktualnye problemy ekonomiki i upravleniya, 2020, no. 1 (25), pp. 124-130.]

10. Borzova A.Yu. Rol' brazil'skogo Agentstva po sotrudnichestvu v sodejstvii razvitiyu po linii Yug–Yug. Latinskaya Amerika, 2015, № 5, ss. 27-38. [Borzova A.Ju. YRol' brazil'skogo Agentstva po sotrudnichestvu v sodeistvii razvitiyu po linii Yug–Jug [The role of Brazilian Cooperation Agency in the development assistance in the South-South vector]. Latinskaya Amerika, 2015, no. 5, pp. 27-38.]

11. Malacalza B. Variaciones de las políticas de cooperación Sur-Sur en América Latina. Estudio de casos. Fundación Carolina. 2020, no. 32. 38 p. DOI: https://doi.org/10.33960/issn-e.1885-9119.DT32 [Malacalza B. Varieties of the South-South cooperation policies in Latin America. Case study. Carolina Foundation, 2020, no. 32. 38 p. (In Spanish)]

12. Ojeda Medina T., Echart Muñoz E., compiladoras. La cooperación Sur-Sur en América Latina y el Caribe: balance de una década (2008-2018). CLACSO, 2019. 254 p. DOI: 10.2307/j.ctvt6rmgq [Ojeda Medina T., Echart Muñoz E., eds. South-South cooperation in Latin America and the Carribean: balance of the decade (2008-2018). CLACSO, 2019. 254 p. (In Spanish)]

13. Khejfets V.L., otv. red. Ot bipolyarnogo k mnogopolyarnomu miru: latinoamerikanskij vektor mezhdunarodnykh otnoshenij v XXI veke. Moskva, Rossijskaya politicheskaya ehntsiklopediya, 2019. 494 s. [Kheifets V.L., ed. Ot bipolyarnogo k mnogopolyarnomu miru: latinoamerikanskii vektor mezhdunarodnykh otnoshenii v XXI veke [From bipolarity to multipolarity: Latin American vector of the international relations in the XXI century]. Moscow, Rossiyaskaya politicheskaya entsiklopediya, 2019. 494 p.]

14. Informe de Cooperación Sur-Sur en Iberoamérica 2018. SEGIB. 199 p. [The South-South Cooperation Report in Ibero-America 2018. SEGIB. 199 p. (In Spanish)]

15. Khejfets V., Khadorich L. Coyuz Yuzhnoamerikanskikh natsij: tumannye perspektivy. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, t. 63, № 2, ss. 85-93. [Kheifets V.L., Khadorich L.V. Soyuz Yuzhnoamerikanskikh natsii: tumannye perspektivy [Union of South American Nations: cloudly prospects]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, vol. 63, no. 2, pp. 85-93.] DOI: 10.20542/0131-2227-2019-63-2-85-93

16. Bernal Meza R. Contemporary Latin American thinking on International Relations: theoretical, conceptual and methodological contributions. Revista Brasileira de Política Internacional, 2016, vol. 59, no. 1. 32 p. DOI: 10.1590/0034-7329201600105

17. Ecuador cierra embajadas por austeridad [Ecuador closes the embassies because of austerity. (In Spanish)] Available at: https://www.elheraldodejuarez.com.mx/mundo/ecuador-cierra-embajadas-por-austeridad-crisis-economica-pandemia-coronavirus-covid-19-5253541.html (accessed 10.06.2020).

18. Informe de Cooperación Sur-Sur en Iberoamérica 2015. SEGIB. 226 p. [The South-South Cooperation Report in Ibero-America 2015. SEGIB. 226 p. (In Spanish)]

19. Plan de la Patria 2025 [Plan of the Motherland 2025] (In Spanish). Available at: http://www.mppp.gob.ve/wp-content/uploads/2019/04/Plan-Patria-2019-2025.pdf (accessed 12.09.2020).

20. Plan de la Patria. Segundo plan socialista de desarrollo económico y social de la Nación, 2013-2019. [Plan of the Motherland. The second socialistic plan of the economic and social development of the Nation, 2013-2019. (In Spanish)] Available at: https://observatorioplanificacion.cepal.org/sites/default/files/plan/files/VenezuelaPlandelaPatria20132019.pdf (accessed 28.08.2020).

21. FOCEM/MERCOSUR: Presupuesto. 2012-2020. [FOCEM/MERCOSUR: Budget. 2012-2020. (In Spanish)] Available at: https://focem.mercosur.int/es/normativas/ (accessed 10.10.2020).

22. Transcripción del discurso de Macri en el G20. [Mauricio Macri’s speech at the G-20 meeting – transcript. (In Spanish)] Available at: https://www.clarin.com/politica/discurso-completo-mauricio-macri-lideres-mundo-apertura-cumbre-g20-dialogar-dialogar-dialogar_0_GziQAHtxu.html (accessed 10.10.2020).

23. Frenkel A. El mundo según Bolsonaro. Nueva Sociedad, noviembre de 2018 [Frenkel A. The world as it is seen by Bolsonaro. Nueva Sociedad, 2018, November. (In Spanish)] Available at: https://www.nuso.org/articulo/el-mundo-segun-bolsonaro/ (accessed 15.07.2019).

24. As Bolsonaro Comes to R-Day, Here's How India and Brazil Can Cement Strategic Ties. Available at: https://thewire.in/diplomacy/india-brazil-ties-republic-day (accessed 14.08.2020).

25. Comunidad de Estados Latinoamericanos y Caribeños (CELAC) - Plan de trabajo 2020/ Propuesta de áreas de trabajo. [The Community of Latin American and Caribbean States (CELAC) – Work Plan 2020/ Proposal of work areas. (In Spanish)] Available at: http://www.sela.org/media/3219456/celac-plan-de-trabajo-2020.pdf (accessed 10.09.2020).

26. Alicia Castro: “Mi objetivo es que Argentina esté integrada en los BRICS”. [Alicia Castro: “My purpose is to make Argentina enter the BRICS”. (In Spanish)] Available at: https://radiografica.org.ar/2020/05/31/alicia-castro-mi-objetivo-es-que-argentina-este-integrada-en-los-brics/ (accessed 01.11.2020).

27. Shoujun Cui, Manuel Pérez García, eds. China and Latin America in Transition. Policy Dynamics, Economic Commitments, and Social Impacts. Palgrave Machmillan, 2016. 326 p.

28. Oviedo E. The struggle for modernization and Sino-Latin American economic relations. L. Xing y S. F. Christensen, eds. The rise of China. the impact on semi-periphery and periphery countries. Aalborg, Aalborg University Press, 2012, pp. 103-131.

29. Dussel Peters E. China’s Overseas Foreign Direct Investment to Latin America and the Caribbean (2000-2018). Available at: https://theasiadialogue.com/2019/06/14/chinas-overseas-foreign-direct-investment-to-latin-america-and-the-caribbean-2000-2018/ (accessed 15.07.2020).

30. Mike Pompeo pone en alerta a los chilenos sobre Huawei: "Presenta riesgos para los ciudadanos". [Mike Pompeo advices Chileans against Huawei: “It poses some risks for the citizens”. (In Spanish)] Available at: https://www.fayerwayer.com/2019/04/mike-pompeo-chile-huawei/ (accessed 12.06.2020).

31. Latin America should not rely on China: U.S. Secretary of State Tillerson. Available at: https://www.reuters.com/article/us-usa-diplomacy-latam-china/latin-america-should-not-rely-on-china-u-s-secretary-of-state-tillerson-idUSKBN1FL6D5 (accessed 12.06.2020).

32. EE. UU. dice que habrá "consecuencias" para Brasil si opta por conexión 5G de Huawei. [The USA says there will be “consequences” for Brazil if it chooses 5G by Huawei. (In Spanish)] Available at: https://www.dw.com/es/ee-uu-dice-que-habr%C3%A1-consecuencias-para-brasil-si-opta-por-conexi%C3%B3n-5g-de-huawei/a-54371713 (accessed 01.11.2020).

33. Brasil y la tecnología 5G, un dilema de difícil salida entre China y EEUU. [Brazil and 5G, the complicated dilemma between China and the USA. (In Spanish)] Available at: https://www.lavanguardia.com/politica/20201028/4959414894/brasil-y-la-tecnologia-5g-un-dilema-de-dificil-salida-entre-china-y-eeuu.html?facet=amp (accessed 01.11.2020).

34. Reto COVID-19 de la Alianza del Pacífico: conoce las 8 innovaciones ganadoras [The COVID-19 challenge in the Pacific Alliance: explore 8 winning innovative projects. (In Spanish)] Available at: https://www.esan.edu.pe/sala-de-prensa/2020/07/reto-covid-19-de-la-alianza-del-pacifico-conoce-las-8-innovaciones-ganadoras/ (accessed 27.08.2020).

35. Iberoamérica intercambia buenas prácticas de cooperación en la gestión del COVID-19. [Ibero-America exchanges the best practices in the cooperation to harness the Covid-19 pandemic. (In Spanish)] Available at: https://www.segib.org/iberoamerica-intercambia-buenas-practicas-de-cooperacion-en-la-gestion-del-covid-19/ (accessed 27.08.2020).

36. Maasdorp L. COVID-19: How multilateral development banks can lead through a crisis. Available at: https://www.weforum.org/agenda/2020/07/brics-new-development-bank-leads-member-states-through-the-covid-19-crisis/ (accessed 14.08.2020).

37. Marchiori Buss P., Tobar S. La COVID-19 y las oportunidades de cooperacion internacional en salud. Cadernos de saúde pública, 2020, no. 36 (4). [Marchiori Buss P., Tobar S. The Covid-19 and opportunities for the international cooperation in the area of the healthcare. Cadernos de saúde pública, 2020, no. 36 (4). (In Spanish)] Available at: https://www.scielosp.org/article/csp/2020.v36n4/e00066920/ (accessed 01.11.2020).

38. Segunda declaracion presidencial de Prosur sobre acciones conjuntas para enfrentar la pandemia del coronavirus. 19.05.2020. [The second presidential declaration of the Prosur on the common effort to struggle against the coronavirus pandemic. 19.05.2020. (In Spanish)]

39. Jenne N., Briones Razeto S. Integración regional y la política exterior de Chile. ¿Paradoja o acomodo? Estudios Internacionales, no. 189 (2018), pp. 9-35. [Jenne N., Briones Razeto S. Regional integration and foreign policy of Chile. Paradox or adaptation? Estudios Internacionales, no. 189 (2018), pp. 9-35. (In Spanish)]

40. Frenkel A. Mercosur y Coronavirus: una comunidad de seguridad en riesgo. Perfil, 12.05.2020. [Frenkel A. Mercosur and Coronavirus: the security community under risk. Perfil, 12.05.2020. (In Spanish)] Available at: https://www.perfil.com/noticias/internacional/mercosur-coronavirus-comunidad-de-seguridad-en-riesgo.phtml (accessed 08.10.2020).

41. Carmo M. Bolsonaro vs Fernández: cómo la pandemia de coronavirus agravó la brecha entre los presidentes de Brasil y Argentina, las dos principales economías de América del Sur. BBC, 02.06.2020. [Carmo M. Bolsonaro vs Fernández: how the coronavirus pandemic added to the conflict between the presidents of Brazil and Argentina, two top economies of the South America. BBC, 02.06.2020. (In Spanish)] Available at: https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-53264480 (accessed 13.07.2020).

42. Pyatakov A.N. Mezhdunarodnaya deyatel'nost' Kuby v sfere zdravookhraneniya. Latinskaya Amerika, 2012, № 11, cc. 54-64. [Pyatakov A.N. Mezhdunarodnaya deyatel'nost' Kuby v sfere zdravoohraneniya [Cuba’s international activities in the health area]. Latinskaya Amerika, 2012, no. 11, pp. 54-64.]

43. La cooperación médica de Cuba con el mundo ante la Covid-19. [Medical cooperation of Cuba and the world against the background of the Covid-19 pandemic. (In Spanish)] Available at: https://www.elpais.cr/2020/06/29/la-cooperacion-medica-de-cuba-con-el-mundo-ante-la-covid-19/ (accessed 10.08.2020).

44. Jessop D. Cuba, EU and a post-Cotonou agreement. The Jamaica Gleaner, 25.05.2018. Available at: http://jamaica-gleaner.com/article/business/20180527/david-jessop-cuba-eu-and-post-cotonou-agreement (accessed 10.08.2020).

Система Orphus

Loading...
Up