Transparency in the Information Era: Good or Evil?

 
PIIS013122270012034-8-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-9-126-138
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 9
Pages126-138
Abstract

The article problematizes the condition of “transparency”, which arose in the information era and is attributed to the intensive development of information technologies. This refers to governmental accountability, on the one hand, and unavoidable personal transparency for the State and interest groups, on the other. The author attempts to answer the question, whether this condition is useful or harmful for an individual, a society and the State as a whole. In the first part of the paper, the issue of the governmental transparency is investigated. Retrospectively, it has been recognized as a democratic imperative since the mid-18th century, and is presently entrenched in the democratic law and practice worldwide. At the same time, such condition poses significant risks to the state security, which was proven by two major international rows of 2010s resulting from disclosures by WikiLeaks and Edward Snowden. The second part of the article addresses the controversy between the democratic right to privacy, including the personal data security, and a substantial individual transparency due to use of modern electronic devices, mobile and computer networks. The manifestation of George Orwell’s “Big Brother” in the modern world – both, in authoritarian states like China in form of a social rating, and in democratic countries in different hidden forms – is acknowledged. Thus, the individual transparency is not only the human rights issue, but also a problem of personal security. In the last part, possible solutions for the conflict between state interests, civil rights and new technologies are defined. The author comes to a conclusion that, despite both technical possibilities of individual privacy/personal data protection and organized opposition in democratic states to the intrusion on people’s privacy on behalf of the government or interest groups, the civil society is losing this battle. Whereas no acute contradiction of the kind exists in authoritarian states, under democracy it needs to be solved in compliance with civil rights and freedoms enshrined in law. From this viewpoint, the governmental transparency is considered a definite boon to society, while the individual transparency for the State and other actors – a complete “evil”.

Keywordstransparency, information technologies, government transparency, national security, privacy, personal data protection, WikiLeaks, Snowden, social rating, China
Received29.09.2020
Publication date29.09.2020
Number of characters52769
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Постиндустриальная (информационная) эпоха характеризуется проникновением информационных и коммуникационных технологий во все сферы жизни общества и государства не только в пределах отдельных стран, но и в глобальном масштабе. Этот процесс продиктован в первую очередь высокими темпами научно-технического прогресса конца ХХ – начала ХХI в., благодаря которому появились принципиально новые технические возможности получения, распространения информации и информационного обмена: глобальная сеть Интернет, средства мобильной связи1, компьютерные программы (в том числе мобильные приложения), “облачные” технологии2, устройства хранения и передачи информации3, устройства для слежения4 и др. 1. Мобильные телефоны, смартфоны, планшетные компьютеры и т. п.

2. Технологии хранения и обработки цифровых данных, с помощью которых компьютерные ресурсы предоставляются интернет-пользователю как онлайн-сервис.

3. Жесткие диски, карты памяти и др.

4. GPS-часы, трекеры, чипы, устройства видеонаблюдения (в том числе беспроводные камеры), GSM-микрофоны, беспроводные эндоскопы, глушители, обнаружители и др.
2 С одной стороны, все это технически облегчило и значительно упростило как повседневную жизнь, так и систему государственного управления. Одна из главных общественно-политических тенденций в демократическом мире (и не только) сегодня – развитие в направлении большей “прозрачности” (транспарентности), открытости и подотчетности государственного управления. Это согласуется с демократическими концепциями правового государства, государства как слуги общества и, следовательно, должно гарантировать соблюдение гражданских прав и свобод. С другой стороны, более “прозрачным” для государства (и заинтересованных групп) становится сам гражданин: возможности новейшей техники несут в себе огромный потенциал для нарушения индивидуальных прав и свобод (прежде всего – права на неприкосновенность частной жизни, в том числе на тайну персональных данных (ПД)), особенно с учетом объективных сложностей контроля за этими процессами. Сложности связаны с интенсивным научно-техническим развитием (что характерно для технократической цивилизации), когда техника в сущности “живет своей жизнью”, вне рамок правовых и этических норм. Эта ситуация несет в себе также серьезные угрозы для безопасности граждан, организаций и государств.
3 Таким образом, в фокусе внимания – конфликт между практически безграничными возможностями новых технологий и законодательными ограничениями их применения. Данное диалектическое противоречие порождает определенные “издержки” демократии, которые по сути своей уже антидемократичны. В статье предпринимается попытка ответить на вопрос, является ли усиливающаяся “прозрачность” в целом благом для отдельного гражданина, всего общества и государства, или же это объективное зло, ставшее результатом ошибочной траектории общественно-политического развития.
4

“ПРОЗРАЧНОСТЬ” ГОСУДАРСТВА И ПРОБЛЕМЫ БЕЗОПАСНОСТИ

5 Транспарентность деятельности органов власти и государственных институтов подразумевает открытый публичный доступ к официальной информации, что является одним из базовых демократических принципов: право гражданина на информацию предопределяет свободу его выбора и действий. С этой точки зрения “прозрачность” государственной власти можно трактовать как безусловное благо для демократического государства и гражданского общества.

Number of purchasers: 0, views: 663

Readers community rating: votes 0

1. Afanas'eva O.V. Prozrachnost' i podotchetnost' vlasti. Kanadskij urok. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2010, № 9, ss. 108-118. [Afanas'eva O.V. Prozrachnost' i podotchetnost' vlasti. Kanadskii urok [Transparency and Accountability of Power. Canadian Lesson]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2010, no. 9, pp. 108-118.]

2. Five Things to Know about Sweden's Pioneering Free Press Act. The Local, 02.12.2016. Available at: https://www.thelocal.se/20161202/happy-250th-birthday-swedens-pioneering-free-press-act (accessed 02.03.2020).

3. Recommendation Rec(2002)2 of the Committee of Ministers to member states on access to official documents. Available at: https://rm.coe.int/16804c6fcc (accessed 16.02.2020).

4. Recommendation Rec(2004)15 of the Committee of Ministers to member states on electronic governance (“e-governance”). Available at: https://www.coe.int/t/dgap/democracy/Activities/GGIS/E-governance/Key_documents/Rec%2804%2915_en.pdf (accessed 16.02.2020).

5. Podrobnaya informatsiya o Dogovore №205. Konventsiya Soveta Evropy o dostupe k ofitsial'nym dokumentam. Sovet Evropy. [Details of Treaty No.205. Council of Europe Convention on Access to Official Documents. Council of Europe (In Russ.)] Available at: https://www.coe.int/ru/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/205 (accessed 16.02.2020).

6. What Is Good Governance? United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific. Available at: https://www.unescap.org/sites/default/files/good-governance.pdf (accessed 16.02.2020).

7. Data Bank. Worldwide Governance Indicators. The World Bank. Available at: https://databank.worldbank.org/reports.aspx?Report_Name=WGI-Table&Id=ceea4d8b# (accessed 16.02.2020).

8. What is WikiLeaks. Available at: https://wikileaks.org/What-is-WikiLeaks.html (accessed 18.02.2020).

9. Sontheimer M. “We Are Drowning in Material”. Der Spiegel, 20.07.2015. Available at: https://www.spiegel.de/international/world/spiegel-interview-with-wikileaks-head-julian-assange-a-1044399.html (accessed 18.02.2020).

10. Delo osnovatelya WikiLeaks Dzhuliana Assanzha. Dos'e. TASS, 19.05.2017. [Case of Julian Assange, the Founder of WikiLeaks. Dossier. TASS, 19.05.2017 (In Russ.)] Available at: https://tass.ru/info/2640963 (accessed 18.02.2020).

11. . O'Harrow R.Jr., Nakashima E., Gellman B. U.S., Company Officials: Internet Surveillance Does Not Indiscriminately Mine Data. The Washington Post, 08.06.2013. Available at: http://www.washingtonpost.com/world/national-security/us-company-officials-internet-surveillance-does-not-indiscriminately-mine-data/2013/06/08/5b3bb234-d07d-11e2-9f1a-1a7cdee20287_story.html (accessed 25.02.2015).

12. Ball J., Rushe D. NSA Prism Program Taps in to User Data of Apple, Google and Others. The Guardian, 06.06.2013. Available at: http://www.theguardian.com/world/2013/jun/06/us-tech-giants-nsa-data (accessed 25.02.2015).

13. Pentagon podschital, chto Eh. Snouden pokhitil 1.7 mln sekretnykh fajlov. [Pentagon Figured Up 1.7 Millions Secret Files Hijacked by Edward Snowden (In Russ.)] Available at: https://www.rbc.ru/politics/10/01/2014/570415b79a794761c0ce5807 (accessed 25.02.2015).

14. Majorov A.V., Poperina E.N. Formirovanie i razvitie prava na neprikosnovennost' chastnoj zhizni. Yuridicheskaya nauka i pravookhranitel'naya praktika, 2012, № 3 (21), ss. 34-38. [Maiorov A.V., Poperina E.N. Formirovanie i razvitie prava na neprikosnovennost' chastnoi zhizni [Creating and Development of the Privacy Right]. Yuridicheskaya nauka i pravookhranitel'naya praktika, 2012, no. 3 (21), pp. 34-38.] Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-i-razvitie-prava-na-neprikosnovennost-chastnoy-zhizni (accessed 24.02.2020).

15. Barschevskij M.Yu., Zhironkina Yu.E. Osobennosti razvitiya i zakonodatel'nogo zakrepleniya prava na neprikosnovennost' chastnoj zhizni v Soedinennykh Shtatakh Ameriki. Vestnik Moskovskogo universiteta MVD Rossii, 2013, № 6, ss. 15-17. [Barshchevskii M.Yu., Zhironkina Yu.E. Osobennosti razvitiya i zakonodatel'nogo zakrepleniya prava na neprikosnovennost' chastnoi zhizni v Soedinennykh Shtatakh Ameriki [Specifics of Development and Legislative Consolidation of the Privacy Right in the United States of America]. Vestnik Moskovskogo universiteta MVD Rossii, 2013, no. 6, pp. 15-17.] Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-razvitiya-i-zakonodatelnogo-zakrepleniya-prava-na-neprikosnovennost-chastnoy-zhizni-v-soedinennyh-shtatah-ameriki/viewer (accessed 24.02.2020).

16. Vseobschaya deklaratsiya prav cheloveka. OON. [Universal Declaration of Human Rights. United Nations (In Russ.)] Available at: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/declhr.shtml (accessed 27.02.2020).

17. Mezhdunarodnyj pakt o grazhdanskikh i politicheskikh pravakh. OON. [International Covenant on Civil and Political Rights. United Nations. (In Russ.)] Available at: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/pactpol.shtml (accessed 27.02.2020).

18. Konventsiya o pravakh rebenka. OON. [Convention on the Rights of the Child. United Nations (In Russ.)] Available at: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/childcon.shtml (accessed 27.02.2020).

19. Konventsiya o pravakh invalidov. OON. [Convention on the Rights of Persons with Disabilities. United Nations (In Russ.)] Available at: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/disability.shtml (accessed 27.02.2020).

20. Evropejskaya konventsiya po pravam cheloveka. Sovet Evropy. [European Convention on Human Rights. Council of Europe (In Russ.)] Available at: https://www.echr.coe.int/Documents/Convention_RUS.pdf (accessed 27.02.2020).

21. Shadrin S.A. Soderzhanie prava na neprikosnovennost' chastnoj zhizni po rossijskomu i evropejskomu zakonodatel'stvu. Aktual'nye problemy rossijskogo prava, 2018, № 9 (94), ss. 208-217. [Shadrin S.A. Soderzhanie prava na neprikosnovennost' chastnoi zhizni po rossiiskomu i evropeiskomu zakonodatel'stvu [Content of the Privacy Right in Russian and European Legislation]. Aktual'nye problemy rossiiskogo prava, 2018, no. 9 (94), pp. 208-217.] Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/soderzhanie-prava-na-neprikosnovennost-chastnoy-zhizni-po-rossiyskomu-i-evropeyskomu-zakonodatelstvu/viewer (accessed 27.02.2020).

22. Evropejskaya sotsial'naya khartiya. Sovet Evropy. [European Social Charter. Council of Europe. (In Russ.)] Available at: https://www.coe.int/ru/web/moscow/evropejskaa-social-naa-hartia (accessed 27.02.2020).

23. Konventsiya o zaschite fizicheskikh lits pri avtomatizirovannoj obrabotke personal'nykh dannykh. Sovet Evropy. Strasburg, 28 yanvarya 1981 g. (s popravkami ot 15 iyunya 1999 g.). [Convention for the Protection of Individuals with regard to Automatic Processing of Personal Data. Council of Europe. Strasbourg, January 28, 1981 (with Amendments of June 15, 1999) (In Russ.)] Available at: http://docs.cntd.ru/document/8318842 (accessed 27.02.2020).

24. Informatsiya o GDPR na russkom yazyke. [Information on GDRP in Russian Language (In Russ.)] Available at: https://ogdpr.eu/ru (accessed 06.03.2020).

25. Rakhmetov R. Rossijskoe i mezhdunarodnoe zakonodatel'stvo v oblasti zaschity personal'nykh dannykh. Khabr, 09.10.2019. [Rakhmetov R. Rossiiskoe i mezhdunarodnoe zakonodatel'stvo v oblasti zashchity personal'nykh dannykh [Russian and International Personal Data Protection Regulation]. Habr, 09.10.2019.] Available at: https://habr.com/ru/post/470888/ (accessed 18.03.2020).]

26. Leicht K. Post-GDPR: Will the U.S. Implement a Comprehensive Data Privacy Law? NYU Law, 03.11.2018. Available at: https://blog.jipel.law.nyu.edu/2018/11/post-gdpr-will-the-u-s-implement-a-comprehensive-data-privacy-law/ (accessed 18.03.2020).

27. Security Breach Notification Laws. National Conference of State Legislatures, 29.09.2018. Available at: https://www.ncsl.org/research/telecommunications-and-information-technology/security-breach-notification-laws.aspx (accessed 18.03.2020).

28. Piovesan C. How Privacy Laws Are Changing to Protect Personal Information. Forbes, 05.04.2019. Available at: https://www.forbes.com/sites/cognitiveworld/2019/04/05/how-privacy-laws-are-changing-to-protect-personal-information/#3e5a9a43753d (accessed 16.02.2020).

29. V Kitae sozdayut total'nuyu sistemu raspoznavaniya lits grazhdan. Ona pomozhet lovit' prestupnikov i sobirat' dannye na vsekh ostal'nykh. Meduza, 11.02.2018. [In China the Total Face Recognition System is Being Created. It Will Be Able to Catch Criminals and Collect Data of Everyone Else. Meduza, 11.02.2018. (In Russ.)] Available at: https://meduza.io/feature/2018/02/11/v-kitae-sozdayut-totalnuyu-sistemu-raspoznavaniya-lits-grazhdan-ona-pomozhet-lovit-prestupnikov-i-sobirat-dannye-na-vseh-ostalnyh (accessed 02.03.2020).

30. Social Rating in China. Tadviser, 20.03.2020. Available at: http://tadviser.com/index.php/Article:Social_rating_in_China (accessed 20.03.2020).

31. Manukyan Zh. “Nauchim Rodinu lyubit'”: kak rabotaet kitajskaya sistema sotsial'nogo rejtinga. RIA Novosti, 19.05.2019. [Manukyan Zh. “Nauchim Rodinu lyubit'”: kak rabotaet kitaiskaya sistema sotsial'nogo reitinga [“We Will Teach to Love the Motherland”: How the Chinese Social Rating System Works]. RIA Novosti, 19.05.2019.] Available at: https://ria.ru/20190519/1553583356.html (accessed 02.03.2019).

32. Global Citizens and Data Privacy. Davos 2019. Available at: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2019-02/ipsos-wef_-_global_consumer_views_on_data_privacy_-_2019-02-11.pdf (accessed 11.03.2020).

33. Boyon N., Wallard H. Ignorance and Distrust Prevail about What Companies and Governments Do with Personal Data. Ipsos, 25.01.2019. Available at: https://www.ipsos.com/en/ignorance-and-distrust-prevail-about-what-companies-and-governments-do-personal-data (accessed 11.03.2020).

34. H.R.234 – Cyber Intelligence Sharing and Protection Act. Congress.gov. Available at: https://www.congress.gov/bill/114th-congress/house-bill/234 (accessed 04.03.2020).

35. S.754 – Cybersecurity Information Sharing Act of 2015. Congress.gov. Available at: https://www.congress.gov/bill/114th-congress/senate-bill/754 (accessed 04.03.2020).

36. Tarasenko P. SShA povyshayut svoyu kiberbezopasnost'. Kommersant', 28.10.2015. [Tarasenko P. SShA povyshayut svoyu kiberbezopasnost' [The USA Improve Their Cybersecurity]. Kommersant", 28.10.2015.] Available at: http://www.kommersant.ru/doc/2842133 (accessed 04.03.2020).

Система Orphus

Loading...
Up