EU Single Financial Market: Illusion or Reality?

 
PIIS013122270012028-1-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-9-63-72
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 9
Pages63-72
Abstract

The building of the Single financial market (SFM) has always been the integral part of the Common European market and now is closely connected with the development of the Economic and Monetary Union (EMU) and strengthening the role of Euro as a common European as well as international currency. The article reviews the formation of the SFM from its very beginning (liberalization of the capital flows inside the Community and introducing the single passport for financial services in 1980-s) up to the Banking Union (BU) and Capital markets Union (CMU) nowadays. The authors underline that the process is time-consuming and not lineal. That is why the targets and implementation timetable of the action plans very often are revised according to the new environment and new challenges. The main focus of the research is the building of the SMU in close relation with BU. Analysis shows that though banks are and will remain the essential element of the EU financial system, the domination of the bank-based lending over market-based now complicates Europe’s balancing its financial risks, more effective funding of digital economy and small and medium- sized enterprises, lead on sustainable development. That was the main reason for the adoption of the CMU action plan (2015–2019), but as it is shown in the article, the targets were achieved only in a small part. The analysis of the statistical data, done by the authors, proves that in spite of measures, adopted by European institutions, the national capital markets remain fragmented, less liquid and diversified than their competitors worldwide. This conclusion is confirmed by Key Performance Indicators (KPI) analysis for CMU, done annually by the Association for Financial Markets in Europe (AFME). According to AFME data for 2018 the best result is achieved for Sustainable Finance Indicator and one of the poorest – for Fintech Indicator. These shortcomings are aggravated by Brexit. So the new start for CMU was launched, partly inspired by European Commission, in 2019–2020 by the European experts reports, which are reviewed in the article. The authors came to the conclusion, that theoretically new proposals contain a lot of useful ideas, including the focus on retail clients and SMEs, long term savings and new investment opportunities for real economy, FinTech, etc. But the practical implementation is quite another thing. Building the European Single market for capital in the near future seems to be doubtful because of numerous barriers originating from national law, different levels of economic and financial development, financial culture of savers and investors and least but not last the absence of the real political support of the national authorities. To transform their aspiration to reality Europe needs the determined actions not only from the European institutions, but from Member States national governments and financial regulators, financial industry itself, savers and investors, including households.

KeywordsEuropean Union, financial integration, single capital market, Capital Markets Union, Banking Union
Received29.09.2020
Publication date29.09.2020
Number of characters34594
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Создание единого финансового рынка в ЕЭС, а затем в ЕС всегда рассматривалось как важнейший компонент Единого внутреннего рынка (Single Market), призванного обеспечить беспрепятственное и максимально эффективное перемещение финансовых ресурсов между странами-членами для устойчивого экономического роста, а также финансовой стабильности.
2

НАЧАЛО ПУТИ

3 В соответствии с Единым европейским актом (ЕЕА), вступившим в силу в 1987 г., было принято решение о создании к 1993 г. Единого внутреннего рынка, предусматривающего свободу перемещения товаров, капиталов, услуг и рабочей силы. В отношении финансовых параметров это означало, что компании и частные лица внутри Сообщества должны иметь равный доступ к финансовым услугам независимо от их места нахождения, что должно содействовать оптимальному размещению ресурсов. Эффективная гармонизация деятельности финансовых институтов невозможна, в свою очередь, без полной отмены ограничений на движение капиталов [1, p. 32].
4 Главной задачей формирования объединенного рынка капиталов на тот момент было создание оптимальных условий для мобилизации сбережений и финансирования инвестиционного процесса в рамках Сообщества. Она сохраняет значение, поскольку до сих пор весомая часть сбережений ЕС инвестируется за его пределами.
5 Одной из первых практических мер стала либерализация движения капиталов, идея которой была заложена еще в Римском договоре 1957 г. [2] Первые директивы по реализации данной статьи, принятые в 1960 и 1962 годах, касались отмены ограничений, связанных с внешнеторговыми сделками и прямыми инвестициями. В последующие десятилетия предпринимались лишь незначительные шаги в этом направлении.
6 В 70-е годы в обстановке валютной нестабильности и краха Плана Вернера по созданию валютно-экономического союза полная либерализация движения капиталов была отодвинута на неопределенное время. Вопрос был решен только в 80-х годах, когда были приняты две основополагающие Директивы. Первая (1986 г.) касалась либерализации долгосрочных коммерческих кредитов и операций с большинством ценных бумаг, в том числе эмитированных в иностранных валютах (исключение составляли государственные либо местные облигации). Вторая (1987 г.) распространяла свободу совершения сделок на все виды операций с капиталом [3]. Причем в последнем случае действовал принцип “заинтересованных” сторон, или возможность постепенного присоединения стран-членов Сообщества к реализации Директивы. Для нейтрализации негативных последствий для стабильности валютных курсов были введены оговорки о возможности временного (до 6 мес.) восстановления ограничений.
7 Директива 1988 г. фактически полностью снимала ограничения на движение капиталов как внутри Сообщества, так и с третьими странами [4]. Поставленная ею цель – обеспечить к 1 июля 1990 г. свободное движение капиталов в 8 из 12 стран ЕС – была достигнута. С этой даты началась первая стадия строительства экономического и валютного союза (ЭВС) [5]. А 1 ноября 1993 г. вступил в силу Маастрихтский договор, в котором был четко сформулирован принцип свободного движения капиталов [6].

Number of purchasers: 0, views: 1124

Readers community rating: votes 0

1. Completing the Internal Market: White Paper from the Commission to the European Council (C0MC85 310 final). Brussels, Commission of the European Communities, 14 June 1985. 95 p.

2. Consolidated Versions of the Treaty on European Union and the Treaty on the Functioning of the European Union. Official Journal of the European Union, 26.10.2012, vol. 55, C 326/1, pp. 1-390.

3. Council Directive 86/566/EEC of 17 November 1986 amending the First Directive of 11 May 1960 for the implementation of Article 67 of the Treaty. Official Journal L 332, 26.11.1986, p. 0022.

4. Council Directive 88/361/EEC of 24 June 1988 for the Implementation of Article 67 of the Treaty. Official Journal of the European Communities, 08.07.1988, vol. 31, L 178/5–L 178/18.

5. Butorina O.V. Ehkonomicheskaya istoriya evro. Moskva, Ves' mir, 2020. 576 c. [Butorina O.V. Ekonomicheskaya istoriya evro [Economic History of the Euro]. Moscow, All World Publishing House, 2020. 576 p.]

6. Treaty on European Union. Brussels – Luxembourg, European Communities – Council, 1992. 253 p.

7. Khudyakova L.S. Regulirovanie deyatel'nosti inostrannykh bankov v stranakh OEhSR: natsional'nyj, regional'nyj, mezhdunarodnyj aspekty. Moskva, IMEhMO 1991. 81 s. [Khudyakova L.S. Regulirovanie deyatelnosti inostrannih bankov v stranah OESR: nacionalnnii,regionalnii, mejdunarodnii aspect [Regulation of the foreign banks activities in OECD countries: national, regional, global aspects]. Moscow, IMEMO, 1991. 81 p.]

8. Novye podkhody k global'nomu finansovomu regulirovaniyu. Pod red. L.S. Khudyakovoj. Moskva, IMEhMO RAN, 2015. 162 s. [Khudyakova L.S. ed. Novyye podkhody k global'nomu finansovomu regulirovaniyu [New approaches to global financial regulation.] Moscow, IMEMO, 2015. 162 p.]

9. Christensen M., Conte A. et al. The Third Pillar of the Investment Plan for Europe: the RHOMOLO Assessment. Territorial Development – JRC Policy Insights. Seville, European Commission, November 2018. 4 p.

10. Europe’s Two Trillion Euro Dividend: Mapping the Cost of Non-Europe, 2019–24. Brussels, EPRS, PE 631.745 – April 2019. 240 p.

11. Commission Staff Working Document. Economic Analysis. Accompanying the Document. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on the Mid-Term Review of the Capital Markets Union Action Plan. Brussels, European Commission, 08.06.2017. 97 p.

12. Bhatia A.V., Mitra S. et al. A Capital Market Union for Europe. IMF Staff Discussion Note, 2019. 28 p.

13. Investment Plan for Europe. Available at: https://www.consilium.europa.eu/en/policies/investment-plan/ (accessed 08.05.2020).

14. Capital Markets Union: Progress on Building a Single Market for Capital for a Strong Economic and Monetary Union. Brussels, European Commission, 15.03.2019. 12 p.

15. Juncker J.-Cl., Tusk D. et al. Completing Europe's Economic and Monetary Union. Brussels, European Commission, 2015. 23 p.

16. Action Plan on Building a Capital Markets Union 2015. Brussels, European Commission, 30.09.2015. 30 p.

17. Feedback Statement on the Green Paper “Building a Capital Markets Union”. Brussels, European Commission, 30.09.2015. 64 p.

18. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on the Mid-Term Review of the Capital Markets Union Action Plan. Brussels, European Commission, 08.06.2017. 22 p.

19. Factsheet: Mid-term Review of the Capital Markets Union Action Plan. 08.06.2017. 4 r. Available at: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/factsheet-cmu-mid-term-review-june2017_en.pdf (accessed 03.05.2020).

20. Financial Integration and Structure in the Euro Area. Frankfurt am Main, ECB, March 2020. 133 p.

21. Regulation (EU) 2017/1129 of the European Parliament and of the Council of 14 June 2017 on the Prospectus to Be Published when Securities Are Offered to The Public or Admitted to Trading on a Regulated Market, and Repealing Directive 2003/71/EC. Official Journal of the European Union, 30.6.2017, pp. L 168/12– L 168/82.

22. Delivering on the Capital Markets Union. Brussels, European Commission, 2019. 4 p.

23. A New Vision for Europe’s Capital Markets. Interim Report. Brussels, High-Level Forum on the Capital Markets Union, 20.02.2020. 17 p.

24. Capital Markets Union – Reboot: a Policy Discussion on the Future of the Capital Markets Union. Brussels, ECOFIN, 09.09.2019. 5 p.

25. Capital Markets Union – Key Performance Indicators (Second Edition). Brussels, AFME. 16.10.2019. 64 p.

26. Khudyakova L.S. Sozdanie sistemy ustojchivogo finansirovaniya v Evropejskom soyuze. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, t. 63, № 7, ss. 16-22. [Khudyakova L.S. Sozdaniye sistemy ustoychivogo finansirovaniya v Yevropeyskom soyuze [Creating a sustainable financing system in the European Union]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnyye otnosheniya, 2019, vol. 63, no 7, pp. 16-22.] DOI:10.20542/0131-2227-2019-63-7-16-22

27. Savings and Sustainable Investment Union. Brussels, The Next CMU High-Level Expert Group. October 2019. 51 p.

28. Performance and Costs of Retail Investment Products in the EU. Brussels, ESMA Annual Statistical Report. 10.01.2019. 118 p.

29. FESE Blueprint. Capital Markets Union by 2024. A Vision for Europe. Brussels, FESE, 28 May 2019. 58 p.

30. Number of Unicorns Worldwide as of January 2020, by Country. Available at: https://www.statista.com/statistics/1096928/number-of-global-unicorns-by-country/ (accessed 08.05.2020).

Система Orphus

Loading...
Up