Worker Displacement: OECD Policies

 
PIIS013122270011955-1-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-7-17-25
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: 20, Myasnitskaya Str., Moscow, 101000, Russian Federation
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: 20, Myasnitskaya Str., Moscow, 101000, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 7
Pages17-25
Abstract

According to OECD statistics, in 2003-2013 annual incidence of job displacement varied from 1% to 7% of total number of wage and salary workers aged 20-64. Labour reallocation is a necessary part of labor market flexibility and economic growth however worker displacement generally also leads to an increase in unemployment and to a decrease in the income of those dismissed. Therefore, a set of measures to mitigate the negative consequences of this process is becoming an important direction of labor market policy. Significant cross-country differences in the ratios of re-employment and the size of wage gaps between jobs indicate that a well-designed and effective labor market measures, as well as properly “tuned” institutions, can significantly reduce the social risks of layoffs. Employees of obsolete professions who require serious professional retraining are in the group of primary risk after the displacement. Given the increasing dynamism and flexibility of the labor market throughout the world, the development of a more targeted system of financial support for the dismissed which involves coordinating the payment of benefits of various types, as well as taking into account the interests of vulnerable workers who do not have time to gain the tenure necessary to participate in the voluntary insurance program, is needed. Present study outlines the main policies for mass layoffs in OECD countries. Particular attention is paid to the characteristics of the system of financial support for the displaced workers, including the specifics of unemployment benefits and severance pay, as well as the configuration of active programs in the labor market and the practices of the public employment service.

Keywordsdisplacement, benefit, unemployment, OECD, labor market, wages, public employment service
AcknowledgmentThe article was prepared within the framework of the Basic Research Program at the National Research University Higher School of Economics (HSE) and supported within the framework of a subsidy by the Russian Academic Excellence Project “5-100”.
Received29.09.2020
Publication date29.09.2020
Number of characters35468
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В рыночной экономике постоянно происходит создание и ликвидация рабочих мест. Однако в определенные периоды фирмы осуществляют массовые увольнения своих сотрудников, объясняемые экономической необходимостью. В литературе для таких случаев используется термин “высвобождение”. Массовые высвобождения могут происходить из-за закрытия фирм, резкого снижения объемов производства, а также технической реструктуризации. В странах ОЭСР в 2003–2013 гг. по этой причине ежегодно лишались рабочих мест от 1 до 7% всех наемных работников в возрасте 20–64 лет. Среди “лидеров” были США (6% в 2009–2010 гг.), Австралия, Корея и Великобритания (4–5%), а также Финляндия (7%) [1]. В группе максимального риска оказываются прежде всего люди старших возрастов и молодежь с небольшим опытом работы (1–4 года), а также работники с невысокими уровнями образования и занятые на малых предприятиях. Для смягчения возникающей социальной напряженности государству приходится брать на себя определенные обязательства по их трудоустройству.
2

Основные подходы и меры

3

В странах ОЭСР сформирован и апробирован достаточно широкий набор мер по смягчению негативных последствий массовых высвобождений (таблица). Уволенные по экономическим причинам имеют право на весь комплекс услуг, предоставляемых зарегистрированным безработным: получение денежного пособия, а также поддержку службы занятости в вопросах трудоустройства, включая участие в общественных работах или программах переподготовки. Меры макроэкономической и структурной политики, в том числе в области образования и профессиональной подготовки, а также реформирование трудового законодательства для эффективной реаллокации рабочих мест также оказывают оздоравливающее влияние на рынок труда.

4 Помимо этого работники, уволенные по экономическим причинам, могут также рассчитывать на дополнительную поддержку, в том числе со стороны предприятий. В периоды серьезных структурных изменений, связанных с высвобождением больших масс рабочей силы, работодатели более охотно идут на сотрудничество с профсоюзами и государственными структурами, прежде всего со службой занятости.
5 В странах, где налажены тесные связи между социальными партнерами, владельцы предприятий могут, к примеру, увеличить период уведомления о предстоящем увольнении, давая дополнительное время для поиска работы. Однако большинство из них все же действует в рамках национального законодательства о защите занятости, так как любые меры поддержки сопряжены с финансовыми обязательствами, размер которых в случае увольнения работников с большим стажем могут быть довольно значительными. Другую важную часть издержек составляют определенные потери в производительности труда, связанные с тем, что работники, зная о предстоящем увольнении, переключаются на поиски нового рабочего места.

Number of purchasers: 0, views: 840

Readers community rating: votes 0

1. OECD Employment Outlook, 2018, OECD Publishing, Paris. Available at: https://doi.org/10.1787/empl_outlook-2018-e (accessed 24.01.2020).

2. Cahuc P., Malherbet F. Unemployment Compensation Finance and Labor Market Rigidity. Journal of Public Economics, 2004, vol. 88, no. 3-4, pp. 481-501.

3. Tatsiramos K., Van Ours J. Labor Market Effects of Unemployment Insurance Design. Journal of Economic Surveys, 2014, vol. 28/2, pp. 284-311. Available at: http://dx.doi.org/10.1111/joes.12005 (accessed 24.01.2020).

4. Vishnevskaya N.T., Zudina A.A. Posobiya po bezrabotitse i rynok truda v stranakh OEhSR i Rossii. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, t. 63, № 12, ss. 32-41. [Vishnevskaya N., Zudina A. Posobiya po bezrabotitse i rynok truda v stranakh OESR i Rossii [Unemployment benefits and labor market in OECD and Russia]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, vol. 63, no. 12, pp. 32-41.] DOI:10.20542/0131-2227-2020-63-12-32-41

5. OECD. Back to Work: Japan: Improving the Re-employment Prospects of Displaced Workers. Back to Work. Paris, OECD Publishing, 2015. Available at: http://dx.doi.org/10.1787/9789264227200-en (accessed 24.01.2020).

6. OECD. Korea: Improving the Re-employment Prospects of Displaced Workers. Back to Work. Paris, OECD Publishing, 2013. Available at: http://dx.doi.org/10.1787/9789264189225-en (accessed 24.01.2020).

7. OECD. Back to Work: Sweden: Improving the Re-employment Prospects of Displaced Workers. Back to Work. Paris, OECD Publishing, 2015. Available at: http://dx.doi.org/10.1787/9789264246812-en (accessed 24.01.2020).

8. OECD. Back to Work: Canada – Improving the Re-employment Prospects of Displaced Workers. Back to Work. Paris, OECD Publishing, 2015. Available at: http://dx.doi.org/10.1787/9789264233454-en (accessed 24.01.2020).

9. OECD. Back to Work: United States: Improving the Re-employment Prospects of Displaced Workers. Back to Work. Paris, OECD Publishing, 2016. Available at: http://dx.doi.org/10.1787/9789264266513-en (accessed 24.01.2020).

10. Bloom H. et al. Testing a Re-employment Incentive for Displaced Workers: the Earnings Supplement Project. Social Research and Demonstration Corporation (SRDC). 2001, May. Available at: www.srdc.org/media/195754/testing.pdf (accessed 24.01.2020).

11. Wandner S. Wage Insurance as a Policy Option in the United States. Upjohn Institute Working Papers, 2016, no. 16-250. Available at: http://research.upjohn.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1268&context=up_workingpapers (accessed 24.01.2020).

12. Venn D. Helping Displaced Workers Back into Jobs after a Natural Disaster: Recent Experiences in OECD Countries. OECD Social, Employment and Migration Working Papers, 2012, no. 142. Available at: https://doi.org/10.1787/1815199X (accessed 24.01.2020).

13. Mosley H. Reform of Placement Services – Peer Review on “Systemic Preventive Integration Approach” (Support) for Jobseekers and Unemployed. EC Mutual Learning Programme, 2010. 20 p.

14. OECD. Back to Work: Australia: Improving the Re-employment Prospects of Displaced Workers. Back to Work. Paris, OECD Publishing, 2016. Available at: http://dx.doi.org/10.1787/9789264253476-en (accessed 24.01.2020).

15. Duell N. et al. Activation Policies in Switzerland. OECD Social, Employment and Migration Working Papers, 2010, no. 112. 139 p.

16. Burda M., Hunt J. What Explains the German Labor Market Miracle in the Great Recession. Brookings Papers on Economic Activity, 2011, vol. 42, no 1. (Spring), pp. 273-335.

17. Vishnevskaya N.T. Gosudarstvennaya politika na rynke truda: reformirovanie institutov v stranakh OEhSR. Voprosy gosudarstvennogo i munitsipal'nogo upravleniya, 2019, № 1, ss. 35-60. [Vishnevskaya N.T. Gosudarstvennaya politika na rynke truda: reformirovanie institutov v stranakh OESR [State labor market policy: reforming institutions in OECD countries]. Public Administration Issues, 2019, no. 1, pp. 35-60.]

18. Autor D.H., Houseman S. Do Temporary Help Jobs Improve Labor Market Outcomes for Low-Skilled Workers? Evidence from 'Work First'. NBER Working Paper Series, 2008, no. 11743. Available at: https://doi.org/10.3386/w11743 (accessed 24.01.2020).

19. Bergström O., Broughton A., Triomphe C. Anticipating and Managing Restructuring, 27 National Seminars. ARENAS, VC 2008/0667, EU Synthesis report, September 2010, Brussels, European Commission. 157 p.

20. OECD. Back to Work: Finland: Improving the Re-employment Prospects of Displaced Workers. Back to Work. Paris, OECD Publishing, 2016. Available at: http://dx.doi.org/10.1787/9789264264717-en (accessed 24.01.2020).

Система Orphus

Loading...
Up