Soviet cinema of 1920—1930 years and new cinema of Latin America: features of influence

 
PIIS0044748X0021678-4-1
DOI10.31857/S0044748X0021678-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for Latin American Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameLatin America
EditionIssue 9
Pages98-110
Abstract

The article discusses the features of creative models of two major trend in world cinema: Soviet cinema of 1920—1930 and new cinema of Latin America 1960—1970. At the same time, emphasis is placed on the methods developed in the field of art form by Soviet directors: theories of editing by S.M.Eisenstein and “Kinoglaz” by D.Vertov. The comparison of the program theses of the two schools of cinema, the analysis of their cinematic and theoretical works allows us to conclude that they are conceptually close in two key aspects — ideological and aesthetic.

KeywordsSoviet cinema of 1920-1930, new Latin American cinema, conceptual similarity, socio-political engagement, new artistic forms
Received23.04.2022
Publication date06.09.2022
Number of characters30430
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.

Number of purchasers: 0, views: 323

Readers community rating: votes 0

1. Лебедев Н.А. Очерки истории кино СССР. Немое кино: 1918-1934 годы. М., Искусство, 1965, 373 с. [Lebedev N. A. Ocherki istorii kino SSSR. Nemoe kino:1918-1934, [Essays on the history of cinema of the USSR. Silent films:1918-1934]. Moscow, Iskusstvo, 1965, 373 p. [in Russ.].

2. Грошев А.Н., Гинзбург С.С., Долинский И.Л. Краткая история советского кино (1917-1967), М., Искусство, 1969, 615 с. [Groshev A.N., Ginsburg S.S., Dolinskiy I.L. Kratkaya istoria sovetskogo kino (1917-1967) [A brief History of Soviet Cinema]. Moscow, Iskusstvo, 1969, 615 p. [in Russ.].

3. Русина Ю.А. История советского кино, Екатеринбург, Уральский университет, 2019, 104 с. [Rusina U.A. Istoria sovetskogo kino[ History of Soviet Cinema]. Yekaterinburg,Ural University, 2019, 104 p.

4. Зоркая Н.М. История отечественного кино. ХХ век. М., Белый город, 2014, 512 с. [Zorkaya N.M. Istoria otechestvenogo kino [The history of Russian cinema. XX century]. Moscow, Belyi gorod, 2014, 512 p. [in Russ.].

5. Марголит Е. Я. Заметки к истории советского кино 1920-1960 годов. СПб, Сеанс, 2012, 224 с. [Margolit E.Y. Zametki k istorii sovetskogo kino 1920-1960 godov [The living and the dead. Notes on the History of Soviet cinema of 1920-1960]. St. Petersburg, Seans, 2012, 224 p. [in Russ.].

6. Arnheim R. El cine como arte. Barcelona, Ediciones Paidos, 1986, 176 p.

7. Barr A. H. El LEF y el arte soviético // La definición del arte moderno. Madrid, Alianza, 1989, 347 p.

8. Barr A.H. Sergei Michailovitch Eisenstein // La definición del arte moderno. Madrid, Alianza, 1989, 347 p.

9. Romaguera, J., Alsina, H. Textos y manifestos del cine. Madrid, Catedra, 1989, 572 p.

10. Requena G.J. S.M.Eisenstein. Madrid, Catedra, 1992, 391 p.

11. Boussinot R. L’Enciclopedie du cinema. Paris, Bordas, 1986, 1335 p.

12. Культуры. Диалог народов мира. Сборник статей. Отв. редактор Валитова Л.А. М., Юнеско, 152 с. [Kulturi. Dialog narodov mira. [Cultures. A Dialogue between the peoples of the world]. Moscow, Unesco, 152 p. [In Russ.].

13. Марголит Е.Я. Почему я ненавижу нынешнее кино? [Margolit E.Y. Pochemu ya nenavizu ninechnee kino? [Why do I hate the current cinema?]. Available at: https://archives.colta.ru/docs/13592 (acceded 10.04.2022) [in Russ.]

14. Эйзенштейн С.М. Избранные произведения в 6 томах. М., Искусство, 1964, том 2, 567 с. [Eisenstein S.M. Isbrannie proisvedeniya v 6 tomakh [Selected works in 6 volumes, vol.2]. Moscow, Iskusstvo, 1964, 567 p. [in Russ.].

15. Sanjines J. Teoría y práctica de un cine junto al pueblo. México, Siglo Veintiuno Editores, 1979, 250 p.

16. Pérez F. 50 años del cine soviético. Cine Cubano, 1972, La Habana, № 76-77, pp. 112-121.

17. Sanjines J. Nuestro principal destinatario. Cine Cubano, 1983, La Habana, № 105, pp. 40-45.

18. Sanjines J. El cine como lucha constante por los pueblos. Granma, La Habana, 7.XI.1977.

19. Санхинес Х. Кино должно служить народу. Приглашение к диалогу. Латинская Америка: размышления о культуре континента. Коллективный сборник. Отв. ред. Микоян С.А. Москва, Прогресс, 1986, сс. 296-304 [Sanjines J. Kino dolzno sluzit narodu [Cinema should serve the people] Priglashenie k dialogu. Latinskaya America: razmishleniya o culture kontinenta. Kollectivniy sbornik [Invitation to dialogue. Latin America: reflections on the culture of the continent. A collection of essays] Moscow, Progress, 1980, pp. 296-304 [in Russ.].

20. Mesa C. “Cine boliviano del realizador al crítico”. La Paz, Editorial Gisbert, 1979, 297 p.

21. Эйзенштейн С. М. Избранные сочинения в 6 томах. М., Искусство, 1964, том 1, 696 с. [Eisenstein S.M. Isbrannie proisvedeniya v 6 tomakh [Selected works in 6 volumes, vol.1]. Moscow, Iskusstvo, 1964, 696 p. [in Russ.].

22. Блейман М. Ю. История одной мечты. Дзига Вертов в воспоминаниях современников. Сборник статей. Отв. ред. Вертова -Свилова Е.И. М., Искусство, 1976, сс. 49-64 [Bleiman M.U. Istoria odnoi mechti. Dziga Vertov v vospominaniyakh sovremennikov. Sbornik statei. [The story of a dream. Dziga Vertov in the memoirs of contemporaries. Сollection of articles]. Moscow, Iskusstvo, 1976, pp. 49-64 [in Russ.].

23. Martínez-Salanova E. Dziga Vertov. El cine ojo. La necesidad de contar la verdad. Available at: https://educomunicacion.es/cineyeducacion/figuras_vertov.htm (accessed 29.04.2022).

24. Вертов Д. Киноки. Переворот. ЛЕФ, Москва, Государственное издательство, 1923, № 3, сс. 64-69 [Vertov D. Kinoki. Perevorot. [Kinoki. A Coup]. LEF, Moscow, 1923, № 3, pp. 64-69 [in Russ.].

25. Роша.Г. Мы находимся не в конце пути, а лишь в его начале. Приглашение к диалогу. Латинская Америка: размышления о культуре континента. Коллективный сборник. Отв. ред. Микоян С.А. Москва, Прогресс, 1986, сс. 173-178 [Rocha G. Mi najodimsa ne v konze puti, a lish v ego nachale [We are not at the end of the path, but only at its beginning] Priglashenie k dialogu. Latinskaya America: razmishleniya o culture kontinenta. Kollectivniy sbornik [ Invitation to a dialogue. Latin America: reflections on the culture of the continent. A collection of essays]. Moscow, Progress, 1980, pp. 173-178 [in Russ.].

26. Аликата М., Де Сантис Д. Правда и поэзия: Верга и итальянское кино. Кино Италии. Неореализм. Коллективная монография. Отв. ред. Богемский Г.Д. Москва, Искусство, 1989, сс. 60-65 [Aliikata M., De Santis D. Pravda i poezia: Verga i italianskoye kino [Truth and Poetry: Verga and Italian Cinema]. Kino Italii. Neorealism. Kollektivnaya monografiya [Cinema of Italy. Neorealism]. Moscow, Iskusstvo, 1989, pp. 60-65 [in Russ.].

27. Паранагуа П.А. Новое кино. Курьер Юнеско. Париж, Юнеско, 1987, январь, сс. 33-36 [Paranagua P.A. Novoe kino [New cinema]. Kurier Unesco, Unesco, Paris, 1987, January, pp. 33-36 [in Russ.].

28. Rocha G. La estética de la violencia. Cine Cubano, 1988, La Habana, № 120, pp. 61-67.

29. Marcorelles L. Elements pour un nouveau cinema. Paris, Unesco, 1970, 154 p.

30. Александров Г.В. Эпоха и кино. М., Издательство политической литературы, 1976, 336 с. [Aleksandrov G.V. Epokha i kino [Epoch and cinema]. Moscow, Publishing house of political literature, 1976, 336 p. [in Russ.].

31. García Riera E. Historia documental del cine mexicano. México, Era, 1970, t. II, 331 p.

Система Orphus

Loading...
Up