Special economic zones as a factor of the development of BRICS states

 
PIIS0044748X0011910-0-1
DOI10.31857/S0044748X0011910-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Journal nameLatin America
EditionIssue 11
Pages20-38
Abstract

The paper is devoted to the evolution of special economic zones (SEZ) in the BRICS countries. The article describes the evolution of zones development within the context of internal and external factors influence. The authors review key goals and objectives of special economic zones in selected economies, as well as their common problems. The article also assesses the activity of the zones in terms of the concordance with their missions. The authors conclude that the BRICS countries often used different strategies for the SEZ development, and their various types. SEZs did not always generate the result that they were expected to generate, and increased competition from existing and newly created SEZs significantly complicates addressing the tasks that governments put on the zones. The authors also note the increasing pressure of international rules on national policy makers that create the rules of state support in the zones.

KeywordsSpecial economic zones, export processing zones, economic development, BRICS
Received04.06.2020
Publication date30.10.2020
Number of characters45357
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Особые экономические зоны (ОЭЗ) остаются одним из важнейших инструментов промышленной политики, который используется в различных странах мира. Создание особых экономических зон в развивающихся государствах и их успешное функционирование являются значимым фактором развития промышленного потенциала и диверсификации структуры экономики. Следует отметить, что в современной экономической литературе единого определения особых экономических зон нет. Это связано с тем, что в зависимости от целей, которые ставятся перед ОЭЗ, формируются разные виды этих зон. Например, зоны свободной торговли* создают условия для хранения, перегрузки и перераспределения товаров. В данной статье будет использовано следующее определение: ОЭЗ — это географически выделенные районы, в которых таможенные, налоговые и инвестиционные правила более либеральны, чем в остальной части страны [1].

* Зоны свободной торговли как один из типов особых экономических зон (free trade zones) не следует путать с зонами свободной торговли (free trade areas) в контексте региональной экономической интеграции в соответствии со статьей XXIV Генерального соглашения по тарифам и торговле (ГАТТ 1947).
2 Отдельные предприятия могут составлять так называемые зоны с единым заводом, в то время как свободные порты, напротив, часто бывают большими и диверсифицированными. Экспортно-производственные зо-ны (ЭПЗ) как частный случай ОЭЗ в основном предназначены для развития обрабатывающей промышленности и других экспортных отраслей [2]. Среди основных целей создания ОЭЗ можно назвать следующие: привлечение внутренних и прямых иностранных инвестиций; увеличение валютных поступлений в страну; модернизация инфраструктуры и внутреннего производства; улучшение структуры экспорта, а также создание новых рабочих мест в целях борьбы с бедностью — одной из ключевых проблем современного развивающегося мира.
3 Для привлечения капитала в ОЭЗ используются меры торговой политики, призванные создать более благоприятные условия ведения бизнеса, чем на территории остальной страны, например, снижение ставок таможенных пошлин и налогов. Кроме того, к ОЭЗ также могут предъявляться более низкие экологические требования, более жесткие требования к персоналу; существуют и другие условия, которые снижают стоимость ведения бизнеса. Некоторые ОЭЗ даже имеют право самостоятельно определять налоговую и регуляторную политику или имеют собственную судебную систему. В настоящей статье осуществляется сравнительный анализ принципов формирования ОЭЗ в BRICS (Brazil, Russia, India, China, South Africa) с целью выявление проблем и перспектив их развития с точки зрения решения социально-экономических проблем в рассматриваемых странах.
4

Роль ОЭЗ в экономическом развитии

5 Вопросам развития ОЭЗ в современной литературе уделяется большое внимание. Это, прежде всего, связано с попытками оценить последствия их функционирования для стран, которые их используют. При этом рассматриваются различные аспекты данного явления, начиная с практических вопросов, связанных с расположением и видом зон, заканчивая вопросами социально-экономического развития, продвижения нетрадиционного для страны экспорта, влиянием ОЭЗ на положение занятых в ней рабочих и служащих. Например, американский экономист Лотта Муберг отмечает проблемы, с которыми сталкиваются государственные чиновники при планировании и создании ОЭЗ [2]. Это, прежде всего, — нехватка опыта и знаний у предпринимателей и инвесторов. Поэтому все большую популярность в ряде стран приобретают так называемые частные ОЭЗ, для создания которых организаторы используют знания и финансовые ресурсы частных инвесторов, способных лучше оценить практические возможности ОЭЗ. При этом частные инвесторы также оплачивают создание инфраструктуры и различных сооружений. Такая модель становится все более востребованной.

Number of purchasers: 0, views: 266

Readers community rating: votes 0

1. Farole Th., Akinci G. Special Economic Zones: Progress, Emerging Challenges, and Future Directions. Washington, DC: World Bank, 2011, Available at: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/2341/638440PUB0Exto00Box0361527B0PUBLIC0.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed 13.05.2020).

2. Moberg L. The political economy of special economic zones. Journal of Institutional Economics. Cambridge, 2015, Vol. 11, N 01, pp. 167–190.

3. Employment and Social Policy in Respect of Export Processing Zones, ILO, 2002, Available at: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---relconf/---reloff/documents/meetingdocument/wcms_078851.pdf (accessed 13.05.2020).

4. Tejani S. The Gender Dimension of Special Economic Zones. In: Farole Th., Akinci G. Special economic zones: progress, emerging challenges, and future directions. Washington, DC: World Bank, 2011, Available at: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/2341/638440PUB0Exto00Box0361527B0PUBLIC0.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed 13.05.2020).

5. Creskoff S., Walkenhorst P. Implications of WTO Disciplines for Special Economic Zones in Developing Countries, World Bank Policy Research Working Paper Series, N 4892, 2009, Available at: https://ssrn.com/abstract=1410477 (accessed 13.05.2020).

6. Koval' A.G., Sutyrin S.F., Trofimenko O.Yu. Mekhanizmy funktsionirovaniya osobykh ehkonomicheskikh zon v kontekste pravovogo rezhima mezhdunarodnoj torgovoj sistemy. Osobye ehkonomicheskie zony. Teoretiko-metodologicheskie aspekty razvitiya. Kniga 1. Pod red. I.A.Majburova, Yu.B.Ivanova. M.: YuNITI-DANA, 2017, ss.83-93.

7. Defever F., Reyes J-D., Riaño A., Sánchez-Martín M.E. Special Economic Zones and their Compliance with WTO Subsidy Rules,2018, Available at: https://vox.lacea.org/?q=re-view/special_economic_zones (accessed 13.05.2020).

8. United States. Trade Policy Review Report by the Secretariat, WTO, 2018. Available at: https://www.wto.org/english/tratop_e/tpr_e/s382_e.pdf (accessed 13.05.2020).

9. World Investment Report. Special Economic Zones, UNCTAD, 2019. Available at: https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/wir2019_en.pdf (accessed 13.05.2020).

10. Frick S. A., Rodríguez-Pose A., Wong M. D. Toward Economically Dynamic Special Economic Zones in Emerging Countries. Economic Geography. Worcester, 2019, Vol. 95, N 1, pp. 30-64.

11. Farole T., Moberg L. Special Economic Zones in Africa: Political Economy Challenges and Solutions. In: Page J., Tarp F. The Practice of Industrial Policy: Government—Business Coordination in Africa and East Asia, Oxford University Press, 2017, Available at: https://www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/acprof:oso/9780198796954.001.0001/acprof-9780198796954-chapter-12 (accessed 13.05.2020).

12. Ministerstvo ehkonomicheskogo razvitiya Rossijskoj Federatsii. Available at: http://economy.gov.ru/minec/activity/sections/sez/ (accessed 13.05.2020).

13. Trade and Industry Department, Republic of South Africa, 2019, Available at: http://www.thedtic.gov.za/sectors-and-services-2/industrial-development/special-economic-zones/ (accessed 13 .05.2020).

14. Ministry of Industry, Foreign Trade and Services of Brazil, 2019, Available at: http://www.mdic.gov.br/index.php/zpe/epz (accessed 13.05.2020).

15. Simonova L.N. Innovatsionnaya politika Brazilii. Latinskaya Amerika, 2013, № 9, cc. 76-91. [Simonova L.N. Innovacionnaja politika Brazilii [Innovation policy of Brazil]. Latinskaya Amerika, 2013, N. 9, pp. 76-91 (in Russ.).

16. SUFRAMA. Brazil. Available at: http://www.suframa.gov.br/sufra-ma_descentralizadas_alcs.cfm (accessed 13.05.2020).

17. Healy Consultants Group Plc. Available at: https://www.healyconsultants.com/brazil-company-registration/free-zones/ (accessed 13.05.2020).

18. Koval' A.G. Opyt funktsionirovaniya osobykh ehkonomicheskikh zon v Latinskoj Amerike. Osobye ehkonomicheskie zony. Zarubezhnyj i otechestvennyj opyt. Kniga 2.Pod red. I.A.Majburova, Yu.B.Ivanova. M.: YuNITI-DANA, 2017, ss. 113-122.

19. WTO Dispute DS472: Brazil - Certain Measures Concerning Taxation and Charges, Available at: https://www.wto.org/english/tratop_e/dispu_e/cases_e/ds472_e.htm (accessed 13.05.2020).

20. Koval A.G., Mogucheva A.B. State-aid Programs of BRICS Countries: Sase of Transport Equipment Trade. St Petersburg University Journal of Economic Studies, 2018, Vol. 34, N 3, pp. 415- 438.

21. Bernstein A. Export Processing Zone Could be Big Boost for Bay Economy. The Her-ald, May 30th, 2016. Available at: https://www.cde.org.za/export-processing-zone-could-be-big-boost-for-bay-economy/ (accessed 13.05.2020).

22. Special Economic Zones: Lessons for South Africa from International Evidence and Local Experience. Johannesburg: Centre for Development and Enterprise, 2012. Available at: https://www.cde.org.za/wp-content/uploads/2018/07/Special-Economic-Zones-Lessons-for-South-Africa-from-international-evidence-and-local-experience-CDE-Report.pdf (accessed 13.05.2020).

23. Huang W. Special Economic Zones – An Efficient Instrument to Increase Industrialization, GOLEGAL, February 4, 2016, Available at: https://www.golegal.co.za/special-economic-zones-industrialisation/ (accessed 13.05.2020).

24. World Investment Report. Investment and New Industrial Policies, UNCTAD, 2018, Available at: https://unctad.org/en/PublicationChapters/wir2018ch3_en.pdf (accessed 13.05.2020).

25. South African Special Economic Zones Programme, Mail&Guardian, 26 July, 2019, Available at: https://mg.co.za/article/2019-07-26-00-south-african-special-economic-zones-programme (accessed 13.05.2020).

26. Gopalakrishnan S. SEZs in India: An Economic Policy or a Political Intervention. In Carter C., Harding A. (eds.) Special Economic Zones in Asian Market Economies, New York and London: Routledge, 2011, pp. 139-154.

27. Gupta M. Export performance of SEZs in India, 2015, Available at: https://www.academia.edu/25127486/EXPORT_PERFORMANCE_OF_SEZs_IN_INDIA (accessed 13.05.2020).

28. Ministry of Commerce and Industry, India, 2019, Available at: http://sezindia.nic.in/upload/5d7f4f9363d4bFACT%20SHEET%20updation%20on%20SEZ%20India.pdf (accessed 13.05.2020).

29. Bragina I.A. Indiya: sozdanie spetsial'nykh ehkonomicheskikh zon. 11.03.2016. 11.03.2016, Available at: https://www.imemo.ru/index.php?page_id=502&id=2197 (accessed 13.05.2020) (in Russ.).

30. Rahoof A., Arul P.G. An Evaluation of Special Economic Zones (SEZs)Performance Post SEZs Act 2005, Universal Journal of Industrial and Business Management, 2016, Vol. 4, N 2, pp. 44-52, Available at: http://www.hrpub.org DOI: 10.13189/ujibm.2016.040202 (accessed 13.05.2020).

31. Gebrewolde T.M. Special Economic Zones. Evidence and Prerequisites for Success, International Growth Centre Policy Brief, May 2019, Available at: https://www.theigc.org/wp-content/uploads/2019/05/SEZ-policy-brief.pdf (accessed 13.05.2020).

32. WTO Data portal, 2019, Available at: https://data.wto.org/ (accessed 13.05.2020).

33. Suneja K. New SEZ policy bats for easy exits and flexibility in leases, The Economic Times, India Times, May 26, 2019, Available at: https://economictimes.indiatimes.com/news/economy/policy/new-sez-policy-bats-for-easy-exits-and-flexibility-in-leases/articleshow/69509265.cms (accessed 13.05.2020).

34. Tokareva G.F., Shalina O.I. Opyt funktsionirovaniya osobykh ehkonomicheskikh zon v Indii. Osobye ehkonomicheskie zony. Zarubezhnyj i otechestvennyj opyt. Kniga 2. Pod red. I.A.Majburova, Yu.B.Ivanova. M.: YuNITI-DANA, 2017, ss. 107-113.

35. WTO Dispute DS541: India - Export Related Measures, Available at: https://www.wto.org/english/tratop_e/dispu_e/cases_e/ds541_e.htm (accessed 13.05.2020).

36. Majburov I.A., Leont'eva Yu.V. Osobye ehkonomicheskie zony kak akselerator ehkonomicheskogo razvitiya KNR. Osobye ehkonomicheskie zony. Zarubezhnyj i otechestvennyj opyt. Kniga 2. Pod red. I.A.Majburova, Yu.B.Ivanova. M.: YuNITI-DANA, 2017, ss. 77-86.

37. Zeng D. Z. How do Special Economic Zones and Industrial Clusters Drive China’s Rapid Development? World Bank Policy Research Working Paper, 2011, N 5583.

38. Xu C. The Fundamental Institutions of China’s Reforms and Development, Journal of Economic Literature. Pittsburgh, 2011, Vol. 49, N 4, pp. 1076–1151.

39. Kakaulina O.I. Vliyanie funktsionirovaniya osobykh ehkonomicheskikh zon na zanyatost' i investitsii v rossijskikh regionakh. Osobye ehkonomicheskie zony. Zarubezhnyj i otechestvennyj opyt. Kniga 2. Pod red. I.A.Majburova, Yu.B.Ivanova, M.: YuNITI-DANA, 2017, ss. 268-278.

40. Tuominen K., Lamminen E.‘Russian Special Economic Zones, Electronic Publications of Pan-European Institute, 2008, N 18, Available at: https://www.utu.fi/en/university/turku-school-of-economics/pei/publications-and-reports (accessed 13.05.2020).

41. Liuhto K. Special Economic Zones in Russia - What do the Zones Offer for Foreign Firms? Electronic Publications of Pan-European Institute, 2009, N 2, Available at: https://www.researchgate.net/publication/242581512_Special_Economic_Zones_in_Russia_-_What_do_the_zones_offer_for_foreign_firms (accessed 13.05.2020).

42. Kuznetsov A., Kuznetsova O. The Success and Failure of Russian SEZs: Some Policy Lessons. Transnational Corporations. Geneva, 2019, Vol. 26, N 2, pp. 117-140.

43. Kovaleva D.G. SEhZ: teryat' ili priobretat'? A mozhet byt', posledovat' opytu sosedej? EhKO. Moskva, 2014, № 6, cc. 124-141.

44. Vasil'ev A.N., Schukina A.Ya. Sravnitel'nyj analiz ehffektivnosti deyatel'nosti SEhZ v Rossii. Vestnik Volzhskogo universiteta imeni V.N. Tatischeva. Nizhnij Novgorod, 2019, T. 2, № 1, cc. 5-13.

45. Zeng D. Z. Special Economic Zones: Lessons from the Global Experience, PEDL Synthesis Paper, 2016, no. 1, Available at: https://pedl.cepr.org/sites/default/files/PEDL_Synthesis_Paper_Piece_No_1.pdf (accessed 13.05.2020).

Система Orphus

Loading...
Up