The national and international in contemporary mexican architecture

 
PIIS0044748X0011909-8-1
DOI10.31857/S0044748X0011909-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Cuban State University
Address: Russian Federation, Krasnodar
Journal nameLatin America
EditionIssue 11
Pages96-110
Abstract

The article analyzes national and international features in the architecture of modern Mexico. In accordance with the stated task, it presents the main stages of development of Mexican architecture, taking into account the influence of both global trends and Spanish architectural styles. The work notes the special influence of the Baroque (Mexican ultra-Baroque), which was manifested primarily in the cult construction. The article emphasizes that Mexican architecture at all stages of development formed its own national features. In the early colonial period, this was manifested in the appeal to the local version of aboriginal art-tequitqui art, primarily in the design and decoration. The author reveals the origins and features of various ethnically colored elements associated with pre-colonial cultures (the shape of the pyramid in different angles, "Mexican color" in a colorful palette of external and internal design, landscape accounting, etc.). The article presents examples of the work of some of the most famous Mexican architects of the last decades, the artistic principles of their work. The paper also provides examples of spontaneous "folk" use of images and forms of pre-Columbian cultures in the typical architecture of modern Mexico. The author believes that the modern stage in the development of Mexican architecture will get its recognizable, international, national-colored name, just as it happened with the so-called "new Russian style".

Keywordsarchitecture of modern Mexico, national and international, influence of forms and images of ancient cultures
Received14.07.2020
Publication date30.10.2020
Number of characters33092
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Архитектура Мексики XVI—XVIII веков: от текитки до ультрабарокко

2 Современная архитектура — гордость Мексики. Ее появление является следствием и результатом многовекового развития как страны, так и мирового художественного и технического прогресса. Впервые по-настоящему громко мексиканская архитектура заявила о себе на выставке, состоявшейся в Риме в 1957 г. Известный итальянский теоретик и историк архитектуры Бруно Дзеви (1918—2000 гг.), оценивая представленный на выставке мексиканский модернизм, сочетавший в себе доколумбовые мотивы и современную архитектуру, определил его как «мексиканский гротеск». Б.Дзеви посчитал, что подобная архитектура является «орудием пропаганды», в то время как истинное назначение архитектуры — прежде всего выполнять определенную временем конструктивную функцию [1]. Отзыв итальянского критика показывает, что использование в архитектуре национальной составляющей, ее практическое применение должно быть уместным. Именно поэтому поиск механизма органичного включения этнокультурного компонента — актуальная тема, особенно в современных условиях глобализации, когда специфику тому или иному явлению и факту часто придает именно этот компонент.
3 Население Мексики, как известно, имеет гетерогенное расово-этни-ческое происхождение, что отразилось и на ее нынешнем национальном составе. Процесс образования нации как политической характеристики народа занимает много времени и зависит как от внутренних, так и от внешних факторов. В Мексике он проходил в XIX — начале XX вв. На протяжении этого времени народы страны формировали представление о себе как о единой исторической общности, а не только как о носителе специфической этнической, народной культуры. Большинство человеческих обществ, их культурная составляющая претерпели кардинальные преобразования, связанные как с внутренними, так и с внешними изменениями, влияниями и взаимодействиями. Что касается рассматриваемой нами архитектуры, то она также является определенным аспектом истории развития общества; исследуя ее памятники, можно выделить значительные исторические разломы.
4 В самом начале формирования национальной архитектуры, когда в Мексике встретились две несовместимые концепции мировосприятия — аборигенная и европейская, победу одержала европейская, которая стала ведущей, в том числе и в архитектуре. Господствовавшие в XVI в. в Испании романский, готический и ренессансный стили «пересекли» океан. В итоге в Мексике в первые десятилетия после испанского завоевания сформировалась собственная региональная архитектура, не продолжающая аборигенные, но и не копирующая традиции метрополии. Наиболее яркие примеры этой региональной архитектуры относятся, прежде всего, к культовому строительству. Однако важно отметить, что она была замечена и оценена учеными лишь в середине ХХ в. и получила название текитки (tequitqui), или индейско-христианская архитектура. Именно ее образцы стали первым шагом в становлении национальной мексиканской архитектуры.

Number of purchasers: 0, views: 244

Readers community rating: votes 0

1. Winfield F.N. Architecture media politics. Architecture MPS, LONDON, 2012, vol.1, N 3 (November). Available at: https://architecturemps.com/wp-content/uploads/2012/07/amps-vol-1-no-3-full-paper-avant-garde-in-post-revolutionary-mexico1.pdf (accessed at: 12.12.2019).

2. Moreno Villa J. Lo mexicano en las artes plásticas. México: Fondo de cultura econόmica, 1986, 176 p.

3. Aguilar M. Tequitqui art of sixteenth-century, Mexico: an expression of transculturation. Doctoral dissertation, University of Texas at Austin, 1999. Reproduced as a California State L.A. Course Packed. 2000. Available at: https://www.academia.edu/35094747/Tequitqui_Art_of_Sixteenth_Century_Mexico_An_Expression_of_Transculturation (accessed at: 02.02.2020).

4. Baglaj V.E. Khristianskaya arkhitektura i iskusstvo tekitki: zhivaya svyaz' kul'tur v Meksike XVI v. Moskva, Latinskaya Amerika, 2015, № 10, cs. 81-93.

5. Reyes Valerio V. Arte indocristiano: escultura del' Siglo XVI, Instituto Nacional de Antropología e Historia. México, 1978, 326 r. (Repr, 2018), 338 p.

6. Valiñas Varela M.G.History of the Franciscan convent XVI Century in Mexico, the art “Tequitqui”, and their role in the Spanish colonization Social Science Invention. International Journal of Humanities and Social Science Invention (IJHSSI), International, 2018 (October), vol. 7, Iss. 10, ver. III, pp. 2319–7714.

7. Curiel M.G.A. La iglesia y convento de San Luis Obispo, Tlalmanalco. México: UNAM/ FFyL, Colegio de Historia, 1977, 254 p.

8. Curiel M.G.A. Tlalmanalco: historia e iconología del conjunto conventual. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 1988, 233 p.

9. Toussant M. Iglesias de Mexico, Vol. 3: Tipos Ultra-Barrocos, Valle de Mexico.Available at: https://www.goodreads.com/book/show/41158711-iglesias-de-mexico-vol-3 (accessed at:11.08.2019).

10. Timasheva N. Yaponskij arkhitektor Tojo Itoi Muzej barokko v Meksike. Available at: https://www.interior.ru/architecture/426-yaponskij-arkhitektor-tojo-ito-i-muzej-barokko-v-meksi-ke.html (accessed at: 08.10.2019).

11. Kirichenko E.I. Arkhitektura vitse-korolevstva Novaya Ispaniya (Meksika). Available at: http://classic.totalarch.com-latinos_17_19/mexico (accessed at: 04.11.2019).

12. Sheleshneva N.A. Arkhitektura Meksiki (kratkij istoricheskij ocherk). Available at: http://classic.totalarch.com/latinos_17_19/mexico (accessed at: 01.10.2019).

13. Figueroa L.R. Colores y texturas de la arquitectura contemporánea Mexicana: Available at: https://blog.bestday.com.mx/colores-y-texturas-de-la-arquitectura-contemporanea-mexicana/ (accessed at: 12.03.2020).

14. Designboom. Available at: https://www.designboom.com/architecture/casa-roel-isaac-broid-assadi-pulido-mexico-02-24-2016/ (accessed at: 12.03.2020).

15. Belogolovskij V., Kalach A.: «Predstav'te, esli by vse kryshi v nashem gorode byli zelenymi!» Available at: https://rus.architecturaldesignschool.com/alberto-kalach-imagine-if-all-rooftops-our-city-were-green-74575 (accessed at: 18.03.2020).

16. Postoeva N. Dom Barta Prinsa v Kalifornii [Postoeva, Nataliya. Dom BartaPrinsa v Kalifornii [The House of Bart Prince in California] (In Russ.). Available at: https://www.interior.ru/place/5308-dom-barta-prinsa-v-kalifornii.html (accessed at: 05.03.2020).

17. Senosiain J. Organic Architecture, Mexico City, Mexico, AM Editores. 2008, 173 p.

18. Teopanzolco Cultural Center. Isaac Broid + PRODUCTORA. Available at: https://www.archdaily.com/883746/teopanzolco-cultural-center-isaac-broid-plus-productora66 (accessed at: 08.02.2020).

19. Sánchez J. The Latest Architecture and News. Available at: archdaily.com// https://www.archdaily.com/tag/javier-sanchez (accessed at: 17.02.2020).

20. López Luz P. Pyramid. Barcelona, Publisher: RM, 2015, 112 p.

21. Shladek J.Pablo López Luz – Pyramid. Available at: https://josefchladek.com/book/pablo_lopez_luz_-_pyramid. (accessed at: 21.02.2020).

22. Meier A. The Pre-Columbian Origins of Mexico’s Modernist Architecture. Hyperallergic, 31.08.2015. Available at: https://hyperallergic.com/232930/the-pre-columbian-origins-of-mexicos-modernist-architecture/ (accessed at: 14.02.2020).

23. Lopez Luz P. TUMBLR. Available at: https://www.tumblr.com/search/Pablo+Lopez+Luz (accessed at: 23.03.2020).

24. Bigurra V. The pre-Columbian origins of Mexico’s modernist architecture. Mexico news network Monday, September 7, 2015. Available at: https://hyperallergic.com/232930/the-pre-columbian-origins-of-mexicos-modernist-architecture/ (accessed at: 18.03.2020).

Система Orphus

Loading...
Up