Evolution of the relations between Guyana and the European Union (1975—2018)

 
PIIS0044748X0004719-9-1
DOI10.31857/S0044748X0004719-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Posgraduate Student
Affiliation: Saint-Petersburg State University
Address: Russian Federation, Saint-Petersburg
Journal nameLatin America
EditionIssue 5
Pages40-51
Abstract

The article analyzes the relationship between the European Union and Guyana, the EU policy towards the states of ACP and CARIFORUM, as well as the main milestones of their relationship. The author paid special attention to the key elements of the Cotonou agreement and the new Economic Partnership Agreement between the European Union and the CARICOM.

KeywordsEuropean Union, Guyana, CARICOM, Lomé Conventions, Cotonou Agreement, STABEX
Received25.04.2019
Publication date26.04.2019
Number of characters31249
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Внешняя политика южных стран Западного полушария остается актуальным объектом научных исследований. Изменения мировых политических трендов, регионализация экономических процессов, явление «глобальных регионов» и «интеграции интеграций» существенно изменили место и роль Латинской Америки на современной политико-экономической карте мира. При этом далеко не все государства региона исследованы полноценно: и отечественные, и зарубежные ученые прежде всего обращают внимание на региональные державы, а ситуация же в периферийных государствах рассматривается значительно реже.
2 Изменение глобальных и региональных экономических трендов привело к повышению значимости внерегиональных партнеров для стран Латинской Америки. Они, в том числе условно причисляемая к латиноамериканским державам Гайана, ищут новые рынки и источники инвестиций.
3

В течение последних лет одним из приоритетных торговых партнеров члена Содружества (британского) англоязычной Гайаны был Европейский союз, при этом специальных исследований, посвященных внешней политике страны в отношении ЕС в данный период, практически нет. В существующих публикациях, как правило, лишь обрисовываются общие контуры связей Гайаны с ЕС и европейской дипломатии в отношении латиноамериканских стран. В лите-ратуре встречаются упоминания о реакции Гайаны, лидеров стран Кариб-ского общего рынка (Caribbean Community, CARICOM) и Объединения стран Африки, Карибского бассейна и Тихого океана (African, Ca-ribbean and Pacific Group of States, ACP) на отдельные торгово-эконо-мические действия ЕС, а также на соглашения, заключенные между Евросоюзом и странами CARICOM. Профессор Университета Вест-Индии, бывший генеральный секретарь CARICOM Норман Гирван, анализируя особую позицию президента Гайаны Бхаррата Джагдео (1999—2011) по соглашениям с ЕС, подчеркивает, что соглашение об экономическом партнерстве между странами Карибского бассейна и Евросоюзом не приносило стране существенных выгод1, а единственным фактором, который повлиял на решение президента подписать документ, стали отдельные преимущества, предоставляемые Евросоюзом Гайане через Всеобщую систему преференций (Generalized System of Preferences, GSP), освобождающую развивающиеся страны от необходимости соблюдать правила Всемирной торговой организации (ВТО)2. Одновременно власти Гайаны сделали ряд оговорок и объявили о намерении пересмотреть содержание документа через пять лет3 — в связи с уязвимостью гайанского экспорта и важностью актуализации внешнеэкономической политики в соответствии с действующими таможенными тарифами. Н.Гирван также отмечает несогласованность позиций СARICOM, Карибского форума (Caribbean Forum, CARIFORUM) и ACP относительно соглашения с ЕС4.

1. N. Girvan. Technification, Sweetification, Treatyfication. Politics of the Caribbean — EU Economic Partnership Agreement. Interventions: The International Journal of Postcolonial Studies, 2010, № 12, p. 100—111.

2. Guyanese president maintains rejection of EU — Caribbean trade deal. — BBC Monitoring Latin America. Political Supplied by BBC Worldwide Monitoring, 13.IX.2008.

3. Ibidem.

4. Ibidem.
4
belozerov_1

5

Наиболее детально внешняя политика Гайаны, в том числе отношения с Евросоюзом, рассмотрена в работе английского политолога Питера Клегга, который показывает, что не менее трети гайанского экспорта поставляется в ЕС, при этом Великобритания является крупнейшим покупателем тростникового сахара из Гайаны. Клегг подчеркивает важность кредита в 55,4 млн евро, предоставленного карибской стране Европейским фондом развития (European Development Fund, EDF), а также кредита в 169 млн евро от той же организации — на модернизацию сахарной промышленности Гайаны5.

5. P. Clegg. Guyana, its Foreign Policy and the Path to Development. The Round Table. The Commonwealth Journal of International Affairs, 2014, № 103, р. 399—410.

Number of purchasers: 3, views: 652

Readers community rating: votes 0

1. N. Girvan. Technification, Sweetification, Treatyfication. Politics of the Caribbean — EU Eco-nomic Partnership Agreement. Interventions: The International Journal of Postcolonial Studies, 2010, № 12, p. 100—111.

2. Guyanese president maintains rejection of EU — Caribbean trade deal. — BBC Monitoring Latin America. Political Supplied by BBC Worldwide Monitoring, 13.IX.2008.

3. Ibidem.

4. Ibidem.

5. P. Clegg. Guyana, its Foreign Policy and the Path to Development. The Round Table. The Commonwealth Journal of International Affairs, 2014, № 103, r. 399—410.

6. V. V. Kotenev. Strany Karibskogo bassejna: tendentsii ehkonomicheskogo i sotsial'no-politicheskogo razvitiya. M.: Nauka, 1985, s. 349.

7. Gajana: vybor puti. M.: ILA, 1989, cc. 102—103, 156.

8. Latinskaya Amerika i Kariby. Politicheskie instituty i protsessy. M.: Nauka, 2000, cc. 114—120

9. Istoriya Latinskoj Ameriki. Vtoraya polovina XX veka. M.: Nauka, 2004, cc. 475—476.

10. V. V. Govorov. Gajana: Ot kolonii do neoliberalizma. — Latinskaya Amerika, 2005, № 3, cc. 23—31.

11. C. Cosgrove Twitchett. Towards a New ACP—EC Convention. The World Today, 1978, № 12, pp. 472—483.

12. C. Rajana. Lome II and ACP—EEC relations: a preliminary assessment. Africa Development // Afrique et Developpement, 1980, № 3, p. 91—11.

13. III Convencio de Lome. Dossier—CIDOB, 1985, № 10, p. 20.

14. Fourth ACP—EEC Convention signed at Lome on 15 December 1989 // Financial Proto- col — Protocol 1 concerning the definition of the concept of “originating products” and methods of administrative cooperation; Protocol 2 on the operating expenditure of the joint institutions; Protocol 3 on privileges and immunities; Protocol 4 on the implementation of Article 178; Protocol 5 on ba-nanas; Protocol 6 on rum; Protocol 7 on beef and veal; Protocol 8 on sugar; Protocol 9 concerning products within the province of the European Coal and Steel Community; Final Act — Joint Decla-rations — Unilateral Declarations. 1991, p. 3.

15. Agreement in the form of an exchange of letters between the European Community and Bar-bados, Belize, the Republic of the Congo, Fiji, the Cooperative Republic of Guyana, the Republic of Cóte dʼIvoire, Jamaica, the Republic of Kenya, the Democratic Republic of Madagascar, the Repub-lic of Malawi, the Republic of Mauritius, the Republic of Suriname, Saint Christopher and Nevis, the Kingdom of Swaziland, the United Republic of Tanzania, the Republic of Trinidad and Tobago, the Republic of Uganda and the Republic of Zimbabwe on the guaranteed prices for cane sugar for the 1993/94 delivery period. 1994.

16. Agreement in the form of an Exchange of Letters between the European Community and Bar-bados, Belize, the Republic of the Congo, Fiji, the Cooperative Republic of Guyana, the Republic of Cóte dʼIvoire, Jamaica, the Republic of Kenya, the Republic of Madagascar, the Republic of Malawi, the Republic of Mauritius, the Republic of Suriname, Saint Christopher and Nevis, the Kingdom of Swaziland, the United Republic of Tanzania, the Republic of Trinidad and Tobago, the Republic of Uganda, the Republic of Zambia and the Republic of Zimbabwe on the guaranteed prices for cane sugar for the 1996/97 delivery period. 1998, p. 28.

17. Agreement in the form of an exchange of letters between the European Community and Bar-bados, Belize, the Republic of the Congo, Fiji, the Cooperative Republic of Guyana, the Republic of Cóte dʼIvoire, Jamaica, the Republic of Kenya, the Republic of Madagascar, the Republic of Malawi, the Republic of Mauritius, the Republic of Suriname, Saint Kitts and Nevis, the Kingdom of Swazi-land, the United Republic of Tanzania, the Republic of Trinidad and Tobago, the Republic of Ugan-da, the Republic of Zambia and the Republic of Zimbabwe on the supply of raw cane sugar to be refined 1995—2001. 1995.

18. Agreement amending the fourth ACP—EC Convention of Lome signed in Mauritius on 4 November 1995. — Second Financial Protocol — Final Act — Joint Declaration on trade develop-ment. 1998, p. 3. –– Available at: http://www.worldlii.org/cgibin/sinodisp /int/other/treaties/EUTSer/1998/41.html?query=the%20European%20Union-guyana (accessed: 01.01.2018).

19. J. Odek. Lome IV: Dynamic or static improvement on the previous conventions? The Sub-Sahar Africa perspective. — The Comparative and International Law Journal Southern Africa, 1994, № 2, p. 164—198.

20. ACP—EEC Convention signed at Lome on 28 February 1975. — Available at: http://www.acp.int/sites/acpsec.waw.be/files/Lome-Convention-I-en.pdf (accessed: 01.01.2018).

21. Guyana, 1975. GDP by Country. Statistics from the World Bank, 1960—2016. –– Available at: https://knoema.ru/mhrzolg/gdp-by-country-statistics-from-the-world-bank-1960-2016?coun-try=Guyana (accessed: 01.01.2018).

22. S. R. Hurst. Co-operation and Coercion? The Cotonou Agreement between the European Un-ion and ACP States and of the Lome Convention. — Third World Quarterly, 2003, № 1, p.161.

23. Acuerdo de Satonu firmado entre Asociacion de Estodas de Africa del Caribe, del Pacifico y la Comunidad Europea firmado en Cotonu el 23 de junio de 2000. 2001.

24. Imagining a post-Brexit Art World. — Guyana Chronicle, 02.VII.2016. –– Available at: http://guyanachronicle.com/2016/07/02/imagining-a-post-brexit-art-world (accessed: 01.01.2018).

25. Brexit Fallout: UK Aware of Guyana’s Concerns; Greenidge Sees no Short-term Impact. — Guyana Chronicle, 24.VI.2016. — Available at: http://guyanachronicle.com/2016/06/24/brexit-fallout-uk-aware-of-guyanas-concerns-greenidge-sees-no-short-term-impact (accessed: 01.01.2018).

26. Economic Partnership Agreement. — BBC Monitoring Latin America, 13.IX.2008. –– Avail-able at: http://proxy.library.spbu.ru:2059/hottopics/lnacademic/ (accessed: 16.02.2018).

27. ACP spokesperson on sugar says urgent kick-start of economies needed. — Caribbean Net News Grand Cayan, 20.V.2009. — Available at: http://proxy.library.spbu. ru:2059/hottopics/lnacademic/ (accessed: 03.03.2018).

28. Interview with Patric Gomes Secretary General ACP. Africa yeas! — Newsletetter of EU—Africa Affairs, 2016, № 4. — Available at: http://ecdpm.org/publications/interview-patrick-gomes-acp/ (accessed: 01.01.2018).

29. D. Jessop. Commentary: The View from Europe: The future of Caribbean sugar, 2017. — Available at: https://www.caribbeannewsnow.com/2017/11/06/commentary-view-europe-future-caribbean-sugar/ (accessed.20.10.2018).

30. Sugar will never die — PM says factories being closed to improve industry’s prospects. 2017. — Available at: https://www.stabroeknews.com/2017/news/guyana/03/16/sugar-will-never-die-pm// (accessed: 20.10.2018).

31. Consolidating sugar. — Stabroek News, 26.II.2018. — Available at: https://www.stabroeknews.com/2018/opinion/editorial/02/26/consolidating-sugar// (accessed: 20.10.2018).

32. V. Siva. High Commissioner Hosts Round-table Discussions on Sugar. — Available at: https://jis.gov.jm/high-commissioner-hosts-round-table-discussions-on-sugar (accessed: 01.01.2018).

33. Guyana, 1994—2016. GDP by Country. Statistics from the World Bank, 1960—2016. — Available at: https://knoema.ru/mhrzolg/gdp-by-country-statistics-from-the-world-bank-1960-2016?country=Guyana (accessed: 01.01.2018).

34. Evaluation of the European Commission’s support to the Republic of Guyana. — Available at: https://ec.europa.eu/europeaid/sites/devco/files/evaluation-cooperation-ec-guyana-1254-summary-200809_en_0.pdf (accessed: 01.01.2018).

35. Evaluation of the European Commission’s support to the Republic of Guyana. Final Report, Vol. I — Main Report. 2008. Evaluation for the European Commission. — Available at: https://ec.europa.eu/europeaid/strategic-evaluation-eu-cooperation-guyana-1997-2007_en (accessed: 01.01.2018).

36. Evaluation of the European Commission’s support to the Republic of Guyana. Final Report, Vol. II — Annexes. 2008. — Available at: https://ec.europa.eu/europeaid/sites/devco/ files/evaluation-cooperation-ec-guyana-1254-annex-200809_en_0.pdf (accessed: 01.01.2018).

37. Guyana. — Available at: https://ec.europa.eu/europeaid/countries/guyana_en (accessed: 01.01.2018).

38. V. Manikchand. No more funds for sugar industry — EU. 30.VI.2017. — Available at: https://guyanatimesgy.com/no-more-funds-for-sugar-industry-eu// (accessed.20.10.2018).

39. D. Samaroo. EU sugar funds fully disbursed // News Room, 29.VI.2017. — Available at: https://newsroom.gy/2017/06/29/eu-sugar-funds-fully-disbursed// (accessed: 20.10.2018).

40. National Indicative Programme for Guyana 2014—2020. — Available at: https://ec.europa.eu/europeaid/sites/devco/files/nip-edf11-guyana-2014-2020_en.pdf (accessed: 01.01.2018).

Система Orphus

Loading...
Up