The problems of integrating Latin American disabled people into the world of work

 
PIIS199132220031246-6-1
DOI10.61205/S199132220031246-6
Publication type Article
Status Approved
Authors
Occupation: Associate Professor
Affiliation: HSE University, Saint Petersburg, Russian Federation
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Abstract

Most Latin American States have adopted regulatory legal acts that protect the labor rights of persons with disabilities and comply with international standards. The United Nations Convention on the Rightsof Persons with Disabilities, in article 27, establishes that States parties to the Convention must ensureeffective access to technical and vocational guidance programmes, as well as to employment, vocationaltraining and continuing education services. The Inter-American Convention on the Elimination of AllForms of Discrimination against Persons with Disabilities and ILO Convention No. 159 on VocationalRehabilitation and Employment of Persons with Disabilities confirm this commitment. However, the labor legislation regarding the norms relating to persons with disabilities is not only slowly developing,but also opposes the integration of persons with disabilities into the world of work. So far, the only waysto help attract employers to hire people with disabilities are quotas, tax incentives, and priority inobtaining government orders at public auctions. The purpose of the study is to identify the complianceof the national legislation of Latin American countries with the Conventions on the Protection of the Labor Rights of Persons with Disabilities that they have ratified. The objectives of the work are to studythe legislation of Latin American countries regulating the implementation of the labor rights of persons with disabilities, to identify problems that hinder their employment. The method of comparative law,statistical method, method of system analysis, formal logical method were used in the work. Accordingto the results of the study, it was found that the use of the medical definition of disability in the nationallabor legislation of most countries of the region hinders the integration of persons with disabilities,consolidating the link between disability and disability. This creates a barrier to employment for peoplewith disabilities. Many companies continue to ignore their obligation to hire a legally defined number of disabled employees. Factors such as low levels of education, insufficient qualifications, training costsand special workplace equipment are serious obstacles to the entry of persons with disabilities into the labor market. Inconsistent government policies in the field of habilitation and rehabilitation of persons with disabilities for the labor market, as well as the lack of economic incentives, hinder the growth of demand for workers with disabilities. Organizations prefer to pay fines for non-compliance, becausethey perceive the costs of training disabled people and workplace adaptation arising from the conclusionof an employment contract as financial expenses that are not compensated. A direct link has been established between poverty and disability, as well as between the economic resources of countries andtheir ability to realize social rights. The result of the study was the conclusion that despite the visiblepositive changes, discrimination against persons with disabilities continues to persist in nationallegislation. In order to solve problems with the employment of persons with disabilities, a morethorough verification of the implementation of legislation related to the quota of jobs for people with disabilities by government agencies is necessary, and a departure from the medical approach to the definition of disability. Legislative changes are also required to create administrative and financialincentives for employers to comply with the law.

Keywordspersons with disabilities, human rights, Latin America, the right to work, quotas, UN Conventions, discrimination
Received19.07.2024
Number of characters39044
Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Проблема инвалидности крайне остро стоит в современном мире. Страны Латинской Америки прилагают значительные усилия для ее решения и, нельзя не признать, добились здесь определенных успехов. Они принимают и внедряют в свое законодательство декларируемые Конвенцией «О правах инвалидов» ценности правового общества. Основным из таких прав стало право инвалидов на трудоустройство. Опыт стран Латинской Америки представляет заметный интерес поскольку в нашей стране существуют во многом схожие проблемы. Одна из таких, не будет преувеличением сказать, глубинных проблем — занятость инвалидов, их трудоустройство. По данным Экономической комиссии Латинской Америки и Карибского бассейна Организации Объединенных Наций, в Латинской Америке проживают более 70 миллионов человек с инвалидностью1. Количество населения Латинской Америки и Карибского бассейна по состоянию на 2024 год составляет 667 504 000 человек2. Подобные цифры говорят о том, что 10,5 % населения региона являются инвалидами. 1. Доклад Экономическая комиссии Организации Объединенных Наций для Латинской Америки и Карибского бассейна (ЭКЛАК ООН) «Социальная панорама» 2023г. Интернет-ресурс. URL: >>>> (дата обращения 22.05.2024).

2. Население Земли. Интернет-ресурс. URL: >>>> (дата обращения 10.05.2024).
2 Организация Объединенных Наций главным образом связывает рост численности инвалидов с увеличением длительности жизни, которое естественным образом ведет к ухудшению здоровья и приводит к инвалидности3. Проблема занятости инвалидов требует пристального внимания, поскольку трудоустройство позволяет обеспечивать себе достойное материальное содержание. Инвалидность, в соответствии с нормами Конвенции Организации Объединенных Наций «О правах инвалидов», определяется как «эволюционирующее понятие, являющееся результатом взаимодействия между лицом, имеющим нарушения здоровья, отношением общества и барьерами, которые мешают полному и эффективному участию лица в жизни общества наравне с другими»4. Таким образом, инвалидность — это социальный статус, напрямую зависящий от государства, а также общества, которое далеко не всегда толерантно с пониманием и сочувствием относится к инвалидам. Как следствие, инвалидность влечет за собой появление социальных барьеров, которые не позволяют человеку полноценно жить и свободно развиваться. Поэтому только политика государства и формируемое ей отношение общества способствуют появлению или устранению таких препятствий. 3. Инвалидность и здоровье. Всемирный доклад об инвалидности/ Всемирная организация здравоохранения.Интернет-ресурс.URL: >>>> (дата обращения:11.01.2024).

4. Конвенция Организации Объединенных Наций (ООН) о правах инвалидов 2006г.Интернет-ресурс.URL:  >>>> (дата обращения 10.05. 2024).
3 Конвенция о правах инвалидов произвела революцию в борьбе за права инвалидов поскольку в своих нормах она призвала к борьбе с дискриминацией, провозгласила равенство, и потребовала обеспечения гарантий прав инвалидов от стран подписантов5. Документ не только дает общее представление о категориях инвалидов, но и указывает сферы, в которые требуется внести изменения, чтобы лица с инвалидностью успешно могли реализовывать свои права6. Другим важным правовым актом стали Цели устойчивого развития до 2030 года, в них напрямую закрепляется право полную занятость и работу для всех7. 5. См.: Яковлева Е.Н. Поощрение и защита инвалидов в международном праве. Автореф. дисс. канд. юрид. наук. М., Институт государства и права РАН. 2015. С. 20.

6. См.: Рыбкова К. О. О вопросах осуществления государственного контроля и надзора в сфере защиты прав инвалидов в России и за рубежом: сравнительно-правовой анализ // Актуальные вопросы контроля и надзора в социально значимых сферах деятельности общества и государства: материалы V Всероссийской научно-практической конференции, Нижний Новгород, 07–08 июня 2019 года. Н. Новгород: Национальный исследовательский Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского, 2019. С. 369-377.

7. Цели устойчивого развития ООН. Интернет-ресурс. URL: >>>> (дата обращения 11.05.2024).

1. Alekseeva T. A., Vasilyeva T. A. Varlamova N. V. [et al.]. Constitutionalism: universal and national dimensions. Moscow: Institute of State and Law of the Russian Academy of Sciences, 2022. 392 p.

2. Barinov V. A. Problems of ensuring protection from discrimination against women in the exercise of the right to work // Bulletin of the Law. 2023. No. 3(3). pp. 4-9.

3. Grishkovets A. A. Actual problems of state support and protection of the rights of persons with disabilities in modern Russia (administrative and legal aspects) // Bulletin of the Nizhny Novgorod University named after N.I. Lobachevsky. 2023. No. 2. pp. 105-116.

4. Zhavoronkov R.N. Legal regulation of labor and social security of the disabled in the Russian Federation. The author's abstract. Dissertation of the candidate. Jurid. Sciences. M., MGUA. 2014. p. 27.

5. Rybkova K. O. On issues of state control and supervision in the field of protection of the rights of persons with disabilities in Russia and abroad: comparative legal analysis // Topical issues of control and supervision in socially significant spheres of society and the state: materials of the V All-Russian Scientific and Practical Conference, Nizhny Novgorod, June 07-08, 2019. N. Novgorod: National Research Nizhny Novgorod State University named after N.I. Lobachevsky, 2019. pp. 369-377.

6. Kolotova N. V. The state of the economy as a factor in the implementation of social rights // State and law. 2022. No. 6. pp. 79-88.

7. Yakovleva E.N. Promotion and protection of persons with disabilities in international law. The author's abstract. Dissertation of the candidate. Jurid. M., Institute of State and Law of the Russian Academy of Sciences. 2015. p. 20.

Система Orphus

Loading...
Up