Forms and content of anti-corruption education (enlightenment) in the pre-university format

 
PIIS199132220030642-2-1
DOI10.61205/S199132220030642-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Department of Anti-Corruption Methodology
Affiliation: the Institute of Legislation and Comparative Law under the Government of the Russian Federation
Address: Russian Federation,
Journal nameJournal of Foreign Legislation and Comparative Law
Edition
Abstract

Problem statement. One of the omissions in the eradication of corruption should be recognized that such measures were more aimed at combating corrupt officials. The least attention was paid to measures to prevent corruption. And if anti-corruption measures have reduced its scale, then the results of its prevention are not yet sufficient. One of such important measures is anti-corruption education.

The purpose of the study is to develop proposals for the formation of anti—corruption educational content for schoolchildren. Objectives: to consider the existing practice of anti-corruption education (enlightenment) in the pre-university format, to explore the role that anti-corruption education (enlightenment) plays in shaping the anti-corruption character of schoolchildren; to identify the main problems of improving the forms of anti-corruption education (enlightenment) in the pre-university format.

Research methods: logical; systematic; formal-legal; comparative-historical.

Results: it is proved that modeling of anti–corruption behavior and attitudes that should be developed in school leadership is honesty, diligence, discipline, courage, responsibility, independence, simplicity, fairness, care, open-mindedness and transparency. Special training of teachers in anti-corruption education (enlightenment) is needed. When developing anti-corruption education programs, the information in them should be ranked by the audience: students of junior, middle and senior grades.

Keywordsschoolchildren, students, history, social studies, behavior, program
Received03.06.2024
Publication date25.06.2024
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.

views: 19

Readers community rating: votes 0

1. Gandamana, A., 2014. The implementation of anticorruption education through habituation and learning civics to build student’s character (descriptive study in SMP 1 Cianjur, West Java).

2. Komalasari К., Saripudin D. Integration of anti-corruption education in school's activities. American Journal of Applied Sciences, vol. 12, no. 6, 2015. pp. 445-451,

3. Saripudin, D., 2010. Interpretasi Sosiologis Dalam Pendidikan. 1st Edn., Karya Putra Darwati, Bandung, pp. 202.

4. Антикоррупционное правовое воспитание : научно-практическое пособие / Д. А. Пашенцев, М. В. Залоило, Ю. В. Трунцевский [и др.]; под ред. Д. А. Пашенцева. — Москва : Проспект, 2020. — 144 с.

5. Антикоррупционное просвещение в образовательных организациях: приемы, формы, подходы. Институт стратегии развития образования РАО (вебинар) URL : https://mmaterikshkola.gosuslugi.ru/netcat_files/30/66/Antikorruptsionnoe_prosveschenie_v_OO._Priemy_formy_podhody.pdf?ysclid=lv14mh9rvl136275072

6. Антикоррупционное просвещение в Российской Федерации : научно-практическое пособие / Д. А. Пашенцев, Ю. В. Трунцевский, А. М. Цирин [и др.]; отв. ред. Т. Я. Хабриева. — Москва : Проспект, 2021. — 144 с.

7. Артёменкова Т.А., Гусев А.Ю. Антикоррупционное воспитание и просвещение на всех уровнях образования учебно-методическое пособие. М.: Проспект, 2020. 240 с.

8. Баталина А. Как говорить с детьми о коррупции. URL : https://mel.fm/vospitaniye/intervyu/6721903-corruption?ysclid=luzt8wfhcz745566112

9. Волкова М.А. Роль игровых технологий в антикоррупционном просвещении молодежи (на примере интеллектуальной игры «Кто? Где? Сколько?»). URL : https://scholar.sfu-kras.ru/publication/37105998/fulltext

10. Воронцов С.А. Об организации антикоррупционного просвещения в Российской Федерации // Северо-¬Кавказский юридический вестник. 2015. № 1. С. 105-111.

11. Гребенникова А.А., Мартынова Я.С. Роль игрового семинара «Сказки» в антикоррупционном просвещении в начальной школе // Индустриальная экономика. 2023. № 1. С. 99-103.

12. Гринченко А.А. Развлечение «Коррупция в мире сказок». URL: https://needlewoman.ru/articles/primerkorruptsii-v-skazkah.html;

13. Законодательство в сфере противодействия коррупции: концептуальные основы и место в системе российского законодательства: научно-практическое пособие / Д.А. Пашенцев, М.В. Залоило, А.М. Цирин и др.; под ред. д-ра юрид. наук, проф. Д.А. Пашенцева. — М.: Инфотропик Медиа, 2020. — 176 с.

14. Конуров А. Детский лепет о коррупции. URL : https://time.kz/articles/territory/2015/02/11/detskij-lepet-okorrupcii

15. Коробкин А.Н. Проблемы подготовки педагогических кадров для антикоррупционного просвещения обучающихся // Проблемы современного образования 2023. № 1. С. 191-197.

16. Лекция для учащихся "Коррупция и способы противодействия ей". URL : http://1gim.ru/Informaziya/dlja_uchashhikhsja_korrupcija_i_sposoby_protivodej.pdf

17. Магизов Р.Р. Проблемы антикоррупционного образования в образовательных учреждениях высшего образования Актуальные вопросы противодействия коррупции в сфере образования : сб. науч. ст. по материалам IV Сибирского антикоррупционного форума, Красноярск, 26–27 декабря 2018 г. / отв. ред. И.А. Дамм, Е.А. Акунченко. — Красноярск : Сиб. федер. ун-т, 2019. С. 136-142.

18. Макарова О.А. Проблемы антикоррупционного просвещения молодежи противодействие коррупционной преступности: проблемы и пути решения / материалы международных научно-практических круглых столов, проведенных в БФУ им. И. Канта. Под редакцией Т.С. Волчецкой, А.В. Куликова. 2020. Издательство: Балтийский федеральный университет имени Иммануила Канта (Калининград), 2020. С. 177-183.

19. Маслов А.А. Ильницкая М.А. Роль правоохранительных органов в антикоррупционном просвещении молодежи. URL : https://scholar.sfu-kras.ru/publication/37106007/fulltext.

20. Методические рекомендации по антикоррупционному просвещению родителей: учебно-методическое пособие для родителей / И. А. Лобанов, О. А. Французова, О. Н. Шапарина; под ред. И. А. Лобанова. М.: ФГБНУ «Институт стратегии развития образования Российской академии образования», 2022. 58 с.

21. Основы противодействия коррупции в Российской Федерации : Единый методический комплекс для проведения работы по антикоррупционному просвещению в субъектах Российской Федерации органами государственной власти, образовательными, общественными и иными организациями / отв. ред. С. С. Зенин; автор.-сост. Е. В. Горбачёва. — М. : Общероссийская общественная организация «Ассоциация юристов России»; ФБУ НЦПИ при Минюсте России, 2019. — 366 с.

22. Павлинов А.В. Антикоррупционное воспитание подрастающего поколения как основное средство профилактики коррупции // Журнал российского права 2018. № 5. С. 156–166.

23. Сергеева М.В., Погожина И.Н. Психологические показатели системы принятия решений в ситуациях коррупционного риска и их изменение в результате обучения // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2022. Т. 19. № 3. С. 587–605.

24. Скрипко М.И., Покровская Е.А. Правовое просвещение школьников о коррупции // Санкт-Петербургский образовательный вестник. 2018. № 7-8. С. 59-64.

25. Трунцевский Ю.В. О профессионализации антикоррупционного просвещения // Юридическое образование и наука. 2020. № 4. С. 22-29.

26. Федоренко Е.Ю. Психологический взгляд на коррупционное поведение // Актуальные вопросы противодействия коррупции в сфере образования : сб. науч. ст. по материалам IV Сибирского антикоррупционного форума, Красноярск, 26–27 декабря 2018 г. / отв. ред. И.А. Дамм, Е.А. Акунченко. — Красноярск : Сиб. федер. ун-т, 2019. — 236 с.

27. Якушева Л.В. Антикоррупционное просвещение обучающихся профессиональных образовательных организаций на примере дисциплины «Право» // Инновационное развитие профессионального образования. 2018. № 2. С. 58-62.

Система Orphus

Loading...
Up