Modern educational publications for the university: possible types and requirements

 
PIIS181570410028213-9-1
DOI10.54884/S181570410028213-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor of the Department of Pedagogy
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Associate Professor
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg, Russia
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages126-134
Abstract

The article presents the results of the analysis and generalization of the types of educational publications possible in modern university education. The modern requirements for educational publications for universities related to the orientation of the structure and content of educational publications on the development of students' competencies, on the creation of conditions for the student's reflexive analysis of the process and the results of his own educational activities, taking into account the "generational" and age characteristics of modern students, the implementation of the principle of practice orientation are identified and substantiated. Based on the identified requirements, the characteristics of modern types of educational publications at the university are given. The analysis of the experience of teachers of the Herzen State Pedagogical University of Russia in the development of various types of educational publications for the university is presented.

Keywordseducational publications, requirements for educational publications at the university, types of educational publications at the university, theoretical educational publications, educational publications on organization of students’ independent work, control and measuring materials, anthologies, dictionaries
AcknowledgmentThis work was supported by the Ministry of Education of the Russian Federation as part of the state-commissioned assignment «Providing research and methodology for the development of university textbooks in native languages, folklore, literature and culture of indigenous peoples of the North, Siberia and the Far East» (Supplementary Agreement No. № VRFY-2023-0016).
Received21.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters27928
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Одной из ключевых особенностей современного мира являются непрерывно изменяющиеся социально-экономические и социально-культурные условия. Причем скорость таких изменений нарастает с каждым годом. Это обстоятельство предопределяет необходимость постоянной трансформации системы образования, так как именно сфера образования не только позволяет сохранить социокультурное наследие, но и предопределяет дальнейшее существование общества и культуры. Последнее ставит перед системой образования проблему ориентированности целей и ожидаемых результатов не только на актуальные потребности современности, но и на возможные запросы будущего в контексте сохранения вектора развития, совершенствования общества и культуры. Одним из ведущих компонентов образовательного процесса является содержание образования, раскрываемое через государственные образовательные стандарты, в которых определяются основные требования к содержанию в соответствии с заявленными целями и ожидаемыми результатами. Конкретизация содержания образования осуществляется посредством разнообразных учебных изданий. Обозначенные выше требования актуального и одновременно опережающего характера целей, ожидаемых результатов и содержания образования обусловливают необходимость непрерывной работы специалистов по обновлению учебных изданий для всех ступеней образования. С подобной необходимостью сталкивается каждый разработчик или авторский коллектив разработчиков того или иного учебного издания. С такой проблемой столкнулся коллектив разработчиков проекта «Научно-методическое сопровождение разработки содержания и подготовки учебных пособий для вузов по родным языкам, фольклору, литературе и культуре коренных малочисленных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока».
2 Материалы и методы. Цель проекта состоит в проектировании системы научно-методического сопровождения и подготовке на этой основе современных учебно-методических комплексов по языкам, фольклору, литературе и культуре коренных малочисленных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока. Для достижения цели проекта были созданы две рабочие группы: общепедагогическая группа (группа специалистов в области дидактики, в частности в общепедагогических вопросах проектирования учебных изданий) и группа разработчиков учебных изданий по проблематике проекта.
3 Группой разработчиков был проведен анализ полного изданного в нашей стране массива учебных пособий для вузов по родным языкам, фольклору, литературе и культуре коренных малочисленных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока на предмет их перечня, содержания, существующих пробелов и необходимости в совершенствовании или разработке новых изданий. Результаты анализа показали, что подавляющее большинство изданий устарели. Новые образовательные потребности предполагают проектирование новых изданий, которые могут обеспечить качество современного вузовского образования. Причем в перечень требуемых видов учебных изданий вошли все существующие в настоящее время виды учебных изданий. Это обстоятельство поставило перед общепедагогической группой задачи, связанные с выявлением и теоретическим анализом требований, предъявляемых к учебным изданиям для вузов современного поколения, а также с теоретическим обоснованием отбора содержания и структуры учебных изданий для основных профессиональных образовательных программ высшего образования.

views: 133

Readers community rating: votes 0

1. GOST R 7.0.60-2020. National Standard of the Russian Federation. A system of standards for information, library and publishing. Editions. The main types. Terms and definitions" (approved by the Order of Rosstandart dated 18.09.2020 N 655-st). Available at: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_369837 / (Accessed: 20 July 2023). (In Russ.)

2. Davydova, O.V. (2013) Modern textbook for universities: competence approach. Bulletin of the University, no. 15, pp. 166–174. (In Russ.)

3. Belenkova, I.V. (2020) Creation of video lectures to accompany the educational process. Electronic Scientific Journal "Science and Prospects", no. 1. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/sozdanie-videolektsiy-dlya-soprovozhdeniya-obrazovatelnogo-protsessa/viewer/ (Accessed: 29 June 2023). (In Russ.)

4. Balakireva E.V., Gladkaya I.V., Ilyina S.P., et al. (2023) We study pedagogy: the course "Pedagogy of the school". Educational and methodological manual. SPb. (In Russ.)

5. Bordonskaya, L.A., Golobokova, G.I. (2018) Workbook of a student of a modern university as a multifunctional didactic tool. Scientific Notes of Trans-Baikal State University, no. 6, p. 51. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up