Study of pedagogical communication as a factor of socialization of high school students

 
PIIS181570410028089-2-1
DOI10.54884/S181570410028089-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor
Affiliation: Institute for Social and Humanitarian Education
Address: Russian Federation,
Occupation: of the Department of Management of Educational Systems named after T.I. Shamova
Affiliation: Moscow Pedagogical State University
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Professor of the Department of Primary, Preschool Education and Social Management
Affiliation: Yaroslav-the-Wise Novgorod State University
Address: Russian Federation, Veliky Novgorod
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages161-167
Abstract

This article discusses the concepts of "socialization" and "pedagogical communication" in their interrelation and interdependence. In the modern world, the dialogization of relations is becoming important. The use of a productive style of interaction is one of the decisive factors of  schoolchildren socialization. The necessity of attributing pedagogical communication to an important component of the factors of socialization of high school students has been identified and justified, and in order for socialization to become higher among adolescents, a favorable climate in school and classroom in lessons and extracurricular activities is needed. Pedagogical communication in this context is a factor of socialization of schoolchildren, providing their academic and extracurricular motivation to participate in competitions, Olympiads, clubs, etc., which will help to increase self-esteem among schoolchildren, the possibility of creative self-realization. The article substantiates the expediency of using the optimal style of pedagogical communication such as "Union". The results of diagnostics of teachers and schoolchildren are presented

Keywordspedagogical communication, socialization, teenagers, schoolchildren, educational process
Received25.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters15895
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Социализация является актуальным объектом социологического, этнографического и педагогического исследования. При этом на современном этапе развития общества активизируется интерес к проблеме социализации ученых и педагогов. Социализация – один из процессов, который необходим для нормального функционирования и развития общества, когда усложняется социальная структура, усиливаются противоречивые и конфликтующие социализирующие воздействия на личность, происходит качественный сдвиг в развитии идей образования и воспитания, переход к поиску принципиально новых решений актуальных педагогических задач.
2 Социальный заказ государства и общества, отраженный в Федеральном законе «Об образовании в Российской Федерации» [1], ориентирует школу не только на образование, но и на формирование человека и гражданина, подготовленного к жизни в социуме.
3 Исходя из определения понятия «социализация», предложенного Г.М. Андреевой, социализация – это «процесс вхождения индивида в социальную среду, усвоения им социальных влияний, приобщение его к системе социальных связей» [2, с. 335]. В данном определении акцент делается на «целенаправленность, планомерность процесса воздействия» [2, с. 337]. Осуществление такого воздействия возможно в процессе педагогического общения, обеспечивающего наилучшие условия для формирования личности, творческого характера учебной и внеучебной деятельности, позволяющих максимально использовать в учебном процессе особенности социальной среды и социальных связей.
4 Методы исследования. Теоретической основой исследования стали научные материалы по социализации личности и педагогическому общению. Основные методы: анализ и структурирование эмпирических данных, обработка результатов методами математической статистики.
5 Обзор литературы.  Особое место в социализации личности отводится подростковому периоду. Поскольку в этом возрасте участие родителей в развитии личности значительно уменьшается, подростки предоставлены сами себе в дальнейшем формировании социального поведения, в процессе которого общение играет важную роль. В старших классах развитие социальной компетенции связано с приобретением новых друзей и сохранением старых в ходе коммуникативного взаимодействия, в том числе группового общения. Поскольку именно в группе подростки социализируются, вбирая в себя общечеловеческие ценности в эмоционально закрепленной форме, особую роль в эффективной социализации играет педагогическое общение.
6 Проблемы и перспективы социализации молодежи рассматривал в своем исследовании А.Н. Тесленко. Автор отметил, что общество должно заботиться о здоровье детей и молодежи, и забота должна быть целенаправленной. Будущее нашего общества за физически и психически здоровыми людьми, что невозможно без эффективной социализации [3].

views: 150

Readers community rating: votes 0

1. Federal Law "On Education in the Russian Federation" of 29.12.2012 N 273-FZ (29.12.2012 № 273-FZ, latest edition). Available at: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (Accessed: 10 September 2023). (In Russ.)

2. Andreeva, G.M. (1999) Social Cognition: Problems and Prospects. Moscow: Modek. (In Russ.)

3. Teslenko, A.N. (2015) Socialization of youth: problems and prospects of socio-pedagogical research. KPZh, no. 5-1, pp. 111–116. (In Russ.)

4. Surtaeva, N.N. (2019) Pedagogy, pedagogical technologies. Moscow: Yurait. (In Russ.)

5. Karchava, O.V. (2021) Problem of study of pedagogical communication in the history of pedagogy and psychology. Scientific Heritage, no. 66-4, pp. 19–20. (In Russ.)

6. Nikolaeva, E.K. (2019) Styles of pedagogical communication and their characterization. Colloquium-Journal, no. 17 (41), pp. 49–50.

7. Kan-Kalik, V.A. (1987) To the teacher about pedagogical communication: Book for the teacher. Moscow: Prosveshchenie. (In Russ.)

8. Leontiev, A.A. (1979) Pedagogical communication. Moscow: Znanie. (In Russ.)

9. Baidikova, N.L. (2021) Multidimensionality of pedagogical communication styles. Bulletin of Tomsk State University, no. 468, pp. 202–210. (In Russ.)

10. Malyshev, K.B., Malysheva, O.A. (2021) Features of interpersonal relations in pedagogical communication. Education and Problems of Society Development, no. 2 (15), pp. 19–26. (In Russ.)

11. Norden, A.P., Lezhenina, S.V., Ismagilov, K.R. (2019) Problem of personality socialization in the context of modern students’ education. Problems of Modern Pedagogical Education, no. 64-3, pp. 178–182. (In Russ.)

12. Sarbalaeva, A.D. (2018) Influence of teacher's style of pedagogical communication on the effectiveness of students' learning Aactivities. In: Theory and Practice of Education in the Modern World. Chita: Young Scientist, pp. 92–95. (In Russ.)

13. Rozhkov, M.I. (2000) Methodology for studying the socialization of a student’s personality. In: Stepanov, E.N. (ed.) Educational process: studying effectiveness: method. Recommendations. M.: Sfera, pp. 64–66. (In Russ)

14. Biserova, G.K. (2018) Influence of style of pedagogical communication on the development of teenager's personality. Problems of Modern Pedagogical Education, no. 59-3, pp. 417–421. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up