Vector of foreign language vocational education – Russian civil identity

 
PIIS181570410028079-1-1
DOI10.54884/S181570410028079-1
Publication type Article
Status Approved
Authors
Occupation: Leading researcher
Affiliation: Academy for the implementation of state policy and professional development of educators of the Ministry of Education of the Russian Federation
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Head of the Project Support Department for the development of pedagogical universities
Affiliation: Academy for the implementation of state policy and professional development of educators of the Ministry of Education of the Russian Federation
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Deputy Head of the Department of interaction with pedagogical universities
Affiliation: Academy for the implementation of state policy and professional development of educators of the Ministry of Education of the Russian Federation
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages9-18
Abstract

The article considers value-target strategies for modernization of foreign language vocational education in the context of leaving the Bologna process. The aim of the study was to choose the vector for modernization of foreign language professional education in Russia from the standpoint of preserving all that is positive and acceptable for the development of foreign language vocational education and revision of a number of postulates that do not fully take into account the value-target normative and spiritual and moral foundations of the Russian educational policy. The research methods included, along with the methodological position of preserving and strengthening the best traditions of Russian education, empirical methods of questioning and monitoring the process of foreign language education. The novelty of the study lies in updating the goals of foreign language vocational education, the value orientations of which are aimed at the formation, preservation and strengthening of future specialist Russian civic identity. They are presented by the domestic methodologies “Axiology of foreign language education” and “Professional linguodidactics” that contribute to the formation and development of scientific and educational sovereignty in Russia. These scientific areas have proven their promise in the process of their transformation into innovative practice of educational programs and courses. The synergy of spiritual and moral values, formed within the framework of the axiology of foreign language education, and the professional competencies of a specialist, formed in the context of the methodology of professional linguodidactics, creates conditions for manifestation of Russian civic identity and future specialist personal self-improvement in the process of equal mutually beneficial scientific and economic partnership in the multipolar world.

KeywordsBologna system, national system of higher education, scientific and educational sovereignty, axiology of foreign language education, professional linguodidactics, Russian civil identity
AcknowledgmentThe work was performed within the framework of the state task on «Research of value orientations of pedagogical workers» (registration number 1023012400075-5-5.3.1)
Received27.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters19606
Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Выход России из Болонской системы способствует созданию в нашей стране собственной уникальной системы образования будущего, которая предоставит максимальное пространство возможностей для каждого студента [1] и создаст условия обретения ею научно-образовательного суверенитета. Научно-образовательный суверенитет – это уникальная способность нашей научно-педагогической школы воспитывать и формировать ученых и специалистов мирового уровня с широким кругозором, фундаментальными познаниями, независимым интеллектом и мощной творческой интуицией [2]. Это не отказ от многостороннего сотрудничества, открытости и гибкости. Это приверженность идеям гуманизма, духовно-нравственным ценностям родной культуры, принципам российской гражданской идентичности и равностатусности. Закономерно рассматривать заявленную цель на примере гуманитарных наук, которые изучают человека в сфере его духовной, нравственной, общественной и культурной деятельности [3]. Речь идет о ценностно-целевых основах личностного и гражданского воспитания молодежи, фундамент которых закладывается гуманитарными науками [4]. Дисциплина «Иностранный язык» (ИЯ), на примере которой рассматриваются ценностно-целевые задачи реформирования высшего образования, являясь гуманитарным предметом, обязательным на всех уровнях и для всех направлений подготовки, призван выполнять эту гуманитарную миссию в формировании личности будущего специалиста-профессионала в любой области знаний.
2 Теоретическая база исследования исходила из ключевых положений отечественного образования, представляющего собой социокультурный институт, имеющий высокую репутацию в мировом образовательном пространстве. Исследователь Л.В. Хведченя в этой связи обращает внимание на историческую миссию российских университетов и ее уникальную роль в формировании особого просветительского духа, где честь, нравственность и внутренняя человеческая независимость ценились не менее профессиональных знаний [5]. Выделенные ценности воспитания – поиск истины, уважение к разуму, стремление к совершенствованию и идеалу, идейность, готовность служить на благо общества – определяют основу традиционных российских ценностей, создающих национальный уклад жизни, который представлен в образовательном процессе гуманитарных дисциплин. Исследователь Замараева Е.И. убеждает в приоритетности их изучения, так как характеристики гуманитарного знания представляют собой фундамент формирования у молодежи социального интеллекта, патриотизма, гражданской и личной ответственности [4].
3 Вопрос образования является крайне важным для будущего развития страны. В публикациях по итогам проведения Международного форума «Аксиология иноязычного образования в контексте педагога будущего» указывается, что система ценностей, формируемая сегодня у студентов (будущих учителей иностранного языка) в процессе профессионально-педагогической подготовки в вузах, на долгие годы будет определять содержание мировоззренческого поля, направленного на формирование личности обучающегося, его российской гражданской идентичности. Реализуясь в качестве набора жизненных принципов, данная система будет выступать основой социальной регуляции, определяя содержание (иноязычного) образования будущего [6]. Именно поэтому к проблеме формирования системы ценностей будущего специалиста (педагога) в настоящее время приковано внимание профессионально-педагогической общественности. На эти цели направлены документы государственной образовательной политики, среди которых: – Указ Президента Российской Федерации от 05.09.2022 № 611 «Об утверждении Концепции гуманитарной политики Российской Федерации за рубежом». Концепция нацелена на международное культурно-гуманитарное сотрудничество, которое призвано создавать благоприятные условия для реализации внешнеполитических задач, способствовать налаживанию конструктивного диалога и преодоления разногласий с партнерами [7]; – «Основы государственной культурной политики», которые определяют теоретико-нормативную базу реформирования национальной системы высшего образования. В документе подчеркивается, что государственная культурная политика призвана обеспечить приоритетное культурное и гуманитарное развитие как основу экономического процветания, государственного суверенитета и цивилизационной самобытности страны, укрепление общероссийской гражданской идентичности, единства и сплочения российского общества, повышения качества жизни в Российской Федерации [8].

1. Vasileva, A. (2022) The Ministry of Education and Science confirmed to Kommersant its intention to abandon the Bologna system. Kommersant. May 24. Available at: https://www.kommersant.ru/doc/5367629?tg (Accessed: 23 June 2023). (In Russ.)

2. Mironov, S.M. (2020) We are obliged to protect the scientific and educational sovereignty of Russia. October 6. Available at: https://mironov.ru/moya-pozitsiya/my-obyazany-zashhitit-nauchno-obrazovatelnyj-suverenitet-rossii/ (Accessed: 23 June 2023). (In Russ.)

3. Yudin, B.G. (2005) From humanitarian knowledge to humanitarian technologies (graduation). Knowledge. Understanding. Ability, no. 4, pp. 104–110. (In Russ.)

4. Zamaraeva, E.I. (2022) Problems of humanitarian knowledge in the era of total digitalization. Humanities. Bulletin of the Financial University, no. 4, pp. 45–50. (In Russ.)

5. Khvedchenia, L.V. (2002) The content of foreign language education: history and modernity: monograph. BSU Publishing Center. (In Russ.)

6. Axiology of foreign language pedagogical education (2020) Collective monograph. Krupchenko, A.K., Chernyshov, S.V. (eds.) M.: MPGU. (In Russ.)

7. Decree of the President of Russia No. 611 dated September 05, 2022 «On approval of the Concept of Humanitarian Policy of the Russian Federation Abroad». Available at: http://kremlin.ru/acts/bank/48280 (Accessed: 25 June 2023). (In Russ.)

8. Decree of the President of Russia No. 808 dated December 24, 2022 «On the approval of the Foundations of the State Cultural Policy» (ed. Decree of the President of the Russian Federation No. 35 dated January 25, 2023). Available at: http://www.kremlin.ru/acts/bank/39208 (Accessed: 25 June 2023). (In Russ.)

9. The European system of foreign language proficiency levels. Available at: https://mipt.ru/education/chair/foreign_languages/articles/european_levels (Accessed: 29 June 2023). (In Russ.)

10. Galskova, N.D., Gez, N.I. (2006) Theory of teaching foreign languages. Linguodidactics and teaching methods. Textbook for students of linguistic universities and faculties of foreign languages of higher educational institutions. M.: Academy. (In Russ.)

11. Krupchenko, A., Zharkova, T., Inozemtseva, K., (2020) Axiology of foreign language education. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, no. 86, pp. 467–474.

12. Baryshnikov, N.V. (2018) Fundamentals of professional intercultural communication. Textbook. M.: INFRA. (In Russ.)

13. Krupchenko, А.К., Kuznetsov, А.N. (2017) Professional linguodidactics as the cutting-edge advanced approach to foreign language teaching in TVET: ESP vs. CLIL // INTED2017, pp. 2863–2868.

14. Hutchinson, Т., Waters, A. (1987) English for specific purposes. A learning centered approach. Cambridge University Press.

15. Krupchenko, A.K. (2019) Axiological guidelines of professional linguodidactics: from dissertation to scientific school. The practice of teaching foreign languages at the faculty of international relations of Belarusian State University. Minsk: BGU, no. IX, pp. 181–184. (In Russ.)

16. Inozemtseva, K.M., Troufanova, N.O., Krupchenko, A.K. (2019). Professional development model for ESP teachers working at engineering universities. Higher Education in Russia, vol. 28, no. 1, pp. 147–158. DOI: 3617-2019-28-1-147-158 (In Russ.)

17. Mazharova, A.G. (2016) Organization of teaching a foreign language in the system of higher non-linguistic education based on the principles of professional linguodidactics. Modern Education: Content, Technology, Quality, vol. 2, pp. 39–40. (In Russ.)

18. Rubtsova, A.V., Almazova, N.I. (2017) Strategy for the development of professionally oriented foreign language education in higher education. Scientific and Technical Journal of St. Petersburg State Polytechnic University. Humanities and Social Sciences, vol. 8, no. 2. pp. 107–114. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up