Teachers’ professional burnout: causes and risk factors

 
PIIS181570410027993-7-1
DOI10.54884/S181570410027993-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor
Affiliation: State and Municipal Administration, University «Synergy», Financial University under the Government of the Russian Federation
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMan and Education
EditionIssue 3 (76)
Pages85-92
Abstract

The problem of professional burnout has existed for a long time and still does not bypass representatives of pedagogical professions (teachers, professors, teachers of additional education, etc.). However, as a rule, the symptoms, causes, factors influencing this condition, as well as ways to deal with it, often do not depend on the professional sphere and are basically the same for representatives of completely different professions (in particular, professions of a social type). Teachers’ work is associated with a large amount of intensive communication, including the presence of a high degree of responsibility in communication, intellectual overload and high emotional tension, which makes it more prone to burnout syndrome. The article examines the causes of teachers’ professional burnout. Based on the author's experience, ways to deal with the syndrome in question are proposed.

Keywordsburnout, professional burnout, emotional burnout, stress, teacher’s professional burnout
Received10.10.2023
Publication date27.10.2023
Number of characters12053
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Проблема профессионального выгорания изучается уже давно, но до сих пор нет однозначного ответа на вопрос: что такое профессиональное выгорание? Для определения рассматриваемого в статье понятия обратимся к некоторым отечественным и зарубежным источникам.
2 В словаре по психологии Американской психологической ассоциации по запросу «выгорание» появляется следующее определение (термин «профессиональное выгорание» / “professional burnout” отсутствует): эмоциональное выгорание – это «физическое, эмоциональное или умственное истощение, сопровождающееся снижением мотивации, снижением производительности и негативным отношением к себе и другим. Это результат работы на максимальном уровне до тех пор, пока стресс и напряженность, особенно от экстремальных и длительных физических или умственных нагрузок или непосильной рабочей нагрузки, не возьмут свое» [1].
3 В отечественном словаре выгорание определяется как «чувство психической опустошенности и усталости, безэнергетичности вследствие напряженной работы с клиентом, пациентом или группой. В отличие от просто усталости часто приобретает признаки хронического состояния» [2, c. 8].
4 В Международной классификации болезней (МКБ-11), представленной Всемирной организацией здравоохранения (ВОЗ), выгорание характеризуется как профессиональное явление, но не относится к болезням (не классифицируется как медицинское состояние) и определяется следующим образом: «эмоциональное выгорание – это синдром, рассматриваемый как результат хронического стресса на рабочем месте, с которым не удалось успешно справиться. Оно характеризуется тремя аспектами: 1) чувством истощения энергии; 2) повышенной мысленной дистанцированностью от своей работы или чувствами негативизма или цинизма, связанными с работой; и 3) чувством неэффективности и отсутствия достижений. Выгорание относится конкретно к явлениям в профессиональном контексте и не должно применяться для описания опыта в других сферах жизни» [3].
5 Таким образом, под профессиональным выгоранием будем понимать синдром, который сопровождается разного рода истощением (физическим, эмоциональным, психологическим, умственным), состоянием хронической усталости и напрямую связан с процессом выполнения профессиональной деятельности. Согласимся с высказыванием М. Грабе: «Выгорание наступает тогда, когда человек на протяжении длительного времени отдает слишком много энергии и практически не восполняет ее» [4, c. 6].
6 Материалы исследования. Исследований как отечественных, так и зарубежных в области изучения выгорания представителей разных профессий проводится множество. Они посвящены вопросам определения понятия «профессиональное выгорание», изучению причин, факторов, влияющих на появление синдрома выгорания, способам борьбы с данным явлением и др. В данной статье приведем результаты лишь некоторых из них.

views: 116

Readers community rating: votes 0

1. APA Dictionary of Psychology. Burnout. American Psychological Association. Available at: https://dictionary.apa.org/burnout (Accessed: 3 July 2023).

2. Engalychev, V.F. (1997) Psislang, or the dictionary of professional jargon of psychologists. Kaluga-Obninsk-Moscow: KSPU named after K.E. Tsiolkovsky. (In Russ.)

3. ICD-11. International Classification of Diseases 11th Revision. The global standard for diagnostic health information. World Health Organization (WHO). Available at: https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/129180281 (Accessed: 5 July 2023).

4. Grabe, M. (2008) Burnout syndrome is a disease of our time. Why people burn out and what can be done against it: Trans. from German. SPb.: Speech. (In Russ.)

5. Freudenberger, H.J. (1974) Staff Burn-Out. Journal of Social Issues, no 30 (1), pp. 159 –165.

6. Freudenberger, H.J. Executive burnout. Lecture Delivered at The Harvard Business Club, New York, N. Y. October, 23, 1981. Burnout Global. Available at: https://img1.wsimg.com/blobby/go/a42283e1-f835-473d-a023-b8b6bf40c500/downloads/Executive%20Burnout.pdf?ver=1619130579912 (Accessed: 5 July 2023).

7. Gallup’s Perspective on Employee Burnout: Causes and Cures. Gallup, Inc. Available at: https://www.gallup.com/workplace/282659/employee-burnout-perspective-paper.aspx (Accessed: 5 July 2023).

8. Burnout: 46% of Russians have no motivation to perform work tasks. Institute of Public Opinion "Anketolog". Available at: https://iom.anketolog.ru/2023/04/24/vygoranie (Accessed: 5 July 2023). (In Russ.)

9. Wigert, B., Agrawal, S. Employee Burnout, Part 1: The 5 Main Causes. Gallup, Inc. Available at: https://www.gallup.com/workplace/237059/employee-burnout-part-main-causes.aspx (Accessed: 3 July 2023).

10. Wigert, B., Agrawal, S. Employee Burnout, Part 2: What Managers Can Do. Gallup, Inc. Available at: https://www.gallup.com/workplace/237119/employee-burnout-part-2-managers.aspx (Accessed: 3 July 2023).

11. Wigert, B., Agrawal, S. Employee Burnout, Part 3: How Organizations Can Stop Burnout. Gallup, Inc. Available at: https://www.gallup.com/workplace/237119/employee-burnout-part-2-managers.aspx (Accessed: 3 July 2023).

12. Survey: burnout. HeadHunter Group of Companies. Available at: https://hhcdn.ru/file/17353373.pdf (Accessed: 5 July 2023). (In Russ.)

13. Job burnout: How to spot it and take action. Mayo Foundation for Medical Education and Research (MFMER). Available at: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/burnout/art-20046642 (Accessed: 3 July 2023).

14. Smith, M., Segal, J., Robinson, L. Burnout Prevention and Treatment. HelpGuide.org. Available at: https://www.helpguide.org/articles/stress/burnout-prevention-and-recovery.htm (Accessed: 3 July 2023).

15. Shamporova, Yu. How to start your writing career – advice from the greats of Russian literature. Russia Beyond. Available at: https://www.rbth.com/arts/327791-how-to-start-your-writing-career-advice-from-russian-writers (Accessed: 3 July 2023).

16. Timoshkina, N.A. (2021) Pedagogical mastery as the basis of professional activity of a modern teacher. Proceedings of the Institute of Business Communications. Collection of scientific articles. Vilchinskaya-Butenko, M.E. (ed.) St. Petersburg, pp. 65–68. (In Russ.)

17. Timoshkina, N.A. (2022) Self-education and self-education as ways of developing pedagogical skills of a modern teacher. Issues of Pedagogy, no. 1–2, pp. 325–328. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up