The Projects of the North Siberian Steel Highways as a Promising Transport Cooperation between the World's Leading Economies

 
PIIS230861810023639-2-1
DOI10.37490/S230861810023639-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor of the Department of History, Philosophy, Political Science and Sociology
Affiliation: Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University
Address: Petrozavodsk, Drevlyanka Street, house 20, apartment 12
Journal nameMetamorphoses of History
EditionIssue 26
Abstract

The Socio-economic development of the Russian Arctic is impossible without the creation of an integrated transport infrastructure of the region, including water: sea and river, land: road and rail, as well as aviation communications. For longer than a century and a half, specialists, politicians, entrepreneurs, and enthusiasts are trying to solve the problem. Dozens of future transportation projects are nominated. The vast territory of polar Urals, Northern Siberia, the Far East, the Russian coast of the Arctic Ocean, channels of the Siberian rivers are explored. Thousands of miles of communications are laid, but a single transport network of the Russian Arctic is still not created. The core of the transport infrastructure of the region can be the Transpolar railway, the all-season line-the link of the existing Trans-Siberian railway with branches, Siberian roads, the Northern Sea Route, navigable Siberian rivers and regional airports. The completion of this ambitious project will increase the capacity of the Russian segment of the Asia-European transport corridor, expand the socio-economic importance of the Russian Arctic, strengthening the strategic importance of Russia.

Keywordstransport, infrastructure, railway, bridge, Arctic, Trans-Siberian railway, freight transportation
Received10.09.2022
Publication date19.12.2022
Number of characters16916
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Начало возведения Транссибирской магистрали (Транссиб) в 1891 г. и Китайско-Восточной железной дороги (КВЖД) в 1897 г. заложило основу постоянной коммуникации между Китаем и промышленными центрами России. Развитие крупнейших экономик мира в конце ХХ – начале XXI веков, показало недостаточную пропускную способность этих транспортных путей.
2 На увеличивающийся грузооборот стальных магистралей Востока России и быстрое достижение его предела указывали специалисты уже в начале ХХ века. Работы по реконструкции Транссиба с ответвлениями ведутся более века, но несмотря на это магистраль является одной из самых загруженных в мире и работает на пределе своих возможностей. Разработано несколько вариантов увеличения грузопотока по железным дорогам Сибири и Дальнего Востока; 1. Увеличение количества магистральных путей, расширение и удлинение станций, электрификация всех магистралей, увеличение скорости поездов, реконструкция транспортных терминалов и разработка транспортных логистических систем; 2. Возведение дублера Транссиба севернее – от Приполярного Урала до Тихого океана. В настоящее время в России признается приоритетным первый вариант. На второй, Правительство обратило внимание только во втором десятилетии XXI века – с началом осуществления проекта Северный Широтный ход (СШХ).
3 Начало проектирования Полярной магистрали. Первые проекты Великого Северного железнодорожного пути (Трансполярной магистрали) от Приполярного Урала к Тихому океану с опорой на морские порты появляются практически одновременно с проектом Транссиба.
4 В последней трети XIX века сибирские купцы Михаил Константинович Сидоров (1823–1887) и Александр Михайлович Сибиряков (1849–1933) разрабатывали планы установления морского и железнодорожного сообщения между Европой и Сибирью. В 1869 г. М. К. Сидоров планирует построить узкоколейную железную дорогу от села Щугор на Печоре (Усть-Щугер) до зауральского села Ляпино (Саранпауль). Возведение магистрали началось в середине 1870-х гг. Однако, в 1876 г. строительство было остановлено решением губернских властей. В 1881 –1888 гг. А. М. Сибиряков достраивает тракт ЩугорЛяпино , получивший название «Сибиряковский»1. 1. Ламин В. А. Ключи к двум океанам. Хабаровск, 1981; Липатова Л. Ф. Дороги и судьбы. Салехард, 2016.
5 В 1890 г. проект транспортной связи Северной Америки с Евразией стальной магистралью выдвинул экс-губернатор штата Колорадо (США) Уильям Гилпин (1813 (1815, 1822)–1894), поддержанный железнодорожным магнатом (США) Эдвардом Генри Гарриманом (1848 – 1909). Было создано акционерное общество «Транс Аляска–Сибирь» (США), которое планировало инвестировать железнодорожные проекты в Восточной Сибири. В 1894 г. проект был представлен в России. Российское Правительство отказалось выделить земли под строительство. В итоге акционерная компания обанкротилась.2 В 18941906 гг. золотопромышленники строят в регионе узкоколейную железную дорогу БодайбоВасильевское , а весной 1899 г. пущена в строй железная дорога от Перми в Котлас3. 2. Берингова дорога: Трасса в будущее [Электронный ресурс]. Режим доступа: >>>> (accessed 17.08.2022).

3. Гузенков С. В. Бойдабинская железная дорога (1894–1917 гг.): Исторический очерк. Иркутск, 2001.

views: 181

Readers community rating: votes 0

1. Belov M. I. Istoriya otkrytiya i osvoeniya Severnogo morskogo puti [The history of discovery and development of Northern Sea route]. Vol. 3. Leningrad, 1959.

2. Beringova doroga: Trassa v budushchee [Bering Road: A Route to the Future] [Electronic resource]. Access mode: https://www.popmech.ru/technologies (accessed 17.08.2022).

3. Borisov A. A. Ob-Murmanskaya zheleznaya doroga [Ob-Murmansk Railway]. Petrograd, 1915.

4. Borisov A. A. Velikij Severovostochnyj morskoj put'; Velikij rechnoj put' iz Sibiri v Evropu [The Great Northeast Sea Route; the Great River Route from Siberia to Europe]. St. Petersburg, 1910.

5. Churakova О. V. «Svyazat' tri okeana». Proekt stroitel'stva Ob'-Murmanskoj zheleznoj dorogi hudozhnika Aleksandra Borisova [«Link three oceans». Project for the construction of the Ob-Murmansk railway by artist Alexander Borisov] // Murman i Rossijskaya Arktika: proshloe, nastoyashchee, budushchee: materialy mezhregional'noj nauch. konferencii, 26–28 sentyabrya 2016 g. [Murmansk and the Russian Arctic: past, present, and future]. Мurmansk, 2016. P. 129–137.

6. Churakova О. V. «Velikij severnyj put» v proektah i mechtah hudozhnika Aleksandra Borisova [«The great Northern way» in the projects and dreams of the artist Alexander Borisov] // Problemy razvitiya transportnoj infrastruktury Evropejskogo Severa Rossii: materialy mezhregionalnoj nauchno-prakticheskoj konferencii [Problems of transport infrastructure development in the European North of Russia]. Kotlas, 2012. Vol. 5. P. 126–132.

7. Elkin А. U. Plany stroitel'stva zheleznyh dorog i ih znachenie dlya ekonomicheskogo razvitiya Russkogo severa (1918 – 1941 gody) [Plans for the construction of Railways and their significance for the economic development of the Russian North (1918–1941)] // Severnaya zheleznaya doroga i razvitie prilegayushchih territorij [Northern railway and the development of adjacent territories]. Konosha, 2009. P. 52–58.

8. Gette P. E. Polyarno-ural'skaya zheleznaya doroga i Severnyj sibirskij torgovyj put [The Polar-Ural Railway and the Northern Siberian Trade Route]. St. Petersburg, 1901.

9. Goldberg R. S. 501-ya [Five hundred first]. Tumen, 2003.

10. Golubev A. A. Murmanskaya zheleznaya doroga Istoriya stroitel'stva (1894–1917 gg.) [Murmansk Railway Construction history (1894–1917)]. Sankt-Peterburg, 2011.

11. Golubev A. A. Severnyj Shirotnyj Hod – golovnoj uchastok Transpolyarnoj magistrali [Northern Latitudinal Stroke – the head section of the Trans-Polar Railway] // Scientific Horizons. 2018. No 11 (15). Part. 1. P. 77–81.

12. Gricenko V. N., Kalinin V. Istoriya «Mertvoj dorogi» [History of the «Dead road»]. Ekaterinburg, 2010.

13. Gritsenko V. N. Istoriya Yamalskogo Severa v ocherkah i dokumentah [History of the Yamal North in essays and documents]: In 2 vols. Vol. 2. Omsk, 2004. P. 64–133.

14. Guzenkov S. V. Bojdabinskaya zheleznaya doroga (1894–1917 gg.) [Bodaybinsk railway (1894–1917)]: Historical essay. Irkutsk, 2001.

15. Kokoreva M. Belozerov nazval vozmozhnye sroki stroitel'stva mosta na Sahalin [Belozerov named possible dates for the construction of a bridge to Sakhalin] [Electronic resource]. Access mode: https://www.rbc.ru/business (accessed 30.10.2022).

16. Lamin V. A. Sekretnyj obekt 503 [Secret Object 503] // Nauka v Sibiri [Science in Siberia]. 1990. № 3. P. 4–5.

17. Lamin V. A. Sekretnyj obekt 503 [Secret Object 503] // Nauka v Sibiri [Science in Siberia]. 1990. № 5. P. 6–7.

18. Lamin V.A. Klyuchi k dvum okeanam [Keys to two Oceans]. Khabarovsk, 1981.

19. Lenin V. I. Polnoe sobranie sochinenij [Complete works]. Vol. 37. Moscow, 1969.

20. Lipatova L. F. Dorogi i sudby [Roads and destinies]. Salekhard, 2016.

21. Most Sahalin – Hokkajdo postroyat v budushchem, a na materik v 2035 godu [The Sakhalin – Hokkaido bridge will be built in the future, and to the mainland in 2035] [Electronic resource]. Access mode: https://eadaily.com/Sahalin-Hokkaydo (accessed 06.11.2022).

22. Pimanov А. S. Istoriya stroitelstva zheleznoj dorogi «Chum-Salekhard-Igarka» (1947–1955) [History of the construction of the «Chum-Salekhard-Igarka railway» (1947–1955)]. Tumen, 1998.

23. Pobozhy A. Mertvaya doroga [Dead Road] // Novy Mir. 1964. No. 8. P. 89-181.

24. Pobozsiy А. А. Skvoz severnuyu glush: zapiski izyskatelya [Through the Northern wilderness: prospector's notes]. Moscow, 1978.

25. Polyarnaya magistral [Polar highway] / Ed. by T. L. Pashkova. Moscow, 2007.

26. Pyotr Konstantinovich Tatarintsev // Yamalskij zheleznodorozhnik [Yamal Railway worker]. 19.02.2019. No. 1 (47). P. 6–7.

27. Severnyj shirotnyj hod – Chto my znaem o strojke veka [The Northern latitudinal course – What we know about the construction of the century] [Electronic resource]. Access mode: https://marafonec.livejournal.com/sshh (accessed 10.04.2022).

28. Slavin S. V. K istorii zheleznodorozhnogo stroitelstva na Severe v dorevolyucionnoj Rossii [On the history of railway construction in the North in pre-revolutionary Russia] // Letopis' Severa [Chronicle of the North]. Moscow, 1957. Issue II. P. 188–205.

29. Starokadomsky L. O velikom severnom puti [About the Great Northern Way] // Moreplavanie i sudohodstvo [Navigation and shipping].1916. No. 3-4. C. 11–16.

30. Vioni G. K sooruzheniyu magistrali Rybinsk – Obdorskoj severnoj zheleznoj dorogi [To the construction of the Rybinsk – Obdorskaya Northern Railway mainline] // Golos. 1909. No. 115.

31. Voblogoy V. M., Borisov A. A. Velikij Severnyj put [The Great Northern Way]. Veliky Ustyug, 1929.

32. Yamalskaya zheleznodorozhnaya kompaniya: hronologiya [Yamal Railway Company: chronology] [Electronic resource]. Access mode: https://yrw.ru/chronology / (accessed 13.08.2022).

Система Orphus

Loading...
Up