Russian Germans in the Information Space: Traditional and New Media [Rossiiskie nemtsy v informatsionnom prostranstve: traditsionnye i novye media]

 
PIIS086954150017938-1-1
DOI10.31857/S086954150017938-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameEtnograficheskoe obozrenie
Edition№6
Pages134-147
Abstract

The article examines the current state of the printed and electronic editions of Russian Germans. The purpose of the study is to identify the characteristic features of the modern development of print and online publications of Russian Germans in Russia and see whether these elements constitute an integral system of mass media. I have analyzed data from government agencies on the activities of the media and identified 43 registered print and online publications in German, for Russian Germans, about Germany or for a reader from Germany. I argue that there are still regional newspapers and magazines that have survived from the Soviet era; that the volume of Internet resources of Russian Germans has decreased; that there has occurred a kind of monopolization of the information space by the International Union of German Culture, and today the portal rusdeutsch.ru satisfies the basic interests of Russian Germans as far as information is concerned; that social networks have gained an advantage over websites; and that the nearly complete absence of dedicated TV and radio for Russian Germans remains still a standing issue.

Keywordsinformation processes, Russian Germans, media system, mass media, ethnocultural development
Publication date23.12.2021
Number of characters35596
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Трансформациям современных средств массовой информации посвящено немало научных исследований. И это не удивительно: процессы, которые протекают в этой сфере, стремительны, многие из их последствий совершенно непредсказуемы. Эти трансформации заставляют общество быстро адаптироваться к новой медийной реальности, вследствие чего перестраивается экономика, новые точки опоры получает политика, социальная сфера сталкивается с новыми вызовами.
2 Много научных работ на тему медиаактивности вышло в последнее время в регионах. Как правило, это сборники статей по итогам конференций (см.: Печищев 2018; Порфирьева 2019; Солодовик 2019) или коллективные монографии (Иссерс 2019).
3 На темы, связанные с медиа, регулярно защищаются диссертации (Шамаев 2019). Известные российские исследователи также активно изучают новую реальность (Жилавская, Онучина 2020; Коломиец 2020; Писарский 2018).
4 Несмотря на то, что проблемам русского языка в медиа уделяется много внимания (Вольф 2017; Пыстина 2017), об истории и, главное, о настоящем состоянии средств массовой информации на языках народов России публикаций практически нет. Можно встретить книги о СМИ отдельных республик (Магадеева 2017), но, например, труды о журналистике и публицистике на ингушском или чувашском – большая редкость (Данилова, Степанова 2016).
5 Об информационной активности российских немцев в России в прошлом вообще было издано лишь несколько книг и статей в журналах и сборниках (написанных по преимуществу автором этих строк). Лишь отдельные публикации зарубежных ученых свидетельствуют о том, что эта тема вызывает интерес (Endesfelder 2012). Поэтому актуальной задачей представляется восполнение пробел в знаниях о современном состоянии СМИ российских немцев, так как исследование этой проблемы позволит получить и дополнительные сведения для оценки медиаактивности российских народов в целом.
6 Материалами для исследования выступили официальные данные о зарегистрированных в России средствах массовой информации на немецком языке: для российских немцев, о Германии или для читателя из Германии. Контент-анализ данных Федеральной службы по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций (Роскомнадзора), проведенный автором, позволил выделить 43 таких издания – печатных и выходящих в Интернете. Регистрационные сведения содержат важную информацию о месте выхода в свет, годе, когда начало издаваться то или иное СМИ, его языке, типе, примерной целевой аудитории.
7 Важным источником были также данные Реестра некоммерческих организаций, который ведется Министерством юстиции Российской Федерации; эти данные дали возможность в ранее вышедших публикациях автора показать общественную активность организаций российских немцев, что явилось толчком для проведения настоящего анализа.

Number of purchasers: 1, views: 689

Readers community rating: votes 0

1. Ilarionova, T.S. 2010. Rossiiskie nemtsy v sovetsko-zapadnogermanskikh poslevoennykh otnosheniiakh: 1945–1961 gg. [Russian Germans in Soviet-West German Post-War Relations: 1945–1961]. Moscow: “MIROS”.

2. Ilarionova, T.S. 2017. Gorod kak kontaktnaia zona dlia zhizni natsional’nostei [The City as a Contact Zone for the Life of Nationalities]. Etnosotsium i mezhnatsional’naia kul’tura 12: 21–30.

3. Ilarionova, T.S. 2020. Nemetskie nekommercheskie organizatsii v Rossii: vidy, tseli, regiony [German Non-Profit Organizations in Russia: Types, Goals, Regions]. Etnosotsium i mezhnatsional’naia kul’tura 8: 83–99.

4. Issers, O.S., ed. 2019. Novye media v Rossii. Aktivnye protsessy v iazyke i kommunikatsii: novaia diskursivnaia real’nost’ kak ob’ekt lingvisticheskogo nabliudeniia, novye media v tekhnologiiakh reklamy i PR, starye zhanry v novoi ramke, novye media kak prostranstvo sotsial’nykh kommunikatsii (Tvitter, VKontakte, PostNauka, Naked Science, Infuture) [New Media in Russia, Active Processes in Language and Communication: New Discursive Reality as an Object of Linguistic Observation, New Media in Advertising and PR Technologies, Old Genres in a New Frame, New Media as a Space for Social Communications (Twitter, VKontakte, PostNauka, Naked Science, Infuture)]. Moscow: LENIND.

5. Kasatkin, P.I., V.S. Kurske, and I.A. Valiev. 2012. Rol’ nemetskoi diaspory v rossiisko-germanskikh otnosheniiakh [The Role of German Diaspora in Russian-German Relations]. Vestnik MGIMO-Universiteta 5 (26): 86–97.

6. Kisser, T.S. 2019. Kiberproekty nemtsev Urala [Cyber Projects of the Germans of the Urals]. Ezhegodnik Mezhdunarodnoi assotsiatsii issledovatelei istorii i kul’tury rossiiskikh nemtsev 5: 112–120.

7. Kolomiets, V.P. 2020. Mediatizatsiia media [Mediatization of Media]. Moscow: Izdatel’stvo Moskovskogo universiteta.

8. Litvinenko, А. 2013. A New Definition of Journalism Functions in the Framework of Hybrid Media Systems: German and Russian Academic Perspectives. Global Media Journal: German Edition 3 (1). https://www.db-thueringen.de/servlets/MCRFileNodeServlet/dbt_derivate_00027640/GMJ5_Litvinenko_final.pdf

9. Mal’kova, V.K., and V.A. Tishkov, eds. 2018. Mediinaia indoktrinatsiia: antropologicheskie issledovaniia [Media Indoctrination: Anthropological Studies]. Moscow: IEA RAN.

10. Pechishchev, I.M., ed. 2018. Gorod i media: materialy mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii “Novye gorodskie media v medialandshafte Rossii”, Perm’, 1–2 iiunia 2018 g. [City and Media: Materials of the International Scientific-Practical Conference “New Urban Media in the Media Landscape of Russia”, Perm, June 1–2, 2018]. Perm: Permskii gosudarstvennyi natsional’nyi issledovatel’skii universitet.

11. Pisarskii, I.V. 2018. Sovremennye tendentsii razvitiia kommunikatsii i media [Modern Trends in the Development of Communication and Media]. St. Petersburg: SPbGUP.

12. Porfirieva, I.D. 2019. Media i vlast’: vlast’ media?: materialy mezhdunarodnoi nauchno-obrazovatel’noi konferentsii, Kazan’, 21–22 marta 2019 g. [Media and Power: Power of Media?: Proceedings of the International Scientific and Educational Conference, Kazan, March 21–22, 2019.]. Kazan: Izdatel’stvo Kazanskogo universiteta.

13. Shamaev, I.P. 2019. Zhurnalistika i sotsial’nye media v tsifrovuiu epokhu: opyt regional’nykh SMI Volgogradskoi oblasti [Journalism and Social Media in the Digital Age: The Experience of Regional Media in the Volgograd Region]. PhD diss. abstract, Voronezh State University.

14. Solodovik, L.V., ed. 2019. Novye media segodnia: predstavlenie o budushchem media: materialy III Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii (Rostov-na-Donu, 24–27 sentiabria 2017 g.) [New Media Today: An Idea of the Future of Media: Materials of the III International Scientific and Practical Conference (Rostov-on-Don, September 24–27, 2017)]. Rostov-on-Don: DGTU.

15. Tishkov, V.A. 2019. My – rossiiskii narod. Uchebno-metodicheskoe posobie [We Are the Russian People: Study Guide]. Moscow: Ventana-Graf.

Система Orphus

Loading...
Up